Czy warto mieć bloga w 2023 roku? A może social media wyparły już blogowanie?  Jak to wszystko dzisiaj wygląda? Jeśli planujesz w 2023 r. zacząć bloga, tworzyć artykuły, lub w przyszłości mieć swój biznes online i zarabiać na nim, to ten materiał jest dla Ciebie.

Możesz wybrać, czy wolisz odsłuchać podkastu, obejrzeć video, czy przeczytać ten artykuł.

Poruszę takie tematy:

  • czy warto mieć bloga
  • co daje nam blogowanie,
  • jak blogować w 2023 roku?

Czy warto mieć bloga – wczoraj i dziś

Na początek odpowiem od razu na zadane mi pytanie: Jakie są różnice w prowadzeniu bloga w 2023, a np. w 2010, lub kilka lat wcześniej? Są ogromne! Sama zaczęłam prowadzić swojego bloga w 2015 roku. W tej chwili wydaje się, że social media wypierają trochę blogi, ale nie do końca tak jest. Teraz trzeba trochę bardziej przyłożyć się do blogowania, a jednocześnie jest też więcej rzeczy do zrobienia, więcej możliwości.

Ja do tej pory robiłam sobie lata tematyczne. W jednym roku skupiałam się na artykułach na bloga, w innym na YouTubie, w innym na newsletterze i tak dalej. Natomiast teraz, jeśli dopiero startujesz, nie masz już tego komfortu, żeby robić sobie lata tematyczne. Dlatego w Książkoplanerze zaproponowałam miesiące tematyczne, żeby w każdym miesiącu powoli pracować nad jednym zagadnieniem, dzięki któremu Twój biznes może się rozwijać. Np. stworzenie bloga, zadbanie o SEO, newsletter, social media, wideo, optymalizacja strony internetowej, automatyzacja działań, rozwój sklepu czy promocje. Takie tematy będę poruszać w tym roku. I jeśli planujesz w tym roku rozwinąć się i stworzyć swój biznes online — zacznij od bloga.

Centrum dowodzenia

Dzisiejszy materiał przygotowałam głównie dla osób, które planują założyć bloga lub zacząć biznes online. Ale jeśli już masz bloga, to ten materiał może służyć Ci, jako inspiracja i motywacja do działania. Zachęcam Cię do zrobienia zadań z Książkoplanera, bo w styczniu jest właśnie temat o założeniu bloga na WordPressie.

Jeśli chodzi o WordPressa to jest to Twoje miejsce w sieci. Dzięki jego modułowości możesz zrobić z nim, co tylko chcesz. To może być blog, strona portfolio, sklep, cokolwiek. Ale wszystkie początkowe kroki są dokładnie takie same.

Czy warto mieć bloga?

Tak. Nawet trzeba mieć bloga w 2022!  W ostatnich latach tak dużo się zmieniło, powstało mnóstwo social mediów: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn oraz Tik Tok. Na dodatek są różne formy przekazywania wiedzy: tekst, wideo, nagranie itd. Blog pomoże Ci to wszystko usystematyzować. Zrobi małe centrum dowodzenia. Będzie Twoim domem w sieci, do którego będą prowadziły drogi, ścieżki i autostrady z innych miejsc w sieci, w których jesteśmy. To prawda, że social media trochę wypierają blogi, ale mogą być również świetnymi narzędziami do wspierania bloga właśnie.

Dłuższe życie treści

Samo bycie w social mediach jest niewystarczające. Zobacz, w social mediach Twoje treści żyją naprawę krótko. Zazwyczaj 24 h, maksymalnie 3 dni. Później to wszystko znika, bo jest zalew nowych informacji. To ich największy minus. Jeśli te materiały są umieszczone na blogu, mogą żyć. Możesz je później odświeżać, przypominać, przekształcać. Skoro napracujesz się nad tworzeniem materiałów, wrzuć je też na bloga. Blog się wypozycjonuje. Treści te będą się pojawiać w wynikach wyszukiwania i nie znikną tak szybko, jak w social mediach. Będą nadal widoczne i dotrą do nich nowe osoby. To jest największa moc blogów.

W social mediach jesteś tylko gościem

Nie jest trudno zdobyć w nich np. bana, przez którego nie możesz kontaktować się ze swoimi odbiorcami. W przypadku bloga tego problemu nie ma. Masz swoje kontakty i masz do nich dostęp. Dodatkowo biznesy oparte tylko na social mediach, jeśli nie zarobią pieniędzy w ciągu 2-3 miesięcy, upadną. Szczególnie jeśli nie mają poduszki finansowej.

A co jeśli Facebook przestanie istnieć?

Teraz jest, ale kto wie, czy nasze gusta się nie zmienią i nie powstanie coś nowego, oparte na nowej idei, i ludzie tam przejdą. Jeśli nie masz strony internetowej i z nią bazy newslettera, nie przekierujesz ich do nowego miejsca. Taki newsletter to są bezpośrednie kontakty, do Twoich odbiorców. Moja baza liczy kilkadziesiąt tysięcy osób. Mój biznes będzie dalej działał. A Twój?

W 2022 warto mieć bloga. Zmienia się za to jego cel. Ma być on domem, do którego dochodzą inne ścieżki. Puszczone właśnie w social mediach.

Ograniczone zasięgi

Co do social mediów, to kilka lat temu zasięgi organiczne były znacznie wyższe niż teraz. Obecnie, żeby dotrzeć do takich zasięgów jak kiedyś, trzeba inwestować. Przez to, że jesteśmy tylko gośćmi, nie mamy wpływu na to, czy za jakiś czas nie będzie już tylko płatne. Blog jest Twój i nikt Ci nie ogranicza zasięgów do Twoich materiałów.

Czego potrzebują odbiorcy?

Kolejną zmianą widoczną od kilku lat jest to, że nasi odbiorcy trochę się rozleniwiają. Co jest dobre. Kiedyś były tylko blogi. Mało live’ów, podcastów i dużej konkurencji. Nie w takiej ilości jak teraz. W tej chwili treści jest coraz więcej. Jest też większa konkurencja. Odbiorcy wiedzą też, jakiej formie lubią przyswajać materiały.

Blog, video a może podkast?

Jaki typ materiałów najbardziej lubią moi odbiorcy? Co roku robię ankietę na ten temat i wychodzi mi z tego pizza. Nie ma jednej odpowiedzi. Każdy z nas lubi co innego. Przez to, że konkurencja jest duża, a Ty masz tylko teksty, Twój potencjalny odbiorca może iść do kogoś, kto robi format wideo itd. Warto tworzyć różnego rodzaju treści.

Co jest bardzo istotne, dzięki temu, że będziesz tworzyć treści w różnych formach, Twój blog stanie się bardziej dostępny. Dotrzesz do osób, które nie tylko chcą, ale muszą użyć tylko jednej wersji danego materiału. Dzięki temu do mojej społeczności dotarły osoby, które nie słyszą, lub które są niewidome. To miejsce jest naprawdę dla każdego.

Blog to Twoje centrum dowodzenia

Jest naładowany wartościowymi treściami, może być również wizytówką Twojego biznesu. Dzięki WordPressowi tego bloga — wizytówkę możemy później łatwo przekształcić w sklep, w którym będziesz sprzedawać produkty i usługi. Dlatego w 2022 zwłaszcza, warto mieć takie miejsce, które skupia w sobie całą Twoją działalność w sieci. Dodatkowo, jeśli wyznaczysz sobie cele biznesowe, poprzez taką ogólną bazę — bloga będziesz mogła kierować odbiorcami tam, gdzie Tobie zależy.

Content marketing

Blog jest cudownym miejscem do content marketingu. Dzięki niemu zyskasz wiarygodność w sieci. Pomoże Ci podnieść reputację, zaczniesz budować pozycję eksperta. Gdyby nie blog nie napisałabym dwóch książek (Książkoplanera, Bądź Online). Nie występowałbym na największych konferencjach marketingowych (I love Marketing). Straciłabym szansę na poznanie tylu cudownych osób z branży. Nie byłabym nagrodzona statuetką w konkursie Sukces Pisany Szminką, w kategorii Przeciwdziałania Wykluczeniu Cyfrowemu, który jest jedną z najbardziej prestiżowych konkursów biznesowych w Polsce. To jest coś. Nie byłoby to możliwe bez bloga.

Dzięki temu, że na blogu mam merytoryczne treści (blisko 400 artykułów i wideo), kursy, książki itd., pokazuję, że się znam na tym, co robię. Pokaż, jak działasz, jak tworzysz materiały. W ten sposób możesz przekonać do siebie więcej osób. Sprawić, że zostaną one z Tobą na dłużej.

Coraz wyżej w wynikach pozycjonowania

Tworzenie takich artykułów ma wpływ na tworzenie zasięgów, docieranie do nowych osób. Sam blog ma duży wpływ na SEO. Jeśli dobrze zoptymalizujemy naszą stronę pod wyniki wyszukiwania, nasze treści będą żyć dłużej.

Blog uratował mój biznes

Ponad 2 lata temu, kiedy byłam w zagrożonej ciąży, kiedy tylko leżałam i przestałam tworzyć nowe materiały. Blog uratował mój biznes, dzięki SEO. Nie robiłam webinarów, live’ów, nie mówiąc już o kursach. Jednak poprzez wcześniejsze wypozycjonowanie treści i kursów, miesięcznie mojego bloga odwiedzało 20 tysięcy osób. Dzięki temu, że strona była dobrze wypozycjonowana, wyszłam na tym na plusie. Mimo że nie robiłam wtedy nic, to właśnie pokazało mi, jak dużą moc ma SEO. Gdybym bazowała tylko na social mediach, moja poduszka finansowa by się wyczerpała.

Pamiętaj, że na bloga możesz zapraszać gości. Dodawać nowe materiały, artykuły. Możesz również robić tzw. recykling treści. Możesz od nowa zrobić cykl w social mediach i podlinkować go do poprzednich materiałów blogowych.

Sprzedaż

Blog pomoże Ci bezpośrednio w sprzedaży online. Jest świetny przede wszystkim na początek. Może być bardzo dobrym fundamentem pod późniejszy sklep. Ponieważ blog można łatwo przekuć w bardzo dobry biznes online.

Pro tip: Warto jest rozszerzyć bloga na sklep, pod tą samą domeną. Wtedy blog będzie ciągnął sklep w górę, w wynikach wyszukiwania.

Treści, które pokierują do Twoich produktów

Jeśli myślisz o sklepie, warto tworzyć posty czy artykuły związane z Twoimi produktami. Jeśli chcesz tworzyć materiały pomagające przy sprzedaży, niech będą one tematycznie związane z Twoim biznesem: ciekawostki, poradniki, takie treści, które pokażą Twoją wiedzę, że się na tym znacie. Drugi typ contentu to: case studies, wywiady z klientami, ich rekomendacje. Mogą w to być też historie związane z produktem czy recenzje. Mogą to być błędy, jakie popełniłaś lub treści lifestylowe. Wszystko po to, żeby dać się poznać. Możesz zaprosić gości w danej tematyce. Napisać instrukcje i słowniczki. Opisać narzędzia. A największy WIN WIN WIN w treściach, to odpowiedzi na pytania waszych potencjalnych klientów albo obecnych klientów.

Świetny sposób na oszczędność czasu

Jeśli masz już dość takich samych pytań od klientów, które się notorycznie powtarzają, to znaczy, że nie znaleźli tych informacji na Twojej stronie. Zaoszczędzisz dzięki temu czas. Będziesz mieć fajny, merytoryczny artykuł, który może się wypozycjonować w googlu. Jeśli Twoi klienci o coś ciągle pytają, to robią to też inni. Przez taki artykuł, więcej osób może zostać waszymi klientami. Jest bardzo dużo osób, które zadzwonią i zapytają, ale jeszcze więcej takich jak ja, które jeśli nie znajdą informacji na stronie, pójdą do konkurencji.

Blog i biznes na jednej domenie

Dzięki temu, że na blogu miałam już tematy związane z WordPressem, kiedy w sklepie stworzyłam Kurs WordPressa, już w pierwszym miesiącu miałam kilkaset wejść miesięcznie. Po kilku godzinach pojawił się już w Top 10, po wpisaniu frazy „kurs wordpress”. Nie byłoby to możliwe, jeśli miałabym tylko sam sklep, bez bloga. Google wiedział, że jest to strona o dużej wiarygodności z informacjami na temat WordPressa.

Dobry pomysł na start

Prócz tego blog jest świetnym startem pod to, żeby zacząć tworzyć inne merytoryczne produkty. Np. książki, e-booki, kursy online. Kiedy wejdziesz w rytm pisania artykułów blogowych, łatwiej będzie Ci później tworzyć inne treści. Dzięki blogowi dowiedziałam się, jakie są Wasze potrzeby, bolączki i problemy. Dlatego mogłam tworzyć materiały, które były wam potrzebne. Nam się dużo wydaje, ale póki nie porozmawiasz ze swoją społecznością, nie wiesz tego na pewno.

Skąd pobrać podkast Ola GO?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
  • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

Linki z podkastu: Czy warto mieć bloga w 2022 roku?

Planujesz stworzyć swój blog?

Daj znać w komentarzu, czy przekonałam Cię tym materiałem (bardzo liczę, że tak).

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

5 Komentarze

  • Faktycznie, posiadanie bloga to bardzo dobra rzecz, ja posiadam na temat fotobudek
    I powiem wam że mając bloga, pisząc na nim wiele rzeczy to zasięgi znacznie się zwiększają

  • Czy warto mieć bloga? To chyba pytanie retoryczne ;P Pozdrawiam Cię Olu 🙂

  • Posiadanie swojego własnego Bloga to bardzo fajna rzecz, a Ty świetnie opisujesz jak to dobrze zrobić 🙂 pozdrawiam

  • Przestałem wierzyć w bloga, gdy okazało się, że jedyni odwiedzający to spamerzy, sprzedawcy leków i strony dla dorosłych. Pamiętam, gdy go zakładałem, uczyłem się również stawiać stronę w wp. Blog wyglądał ładnie, ładował się szybko, treści były merytoryczne, również na “dwie zielone kropki”. Piszesz, wiesz ,o co chodzi. Z czasem okazało się, że piszę w pustkę. Promowałem bloga poprzez facebooku, na fp, na prowadzonej przez siebie grupie. Gdybym wiedział jak będzie, założyłbym bloga o pierdołach na darmowej platformie. Szkoda.
    Pozdrawiam.

  • Ola! Jak miło do Ciebie wracać 🙂 Ja wróciłam do działań w internecie po dłuższej przerwie i chciałam zacząć od budowania społeczności na Instagramie, ale masz rację: tam treści żyją krótko, a blog to dom dla naszych treści! Tak więc… Zakładam bloga 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *