W cyklu Ola Gości rozmawiałam z Dawidem Szajnerem z  TOPonline.pl o tym, czy się różni pozycjonowanie strony od zatrudnienia agencji SEO. Jeśli stoisz przed dylematem jak zwiększyć ruch w wyszukiwarce dla swojej strony internetowej, to myślę, że ten materiał może być dla Ciebie bardzo przydatny.

Dowiesz się: 

    • Dla kogo jest SEO? I po co?
    • Jakie działania można zrobić samodzielnie w celu polepszenia wyników wyszukiwania? W jakich rzeczach lepiej jak nas wesprze firma SEO?
    • Jaka jest różnica między samodzielnym pozycjonowaniem a zatrudnieniem firmy?
    • Jak sprawdzić wyniki, czy SEO przynosi zamierzone rezultaty?
    • Jak wygląda współpraca z firmą SEO? Ile to kosztuje?
    • Jak wybrać sprawdzoną firmę?

Z Dawidem poznaliśmy się przy okazji publikacji Książkoplanera. To właśnie m.in. Dawid wraz ze swoją firmą TOP Online, został złotym fundatorem. Dzięki takim osobom mój Książkoplaner mógł powstać.

Opowiedz coś o sobie i o swojej firmie.

Dawid: TOP Online to agencja SEO. Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron, ze szczególnym uwzględnieniem e-commerce, czyli sklepów internetowych. I w zasadzie jest to jedyna usługa jaką oferujemy. W przeszłości zajmowaliśmy się jeszcze innymi rzeczami, ale już od ponad 1,5 roku skupiamy się tylko i wyłącznie na SEO i TOP Online.

Nasze dzisiejsze spotkanie skupi się na temacie, czym różni się samodzielne pozycjonowanie od zatrudnienia firmy SEO. I wierzę, że jesteś dobrym gościem w dobrym miejscu. W społeczności Interaktywnych właśnie w lutym skupiamy się na temacie SEO. Dlatego od razu zacznę od bardzo wstępnego pytania:

Dla kogo jest SEO i po co?

Dawid: Mam swoją tezę, że SEO jest potrzebne każdemu, ale nie każdy powinien z niego korzystać. Dlaczego? Przy pierwszym lockdown’ie w 2020 roku, przedsiębiorcy zostali zmuszeni przenieść się do internetu. Wszystkie firmy SEO, tworzące sklepy, strony internetowe lub kursy online itp., miały wtedy bardzo dużo klientów. Sytuacja zmusiła firmy, które do tej pory miały biznes stacjonarny, do wejścia z nim do internetu. Pandemia właściwie tylko przyspieszyła trend, który od jakiegoś czasu już się rozwijał.

SEO jest kanałem dla naszej strony, który pozwala zdobyć nam bardzo wartościowy ruch. Dlatego jest potrzebne. W tym momencie w każdej branży jest duża konkurencja, dlatego każdy ruch, który pozwoli nam pozyskać klientów w internecie będzie na wagę złota. W tym wszystkim SEO będzie się wyróżniało, szczególnie w perspektywie długofalowej.

Dlaczego nie jest dla każdego? Właśnie, kiedy był taki nawał klientów, było wielu takich klientów, którzy nie wiedzieli jak działa SEO. Oczekiwali wyników tu i teraz. Musieliśmy ich edukować w tym temacie.

Ola: Tak. Ludzie myślą, że po zmianie tytułu, już za chwilę będą lepiej pozycjonowani. Nie wiedzą, że roboty Googla muszą najpierw odwiedzić ich stronę, zanotować te zmiany i nad nimi popracować. Niestety to wszystko trwa jakiś czas i warto sobie z tego zdać sprawę. I nie oczekiwać wyników od razu.

Długofalowe efekty

Dawid: Dokładnie. SEO to są miesiące i lata pracy. A tak naprawdę to niekończący się okres. O ile SEO jest bardzo skuteczne, o tyle jest to działanie długofalowe. Jeśli komuś właśnie wali się firma i próbuje już teraz mieć efekty, to to nie będzie działać.

Ola: Tak. Ja zawsze dbałam, żeby na moim blogu, wszystko od początku było ustawione pod SEO. Również, robiłam w ten sposób strony dla klientów. Na blogu zawsze miałam ruch około 20 tys. wejść z samego Google. Dzięki temu, kiedy byłam w zagrożonej ciąży i właściwie nie pracowałam miesiącami, ciągle miałam ruch z wyszukiwarki. Byłam pod wrażeniem jak dobrze to SEO działa. Mój biznes przeżył i nie musiałam zamykać firmy. 

Warto skupić się na dobrym SEO. Mimo, że inne działania mogą być dla nas “złotymi strzałami” i przynieść ruch, są one krótkofalowe. Obecność na social mediach ma datę aktualności. Treści, które tam wrzucamy pojawiają się na krótko. Jak są widoczne po 3 dniach, to i tak jest wielki sukces.

W SEO efekty są po dłuższym czasie, ale też dłużej trwają. Lubię mówić o SEO jak o starym żeliwnym kaloryferze. Nawet jak już go wyłączysz, on jeszcze długo pozostaje ciepły.

Dawid: SEO nie jest kampanią reklamową, którą można wyłączyć i włączyć w odpowiednim momencie. O ile kampanią reklamową możesz sobie zrobić taki złoty strzał, to SEO już tak nie działa. W momencie, kiedy budżet na kampanię Ci się kończy, już nie istniejesz. Kampanie nie budują Twojej wartości w wyszukiwarkach. SEO jest budowaniem wartości Twojej strony internetowej w wyszukiwarkach. W dłuższym rozrachunku na pewno Ci się to opłaci.

Zastanawiam się, jakie działania można zrobić samodzielnie w celu polepszenia wyników wyszukiwania? A w jakich lepiej wesprze nas agencja SEO?

Dawid: Wszystkie działania SEO możesz zrobić samodzielnie, bo wszystkiego można się nauczyć. Jednak są to działania czasochłonne. Jeśli chcesz się skupić wyłącznie na rozwoju swojego biznesu, lepiej outsourcować pozycjonowanie storny agencji SEO. Da się zrobić samemu SEO. Ale jest to bardzo powtarzająca się i nudna robota, z obniżoną gratyfikacją. Dlatego większość klientów, która sama się tego podejmuje nie może wytrzymać tej monotonii i cykliczności w swoich działaniach SEO. Na początku to idzie. Ale po kilku miesiącach euforia opada. Na samym początku możemy być zmuszeni, żeby robić to samodzielnie przez brak funduszy. Wymaga to jednak wytrwałości i cykliczności.

Samodzielne pozycjonowanie strony WWW

Na początku, w samodzielnym pozycjonowaniu strony WWW można zacząć od:

  • rzeczy, które są bardzo często pomijane np.: regularne wstawianie treści, aktualizowanie WordPress’a, wtyczek – to podstawowa higiena twojej strony.
  • regularnego uzupełniania treści. Na stronie musi się coś dziać. Nie może być tak, że nie ma żadnych nowy treści – wtedy dla Googla nie żyjesz, nie ma Cię. Roboty Google’a będą wchodzić na Twoją stronę coraz rzadziej.
  • zrobienia porządku z wtyczkami zainstalowanymi w WordPressie, które mogą spowalniać działanie Twojej strony, a z których się nie korzysta.
  • uporządkowania swoich działań. Zarezerwuj sobie czas. Zrób strategię, spisz nawet na kartce, co będziesz robić i kiedy. Jakie treści będziesz wrzucać – to jest bardzo ważne! Nie kopiuj treści ani nie używaj opisów użytych przez innych – Google uzna to jako duplicate content. Uzna to za powielanie, zwalczy Twoją stronę i zrzuci ją niżej w wynikach wyszukiwania.

Wartościowe treści

Jak tworzyć wartościowe treści? Postaraj się, żeby były użyteczne dla Twoich klientów. Nie nastawiajmy się, żeby treść była napisana stricte pod SEO. Powinna być użyteczna dla klienta. W opisach możesz zadbać o dobre opisy kategorii (indywidualne; kilka, kilkanaście zdań; zawiera słowa kluczowe ważne dla tej kategorii).

Slowa kluczowe

Gdzie są słowa kluczowe? Darmowym narzędziem jest np. planer słów kluczowych od Googla. Bądź sami zastanówmy się, co byśmy wpisali szukając takiego produktu.

Opisy produktów

Analogicznie możemy zadbać o opisy produktów. Rozdzielić tekst, wstawić nagłówki (H1 etc.). Po czasie zobaczycie, jak bardzo mocno pomoże wam samo dbanie o treść.

Blog firmowy

Kolejną rzeczą jest prowadzenie bloga firmowego. Widać to nawet przy sklepach internetowych. Blog jest naturalnym siedliskiem treści dla Googla. Łatwo się je tworzyć i przez to łatwo pozycjonuje.

Ola: Tak. Treść zawsze będzie promowana. Nie będzie to działanie w przyszłości zbanowane. Idealna rzecz dla osób, które samodzielnie chcą się pozycjonować.

Dawid; Tak, odpalcie bloga. Zadbajcie o to, żeby w tytule była najważniejsza fraza dla treści. Później niech będzie ona też w treści samej. Ustaw atrybut ‘alt’ dla swoich zdjęć. Nie kopiuj zdjęć. Łatwo będzie nam pozyskać ruch na bloga, a jeszcze łatwiej będzie przekierować ruch z bloga na nasz sklep albo na naszą stronę. Jeśli będziemy robić takie treści przez parę miesięcy, to to bardzo dobrze zadziała. Ruch organiczny (z wyszukiwarki) zacznie nam systematycznie rosnąć.

Ta sama domena dla bloga i sklepu

Ola: Uwaga! Bloga robimy na tej samej domenie co wasza strona internetowa i wasz sklep! Róbcie to w jednym miejscu, a przyniesie wam to duże efekty!

Kiedy stworzyłam landing page do Kursu WordPress’a. To na frazę “kurs wordpressa” po 6 godzinach, byłam w Top 10. Dlaczego? Bo miałam już robione treści na blogu, w tej samej domenie, na ten sam temat!

Dawid: Jak ktoś lubi drogę na około, to może sobie stawiać na innej domenie. Ale nie ma to żadnego sensu. Lepiej postawić bloga wewnątrz tej głównej domeny.

Linki

Wracając do tego, co może zrobić agencja SEO. Powiem o jednej rzeczy. O linkach.

Czym są linki w wyszukiwarce? Jeśli mamy swoją stronę WWW, i ktoś wrzucił linka u siebie do naszej strony, to wtedy nas wzmacnia. Ale jednocześnie osłabia siebie. Google widzi to niejako jak polecenia, dlatego pokazuje to wyżej w wynikach wyszukiwania.

Nie jest w interesie strony, która Cię linkuje dodawać Twoje linki. Dlatego tutaj agencja Cię może poratować. Ma swoje strony WWW, fora, blogi, często powiązane z treściami swoich klientów. To własne zaplecze agencji SEO, dzięki któremu łatwiej dostaniesz linki zewnętrzne do Twojej strony.

Można samemu to zrobić. Ale mało kto się zgodzi, albo będzie chciał duże pieniądze za to. Link z dużego portalu, albo od znanej blogerki będzie dużo więcej wart, niż jakieś tam linki kupione na allegro. Po prostu niektórzy chcą być sprytniejsi, i myślą, że będzie OK. A są to linki często z Rosji, z Chin, z kasyn czy stron pornograficznych. Wtedy Google nas zrzuci i obniży wartość naszej strony internetowej. Lepiej nie szukać drogi na skróty, bo jej w pozycjonowaniu nie ma.

Co myślisz o akcjach pozyskiwania linków np.: konkursy, afiliacje?

Dawid: Każdy przypadek jest indywidualny. Tutaj mają znaczenie parametry strony, z której pochodzą linki. Ty dbasz o swój kontent od wielu lat, i Google pozycjonuje Cię wysoko. Więc jak ktoś naturalnie wrzuci link do Twojej strony, np. przy pisaniu tekstu, w wyniku konkursu itd. to jest to OK. Fajnie byłoby, żeby te linki przychodziły w miarę systematycznie. Nie róbmy nic na hurra, tylko zaplanujmy swoje działania. Wtedy przyniesie to efekt.

Jeśli zajmujecie się SEO sami, zapraszam was na grupę na Facebooku: SEO Samodzielni, gdzie nasi specjaliści odpowiadają na wasze pytania. Tam jest też baza wiedzy, i wszyscy mogą się uczyć od siebie. Zapraszam!

Ola: Dodatkowymi plusami samodzielnego podjęcia tematu SEO jest to, że jeśli w przyszłości chcielibyśmy skorzystać z agencji SEO, będziemy wiedzieć co oni nam proponują. Żebyśmy nie nacięli się na firmę, która będzie kupowała linki na Allegro. Są też firmy, gdzie abonamentowo korzystasz z ich linków. W momencie, kiedy przestajesz im płacić, te linki wygasają. Dlatego zawsze lepiej samemu starać się je pozyskać.

Sama też nie jestem wielką przeciwniczką agencji SEO. Ale często jest tak, że w biznesie są różne etapy. Na początku biznesu minimalizujemy budżet. Za to mamy czas. Dlatego możemy zająć się SEO sami. Na późniejszym etapie, kiedy już wszystko się rozwija, możemy skorzystać właśnie z pomocy takiej firmy. Istotne jest, żeby poszukać takiej firmy, która ma dobre opinie lub jest nam polecona przez kogoś zaufanego.

Jak wybrać sprawdzoną firmę?

Dawid: Przeważnie, kiedy szukasz firmy SEO, zgłaszasz się nie tylko do jednej. Tutaj już możesz dokonać odsiania kiepskich firm. Wysyłasz zapytanie, a firma kontaktuje się po 2 tygodniach. Coś jest nie tak. Jeśli odpowiadają na ofertę w 2 tyg. to co dopiero, kiedy będzie jakiś problem?

Raporty miesięczne

Poproś oprócz oferty o przykładowy raport miesięczny, najlepiej na przykładzie jakiegoś klienta. Część firm powie, że nie bo RODO, że nie dzielą się know-how itd. Ale każda firma znajdzie jakiegoś 1-2 klientów, których efektami może się pochwalić. Jest to dla nich promocja. Ten raport często jest dużo bardziej wartościowy niż oferta. Oferta to obietnica, a raport to weryfikacja tej obietnicy. Jeśli w nim nic nie ma… to coś tu nie gra. Muszą być pokazane jakie czynności były wykonane, wykresy, tabelki. Na początku jest to mega ważne. Bo efektów w SEO nie widać od razu, a zaplecze dla nich już się tworzy. Taka transparentność jest fair w stosunku do klienta. Ktoś kto już dłużej współpracuje z firmą SEO nie sprawdza tych raportów, bo wie, że robią swoją robotę.

Umowa

Kolejną rzeczą jest Umowa. Nie ma umowy – nie wchodzimy w ogóle w temat. Pamiętajmy żeby była przejrzysta, bez haczyków, nadmiernych kar umownych itd. Żyjemy w dynamicznych czasach, kto wie co będzie za rok. Unikajcie umów, które wiążą was na 2 – 3 lata. Jeśli za pół roku coś się wydarzy, i biznes będzie sypać się, to nie będziecie mieć drogi ucieczki od tej umowy. Wybieraj umowy z okresem wypowiedzenia, na kiedy chcesz. Może uchronić Cię od długów.

Bezpśredni kontakt ze specjalistą SEO

Początkowi klienci nie doceniając tego, ale głównym czynnikiem, przy wyborze firmy SEO, powinien być bezpośredni kontakt ze specjalistą SEO. Najczęściej dostaje się konsultanta, a nie osobę techniczną. Taki konsultant może przekręcić pytanie, a tym samym wy nie dostaniecie odpowiedzi na swoje. Także zwróćcie uwagę, czy macie kontakt ze specjalistą. To on, na co dzień, spotyka się z Twoim sklepem, żyje Twoimi problemami i odwiedza Twoją stronę.

Ola: O tak. Ja teraz 4 dzień utknęłam na supporcie chatbota.

Dawid: Dlatego współpraca z bardzo dużymi agencjami, może być trochę ryzykowna. Mimo, że robią one dobrą robotę. Na każdym etapie działania w SEO, prawie zawsze pada pytanie “jaką ja mam gwarancję?” A no nie masz żadnej. Pozycjonowanie to inwestycja jak każda inna, wiąże się z pewnym ryzykiem. Musisz być świadomy tego, że gwarancja nie istnieje. Nawet Google się do tego odniosło, żeby unikać firm SEO, które będą Ci gwarantować wszystko. Tu powinna być czerwona lampka dla Ciebie. 

Ile kosztuje taka współpraca z agencją SEO?

Dawid: Często odpowiadam, że z cenami jest jak w każdej branży. Daję zawsze przykład samochodów: Dacia za 50 tys., i Mercedes za 500 tys. Oba przewiozą Cię z jednego miejsca na drugie. Nie dajcie się złapać na bardzo niskie kwoty typu 200 – 300 zł. To tylko piętrzy problemy. Same narzędzia kosztują po 100-150 zł. za jedno narzędzie.

U nas najniższy pakiet jest powyżej 1000 zł. Powyżej 1k netto, to jest standard u nas. Tworzymy w tym treści, pozyskujemy linki itd. Nawet prowadzimy bloga, w którymś pakiecie. Co nie zwalnia Cię od samodzielnego prowadzenia bloga. Jednak jak już bierze się za to agencja, to ona rozwija Twoją stronę kompleksowo.

A czy firmy SEO zajmują się techniczną optymalizacją strony, np. jej przyspieszeniem?

Dawid: Jest to bardzo zróżnicowane. Zależy to od pakietu. Mamy to bodajże w najwyższym pakiecie. I zależy to również od strony/sklepu klienta, czyli co konkretnie trzeba tam, zrobić. Co do zasady, firma SEO zajmie się procesem od A do Z

Pokazując widełki, to zaczynamy od ponad 1 000 zł. Z kolei nasz największy klient płaci za swój dedykowany pakiet 14 tys. miesięcznie netto.

Chociaż to nie jest tak, że jak ktoś więcej płaci, to mały pakiet nic nie daj. Na początku najniższy pakiet jest OK. A nawet dobrze zająć się tym samodzielnie. Bo będziesz bardziej świadomy, co trzeba zrobić pod SEO, żeby dobrze ono konwertowało.

Ola: Uważam, że na start, jeśli mamy czas lepiej samodzielnie podejść do tematu SEO. Nabieramy świadomości i nawyków, że musimy optymalizować obrazki, robić atrybuty alt, wrzucać wartościowe treści. Uczymy się cykliczności, np.: dzięki Książkoplanerowi, który może wam pomóc w planowaniu waszych działań. Może właśnie złapiecie bakcyla w tym temacie i nie będziecie musieli korzystać później z usług agencji. Może monotonia nie będzie nas dotyczyć.

Dawid: Edukacja i planowanie są tutaj kluczowe. Lepiej zrobić 2 wpisy blogowe miesięcznie,niż np.: 4 w jednym tygodniu, a później nic. Procesy, procedury, plany porządkują nam biznes. Warto się ich trzymać. Polecam.

Ola: Moje słowo kluczowe 2022 to PROCEDURA.

Dużo tematów dzisiaj poruszyliśmy, wielu rzeczy się dowiedzieliśmy. To była bardzo fajna rozmowa. Jeśli myślicie o samodzielnym zajęciu się SEO, to zaglądajcie na grupę SEO Samodzielni na FB. A jeśli chcecie współpracować z agencją Dawida, znajdziecie ją pod nazwą TOP Online. 

Skąd pobrać podkast Ola GO?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podkastami
  • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
  • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

Linki z podkastu: Czym różni się samodzielne pozycjonowanie od zatrudnienia firmy SEO?

Wyzwanie SEO

Jeśli interesuje was temat SEO, to już 15 lutego mamy Wyzwanie SEO. Dowiecie się z niego:

  • jakie czynniki mają wpływ na SEO
  • i jak technicznie zadbać o stronę (optymalizacja obrazków, szybkość działania itp.)

To co? Zaczynamy luty i temat SEO! Będzie się on przeplatał przez cały miesiąc, w Książkoplanerze, w Wyzwaniu SEO. Zapisujcie się i niedługo zaczynamy! Dostaniecie karty pracy, zniżki, certyfikaty. Krótko: będzie się działo!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

2 Komentarze

  • Szacuneczek za podjęcie skomplikowanego tematu :). Bardzo fajna i potrzebna rozmowa.

  • Generalnie SEO to temat rzecza ale strona którą pozycjonowałem 8 lat temu nadal przynosi dochody więc. Każde działanie w kierunku seo ma sens. Teraz waczę od początku z blogiem ale nie wyobrażam sobie płacić co miesiąc 1000zł za to że strona zyje.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0