trendy w marketingu 2018

Poznaj trendy w marketingu 2018 i dziedzinach pokrewnych. Zapytałam kilku ekspertów o przewidywania na 2018 rok. Zobacz, co będzie działo się w marketingu, biznesie online, copywritingu, na Facebooku i nie tylko. 

Do wypowiedzi o trendy w marketingu 2018 wywołałam następujące osoby:

trendy w marketingu 2018 paweł tkaczykPaweł Tkaczyk
Autor książek ,,Zakamarki marki”, ,,Grywalizacja” i ,,Narratologia”. Zarabia na życie opowiadaniem historii. Właściciel firmy MIDEA zajmującej się budowaniem silnych marek.
trendy w marketingu 2018 katarzyna granops-szkodaKatarzyna Granops-Szkoda
Autorka artykułów o Content i Social Media Marketingu, odpowiada za strategię content marketingową marki SprawnyMarketing.pl. Prowadzi autorskie szkolenia z tej tematyki.
trendy w marketingu 2018 jacek kłosińskiJacek Kłosiński
Projektant graficzny. Autor bloga klosinski.net. Współzałożyciel jednej z pierwszych polskich marek skupionej na projektowaniu infografik. Trener i wykładowca działający na zlecenie organizacji i uczelni wyższych.
trendy w marketingu 2018Monika Czaplicka

Założycielka agencji Wobuzz. Prowadzi fanpage ,,Kryzysy wybuchają w social media w weekendy oraz bloga czaplicka.eu. Autorka książki, Zarządzanie kryzysem w social media. Prelegentka na wielu wydarzeniach i konferencjach branżowych.

 

trendy w marketingu 2018Artur Jabłoński

Konsultant ds. e-marketingu. Specjalizuje się w projektowaniu i prowadzeniu kampanii reklamowych generujących leady i sprzedaż. Autor książki ,,Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować).

trendy w marketingu 2018 Magdalena Pawłowska 

Ekspert online marketingu, autor bestselleru “Jedna kampania do wolności – Jak stworzyć produkt online, pozyskać klientów i żyć na własnych warunkach”.

 

Facebook

Monika Czaplicka przewiduje, że w Polsce w końcu zagości moda na FB Live. Nie dziwie się – sama korzystam z tego narzędzia, bo jest świetną formą kontaktu z odbiorcami. Jeśli nie ma Cię jeszcze w mojej grupie Jesteśmy Interaktywne to dołącz szybko. Co środę o 20:00 pojawiają się live’y osób zapisanych do grupy. Warto!

Mam nadzieję, że do Polski wreszcie dotrze moda na Fb LIVE. Świetne narzędzie, poprawia organiczne zasięgi, tanie w produkcji i bardzo oryginalne i pomysłowe. Na zachodzie to narzędzie jest typowym elementem strategii – u nas na razie podchodzimy jak pies do jeża, ale liczę, że się to zmieni (nie tylko za sprawą mojego ebooka). Dlatego: transmitujcie!

Copywriting

Artur Jabłoński, o którego książce pisałam tutaj, twierdzi, że sztuka słowa w 2018 będzie jeszcze bardziej zwyczajna. Dobrą praktyką będzie pisanie, tak, jak mówimy. Im prościej, tym lepiej!

Jeśli chodzi o copywriting, ciężko mówić o trendach. Reguły tworzenia skutecznych tekstów są względnie niezmienne. Wielokrotnie obserwuję, że chwyty i techniki sprzed 50 lat działają i dziś. Myślę więc, że możemy powiedzieć nieco szerzej o zmianie podejścia do komunikacji pisanej. Staje się coraz bardziej… zwyczajna. Co przez to rozumiem? Dobrą praktyką jest pisanie tak, jak się mówi. Bez silenia się na mądry ton, używania zbyt dużej liczby branżowych pojęć, itd. Do tego dochodzi nuta, jak to nazywam, sympatyczności – odrobina poczucia humoru, dystans, przełamywanie ustalonych konwencji. To sprawia, że bardziej wciągamy odbiorcę w tekst i wyróżniamy się na tle innych. Widać to ostatnimi czasy coraz częściej, od cold maili po strony www. I mam nadzieję, że będzie tego jeszcze więcej!

Biznes online

Magdalena Pawłowska zwraca uwagę, że w 2018 na rynku pojawi się coraz więcej kursów online. Z pewnością, w końcu niektóre  kursantki “Twój kurs online” już wypuściły swoje kursy, a będzie ich jeszcze więcej! Planujecie w 2018 zadbać o swój dochód pasywny sprzedając kursy online?

Rok 2018 to eksplozja Kursów Online! Widzieliśmy już tego zapowiedź w 2017 roku poprzez liczne oferty i powstające platformy VOD. Coraz więcej specjalistów pragnie dzielić się wiedzą oraz korzystać z potencjału Internetu (łatwy dostęp do klienta, szybkość). Ludzie są żywo zainteresowani możliwościami zarobku online – stworzenie oraz sprzedaż kursu online umożliwia to niemalże z dnia na dzień. Przy coraz to nowych kanałach komunikacji i aplikacjach bardzo ważne będzie wrócenie do korzeni klasycznego marketingu. Rekomenduję poświęcić sporo czasu na głębokie zrozumienie klienta jak i obietnicy, jaką mu oferujemy (produkt, usługa). Tylko dzięki właściwej komunikacji będziemy mogli zostać usłyszani i pozyskać klienta. Trzymam kciuki za wszystkich, którzy zdecydują się na szeroką komunikację i rozwój biznesu online w 2018, szczególnie z wykorzystaniem oferty kursów online!

Social media

Katarzyna Granops-Szkoda specjalistka od social media w Sprawnym Marketingu potwierdza nieprzyjemne prognozy. Zasięgi organiczne na FB będą spadać coraz bardziej, dlatego już teraz warto zaprzyjaźnić się z Menadżerem Reklam, zadbać o angażujące treści na stronie, a także pójść za radą Moniki Czaplickiej i polubić live’y na Facebooka. 

Prowadząc działania marketingowe na Facebooku, w 2018 roku jeszcze bardziej trzeba będzie zaprzyjaźnić się z Menedżerem Reklam. Zasięgi organiczne spadają bardzo mocno, są nawet przeprowadzane testy ze strony serwisu, zgodnie z którymi zasięgi organiczne dla firm mają praktycznie nie istnieć, pozostaną jedynie reklamy. Wnioski z tego są 3. Po pierwsze, musimy jeszcze lepiej optymalizować nasze reklamy, by osiągać z nich jak najlepsze rezultaty. Po drugie, nadal musimy tworzyć naprawdę angażujące i przyciągające uwagę odbiorcy treści (według mnie tu nadal bezkonkurencyjne będzie video – każda firma musi zdać sobie sprawę z tego, że to dziś kluczowa i najbardziej angażująca forma przekazu). Po trzecie zaś jeszcze ważniejsze stanie się ,,nadążanie” za trendami i szukanie alternatywnych kanałów promocji – może np. Twojej firmie opłaci się bardziej tworzyć treści w ramach Instagram Stories niż stawiać na standardowe reklamy w kanale aktualności na Facebooku? Może warto przemyśleć reklamę na Snapchacie? W marketingu coraz ważniejsze staje się to, by mieć otwarty umysł i zamiast sprawdzonych, utartych sposób promocji, szukać także nowych form reklamy.

Storytelling

Paweł Tkaczyk także zwraca uwagę na popularność formatów video – tym razem w storytellingu. Więcej na ten temat znajdziesz w prezentacji Pawła.

Super-krótkie formaty wideo. Takie w sam raz na Instagram Stories albo jako 6-sekundowa reklama przed filmem na YouTube. Zobacz, co robi na Instagramie Kasia Nosowska i jaką popularność to zdobywa. W 2018 zobaczymy więcej tego typu formatów.
Odpicowanie opowieści klientów. Czyli user-generated content (treść wygenerowana przez użytkowników) spotyka profesjonalnych opowiadaczy historii. Zobacz, jak pięknie robi to Airbnb – biorą wystawiane przez ich gospodarzy domy i dorabiają do nich opowieści, bo to właśnie opowieści sprzedają się najlepiej.

 Kreatywna praca

Jacek Kłosiński zwiastuje także zmiany w pracy kreatywnej. Twórca w 2018 roku do pracowania, planowania i organizacji pracy będzie coraz częściej korzystał z nowoczesnych technologii, które stają się łatwiejsze i bardziej intuicyjne w obsłudze.

Kolejne miesiące będą jeszcze bardziej zwiększały dostępność narzędzi. Współczesny twórca coraz więcej zawdzięcza technologii. Oprogramowanie, które jeszcze kilka lat temu było skomplikowane i drogie, dziś staje się coraz łatwiejsze w obsłudze i w wielu przypadkach jest darmowe. Pomaga też masa kursów oraz tutoriali. Można powiedzieć, że z dwóch odwiecznych pytań: co i jak robić, to drugie traci na znaczeniu. Sposobów jest cała masa i są one bardzo dostępne. Coraz ważniejsze stają się pomysł i kreatywność.

Trendy w marketingu 2018 i nie tylko

Nie da się ukryć, że 2018 rok może być fascynujący. Wszyscy zgodnie wskazują na ogromną moc oddziaływania video, prostoty słowa, a także nowoczesnych technologii. Warto dowiedzieć się, jak najwięcej o tendencjach na przyszłe miesiące i może nieco zmienić swoją strategię działania, na bardziej aktualną i skuteczną? Transmisje live na Facebooku to dobry początek!

Jakie trendy w Twojej dziedzinie prognozujesz na 2018 rok? Daj znać w komentarzu!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

8 Komentarze

  • Zjadło mi prawą część cytatów, więc tylko szczątkowe trendy do mnie doleciały. W sumie, to żadnych rewolucji nie ma, rozwój tego, co już zaczęło się dziać w 2017 r.

    • W jaki sposób zjadło cytaty? U mnie czegoś takiego nie ma, a chętnie zbadam tą sprawę 🙂

      • Jak zmniejszyłem okno przeglądarki, to strona nie dopasowała się do innej szerokości

  • Gdy oglądam reklamy telewizyjne, czy słucham najnowszych piosenek zastanawiam się, czy już wszystkie możliwości są wyczerpane a potem pojawia się coś nowego kreatywnego, co wszystkich zaskakuje. Myślę sobie, że każdy, kto śledzi trendy mógł przewidzieć te wskazówki. Cieszę się jednak, że zebrałaś je w jednym miejscu i że w 80% mam już je wdrożone w ciągu 2017 🙂 Przy okazji podsumowań 2018 okaże się, czy to były dobre decyzje 🙂 Wszystkiego interaktywnego!

    • To prawda, często pojawiają się rewolucyjne pomysły, które potem stają się trendami i trudno je wtedy przewidzieć, nie mniej jednak potrzeba czasu, aby zostały trendami 🙂

  • Mam jeszcze większą szansę pod względem zamówień copywritingu. Póki co jest ich sporo ale mogłoby być więcej. A jako, że piszę tak jak mówię, może to mieć sens. 😛

  • Dzięki za przepytanie 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0