Porady dla blogerów - 5 lekcji z książki Artura Jabłońskiego - Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować?

Książka Artura Jabłońskiego to prawdziwa pigułka wiedzy. Same konkrety — zero lania wody. Nie zdziw się jej małą objętością, bo w środku znajdziesz wiele wartościowych informacji, które pozwolą Ci lepiej pisać bloga, jak i tworzyć sprzedażowe i perswazyjne teksty na landing page. Sprawdź, jakie porady dla blogerów znalazłam w książce Artura Jabłońskiego!

Dowiesz się:

  • Jak internauci czytają teksty w Internecie?
  • Po co stworzyć personę?
  • Jak formatować tekst, by lepiej się go czytało?
  • Jak poprawić swój styl pisania?
  • Jak napisać świetne nagłówki, które zachęcają do przeczytania tekstu?

Bądź świadoma, jak inni czytają w Internecie i wykorzystuj to!

Możesz pisać rewelacyjne treści, lecz to nie wystarczy, bo w Internecie zazwyczaj to forma jest ważniejsza od treści. Przeprowadzono badania, które wykazują, że internauci nie czytają całych tekstów od lewej do prawej, z góry do dołu, tylko skanują. Przeskakują oni wzrokiem po konkretnych fragmentach tekstu w poszukiwaniu interesujących informacji, tym samym zamiast całego artykułu czytają koło 20% tego, co napisałaś. Sprawdzono, że skanowanie tekstu zazwyczaj układa się w literę F. Tę wiedzę powinnaś wykorzystać, czy tworzeniu swoich artykułów. Jak? Pamiętaj o stworzeniu przyciągającego nagłówka, pogrubieniach oraz śródtytułach. Dzięki temu czytelnik łatwiej odnajdzie w tekście dokładnie to, czego potrzebuje i zostanie z Tobą na dłużej.

Stwórz personę

By tworzyć coraz lepsze treści potrzebujesz wiedzy o swoich odbiorcach. Kim są? Czym się interesują? Dzięki temu łatwiej będzie Ci pisać  kolejne poczytne teksty. Artur Jabłoński w swojej książce radzi, by stworzyć personę, czyli portret idealnego klienta bądź czytelnika. Przygotuj sobie kartkę, nazwij swoją personę i wypisz najważniejsze informacje o niej:

  • Ile ma lat?
  • Gdzie mieszka?
  • Czy to kobieta, czy mężczyzna?
  • Jaki jest poziom jej wykształcenia?
  • Gdzie pracuje?
  • Czym się zajmuje po pracy?
  • Jakie ma pasje?

Za sprawą tego prostego zabiegu będziesz pamiętała do kogo konkretnie piszesz i jakie tematy mogą interesować Twoją grupę docelową. Pamiętaj, że dobrym pomysłem jest pytanie u źródła, sprawdzenie zapytań z Twojej dziedziny na forach internetowych oraz grupach na Facebooku. Niech Twoje teksty rozwiązują najważniejsze problemy czytelników.

Masz problem z określeniem grupy docelowej? Sprawdź moje ćwiczenia!

Zadbaj o wygląd tekstu

Nie zaniedbuj wyglądu tekstu. Wybierz fonty bezszeryfowe, które są czytelniejsze i lepiej się sprawdzają, gdy np. Twoi odbiorcy korzystają z monitorów o niskiej rozdzielczości. Rozmiar fontu także jest niezwykle istotny – poleca się zastosowanie wymiarów od 16 do 20 pikseli. Wtedy tekst czyta się o wiele lepiej! Nie zapominaj o odpowiednim dzieleniu tekstu – stosuj śródtytuły, akapity, wypunktowania oraz pogrubienia.

Popraw swój styl

Artur Jabłoński wymienia kilka głównych zasad dobrego stylu:

  1. Pisz zwięźle – krótkie zdania lepiej i szybciej się czyta.
  2. Unikaj strony biernej – ta kojarzy się z tekstami prawniczymi, które czyta się po prostu ciężko!
  3.  Pisz prostym językiem – ogranicz trudne i branżowe słownictwo. 
  4. Pamiętaj o konkretach!

Pisz najlepsze nagłówki

Wiesz, że 80% ludzi czyta tylko nagłówki? Czy to nie wystarczający powód, by poświęcić im więcej czasu? Możesz posiedzieć nieco dłużej nad stworzeniem świetnego nagłówka albo przeanalizować, jak nagłówki wyglądają na popularnych portalach internetowych albo tabloidach. Szybko zobaczysz, że są tworzone według kilku określonych zasad. Poniżej kilka popularnych przykładów:

  • Czy popełniasz te typowe błędy __?
  • Rób coś jak ___
  • Rzeczy, o których nikt Ci nie powie __

Dobry nagłówek ma przyciągać uwagę, składać obietnicę i kusić rozwiązaniem problemu czytelnika.

 

5 lekcji z książki Artura Jabłońskiego - Jak pisać, żeby chcieli czytać i kupować?

Więcej porad, które pomogą Ci w pisaniu świetnych tekstów na Twojego bloga znajdziesz w książce Artura Jabłońskiego Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować). Copywriting & Webwriting.

Porady dla blogerów – a Ty czego nauczyłaś się z tej książki?

Czytałaś już książkę Artura Jabłońskiego o copywritingu i webwritingu? Jeśli tak, to napisz w komentarzach, jakie lekcje z niej wyciągnęłaś i co dzięki nim poprawisz w swoim blogowaniu.  Które porady dla blogerów były dla Ciebie najważniejsze? Jestem bardzo ciekawa!

 

 

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

11 Komentarze

  • Trzeba sobie te rady wbić do głowy, a po książkę może i sięgnę, interesuje mnie tematyka pisania dobrych treści. Ola dzięki za inspirację!

  • Dzięki Ola ??

  • Jeszcze nie czytałam, ale jest na mojej liście:)

  • Dzięki. Też dorzucam do listy

  • Na pewno sięgnę po ten tytuł , zacząłem wpadać do Artura na blog odkąd napotkałem jego artykuł w online marketingu i bardzo wartościowe są jego rady, ale i tu będę wpadał częściej bo każdy zachwala książkę, a Pani blog niczym nie odstaje od czołówki ;)! czekam na więcej treści.

  • Jak dla mnie pozycja obowiązkowa 🙂

  • Pochłonęłam ją, dosłownie! I co jakiś czas do niej wracam, na szczęście jest lekka, poręczna i odporna 😉 pozdrawiam z http://www.pobijalzheimera.pl

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *