Czy wiesz, że w Polsce od kilku lat prowadzone są badania określające jak wygląda sprzedaż w Internecie? Ze względu na pandemię i lockdowny zauważono, że odsetek kupujących przez Internet stale rośnie i ten trend będzie się utrzymywał. Obecnie ponad 77% Polaków dokonało choć jednego zakupu online. Zastanawiasz się jak zatem zacząć przygodę z e-commerce? Przychodzę z pomocą!

Najważniejszy jest pomysł

Tak, pomysł na produkt lub usługę jest najważniejszy. Bez tego nie ma co ruszać ze sprzedażą, bo… w sumie nic nie możesz zaoferować. Jak jednak znaleźć pomysł i zacząć jego monetyzację?

Dużo oczywiście zależy od branży, w której działasz. To, co na pewno się sprawdzi, to obserwowanie swoich odbiorców. Zrób listę pytań, które są Tobie zadawane, a następnie wytypuj, jakie z nich pojawiają się najczęściej. Możesz na ten temat przygotować książkę, e-booka lub kurs online.

Jeśli startujesz dopiero ze swoją działalnością w social mediach i nie masz jeszcze swojej społeczności, to zastanów się w czym jesteś dobra i co najbardziej lubisz robić. Po godzinach po pracy etatowej robisz np. świeczki sojowe albo biżuterię dla najbliższych? Chwal się tym na portalach społecznościowych!

A może czujesz, że sprzedaż produktu lub usługi XYZ będzie zyskowna, ale nie masz umiejętności tworzenia lub odpowiednich kompetencji? Idź na kurs, naucz się tego, a w międzyczasie pokazuj postępy w nauce. Po zdobyciu wiedzy, zacznij ją przekazywać dalej!

Strona sprzedażowa

Sprzedaż w Internecie nie powinna odbywać się bez strony sprzedażowej. Może to być Twój własny sklep internetowy oparty na WordPressie, który sama wyklikasz np. dzięki Akademii WordPressa. Możesz także skorzystać z gotowej platformy sprzedażowej jak Shoper czy PrestaShop. Może to także być zwykły landing page. Ważne, żeby było to miejsce, w którym opiszesz swój produkt lub usługę i umożliwisz zakup swoim potencjalnym klientom. Pamiętaj przy tym o wszystkich przepisach, które spoczywają na sprzedawcy. Początkiem 2023 roku weszła w życie dyrektywa Omnibus, która sporo namieszała sprzedawcom. Kilka tygodni temu przeprowadziłam webinar na ten temat z Iloną Przetacznik oraz z ekspertami z WpDesk:

Niezależnie od tego, które miejsce do sprzedaży wybierzesz, to musisz pamiętać o jednym. O optymalizacji pod wyszukiwarki Google, czyli o SEO. Ale jak się tym zająć? Przeczytaj mój wpis na ten temat: Jak znaleźć wartościowe frazy pod SEO dla strony WWW i sklepu online? Pamiętaj, że dzięki optymalizacji strony pod SEO Twoje produkty będą widoczne w wyszukiwarce Google. A to znaczy, że ktoś po wpisaniu frazy kluczowej (np. kwiatowa świeca sojowa) może wejść do Twojego sklepu i zrobić w nim zakupy.

Pamiętaj też, aby Twój sklep internetowy był responsywny. Co to znaczy? Aby dobrze wyświetlał się użytkownikom nie tylko na komputerze, ale też na tablecie i telefonie. Dlaczego? Z badań wynika, że coraz więcej osób robi zakupy online właśnie przez telefon. Jeśli Twoja strona będzie długo się ładowała albo nie będzie czytelna – stracisz klienta.

Zaangażowanie społeczności

Czy można prowadzić sprzedaż w Internecie bez zaangażowanej społeczności? Oczywiście, że tak. Wtedy większość odbywa się organicznie, ale trzeba popracować nad optymalizacją strony i SEO, o czym napisałam wyżej.

Sprzedaż z zaangażowaną społecznością jest łatwiejsza, ale tutaj trzeba wziąć pod uwagę, że zdobycie zaufania wśród odbiorców jednak trochę trwa. Jak zatem przekonać do siebie potencjalnych klientów? Zaangażować ich w powstawanie produktu!

Masz zamiar wydać kurs online, e-booka lub książkę? Pochwal się tym w swoich social mediach. Przemycaj informacje o postępach prac. Opowiadaj o tym, dla kogo jest ten produkt, jakie wartości da Twojemu potencjalnego klientowi. Możesz robić ankiety, aby społeczność pomogła Tobie wybrać okładkę albo na jakich rozdziałach / modułach bardziej się skupić. I nie potrzebujesz tutaj wielkiej społeczności. Liczy się jej jakość.

“Ola, ale ja sprzedaję produkty fizyczne. Jak mam zaangażować społeczność?”. Pokazuj proces tworzenia swoich produktów. Edukuj ich z branży, którą się zajmujesz. Jeśli robisz dodatki dekoracyjne, to inspiruj swoją społeczność i pokazuj propozycję wykorzystania Twojego produktu. Odpowiadaj na pytania swoich potencjalnych klientów.

Sprzedaż w Internecie – jak promować produkty i usługi?

Sposobów na promocję swoich produktów i/lub usług jest sporo. I nie za wszystkie trzeba płacić! Jak zatem można promować markę i produkty?

  • optymalizacja strony pod SEO – jak już wspomniałam, w ten sposób organicznie i za darmo możesz zdobywać klientów, którzy będą wpisywali słowa kluczowe w wyszukiwarkę i w ten sposób znajdowali Twój sklep internetowy,
  • działania w Social Media – prowadząc odpowiednio profile na portalach społecznościowych możesz zbudować zaangażowaną społeczność, która będzie kupowała Twoje produkty lub korzystała z Twoich usług,
  • content marketing – dzięki niemu zbudujesz pozycję eksperta z danej dziedziny w oczach swoich odbiorców,
  • prowadzenie newslettera – to inny sposób na budowanie relacji z odbiorcami, którym możesz zaoferować coś więcej niż np. w social mediach,
  • współpraca z inlfuencerami – składasz propozycję współpracy, podpisujesz umowę i… o Twojej marce dowiaduje się więcej osób, dzięki czemu masz więcej klientów. Warto jednak poświęcić czas na wybór odpowiedniej osoby do współpracy,
  • reklamy płatne – możesz skorzystać z reklam Google lub na konkretnych portalach społecznościowych i dotrzeć w ten sposób do nowych osób.

Sprawdź koniecznie Sposoby na promocję w Internecie – 11 nieoczywistych pomysłów oraz Promocja online – nieoczywiste sposoby część 2.

Sprzedaż w Internecie – chcesz wiedzieć więcej?

Chcesz zdobyć nową wiedzę o sprzedaży w Internecie, którą podzielą się z Tobą specjaliści z branży? Zapraszam do udziału w III Interaktywnej Konferencji Online z tematem przewodnim Promocja Produktu Online. Trzeci dzień konferencji poświęcony jest właśnie sprzedaży. Swoim doświadczeniem podzielą się:

  • Agata Koman, Ola Gościniak – Jak z sukcesem tworzyć produkty cyfrowe i na nich zarabiać? – WYWIAD
  • Monika Czaplicka – Skuteczne lejki sprzedażowe w reklamach FB i Ig
  • Kamil Fiszer – Jak zacząć zarabiać na produktach cyfrowych nawet jeśli nie posiadasz społeczności i marki osobistej!
  • Emilia Wojciechowska, Marta Zagożdżon, Agnieszka Zdunek, Agnieszka Gaczkowska, Magda Steblewska, Ola Gościniak – BURZA MÓZGÓW – Skuteczna sprzedaż – sprawdzone pomysły!

W trakcie prelekcji uzyskasz odpowiedzi między innymi na takie pytania:

  • Jak sprzedawać w zgodzie ze sobą?
  • Jak wygląda skuteczna komunikacja wspierająca sprzedaż w zależności od branży?
  • Jak się przygotować technicznie do swojej kampanii sprzedażowej?
  • O jakich dokumentach musisz pomyśleć, gdy chcesz promować i sprzedawać swój produkt online?

W trakcie konferencji dowiesz wielu rzeczy, które od razu będziesz mogła wdrożyć w swoim biznesie. I to niezależnie od tego czy dopiero startujesz, czy już działasz jakiś czas na rynku. Serdecznie zapraszam!

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *