Czy wiesz, że w Polsce od kilku lat prowadzone są badania określające jak wygląda sprzedaż w Internecie? Ze względu na pandemię i lockdowny zauważono, że odsetek kupujących przez Internet stale rośnie i ten trend będzie się utrzymywał. Obecnie ponad 77% Polaków dokonało choć jednego zakupu online. Zastanawiasz się jak zatem zacząć przygodę z e-commerce? Przychodzę z pomocą!

Najważniejszy jest pomysł

Tak, pomysł na produkt lub usługę jest najważniejszy. Bez tego nie ma co ruszać ze sprzedażą, bo… w sumie nic nie możesz zaoferować. Jak jednak znaleźć pomysł i zacząć jego monetyzację?

Dużo oczywiście zależy od branży, w której działasz. To, co na pewno się sprawdzi, to obserwowanie swoich odbiorców. Zrób listę pytań, które są Tobie zadawane, a następnie wytypuj, jakie z nich pojawiają się najczęściej. Możesz na ten temat przygotować książkę, e-booka lub kurs online.

Jeśli startujesz dopiero ze swoją działalnością w social mediach i nie masz jeszcze swojej społeczności, to zastanów się w czym jesteś dobra i co najbardziej lubisz robić. Po godzinach po pracy etatowej robisz np. świeczki sojowe albo biżuterię dla najbliższych? Chwal się tym na portalach społecznościowych!

A może czujesz, że sprzedaż produktu lub usługi XYZ będzie zyskowna, ale nie masz umiejętności tworzenia lub odpowiednich kompetencji? Idź na kurs, naucz się tego, a w międzyczasie pokazuj postępy w nauce. Po zdobyciu wiedzy, zacznij ją przekazywać dalej!

Strona sprzedażowa

Sprzedaż w Internecie nie powinna odbywać się bez strony sprzedażowej. Może to być Twój własny sklep internetowy oparty na WordPressie, który sama wyklikasz np. dzięki Akademii WordPressa. Możesz także skorzystać z gotowej platformy sprzedażowej jak Shoper czy PrestaShop. Może to także być zwykły landing page. Ważne, żeby było to miejsce, w którym opiszesz swój produkt lub usługę i umożliwisz zakup swoim potencjalnym klientom. Pamiętaj przy tym o wszystkich przepisach, które spoczywają na sprzedawcy. Początkiem 2023 roku weszła w życie dyrektywa Omnibus, która sporo namieszała sprzedawcom. Kilka tygodni temu przeprowadziłam webinar na ten temat z Iloną Przetacznik oraz z ekspertami z WpDesk:

Niezależnie od tego, które miejsce do sprzedaży wybierzesz, to musisz pamiętać o jednym. O optymalizacji pod wyszukiwarki Google, czyli o SEO. Ale jak się tym zająć? Przeczytaj mój wpis na ten temat: Jak znaleźć wartościowe frazy pod SEO dla strony WWW i sklepu online? Pamiętaj, że dzięki optymalizacji strony pod SEO Twoje produkty będą widoczne w wyszukiwarce Google. A to znaczy, że ktoś po wpisaniu frazy kluczowej (np. kwiatowa świeca sojowa) może wejść do Twojego sklepu i zrobić w nim zakupy.

Pamiętaj też, aby Twój sklep internetowy był responsywny. Co to znaczy? Aby dobrze wyświetlał się użytkownikom nie tylko na komputerze, ale też na tablecie i telefonie. Dlaczego? Z badań wynika, że coraz więcej osób robi zakupy online właśnie przez telefon. Jeśli Twoja strona będzie długo się ładowała albo nie będzie czytelna – stracisz klienta.

Zaangażowanie społeczności

Czy można prowadzić sprzedaż w Internecie bez zaangażowanej społeczności? Oczywiście, że tak. Wtedy większość odbywa się organicznie, ale trzeba popracować nad optymalizacją strony i SEO, o czym napisałam wyżej.

Sprzedaż z zaangażowaną społecznością jest łatwiejsza, ale tutaj trzeba wziąć pod uwagę, że zdobycie zaufania wśród odbiorców jednak trochę trwa. Jak zatem przekonać do siebie potencjalnych klientów? Zaangażować ich w powstawanie produktu!

Masz zamiar wydać kurs online, e-booka lub książkę? Pochwal się tym w swoich social mediach. Przemycaj informacje o postępach prac. Opowiadaj o tym, dla kogo jest ten produkt, jakie wartości da Twojemu potencjalnego klientowi. Możesz robić ankiety, aby społeczność pomogła Tobie wybrać okładkę albo na jakich rozdziałach / modułach bardziej się skupić. I nie potrzebujesz tutaj wielkiej społeczności. Liczy się jej jakość.

“Ola, ale ja sprzedaję produkty fizyczne. Jak mam zaangażować społeczność?”. Pokazuj proces tworzenia swoich produktów. Edukuj ich z branży, którą się zajmujesz. Jeśli robisz dodatki dekoracyjne, to inspiruj swoją społeczność i pokazuj propozycję wykorzystania Twojego produktu. Odpowiadaj na pytania swoich potencjalnych klientów.

Sprzedaż w Internecie – jak promować produkty i usługi?

Sposobów na promocję swoich produktów i/lub usług jest sporo. I nie za wszystkie trzeba płacić! Jak zatem można promować markę i produkty?

  • optymalizacja strony pod SEO – jak już wspomniałam, w ten sposób organicznie i za darmo możesz zdobywać klientów, którzy będą wpisywali słowa kluczowe w wyszukiwarkę i w ten sposób znajdowali Twój sklep internetowy,
  • działania w Social Media – prowadząc odpowiednio profile na portalach społecznościowych możesz zbudować zaangażowaną społeczność, która będzie kupowała Twoje produkty lub korzystała z Twoich usług,
  • content marketing – dzięki niemu zbudujesz pozycję eksperta z danej dziedziny w oczach swoich odbiorców,
  • prowadzenie newslettera – to inny sposób na budowanie relacji z odbiorcami, którym możesz zaoferować coś więcej niż np. w social mediach,
  • współpraca z inlfuencerami – składasz propozycję współpracy, podpisujesz umowę i… o Twojej marce dowiaduje się więcej osób, dzięki czemu masz więcej klientów. Warto jednak poświęcić czas na wybór odpowiedniej osoby do współpracy,
  • reklamy płatne – możesz skorzystać z reklam Google lub na konkretnych portalach społecznościowych i dotrzeć w ten sposób do nowych osób.

Sprawdź koniecznie Sposoby na promocję w Internecie – 11 nieoczywistych pomysłów oraz Promocja online – nieoczywiste sposoby część 2.

Sprzedaż w Internecie – chcesz wiedzieć więcej?

Chcesz zdobyć nową wiedzę o sprzedaży w Internecie, którą podzielą się z Tobą specjaliści z branży? Zapraszam do udziału w III Interaktywnej Konferencji Online z tematem przewodnim Promocja Produktu Online. Trzeci dzień konferencji poświęcony jest właśnie sprzedaży. Swoim doświadczeniem podzielą się:

  • Agata Koman, Ola Gościniak – Jak z sukcesem tworzyć produkty cyfrowe i na nich zarabiać? – WYWIAD
  • Monika Czaplicka – Skuteczne lejki sprzedażowe w reklamach FB i Ig
  • Kamil Fiszer – Jak zacząć zarabiać na produktach cyfrowych nawet jeśli nie posiadasz społeczności i marki osobistej!
  • Emilia Wojciechowska, Marta Zagożdżon, Agnieszka Zdunek, Agnieszka Gaczkowska, Magda Steblewska, Ola Gościniak – BURZA MÓZGÓW – Skuteczna sprzedaż – sprawdzone pomysły!

W trakcie prelekcji uzyskasz odpowiedzi między innymi na takie pytania:

  • Jak sprzedawać w zgodzie ze sobą?
  • Jak wygląda skuteczna komunikacja wspierająca sprzedaż w zależności od branży?
  • Jak się przygotować technicznie do swojej kampanii sprzedażowej?
  • O jakich dokumentach musisz pomyśleć, gdy chcesz promować i sprzedawać swój produkt online?

W trakcie konferencji dowiesz wielu rzeczy, które od razu będziesz mogła wdrożyć w swoim biznesie. I to niezależnie od tego czy dopiero startujesz, czy już działasz jakiś czas na rynku. Serdecznie zapraszam!

P.S. Interaktywna Akademia WordPressa już trwa! Stwórz stronę WWW lub sklep online na WooCommerce i odbierz świadectwo ukończenia szkolenia wystawione przez placówkę oświatową Jestem Interaktywna na druku MEN. Dołącz do prawie 10 000 zadowolonych studentek i studentów. Nabór trwa do zajęcia wszystkich miejsc! CHCĘ POZNAĆ CENY! ⇒

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *