W tym artykule poznasz słowniczek najczęściej spotykanych pojęć w SEO – w tym pojęcia takie jak przekierowania 301, linki, czy sitemap.

Jeśli wolisz zamiast video wersję pisaną, to poniżej znajdziesz transkrypcję.

Czego dowiesz się z tego artykułu?

  • Czym są przekierowania 301?
  • Dlaczego warto stosować nagłówki?
  • Co to jest responsywność?

Sprawdź słowniczek pojęć SEO od L do W! Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź poprzednią część słowniczka SEO

L

Link

Jest to odnośnik, który prowadzi do Twojej strony np. z innej strony bądź bloga. Zdobywanie linków ma znaczenie dla SEO.

Linki naturalnie

To linki, które zdobywasz w naturalny sposób np. pisząc wartościowe treści. Inne strony i blogerzy uważają, że Twoje artykuły są warte podlinkowania, dlatego samoistnie linkują do nich w swoich treściach. Linki naturalne mają największy wpływ na SEO.

Linki wewnętrzne

To linki, które możesz wykorzystać przy linkowaniu swoich innych artykułów wewnątrz całej strony, czyli w jednym artykule możesz podlinkować inny swój artykuł. Linki wewnętrzne także mają całkiem duży wpływ na SEO. Do tego są także bardzo wygodne, bo na dłużej jesteś w stanie zatrzymać na stronie swoich czytelników.

Linki zewnętrzne

Czyli ogólnie wszystkie linki, które prowadzą do Twojej strony z zewnątrz, czyli z innych stron, z innych blogów, czy social media.

Link Exchange (wymiana linkami)

Wymiana linkami, czyli coś w stylu “komciak za komciak”, w tym przypadku jednak “link za link”. Zamieszczasz na swojej stronie link do danej osoby, natomiast ta osoba umieszcza na swojej stronie link do Ciebie. Kiedyś była to bardzo powszechna praktyka w celach podniesienia wyników wyszukiwania, natomiast w tej chwili Google doskonale zdaje sobie sprawę, że ta praktyka często się pojawia, dlatego nie ma ona dużego wpływu na SEO.

Martwy link

To kolejny typ linku. Martwy link to taki, który kiedyś działał, a teraz z jakiegoś powodu kieruje do błędu 404 bądź strony, która już nie istnieje. Niezwykle istotne jest to, by takich niedziałających linków na stronie WWW było, jak najmniej, bo jest to wskazówka dla Google, że ta strona jest często aktualizowana. Postaraj się zatem, by takich martwych linków na bieżąco się pozbywać. Jak to sprawdzić? Jeśli podłączysz do strony Google Search Console, to dostajesz informację o różnych błędach indeksowania – między innymi także o błędach 404.

M

Meta tagi

Meta tagi są to takie znaczniki, które pojawiają się w kodzie i są interpretowane przez roboty Google. W meta tagach pojawiają się takie informacje, jak description, czyli opis strony wyświetlający się w wynikach wyszukiwania oraz tytuł. Jeśli korzystasz z WordPressa zainstaluj wtyczkę Yoast SEO, dzięki której te znaczniki będą automatycznie dodawały się do kodu strony.

N

Nagłówki h1-h6

Nagłówki mogą być od pierwszego do szóstego rzędu. Nagłówkami uporządkujesz treść, jak i wprowadzisz hierarchię, co jest bardzo ważne. Pamiętaj, by w jednym nagłówku podać frazę kluczową.

O

Optymalizacja strony

Optymalizacja jest konieczna, by Twoja strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Co ma wpływ na optymalizację strony? Przede wszystkim szybkość jej działania – przyda Ci się narzędzie PageSpeed Insights (darmowe narzędzie od Google), dzięki któremu poznasz wskazówki, które warto wprowadzić na Twojej stronie.

P

Presell Pages = precle

Precle to są takie strony, które są stworzone tylko na potrzeby SEO. Jeśli chcesz pozycjonować swoją stronę, tworzysz inne strony, które są tematycznie powiązane – zamieszczasz tam cyklicznie treści, które raz po raz kierują do Twojej strony WWW. Tym samym są to takie strony zapleczowe i rzeczywiście może to mieć wpływ na SEO, zwłaszcza przy dużych stronach, na których nie mogą pojawiać się często treści. Gdy tworzysz bloga,  to tworzenie dodatkowych stron zapleczowych nie ma takiego wpływu na SEO, uważam, że lepiej jest poświęcić całą energię w pisanie treści na swojego bloga – by on się pozycjonował, a nie na inne strony, które pośrednio będą pozycjonowały Twoją stronę. Presell Pages to taki dodatek, jeśli chodzi o samodzielne pozycjonowanie strony.

Przekierowania 301

Ten typ przekierowania należy zrobić, jeśli zmieniasz tytuł bądź adres url na swojejstronie, żeby ten poprzedni link także kierował do tego już zaktualizowanego artykułu. Dzięki temu unikniesz  martwych linków i nie będziesz tracić pozycji w wynikach wyszukiwania. Chcesz zrobić przekierowania 301 na swojej stronie? Przeczytaj ten artykuł.

R

Responsywność

Responsywność to dostosowanie strony internetowej do różnych urządzeń, na których jest wyświetlana np. do telefonu, tabletu, czy telewizora. Responsywność ma wpływ na SEO, jeśli strona dobrze wyświetla się na urządzeniach mobilnych, to będzie prezentowana w wynikach wyszukiwania na telefonach – ma to więc ogromne znaczenie!

S

SEM ( Search Engine Marketing)

SEO jest składową SEM, jednak warto zwrócić uwagę na to, że SEM to są także reklamy typu Google Adwords.

SEO (Search Engine Optimization)

SEO to oczywiście optymalizacja strony pod wyniki wyszukiwania.

SERP  (Search Engine Results Page)

Jest to strona prezentująca wyniki wyszukiwania.

Sitemap

To mapa strony, gdzie wpisane są wszystkie konkretne podstrony i artykuły naszej strony, które są zgłoszone do indeksowania przez wyszukiwarki.  Jeśli masz WordPressa i  wtyczkę Yoast SEO to ta mapa jest domyślnie dodana. Warto link do niej podać także w narzędziu Google Search Console.

Słowa kluczowe = Keyword

Bez określania słów kluczowych i nasycania nimi treści bardzo trudno byłoby nam się pozycjonować. Słowa kluczowe są to takie słowa, którymi nasycamy nasze treści, by pod te konkretne frazy pozycjonować się w Google.

Spam

Spamowanie komentarzami i linkami to była archaiczna metoda pozycjonowania. Takie spamowanie może skończyć się banem, dlatego nie warto uciekać się do takich praktyk.

U

Usability

To użyteczność Twojej strony. Pamiętaj, im strona internetowa jest łatwiejsza w użytkowaniu, tym lepiej dla SEO. Ma to wpływ na to, na ile czasu odbiorcy się u Ciebie zatrzymują i czy chętnie do Ciebie wracają. Zadbaj o to, by strona była intuicyjna dla odbiorców.

W

White Hat SEO

To takie działania, które warto wykonywać, aby zwiększać pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Do White Hat SEO wchodzi pisanie cyklicznie wartościowych treści, pozyskiwanie linków w naturalny sposób – w tej chwili Google potrafi wykryć większość złych praktyk SEO, dlatego warto głównie przykładać się do wartościowych treści.

Wyniki organiczne

Są to te wyniki wyszukiwania, na które mamy wpływ poprzez SEO.

 

Daj znać w komentarzu, czy znałaś, takie pojęcia, jak przekierowania 301, wyniki organiczne, czy white hat SEO?

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

2 Komentarze

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *