Dzisiejszym artykułem rozpoczynam ośmiotygodniowy cykl pytań i odpowiedzi dotyczących SEO. Dziękuję Wam za tak aktywne przysyłanie pytań, otrzymałam ich tak dużo, że postanowiłam odpowiedzieć na większość z nich na blogu, natomiast część z nich została umieszczona w moim kursie online z SEO, który ukaże się 3 października.

Pozycjonowanie i SEO – 5 najczęściej zadawanych pytań

Poznaj największe wątpliwości i wznieś swoją stronę na wyższy ranking, poprzez jej pozycjonowanie.

Pozytywne nastawienie

Czy pozytywne nastawienie zadziała i w tej sprawie, i wystarczy aby dobrze nasza strona pozycjonowała się w wyszukiwarkach?
Żaneta

Oczywiście, pozytywne nastawienie to już połowa sukcesu. Dzięki niemu z entuzjazmem podejdziesz do cyklicznych czynności, jakie należy wykonywać, aby zwiększyć pozycje strony w wyszukiwarkach. Tworzenie tytułów, opisów i treści z pasją udziela się Twoim odbiorcom oraz ma wpływ na większy ruch na stronie. Oczywiście na pozycjonowanie oprócz tego wpływ mają inne czynności związane optymalizacją strony, entuzjazm w nauce jak to zrobić też będzie miał znaczenie.

Co to właściwie jest SEO?

  1. Czy da się jakoś łopatologicznie wyjaśnić blondynce (mi) co to dokładnie jest SEO – przyznam sie, że czytam niby wiele na ten temat, ale do końca, to nic nie rozumiem.
  2. Czy istnieje jakaś złota zasada, którą trzeba wdrążyć w życie, by to wspomniane SEO działało?
  3. Czy żeby używać dobrze SEO trzeba grzebać w html-u?

Sylwia

SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki, inaczej pozycjonowanie – jest to zakres działań, jakie należy wykonać, aby zwiększyć pozycję strony internetowej w rankingach wyszukiwarek np. w Google.

Zasad jest wiele, a wszystkie z nich skrupulatnie opisuję w swoim kursie. Ważne jest stworzenie indywidualnej strategii i konsekwencja. W tej chwili bardzo duży nacisk nakładany jest na wartościowe, cyklicznie pojawiające się, treści na stronie internetowej, które są pisane głównie pod odbiorców i są nasycone słowami kluczowymi. Ważne jest także pozyskiwanie linków zewnętrznych ze stron o wysokim autorytecie i o branży podobnej do naszej.

Ważnym czynnikiem jest także optymalizacja technologiczna strony, do której być może będzie potrzebna wiedza programistyczna.

Okruszki – co to ?

Co to jest menu okruszkowe, jak je wstawić i po co? Ostatnio trafiłam na to określenie, grzebiąc w ustawieniach SEO na mojej stronie (blogu) i bardzo mi się spodobało. Nie bardzo jednak wiem po co ono jest i jak je ustawić?
Kasia

Menu okruszkowe (ang. breadcrumbs) najczęściej znajdziesz na stronach z skomplikowaną strukturą i sklepach internetowych. Pomaga ono w nawigacji na stronie internetowej, bo zapewnia dodatkowe linki wewnętrzne na stronie, które mają wpływ na pozycjonowanie strony WWW. Poniżaj znajdziesz przykład, jak mogą wyglądać okruszki.

Breadcrumbs - Pozycjonowanie (SEO) - 5 najczęściej zadawanych pytań cz.1

Słowa kluczowe

Jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie. Słowa kluczowe, a szczególnie frazy i ich odmiana w treści np. postu blogowego. Gdy odmieniam frazę, automat już jej nie widzi i muszę komponować całe zdania, a nieraz akapity tylko po to, aby fraza/słowo kluczowe miało odpowiednią formę. Da się to jakość obejść?
Kasia

Zapewne masz na myśli użycie wtyczki Yoast SEO w WordPressie. Rzeczywiście ma ona problem z odmianami wyrazów w języku polskim, bo została stworzona dla języka angielskiego. Nie martw się tym i używaj naturalnych odmian wyrazów i weź pod uwagę, że wtyczka ma z nimi problem. Należy do tego podejść zdroworozsądkowo, bo Google doskonale radzi sobie z odmianami i potraktuje je jako jedną frazę kluczową.

SEO – działać czy zlecać?

Pytanie podstawowe: SEO samoedukacja czy zadanie zlecone, co daje większe korzyści czy warto powierzać to zadanie innym ?
Marta

Nigdy nie powierzyłabym SEO innym. Wiele firm, aby szybko pokazać efekty prac ucieka się do zakazanych technik i sposobów, które w dłuższej perspektywie czasu mogą skutkować zbanowaniem strony lub obniżeniem jej pozycji w rankingu. Spotkałam się z wieloma osobami, których strony zostały umieszczone na listach spamerskich ze względu na spamowanie linkami przez firmy pozycjonerskie.

Tylko samodzielna praca może dać pewność, że użyte sposoby są dobre. W tej chwili wysoka pozycja strony w Google jest głównie efektem prac nad dobrymi i wartościowymi treściami na stronie. Nie sądzę, żeby inni potrafili tak dobrze opowiadać o Twoim biznesie i branży jak Ty sama.

Pozycjonowanie a konkurencja

Prowadzę działalność usługową, na przykład robię dekoracje kwiatowe do biur, działam na Śląsku, moja nazwa strony to dekoracje biur, a główne słowa kluczowe to: dekoracje biur Śląsk. Na moim terenie działa inna firma o podobnym charakterze działalności. Ta firma była pierwsza na rynku i w wyszukiwarkach Googla wyskakuje duże wyżej w wynikach niż moja. Czy jest jakiś sposób, aby sprawdzić na jakie słowa kluczowe ta firma jest pozycjonowana? A jeśli tak, to czy to jest etyczne podejście? Joanna

Oczywiście, że jest to etyczne podejście. W każdej branży należy obserwować swoją konkurencje i wyciągać wnioski z jej działań. Warto zwrócić uwagę na to co się sprawdza, ale także uczyć się na błędach konkurentów. Dzięki temu rozwijamy swój biznes i dopasowujemy go do potrzeb swoich odbiorców, bo przecież to oni są najważniejsi. Taka obserwacja pomoże Ci znaleźć inne słowa kluczowe i frazy, które są mniej konkurencyjne, a być może zapewniają takie same lub nawet lepsze wyniki. Dzięki temu wzniesiesz pozycjonowanie strony WWW na wyższy poziom.

Słowa kluczowe możesz sprawdzić obserwując tytuł i opis strony internetowej, jaki pojawia się w wyszukaniach w Google. Jeśli jednak trudno jest to oszacować to przyda Ci się narzędzie SEMSTORM, w którym sprawdzisz frazy kluczowe użyte na dowolnej stronie internetowej. W planie darmowym możesz przez 14 dni używać tego narzędzia w okrojonej wersji, jeśli jednak Ci się spodoba to w moim kursie online przekazuję 30% rabatu na abonament tego narzędzia.

Jeśli spodobał Ci się ten cykl to przeczytaj więcej artykułów o SEO i pobierz darmowy rozdział kursu, natomiast jeśli masz jakieś pytania dotyczące SEO to zgłoś je.

 

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

33 Komentarze

  • Bardzo dobry pomysł 🙂 Krótkie, rzeczowe odpowiedzi, ciekawe pytania. Czekam na kolejną porcję, bo na te pytania akurat znałam odpowiedzi, ale format bardzo mi się podoba 🙂

    • To świetnie, że podoba Ci się forma cyklu, te pytania wybrałam na start, jako takie wprowadzające. Kolejne będą już bardziej szczegółowe 🙂

      • Super, to czekam tym bardziej. Tak czułam, że podstawa idzie na początek, pewnie też bym tak wybrała. A co najważniejsze, jasno wszystko tłumaczysz 🙂

  • Olu – dzięki za informację o odmianie wyrazów w kontekście słów kluczowych. To naprawdę ułatwi życie – zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych fraz.

    • Cieszę się, że pomogłam 🙂 Rzeczywiście nie wszyscy o tym wiedzą, a to bardzo ułatwia życie 🙂

  • A ja dopytam – jesli oczywiście można:) przykład menu okruszkowego to ten link poniżej do strony z pdfem? W którym miejscu na stronie się je zazwyczaj stosuje?

    • Oczywiście, że można 🙂 Zazwyczaj menu okruszkowe wykorzystują sklepy internetowe i widuje się je na górze strony, ale pod menu głównym. Wejdź na przykład na allegro na konkretny produkt, to zobaczysz jak to działa. A ten screen z PDF zrobiłam ze swojego sklepu z kursem z WordPressa – https://olagosciniak.pl/produkt/stworz-strone-www-w-30-dni-kurs-online 🙂

      • Wszystko jasne! Dziękuję:)

  • Moi klienci osobiście nacięli się na różne pseudofirmy od pozycjonowania – dobrze, że piszesz o ostrzeżeniu. Najgorzej jak człowiek nie ma wiedzy w temacie i liczy, że jak powierza profesjonaliście, to będzie dobrze. Warto więc klientów edukować, fajny tekst 🙂

    • Niestety prawda jest taka, aby szybko uzyskać wysokie wyniki w obleganych frazach bez pisania wartościowych treści – trzeba uciekać się do niedozwolonych praktyk, które dają szybko efekty, ale na krótko…

  • Bardzo użyteczny wpis – dzięki. Sama właśnie rozpoczęłam przygodę z seo i widzę że jeszcze trochę przede mną 🙂 Pozdrowienia!

    • Zapraszam co tydzień do mojego cyklu, być może okaże się dla Ciebie ciekawy 🙂 Jeśli miałabyś jakieś dodatkowe pytania to daj znać – chętnie na nie odpowiem w artykule 🙂

      • Dzięki! Na razie ogarniam wielkość nagłówka? Chyba to 🙂 Trochę magia ale czas i doświadczenie zrobi swoje 🙂

        • W kolejnych cyklach będę poruszać też temat nagłówków, rzeczywiście warto zachowywać strukturę nagłówków, aby była logiczna jak rozdziały w książce 🙂

  • O, właśnie zastanawiałam się nad tą odmianą wyrazów we wspomnianej wtyczce Yoast. Zdroworozsądkowo doszłam do wniosku, że nie razi sobie z odmianą i cieszę się, że to potwierdzasz! Bardzo cenna uwaga o powierzaniu pozycjonowania komuś z zewnątrz. Dziękuję!

    • Wtyczka ta jest tworzona dla języka angielskiego, w którym nie ma tylu odmian – stąd ten problem.

  • Dziękuję za wpis, dużo mi rozjaśnił, choć z pewnymi rzeczami miałam do czynienia. Czekam na kolejny wpis!

  • gdy zaczynałam pisać bloga (w sumie to wciąż jestem na jego początku 🙂 ) to myślałam, że pisanie tekstów pod seo jest banalnie proste, ale jak się okazuje to nie lada wyzwanie. Aby stworzyć tekst który jest dobrze pozycjonowany a zarazem ciekawy to trzeba trochę potrenować 🙂

    • Dla mnie też pisanie tekstów jest wyzwaniem, jestem raczej umysłem ścisłym i wydaje mi się, że piszę zbyt zwięźle – chociaż okazuje się, że na potrzeby internetu nie jest to aż taka duża wada 🙂

  • Co do zlecania SEO – oczywiście zleciłbym… ale jednej z kilku(nastu) uznanych agencji lub osób. Niestety do tego trzeba mieć kupę kasy i orientować się w branży (przynajmniej aktywnie śledzić forum PiO).

    • Dokładnie, tak to wygląda. Szkoda by było trafić na minę i potem mieć długotrwałe problemy. Znam kilka firm, których adresy IP zostały umieszczone na listach spamerskich i wszystkie maile od nich trafiały do spamu. Podniesienie się po takich problemach wcale nie jest takie łatwe…

  • Jestem totalnie początkująca, ale trochę mnie odzieleniłaś swoimi wpisami 😉

  • Dziękuję Ci za ten post Olu 🙂 Sama cały czas waham sie przy SEO, wiem, ze chciałabym też zgarnąć kilka osób z wyszukiwarki, bo myślę, że szukają takich rad w Google, ale z drugiej strony wciąż to dla mnie takie…nienaturalne.

    Hmm. Ale post mi rozjaśnił – tak, jak wybierasz dobre logo czy szablon, by blog był spoko, tak samo dbasz o SEO. 🙂

    • Ale to ładnie napisałaś. Dokładnie tak, SEO jest takim samym działaniem, jak wybranie dobrego logotypu lub szablonu. Dodatkowo te działania zmieniły się i najważniejsze jest pisanie wartościowych tekstów pod odbiorców, więc nie uważam, że jest to nienaturalne, wręcz bardzo wskazane 🙂

  • dziękuję za wpis. Właśnie miałam rozgryzać samodzielnie SEO, ale chyba poczekam cierpliwie do października na twój kurs. W tym czasie popracuje nad blogiem i innymi aspektami biznesu 🙂

    • Miło mi to słyszeć, dołącz do grupy oczekujących, a dostaniesz rabat na start 🙂

  • […] jak wspominałam w poprzednim zestawieniu pytań i odpowiedzi z pozycjonowania, uważam, że lepiej samodzielnie się zajmować pozycjonowaniem. Wartościowe treści dotyczące […]

  • Zastanawiałam nad odmianami słów kluczowych, które Yoast SEO nie rozpoznaje. Dzięki temu wpisowi wiem, że slusznie się tym nie martwiłam 🙂 Też jestem za samodzielną pracą przy SEO.

  • Przyjemnie i merytorycznie o pozycjonowaniu SEO – to rzadkość dziś. Gratulujemy lekkości pióra i obiecujemy śledzić na bieżąco 😉

  • Dziękuję za ten wpis 😉 Muszę zabrać się do pracy nad słowami kluczowymi dla mojej strony 🙂

  • Bardzo przydatny wpis, spora dawka wiedzy w konkretach 🙂

  • Te okruszki bardzo często są przydatne na stronach bo sam także z nich korzystam w różnych serwisach. Tylko nieraz one stanowią problem jak jest przykładowo forum – jedno pokazuje adresy jakie wyciąga szablon drugie syntetyczne forum – i mogą prowadzić w tedy te szablonu do pustych stron jakie generuje forum w układzie adresu.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0