Dzisiejszym artykułem rozpoczynam ośmiotygodniowy cykl pytań i odpowiedzi dotyczących SEO. Dziękuję Wam za tak aktywne przysyłanie pytań, otrzymałam ich tak dużo, że postanowiłam odpowiedzieć na większość z nich na blogu, natomiast część z nich została umieszczona w moim kursie online z SEO, który ukaże się 3 października.
Pozycjonowanie i SEO – 5 najczęściej zadawanych pytań
Poznaj największe wątpliwości i wznieś swoją stronę na wyższy ranking, poprzez jej pozycjonowanie.
Pozytywne nastawienie
Czy pozytywne nastawienie zadziała i w tej sprawie, i wystarczy aby dobrze nasza strona pozycjonowała się w wyszukiwarkach?
Żaneta
Oczywiście, pozytywne nastawienie to już połowa sukcesu. Dzięki niemu z entuzjazmem podejdziesz do cyklicznych czynności, jakie należy wykonywać, aby zwiększyć pozycje strony w wyszukiwarkach. Tworzenie tytułów, opisów i treści z pasją udziela się Twoim odbiorcom oraz ma wpływ na większy ruch na stronie. Oczywiście na pozycjonowanie oprócz tego wpływ mają inne czynności związane optymalizacją strony, entuzjazm w nauce jak to zrobić też będzie miał znaczenie.
Co to właściwie jest SEO?
- Czy da się jakoś łopatologicznie wyjaśnić blondynce (mi) co to dokładnie jest SEO – przyznam sie, że czytam niby wiele na ten temat, ale do końca, to nic nie rozumiem.
- Czy istnieje jakaś złota zasada, którą trzeba wdrążyć w życie, by to wspomniane SEO działało?
- Czy żeby używać dobrze SEO trzeba grzebać w html-u?
Sylwia
SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki, inaczej pozycjonowanie – jest to zakres działań, jakie należy wykonać, aby zwiększyć pozycję strony internetowej w rankingach wyszukiwarek np. w Google.
Zasad jest wiele, a wszystkie z nich skrupulatnie opisuję w swoim kursie. Ważne jest stworzenie indywidualnej strategii i konsekwencja. W tej chwili bardzo duży nacisk nakładany jest na wartościowe, cyklicznie pojawiające się, treści na stronie internetowej, które są pisane głównie pod odbiorców i są nasycone słowami kluczowymi. Ważne jest także pozyskiwanie linków zewnętrznych ze stron o wysokim autorytecie i o branży podobnej do naszej.
Ważnym czynnikiem jest także optymalizacja technologiczna strony, do której być może będzie potrzebna wiedza programistyczna.
Okruszki – co to ?
Co to jest menu okruszkowe, jak je wstawić i po co? Ostatnio trafiłam na to określenie, grzebiąc w ustawieniach SEO na mojej stronie (blogu) i bardzo mi się spodobało. Nie bardzo jednak wiem po co ono jest i jak je ustawić?
Kasia
Menu okruszkowe (ang. breadcrumbs) najczęściej znajdziesz na stronach z skomplikowaną strukturą i sklepach internetowych. Pomaga ono w nawigacji na stronie internetowej, bo zapewnia dodatkowe linki wewnętrzne na stronie, które mają wpływ na pozycjonowanie strony WWW. Poniżaj znajdziesz przykład, jak mogą wyglądać okruszki.
Słowa kluczowe
Jeszcze jedno pytanie chodzi mi po głowie. Słowa kluczowe, a szczególnie frazy i ich odmiana w treści np. postu blogowego. Gdy odmieniam frazę, automat już jej nie widzi i muszę komponować całe zdania, a nieraz akapity tylko po to, aby fraza/słowo kluczowe miało odpowiednią formę. Da się to jakość obejść?
Kasia
Zapewne masz na myśli użycie wtyczki Yoast SEO w WordPressie. Rzeczywiście ma ona problem z odmianami wyrazów w języku polskim, bo została stworzona dla języka angielskiego. Nie martw się tym i używaj naturalnych odmian wyrazów i weź pod uwagę, że wtyczka ma z nimi problem. Należy do tego podejść zdroworozsądkowo, bo Google doskonale radzi sobie z odmianami i potraktuje je jako jedną frazę kluczową.
SEO – działać czy zlecać?
Pytanie podstawowe: SEO samoedukacja czy zadanie zlecone, co daje większe korzyści czy warto powierzać to zadanie innym ?
Marta
Nigdy nie powierzyłabym SEO innym. Wiele firm, aby szybko pokazać efekty prac ucieka się do zakazanych technik i sposobów, które w dłuższej perspektywie czasu mogą skutkować zbanowaniem strony lub obniżeniem jej pozycji w rankingu. Spotkałam się z wieloma osobami, których strony zostały umieszczone na listach spamerskich ze względu na spamowanie linkami przez firmy pozycjonerskie.
Tylko samodzielna praca może dać pewność, że użyte sposoby są dobre. W tej chwili wysoka pozycja strony w Google jest głównie efektem prac nad dobrymi i wartościowymi treściami na stronie. Nie sądzę, żeby inni potrafili tak dobrze opowiadać o Twoim biznesie i branży jak Ty sama.
Pozycjonowanie a konkurencja
Prowadzę działalność usługową, na przykład robię dekoracje kwiatowe do biur, działam na Śląsku, moja nazwa strony to dekoracje biur, a główne słowa kluczowe to: dekoracje biur Śląsk. Na moim terenie działa inna firma o podobnym charakterze działalności. Ta firma była pierwsza na rynku i w wyszukiwarkach Googla wyskakuje duże wyżej w wynikach niż moja. Czy jest jakiś sposób, aby sprawdzić na jakie słowa kluczowe ta firma jest pozycjonowana? A jeśli tak, to czy to jest etyczne podejście? Joanna
Oczywiście, że jest to etyczne podejście. W każdej branży należy obserwować swoją konkurencje i wyciągać wnioski z jej działań. Warto zwrócić uwagę na to co się sprawdza, ale także uczyć się na błędach konkurentów. Dzięki temu rozwijamy swój biznes i dopasowujemy go do potrzeb swoich odbiorców, bo przecież to oni są najważniejsi. Taka obserwacja pomoże Ci znaleźć inne słowa kluczowe i frazy, które są mniej konkurencyjne, a być może zapewniają takie same lub nawet lepsze wyniki. Dzięki temu wzniesiesz pozycjonowanie strony WWW na wyższy poziom.
Słowa kluczowe możesz sprawdzić obserwując tytuł i opis strony internetowej, jaki pojawia się w wyszukaniach w Google. Jeśli jednak trudno jest to oszacować to przyda Ci się narzędzie SEMSTORM, w którym sprawdzisz frazy kluczowe użyte na dowolnej stronie internetowej. W planie darmowym możesz przez 14 dni używać tego narzędzia w okrojonej wersji, jeśli jednak Ci się spodoba to w moim kursie online przekazuję 30% rabatu na abonament tego narzędzia.
Jeśli spodobał Ci się ten cykl to przeczytaj więcej artykułów o SEO i pobierz darmowy rozdział kursu, natomiast jeśli masz jakieś pytania dotyczące SEO to zgłoś je.
33 Komentarze
Bardzo dobry pomysł 🙂 Krótkie, rzeczowe odpowiedzi, ciekawe pytania. Czekam na kolejną porcję, bo na te pytania akurat znałam odpowiedzi, ale format bardzo mi się podoba 🙂
To świetnie, że podoba Ci się forma cyklu, te pytania wybrałam na start, jako takie wprowadzające. Kolejne będą już bardziej szczegółowe 🙂
Super, to czekam tym bardziej. Tak czułam, że podstawa idzie na początek, pewnie też bym tak wybrała. A co najważniejsze, jasno wszystko tłumaczysz 🙂
Olu – dzięki za informację o odmianie wyrazów w kontekście słów kluczowych. To naprawdę ułatwi życie – zwłaszcza w przypadku bardziej skomplikowanych fraz.
Cieszę się, że pomogłam 🙂 Rzeczywiście nie wszyscy o tym wiedzą, a to bardzo ułatwia życie 🙂
A ja dopytam – jesli oczywiście można:) przykład menu okruszkowego to ten link poniżej do strony z pdfem? W którym miejscu na stronie się je zazwyczaj stosuje?
Oczywiście, że można 🙂 Zazwyczaj menu okruszkowe wykorzystują sklepy internetowe i widuje się je na górze strony, ale pod menu głównym. Wejdź na przykład na allegro na konkretny produkt, to zobaczysz jak to działa. A ten screen z PDF zrobiłam ze swojego sklepu z kursem z WordPressa – https://olagosciniak.pl/produkt/stworz-strone-www-w-30-dni-kurs-online 🙂
Wszystko jasne! Dziękuję:)
Moi klienci osobiście nacięli się na różne pseudofirmy od pozycjonowania – dobrze, że piszesz o ostrzeżeniu. Najgorzej jak człowiek nie ma wiedzy w temacie i liczy, że jak powierza profesjonaliście, to będzie dobrze. Warto więc klientów edukować, fajny tekst 🙂
Niestety prawda jest taka, aby szybko uzyskać wysokie wyniki w obleganych frazach bez pisania wartościowych treści – trzeba uciekać się do niedozwolonych praktyk, które dają szybko efekty, ale na krótko…
Dokładnie!
Bardzo użyteczny wpis – dzięki. Sama właśnie rozpoczęłam przygodę z seo i widzę że jeszcze trochę przede mną 🙂 Pozdrowienia!
Zapraszam co tydzień do mojego cyklu, być może okaże się dla Ciebie ciekawy 🙂 Jeśli miałabyś jakieś dodatkowe pytania to daj znać – chętnie na nie odpowiem w artykule 🙂
Dzięki! Na razie ogarniam wielkość nagłówka? Chyba to 🙂 Trochę magia ale czas i doświadczenie zrobi swoje 🙂
W kolejnych cyklach będę poruszać też temat nagłówków, rzeczywiście warto zachowywać strukturę nagłówków, aby była logiczna jak rozdziały w książce 🙂
O, właśnie zastanawiałam się nad tą odmianą wyrazów we wspomnianej wtyczce Yoast. Zdroworozsądkowo doszłam do wniosku, że nie razi sobie z odmianą i cieszę się, że to potwierdzasz! Bardzo cenna uwaga o powierzaniu pozycjonowania komuś z zewnątrz. Dziękuję!
Wtyczka ta jest tworzona dla języka angielskiego, w którym nie ma tylu odmian – stąd ten problem.
Dziękuję za wpis, dużo mi rozjaśnił, choć z pewnymi rzeczami miałam do czynienia. Czekam na kolejny wpis!
gdy zaczynałam pisać bloga (w sumie to wciąż jestem na jego początku 🙂 ) to myślałam, że pisanie tekstów pod seo jest banalnie proste, ale jak się okazuje to nie lada wyzwanie. Aby stworzyć tekst który jest dobrze pozycjonowany a zarazem ciekawy to trzeba trochę potrenować 🙂
Dla mnie też pisanie tekstów jest wyzwaniem, jestem raczej umysłem ścisłym i wydaje mi się, że piszę zbyt zwięźle – chociaż okazuje się, że na potrzeby internetu nie jest to aż taka duża wada 🙂
Co do zlecania SEO – oczywiście zleciłbym… ale jednej z kilku(nastu) uznanych agencji lub osób. Niestety do tego trzeba mieć kupę kasy i orientować się w branży (przynajmniej aktywnie śledzić forum PiO).
Dokładnie, tak to wygląda. Szkoda by było trafić na minę i potem mieć długotrwałe problemy. Znam kilka firm, których adresy IP zostały umieszczone na listach spamerskich i wszystkie maile od nich trafiały do spamu. Podniesienie się po takich problemach wcale nie jest takie łatwe…
Jestem totalnie początkująca, ale trochę mnie odzieleniłaś swoimi wpisami 😉
Dziękuję Ci za ten post Olu 🙂 Sama cały czas waham sie przy SEO, wiem, ze chciałabym też zgarnąć kilka osób z wyszukiwarki, bo myślę, że szukają takich rad w Google, ale z drugiej strony wciąż to dla mnie takie…nienaturalne.
Hmm. Ale post mi rozjaśnił – tak, jak wybierasz dobre logo czy szablon, by blog był spoko, tak samo dbasz o SEO. 🙂
Ale to ładnie napisałaś. Dokładnie tak, SEO jest takim samym działaniem, jak wybranie dobrego logotypu lub szablonu. Dodatkowo te działania zmieniły się i najważniejsze jest pisanie wartościowych tekstów pod odbiorców, więc nie uważam, że jest to nienaturalne, wręcz bardzo wskazane 🙂
dziękuję za wpis. Właśnie miałam rozgryzać samodzielnie SEO, ale chyba poczekam cierpliwie do października na twój kurs. W tym czasie popracuje nad blogiem i innymi aspektami biznesu 🙂
Miło mi to słyszeć, dołącz do grupy oczekujących, a dostaniesz rabat na start 🙂
[…] jak wspominałam w poprzednim zestawieniu pytań i odpowiedzi z pozycjonowania, uważam, że lepiej samodzielnie się zajmować pozycjonowaniem. Wartościowe treści dotyczące […]
Zastanawiałam nad odmianami słów kluczowych, które Yoast SEO nie rozpoznaje. Dzięki temu wpisowi wiem, że slusznie się tym nie martwiłam 🙂 Też jestem za samodzielną pracą przy SEO.
Przyjemnie i merytorycznie o pozycjonowaniu SEO – to rzadkość dziś. Gratulujemy lekkości pióra i obiecujemy śledzić na bieżąco 😉
Dziękuję za ten wpis 😉 Muszę zabrać się do pracy nad słowami kluczowymi dla mojej strony 🙂
Bardzo przydatny wpis, spora dawka wiedzy w konkretach 🙂
Te okruszki bardzo często są przydatne na stronach bo sam także z nich korzystam w różnych serwisach. Tylko nieraz one stanowią problem jak jest przykładowo forum – jedno pokazuje adresy jakie wyciąga szablon drugie syntetyczne forum – i mogą prowadzić w tedy te szablonu do pustych stron jakie generuje forum w układzie adresu.