sprzęt elektroniczny na prezent

Jak wygląda tworzenie kursu online i jakie są najważniejsze etapy? Zapytałam o to kursantki kursu Twój kurs online. Zobacz, jakie kursy stworzyły i co było dla nich najważniejsze w czasie pracy nad nimi. 

Zapytałam o doświadczenia: 

Eunika Jedynak

Tworzy stronę Artemisja, prowadzi warsztaty, kursy i szkolenia ze scrapbookingu i rozwijania biznesu scrapbookingowego. Korzystając z kursu Twój kurs online stworzyła kurs: “Scrapbooking- jak zacząć na serio?”.

Wioletta Guzy

Blogerka i graficzka organizująca warsztaty z brushletteringu dla początkujących. Prowadzi bloga Poprawna Optymistka. Była kursantką Twój kurs online i stworzyła swój kurs o tym, jak zrobić efektowne świąteczne kartki.

Agnieszka Gaczkowska

Prowadzi biznes ze szkoleniami, warsztatami i kursami online dotyczącymi rękodzieła dla wnętrz. Sprzedaje także rękodzieło. Znajdziesz ją na stronie oplotki.pl. Z kursem Twój kurs online stworzyła kurs szydełkowania.

Tworzenie kursu online

Tworzenie kursu online to proces. Począwszy od zrozumienia grupy docelowej i poznania jej problemów, poprzez ułożenie wiedzy w przystępnej formie, a skończywszy kwestiach technicznych i wyklikaniu wszystkiego krok, po kroku. W tym artykule znajdziesz najważniejsze etapy tworzenia kursu online, jak i wypowiedzi kursantek “Twój kurs online” o tym, jakie były dla nich najważniejsze etapu tworzenia kursu online.

Chcesz zobaczyć inne kursy, które powstały z “Twój kurs online”? Znajdziesz je w Gablocie Chwały. Kto wie, może za jakiś czas znajdzie się tam także i Twój kurs?

Grupa docelowa

Jednym z ważniejszych etapów tworzenia kursu jest określenie swojej grupy docelowej, jak i jej potrzeb. Bez wiedzy, do kogo kierujesz kurs, możesz stworzyć piękny kurs online, naładowany wiedzą, który ostatecznie okaże się bezużyteczny. Dlaczego? Bo nie odpowiada na potrzeby odbiorców, nie rozwiązuje ich problemów, ani nie sprawia, że ich życie staje się łatwiejsze. Znajomość grupy docelowej i jej potrzeb to absolutna podstawa i niezwykle ważny etap planowania i tworzenia kursu online.

Wspomina o tym Eunika:

Badanie oczekiwań

Dla mnie najważniejszymi krokami w tworzeniu kursu online było zbadanie oczekiwań potencjalnych uczestników mojego kursu. Stworzenie listy osób zainteresowanych, abym mogła informować te osoby na bieżąco o kolejnych etapach pracy nad kursem. Kroków jest o wiele więcej, ale te są dla mnie najważniejsze.

Do kogo będzie skierowany kurs?

Wiem, że gdybym przed przystąpieniem do projektowania mojego produktu online nie badała potrzeb, kurs nie osiągnąłby tak wysokiej sprzedaży oraz nie zebrałby tak dobrych opinii. Nie da się stworzyć produktu w próżni, a później liczyć na to, że może ktoś go kupi. Trzeba wiedzieć dokładnie do kogo będzie on skierowany, a także jakie problemy rozwiązuje.

Budowanie zaangażowanej społeczności

Prócz badania rynku, warto budować także zaangażowaną społeczność, dając dużo wartości za darmo, wspierając, jak i zapewniając przydatne treści. W tym celu doskonale sprawdza się prowadzenie bloga, stworzenie grupy wsparcia na Facebooku, przeprowadzanie live’ów, czy bezpłatnych wyzwań.

Eunika zadbała o prowadzenie bloga i grupy wsparcia. Dostarczała swojej społeczności wiedzę, a także czytała, co przynosi im największą trudność, jak i czego chcieliby się nauczyć. To pozwoliło jej na stworzenie jeszcze lepszego kursu.

Grupa na Facebooku i blog

Przygotowując się do tworzenia mojego pierwszego kursu online, założyłam grupę na Facebooku. Dawałam na niej bardzo wiele wartości od siebie, ale też pytałam o to, z jakimi problemami osoby się spotykają. Następnie te tematy omawiałan a blogu, którego założyłam równocześnie z grupą. To, jak stworzyć i prowadzić bloga nauczyłam się od Oli.

Obserwuj, co interesuje innych

Przed dość długi czas obserwowałam dyskusje na grupie (mojej, ale także na innych grupach) oraz propozycje nowych tematów, na które warto, abym napisała. W tej sposób dowiedziałam się, jakiej wiedzy i jakich umiejętności potrzebuje moja grupa docelowa. Pozostało już opracowanie treści merytorycznej, ćwiczeń oraz zorganizowanie wszystkiego technicznie tak, aby kurs mógł ruszyć.

Struktura kursu

Gdy wiesz już do kogo kierujesz kurs, a także jakie tematy w nim poruszysz, czas zastanowić się nad strukturą kursu. Ta powinna być przejrzysta i przeprowadzać internautę za rękę przez kolejne zagadnienia. Dzięki temu nauka będzie łatwiejsza. W innym przypadku możesz tylko zniechęcić kursanta i sprawić, że mimo wydanych pieniędzy i kupionego kursu nie przejdzie on przez wszystkie moduły. Tym samym nie przyswoi tej wiedzy ani jej nie wykorzysta.

Dla Wioletty to właśnie napisanie struktury kursu było najtrudniejszym etapem tworzenia:

Najtrudniejszym etapem w tworzeniu kursu, było dla mnie rozpisanie struktury kursu. Może to banalne, ale bardzo chciałam, by kurs miał i ręce i nogi. Nie chciałam, by było zbyt dużo modułów i lekcji, ale też nie chciałam, by jedna lekcja video trwała więcej niż 5 minut. Z kursu, dowiedziałam się, że to bardzo ważne. Ponieważ źle skonstruowany kurs, mimo swojej merytorycznej wiedzy, może być nie przystępny i sprawiać trudności w nauce. Cieszę się, że poświęciłam tej części kursu więcej czasu, niż początkowo przewidywałam.

Jak to zrobić od A do Z?

Często wiesz, co zamieścisz  w kursie, jak przekażesz wiedzę, jednak stajesz w miejscu z powodu kwestii technicznych. Z podobnym problemem spotkała się Agnieszka Gaczkowska. Wiedziała, jak uczyć, co pokazywać i w jakiej kolejności zamieścić konkretne materiały, jednak przydała jej się uporządkowana wiedza z kursu “Twój kurs online”, by krok, po kroku przejść przez wszystkie etapy wyklikania kursu online.

Praca online z klientkami

Teoretycznie wszystko już wiedziałam, pracowałam z klientkami online i wiedziałam, że moja doba nie jest z gumy. Skoro byłam w pełni obłożona godzinami konsultacji, jedyną drogą do oszczędzenia czasu i jednoczesnego „obsłużenia” większej ilości fanów rękodzielniczych przygód było stworzenie kursu.  Sama merytoryka nie nastręczała problemów.

Przekazywanie wiedzy

Przyzwyczajona byłam do nagrywania szydełkujących dłoni przy pomocy odpowiednio ustawionej kamery i łączenia tego w jedno video z „gadającą głową” która objaśniała zawiłości ściegów. Wiedziałam, czego krok po kroku uczyć, aby klientki miały optymalne wyniki i w szybkim czasie przyswajały umiejętności rękodzielnicze dające frajdę z samodzielnego dziergania gotowych wzorów i tworzenia własnych.

Tworzenie kursu online

Ale… to jednak technologia była barierą dla zebrania tego wszystkiego w spójną całość kursu online.  Niby znam wordpressa, niby ogarniam „internety” i niby nauka nowych programów, czy „rozkmina” potrzebnych narzędzi nie jest mi straszna, jednak kiedy tylko pojawiła się możliwość uporządkowanej pracy nad własnym kursem właśnie w postaci kursu Oli Gościniak, nie wahałam się ani chwili.

I byłam w pełni zadowolona z zakupu. Nie dość, że kurs dał mi prowadzenie za rękę podczas tworzenia kursu krok po kroku, to sam sposób funkcjonowania kursu i wymiana informacji ze zgromadzoną w nim społecznością była dużą wartością dodaną.  Kurs, który stworzyłam jako kursantka Oli jest w ofercie OPLOTKI do dziś.

Dzięki „Twój Kurs Online” Oli w końcu ogarnęłam technologię. Od czasu powstania pierwszego kursu marka OPLOTKI mocno się rozwinęła i już nie tylko „produkuje” własne kursy rękodzieła, ale w programach dla rękodzielników pomaga tworzyć własne. Niezmiennie jednak, zajmujemy się merytoryką tworzenia kursu, promowania go i sprzedaży w niszy rękodzieła, natomiast po techniczne know-how i tak odsyłamy do Oli

Twój kurs online i Twój webinar – promocja tylko 23-25 lipca!

Jeśli chcesz zacząć przeprowadzać webinary bądź tworzyć własne kursy online to mam dla Ciebie świetną wiadomość. Od dziś do czwartku (25 lipca) możesz skorzystać ze zniżki 15% na hasło “online” na kursy “Twój Webinar” i “Twój kurs online”. W kursie “Twój webinar” pokażę Ci, jak niskokosztowo wyklikać platformę webinarową, stworzyć swoje studio nagraniowe, przygotować się do webinaru, a także z sukcesem go przeprowadzić. Za to dzięki kursowi “Twój kurs online” stworzysz platformę sprzedażową do kursów online, dowiesz się, jak tworzyć i dodawać produkty, a także je wypromować.

Wyobraź sobie, że w przyszłe wakacje masz więcej czasu dla siebie, dodatkowy dochód i satysfakcję ze swojej działalności. Żyjesz tak, jak chcesz i robisz to, co lubisz. Czy to nie wystarczający powód, by wystartować?

Twój biznes online

Masz swoje kursy online? Dopiero planujesz? Daj znać, jak to wygląda u Ciebie!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

2 Komentarze

  • Przydatne informacje dla osób chcących stworzyć swój kurs, który będzie powodzeniem.

  • Doceniam bardzo że dzielisz się z nami tajnikami przygotowania dobrego kursu. Ta dawka wiedzy jest naprawdę w sam raz, dziękuję.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *