jak-przygotowac-swoj-pierwszy-webinar

Jak przeprowadzić swój pierwszy webinar bądź wznieść swoje aktualne webinary na wyższy poziom? W artykule znajdziesz informacje, które Ci w tym pomogą. Poznaj moje wskazówki nie tylko dla początkujących!

Android | Spotify | iTunesSpreaker | StitcherSoundcloud | YouTubeRSS

Pobierz podkast

Co to jest webinar?

To nic innego jak szkolenie online. Osoba transmitująca przekazuje wiedzę, uczestnikom biorącym udział w webinarze. Dzięki temu możesz nauczać innych, niezależnie od tego, gdzie się znajdują.

Dlaczego warto przeprowadzać webinar?

Webinary są świetnym sposobem na budowanie wizerunku eksperta, promowanie swoich usług i produktów, a także rozwijanie biznesu online. Moja przygoda z webinarami zaczęła się dwa lata temu. Z początku nie było łatwo, a mówienie przed kamerą było dla mnie niezwykle stresujące. Po czasie, dzięki praktyce udało mi się pokonać strach, a nawet pokochać prowadzenie transmisji na żywo. Więcej o tym, jak pokonałam strach przed kamerą, napisałam w tym wpisie.

Zdecydowanie warto wyjść ze swojej strefy komfortu i zacząć prowadzić webinary! W ten sposób rozwinęłam bloga Jestem Interaktywna, swój biznes online i co najważniejsze nawiązałam bliższe relacje ze swoją społecznością. Prowadząc transmisje online w czasie rzeczywistym, możesz czytać komentarze swoich widzów, a także na nie odpowiadać. To zupełnie inna forma interakcji niż ta poprzez wpisy na blogu.

Jak zacząć?

Ten podkast, jak i artykuł sponsoruje kurs “Twój webinar”. Pokazałam w nim, jak krok po kroku wyklikać niskobudżetową platformę do prowadzenia webinarów. To pigułka wiedzy technicznej, która ułatwi Ci zaplanowanie i przeprowadzenie webinaru.

Nie skacz od razu na głęboką wodę

Niezależnie od tego, czy kamera Cię przeraża, czy może czujesz się przy niej swobodnie – zacznij od mniejszych transmisji na żywo, a potem spróbuj swoich sił w webinarach.

Przetestuj format video, by poczuć się pewniej przed kamerą. Świetną metodą jest rozpoczęcie od InstaStories, a potem od live’ów na Facebooku. Na początek spróbuj live’ów spontanicznych – zrób je wtedy, kiedy czujesz się na siłach, odpowiedz na kilka pytaniach od swojej grupy docelowej i zakończ transmisję. To pomoże Ci się nieco wprawić i poczuć się lepiej w takim formacie.

Później możesz zaplanować datę takich transmisji i regularnie przeprowadzać je dla swojej grupy odbiorców.

Dowiedz się, co interesuje Twoich odbiorców

Zapytaj odbiorców, jakie tematy transmisji na żywo najbardziej by ich interesowały. To pozwoli Ci stworzyć treści, które będą naprawdę potrzebne.

Przygotuj plan webinaru

Niezależnie od tego, czy chcesz przeprowadzić krótki live, czy rozbudowany webinar – pamiętaj, by przygotować sobie listę tematów, które chcesz poruszyć. W ten sposób nawet jeśli nieco się rozproszysz np. komentarzem na czacie, szybko ponownie znajdziesz wątek.

Promocja webinaru

Jeśli zdecydujesz się na przeprowadzenie webinaru, pamiętaj o jego promocji. Do tego sprawdzą się social media, a także Twoja lista mailingowa. Nie masz jeszcze newslettera na swojej stronie WWW? Nie martw się! Prowadzenie webinarów to doskonały sposób na to, by zdobyć więcej zapisanych osób.

Rodzaje webinaru

Form webinarowych jest naprawdę dużo. To jaką z nich wybierzesz, powinno być uzależnione od Twojego celu. Webinar z prezentacją jest świetnym sposobem do przekazania wiedzy, pogadankowy do porozmawiania z czytelnikami, wywiad, by przekazać bardziej rozległą wiedzę, a narzędziowy, by pokazać, jak coś robisz krok, po kroku. Możliwości masz naprawdę wiele!

Komputer, czy telefon?

Transmisje na żywo możesz przeprowadzić zarówno za pośrednictwem komputera, jak i telefonu. W przypadku webinaru radzę wybrać komputer, by nie obawiać się o rozładowanie, czy problemy z siecią komórkową. Za to na spontaniczne live’y telefon będzie jak znalazł!

Tło webinaru

Wiesz już, że chcesz przeprowadzić webinar i masz już temat? Czas na tło!

Zastanów się nad przestrzenią za sobą, która będzie widoczna dla odbiorców Twojego webinaru. Może to być ściana w odpowiednim kolorze, kwiaty, czy półka z książkami i przedmiotami nawiązującymi do Twojej działalności.

Studio nagraniowe

Jak przygotować swoje studio nagraniowe? Możesz wynająć specjalne studio, a także zorganizować je u siebie w domu. Moje studio nagraniowe to salon. Jeśli masz możliwość przygotowania studia nagraniowego w osobnym pomieszczeniu w domu, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał, to jak najbardziej z tego skorzystaj.

Co sprawdzić i o czym pamiętać?

Szybki internet

Sprawdź swój parametr “upload” – im jest wyższy, tym lepiej. Gdy masz wątpliwości, skontaktuj się ze swoim dostawcą internetu.

Zamykaj okna

W ten sposób dźwięki z zewnątrz nie będą słyszalne dla Twoich odbiorców.

Pamiętaj o wodzie

Zawsze miej szklankę wody pod ręką – w końcu będziesz dużo mówić i nie możesz dopuścić, by zaschło Ci w gardle.

Bibułki matujące

Dzięki nim ściągniesz nadmiar sebum z twarzy i ładnie ją zmatowisz. Tym samym nie będziesz się świecić przed kamerą.

Wsparcie w czasie webinaru

W czasie moich webinarów wspierają mnie 2-3 osoby. Jest to mój mąż, który sprawdza, czy wszystko działa, jeśli chodzi o łącze-nic nie zrywa i wszystko jest widoczne. Drugą osobą, która mnie wspiera jest moja prawa ręka Martyna, która spisuje z czatu wszystkie pytania, jakie pojawiają się w czasie webinaru. Często na webinarach dostępna jest także Agata Jakuszko, która rysuje notatkę wizualną z webinaru, którą wysyłam wszystkim zapisanym na webinar następnego dnia.

Kadr

Gdy zaczęłam przygotowywać się do prowadzenia webinarów, przeszłam się po mieszkaniu i zrobiłam kilka zdjęć kadrów. Później w moich social media zapytałam, który kadr byłby najlepszy. Polecam kadr, w którym kamera jest na wysokości oczu. Dzięki temu nie dystansujesz się do widza. Dobrze jest, gdy siedzisz w równej odległości między tłem, a kamerą – kadr zyskuje wtedy trójwymiarowości.

Sprzęt

Zacznij z tym, co masz! Dzięki temu przed działaniem nie będzie Cię blokował wybór sprzętu. Na początek wystarczy Ci wbudowana kamerka i zestaw słuchawkowy. Nie musisz także inwestować od razu w oświetlenie – po prostu zaplanuj webinar wtedy, gdy jest jeszcze jasno na zewnątrz. Dopiero później, gdy sprawdzisz, czy faktycznie chcesz dalej przeprowadzać webinary, możesz powoli kupować sprzęt.

Przy niedużym budżecie, nim kupisz nowy sprzęt, sprawdź, czy Twoi znajomi nie mają tzw. “leżaków szufladowych”. Ja w taki sposób kupiłam sztuk sprzętu do swojego studia nagraniowego.

Kamera

Gdy już wiesz, że tworzenie webinarów jest dla Ciebie, możesz zastanowić się nad kupnem kamery. Te wbudowane w komputer zazwyczaj nie są najlepszej jakości.  Aktualnie używam kamery Logitech c920, która służy mi do przeprowadzania webinarów, jak i nagrywania kursów online.

Mikrofon

Według mnie głos jest najważniejszy. Jeśli będzie Cię dobrze widać, ale kiepsko słychać, to dla samego oglądania Twojej twarzy mało kto zostanie. Nawet jeśli będziesz trochę niewyraźna, ale dalej będziesz przekazywać wartościową wiedzę, to jest większe prawdopodobieństwo, że więcej osób z Tobą zostanie. Na start wystarczy zestaw słuchawkowy, co więcej wykorzystuje go do tej pory, jeśli przeprowadzam webinar w formie wywiadu, by słyszeć swojego rozmówcę.

Prócz zestawu słuchawkowego wykorzystywałam wcześniej tzw. mikrofon krawatowy Boya by mm1 , który przyczepia się np. do bluzki. W tej chwili mam mikrofon kierunkowy Samson C01U PRO. W przeciwieństwie do mikrofonu krawatowego, ten kierunkowy “zbiera” tylko mój głos, dlatego jakby ktoś mówił w tle, to nie byłoby go za bardzo słychać.

Pamiętaj, że jeśli chcesz prowadzić live’y z telefonu, to sprawdź, czy działa on z Twoim mikrofonem. 

Oświetlenie

Jeśli planujesz prowadzenie webinarów w ciągu dnia, nie musisz na początek kupować oświetlenia. W sytuacji, gdy planujesz prowadzenie transmisji na żywo wieczorem, przydałyby się dodatkowe źródła światła. Na początek dobrym wyborem jest lampa pierścieniowa. Aktualnie korzystam z lampy pierścieniowej i dodatkowego softboxa za mną, który sprawia, że kadr jest bardziej trójwymiarowy.

A tutaj wypisałam linki poruszane w podkaście:

Skąd pobrać podkast Ola GO?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podkastami
  • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
  • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

 

Kurs Twój Webinar

W kursie Twój Webinar pokazuję, jak wyklikać platformę do prowadzenia webinarów. Prosto, niskobudżetowo i bez konieczności programowania. Kurs składa się z 3 modułów: w pierwszym zaopatrzysz się do webinaru, w drugim do niego przygotujesz, a w trzecim – przeprowadzisz swój webinar.

Jak przeprowadzić swój pierwszy webinar?

Mam nadzieję, że ten artykuł uporządkował Twoją wiedzę i przekonał Cię do przeprowadzania webinarów. To świetny sposób, by rozwijać swojego bloga, jak i biznes online. Planujesz webinar? Masz już kilka za sobą? Napisz, jaką tematyką się zajmujesz i jak wygląda Twoja przygoda z webinarami!

Poleć wartościowe webinary!

Znasz osoby, które prowadzą świetne webinar? Podziel się namiarami!

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

2 Komentarze

  • Jej jak Pani to wszystko ogarnia. Ja chyba nie dałabym rady 🙂

  • Co poradzisz dla kogoś, kto prowadzi webinary i relacje na żywo od miesięcy, a nikt ich nie ogląda pomimo udostępnienia w grupach, portalach społecznościowych, informowaniu z wyprzedzeniem?

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *