Pokazanie się w social mediach przyprawia Cię o gęsią skórkę? Czujesz, że nie wiesz, o czym pisać, a na samą myśl, że masz mówić do telefonu, robi Ci się słabo? A może już trochę je poznałaś, ale chcesz zgłębić temat i dowiedzieć się, jak pokazać swoją markę poprzez social media marketing? Sprawdź sama…

Social media – droga do Twojego miejsca w sieci czy Twój dom?

Niech strona WWW będzie Twoim miejscem w sieci. To Twoja własność, gdzie nikt Cię nie zbanuje, nie przestanie istnieć sama z siebie, nie zmienią się na niej algorytmy. W social mediach jesteś tylko gościem, a jedno co jest pewne, to że wszystko jest zmienne. Potraktuj social media jako szybką autostradę dla Twojej strony internetowej, na której będziesz zbierać kontakty, poprzez newsletter czy lead magnety.

Możesz wybrać też którąś z dróg na skróty, ale musisz liczyć się z kosztami (np. polecenia z profili osób, które mają bardzo dużo odbiorców, zainwestujesz w reklamy, poświęcisz więcej czasu na social media marketing – content, grafiki, plan publikacji). To czy je zastosujesz, zależy od Twoich zasobów:

  • czasu,
  • umiejętności,
  • pieniędzy.

Przemyśl, na czym najbardziej zależy Ci w danym momencie Twojego biznesu.

Social media marketing – czy warto być wszędzie?

Są dwie drogi. Możesz być wszędzie: założyć i prowadzić konto na każdym portalu społecznościowym, pisać bloga, nagrywać podcasty, nagrywać wideo na YouTube’a, organizować webinary. Albo możesz wybrać jedno miejsce i tylko w nim działać.

Żadne z tych rozwiązań nie jest mi bliskie. W pierwszym przypadku wydaje się, że ciężko ogarnąć wszystkie rzeczy związane prowadzeniem wszystkich kanałów. Z drugiej strony trzymanie się jednego kanału społecznościowego i niewychylanie się poza jego granice, też nie jest dobre. Dzisiaj masz mnóstwo możliwości. Dlatego chcę Ci pokazać hybrydę tych dwóch:

  • sprawdź, gdzie przebywa Twoja grupa docelowa, dzięki której szybciej osiągniesz swój cel,
  • wybierz pierwsze, najważniejsze miejsce w social mediach i zacznij w nim działać,
  • dołóż kolejny portal społecznościowy, jak poczujesz, że już ogarniasz ten pierwszy,
  • rób recykling treści,
  • nabierz nawyków tworzenia treści do social mediów.

Wiem, że nowości do ogarnięcia i wprowadzenia jest wiele. Dlatego stworzyłam Książkoplaner, który pozwoli Ci co miesiąc, zająć się i zgłębić jeden konkretny temat. Po kolei i z moją pomocą.

BYCIE WSZĘDZIE ZAJMUJE ZA DUŻO CZASU,
SZCZEGÓLNIE NA STARCIE.

Co pierwsze Facebook czy strona internetowa?

Nie ma dobrej odpowiedzi dla wszystkich. Strona na Facebook’u jest szybka i nie wymaga umiejętności. Jeśli blokują Cię sprawy techniczne, zacznij od social mediów. Ale nie odkładaj stworzenia strony internetowej na „za jakiś czas”. Twórz ją równolegle do prowadzonego już Facebooka.

Możesz też skupić się od razu na stworzeniu strony WWW, jeśli wiesz, że masz na to czas, energię i umiejętności. A dodatkowo załóż konta na social mediach.

Content, czyli jak tworzyć treści do social mediów?

Każdy z kanałów w social media ma swój format przewodni np. YouTube to wideo, Spotify – audio, Facebook to w tej chwili miszmasz wszystkiego (rolki, galerie, posty itd.), a Instagram to głównie zdjęcia, rolki, story i karuzele.

Namawiam Cię do tworzenia różnych formatów swoich treści. Fajną opcją na Facebook’u i Instagramie jest to, że możesz testować różne formaty. Dodatkowo sprawdzać, jak się przyjmują, ile osób je pozytywnie odbiera itp.

W social media marketingu ważny jest tzw. recykling treści. Twórz treści tak, aby oszczędzić czas. Ja we wtorki nagrywam live’a lub webinar. Z niego powstanie artykuł na blogu oraz podcast. Sam webinar jest „na żywo” na Facebook’u, Instagramie i YouTube’ie. Do tego we czwartek są posty dedykowane w social mediach oraz na Instastory. A docelowo webinar z prezentacją pojawi się za jakiś czas w moim sklepie, jako produkt.

POŚWIĘĆ CZAS NA PRACĘ KONCEPCYJNĄ I NA JEJ PODSTAWIE ZDECYDUJ, JAK I GDZIE BĘDZIESZ POJAWIAĆ SIĘ W SOCIAL MEDIACH.

Lajki, jakość czy zyski?

Social media mają na celu zajęcie Twojego czasu. W tym czasie wyświetla Ci się mnóstwo dedykowanych reklam. Jeśli będziesz poświęcać czas na scrollowanie social mediów, kiedy będziesz robić biznes?

Lajki nie są teraz wyznacznikiem zyskownego biznesu. Są osoby, które mimo dużego zainteresowania tematem nie zostawiają po sobie śladu w postaci serduszek czy lajków. Szczególnie w relacjach B2B.

Zrób dobrą strategię marketingową, która stworzy ścieżkę przejścia od obserwatora do klienta. Bardzo dokładnie jest to omówione w Planerze Strategia Promocji.

Całą swoją komunikację w social media oprzyj na tym, co chcesz, aby Twoi odbiorcy zrobili np. po wejściu na Twoją stronę. Możesz pokazać opinie o Twoich produktach, zaplecze powstawania produktu, sam produkt itd.

Prawda jest taka, że jakość, lajki i zyski powinny przeplatać się ze sobą, uzupełniać i tworzyć całość Twoich kanałów społecznościowych, jak pięknie utkany dywan. Jeśli masz swój cel, do którego dążysz (np. sprzedaż produktów), ale jest on bez jakości i wartości dodanej, szybko znudzi się on odbiorcom.

 

STWÓRZ PIĘKNY DYWAN Z LAKÓW, JAKOŚCI I ZYSKÓW, KTÓRY POŁOŻYSZ
NA SOCIAL MEDIOWEJ DRODZE, I KTÓRY BĘDZIE PROWADZIŁ DO TWOJEJ
STRONY INTERNETOWEJ.

Strategia marketingowa

W ramach social media marketingu warto ustalić:

  • ile razy w ciągu miesiąca i jakie treści będą się pojawiały w social mediach,
  • na jakich platformach społecznościowych będą się one pojawiały,
  • jaki masz budżet na promocję,
  • w które dni tygodnia będą pojawiać się treści,
  • stały harmonogram,
  • treści i je zautomatyzować.

Więcej mówiłam o niej w poprzednim Wyzwaniu, a dobrze rozwinięte jest to w Planerze o Strategii Promocji.

Najważniejsze to stworzyć strategię marketingową i wyciągać wnioski z podjętych działań. Działaj mądrze, planuj treści do przodu i nie marnuj czasu na nie więcej niż potrzeba. Niech przyniosą Ci one satysfakcję, a przy okazji spełniały założone cele.

„TREŚĆ TO OGIEŃ, SOCIAL MEDIA TO BENZYNA.
DOPIERO RAZEM DAJĄ EFEKT.
Jay Baer

Linki z podcastu: Social media marketing – Jak zaistnieć w mediach społecznościowych?

Skąd pobrać podkast Ola GO?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podkastami
  • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
  • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

Zapraszam na Burzę mózgów na moim Instagramie! Dołącz i zgarnij garść dodatkowych inspiracji, wiedzy i wsparcia od całej grupy Interaktywnych!

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

3 Komentarze

  • Jeśli chodzi o zaistnienie w sieci, na pewno warto przemyśleć naszą strategię. Social Media to klucz do sukcesu.

  • Social media mają jedną wadę – jest tam stasznie dużo bezużytecznej wiedzy, spamu i reklam. fake konta, znowu spam i kryptoreklama nazwana marketingiem szeptanym.

  • Dobrze się słucha do porannej kawy 🙂 pozdrawiam!

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *