Planujesz stworzyć sklep internetowy? Jeśli tak, to sprawdź, jak wygląda prowadzenie sklepu online! Co warto robić, by sklep działał sprawnie, a produkty dobrze się sprzedawały? Przedstawiam Ci listę podstawowych zadań przy prowadzeniu sklepu online.
Prowadzenie sklepu online
Sklep online to duże możliwości skalowania biznesu, zadbania o dochód pasywny, dotarcia do nowych odbiorców i budowania swojego biznesu online. Choć wiele czynności da się w sklepie online zautomatyzować, to sklep i tak potrzebuje Twojego zaangażowania. Prowadzenie sklepu online wiąże się z pracą nad produktami, ich promocją, zadaniami administracyjnymi, a także obsługą klienta. Samo stworzenie produktów i umieszczenie ich w sklepie to dopiero początek drogi. Tym samym, jeśli planujesz wyklikanie sklepu online na WordPressie, to sprawdź, jakimi obowiązkami warto regularnie się zajmować, by sklep prężnie się rozwijał, sprawiał Ci frajdę, jak i przynosił świetny dochód!
Tworzenie i dodawanie produktów
Podstawowe obowiązki związane z działaniem sklepu to te dotyczące produktów. Bez dobrych produktów Twój sklep nie funkcjonuje ani nie zapewnia zadowalającego dochodu. Pierwszym etapem jest stworzenie produktu, a potem dodanie go do sklepu. Jeśli samodzielnie tworzysz produkty, to ta praca będzie lwią częścią Twoich obowiązków związanych ze sklepem. Samo opracowanie produktu, jego przetestowanie i przygotowanie do sprzedaży, to pierwszy etap, bo później musisz przygotować treści, grafiki, a także zdjęcia, by zachęcić klienta do zakupu.
Optymalizacja
Twoim systematycznym działaniem związanym ze sklepem online powinna być także optymalizacja pod SEO. Dbaj o to, by zdjęcia produktów, które dodajesz na stronę były lekkie i odpowiednio podpisane – o tym, jak je przygotować do publikacji możesz przeczytać w tym poradniku. Prócz tego twórz opisy produktów z frazami kluczowymi, a także pamiętaj, by regularnie uzupełniać treści na blogu, jeśli go prowadzisz. Te wszystkie czynności sprawią, że Twój sklep będzie lepiej widoczny w wynikach wyszukiwania Google.
Promocja
Gdy masz już sklep online i dodane do niego produkty, przychodzi czas na ich promocję. Promocja sklepu i produktów to temat rzeka, jednak prowadzenie sklepu online bez jego odpowiedniej promocji, nie ma sensu. Możesz mieć nawet najlepsze produkty, jednak co z tego, skoro nikt ich nie znajdzie?
Warto prowadzić profile firmowe w social media, dbać o wartościowe treści, nawiązywać relacje z klientami, a także budować listę mailingową, by być w kontakcie ze wszystkimi osobami zainteresowanymi Twoimi produktami. Sprawdź, z jakich kanałów social media korzystają Twoi odbiorcy i też tam bądź.
By Twoje działania promocyjne były naprawdę skuteczne, musisz mieć określoną grupę docelową, jak i uważnie słuchać swoich odbiorców. Skup się na tym, jakie mają potrzeby, na które możesz odpowiedzieć? Jakie są ich problemy? Twórz produkty i promuj je, mając na uwadze powyższe pytania. U mnie w promocji doskonale sprawdzały się bezpłatne wyzwania, live’y, a także newsletter.
Zadania administracyjne
Z prowadzeniem sklepu online wiążą się także liczne zadania administracyjne dotyczące funkcjonowania strony WWW. Warto ustawić regularne backupy sklepu, (i co jakiś czas sprawdzać, czy wszystko działa), a także ana bieżąco aktualizować stronę WWW. Należy pamiętać również o odnawianiu hostingu, jak i domeny.
Obsługa klienta i rozliczenia
Tutaj do obowiązków można zaliczyć komunikację mailową z klientami, wystawianie faktur zakupów, a także późniejsze wysyłanie ich do księgowej. Co istotne, niektóre z wymienionych tutaj czynności możesz zautomatyzować. W moim sklepie online faktury są automatycznie wystawiane i wysyłane do księgowej za pośrednictwem wtyczki od WP Desk. Dzięki temu oszczędzam sporo czasu, który mogę przeznaczyć na tworzenie nowych produktów, czy promocję tych, które są już w sklepie.
Pakowanie i wysyłka produktów
Gdy sprzedajesz produkty fizyczne, musisz także je zapakować i wysłać klientowi. Na początku, gdy sprzedajesz jeszcze mało, możesz sobie pozwolić na samodzielne przechowywanie, jak i osobistą przesyłkę. Późnej, gdy zamówień spływa coraz więcej, warto zastanowić się nad obsługą magazynową i logistyczną, by usprawnić działanie sklepu.
Delegowanie obowiązków
Na początku działania sklepu większość z opisanych zadań będzie należała tylko i wyłącznie do Ciebie. Z czasem jednak możesz delegować poszczególne obowiązki. Jakie zadania możesz zlecić innym? Copywriting, opiekę nad stroną WWW, odpisywanie na maile klientów, tworzenie grafik, czy obsługę magazynowo – logistyczną.
Zastanów się, które czynności związane z prowadzeniem sklepu online sprawiają Ci najwięcej frajdy, a które najmniej? Te, których po prostu nie lubisz i nie chcesz robić, oddaj innym. Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak działa sklep Jestem Interaktywna i jakie zadania zlecam innym? Odsyłam Cię do artykułu o delegowaniu zadań.
Prowadzenie sklepu online – jakie są Twoje ulubione zadania?
Prowadzisz swój sklep online? Pochwal się nim i napisz, jakie są Twoje ulubione zadania z nim związane? Tworzenie produktów? Promocja? A może coś innego?
2 Komentarze
Cześć Olu! Prowadzę sklep online, a pomógł mi w tym Twój kurs online. Dzięki niemu ustawiłam wszystko tak, jak trzeba i od kilku miesięcy sklep działa bez zarzutu. Sprzedaję materiały do nauki języka greckiego i gadżety z greckimi motywami. Moim ulubionym zadaniem jest właśnie tworzenie tych materiałów i ich sprzedaż i promocja 🙂 Dziękuję za kurs i za polecenie firmy IMKER, z którą nawiązałam współpracę.
Sam posiadam sklep internetowy. Zgadzam się, że nie jest to proste. Kwestie optymalizacji i pozycjonowania oddałem w ręce odpowiedniej firmy. Zaufałem i jestem bardzo zadowolony.