Kto w pokrywa koszty napraw WordPressa - wykonawca czy klient?

W tym artykule odpowiem na pytanie czytelnika związane z realizacją strony internetowej i tym kto pokrywa koszty napraw WordPressa. Wydało mi się ono na tyle ciekawe, że zasługuje na cały artykuł. Jeśli ciekawi Cię dlaczego strona internetowa jest jak samochód to czytaj dalej 🙂

Witam,

Na początku chciałbym Ci pogratulować ciekawego bloga.

Zawodowo bardziej jestem związany z branżą graficzną, ale coraz więcej interesuje się WordPressem.
Do wdrażania serwisów contentowych i małych sklepów internetowych wydaje się być ciekawym rozwiązaniem. Analizując “za” i “przeciw” zdecydowanie widzę więc “za”.

Przeczytałem kilka Twoich artykułów związanych z bezpieczeństwem. To jest w zasadzie jedyna rzecz, która mnie martwi.

Chętnie dowiedziałbym się jak zapatrujesz się na kwestie gwarancji przy współpracy z Klientem.
Oczywiście wiem, że można na starcie zabezpieczyć odpowiednio WordPressa i zablokować 99% ataków, ale tak czy inaczej co jakiś czas mogą się zdarzać.

Zastanawia mnie kto w takiej sytuacji pokrywa koszty ewentualnych napraw lub bieżącej aktualizacji w trakcie trwania tego okresu. Sugerowanie Klientowi, że ma aktualizować samodzielnie, płacić za aktualizacje wydaje mi się nieco słabe.

Mam tu mieszane odczucia, aczkolwiek bardziej oczywiste wydaje mi się, że Wykonawca, gdyż zarekomendował dane rozwiązanie.

Dedykowane rozwiązania niekoniecznie są bezpieczniejsze, ale z uwagi na mniejszą popularność rzadko kiedy spotyka się zmasowane ataki (przynajmniej takie mam doświadczenia).

Przy większej skali przy WP (np. 100 obsługiwanych stron) i zainfekowaniu części z nich usuwanie skutków może zająć sporo czasu.

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?

Łukasz

Strona internetowa jest jak samochód

Cześć Łukasz, uważam, że kupno strony internetowej jest trochę jak kupno samochodu i to nie tylko jeśli chodzi o kwestię wyceny, ale także właśnie w przypadku napraw. Jeśli nie wymieniamy oleju, nie zmieniamy opon na letnie/zimowe czy po prostu o niego nie dbamy to możliwość awarii czy wypadków jest znacznie wyższa. W przypadku auta trudno jest pomyśleć, abyśmy tymi rzeczami obarczali sprzedawcę, w chwili zakupu całą ta odpowiedzialność przechodzi na kupującego.

Bezpieczeństwo, czyli kto pokrywa koszty napraw WordPressa

Uważam, że w przypadku strony internetowej jest tak samo. Przy jej realizacji możesz zadbać o jej bezpieczeństwo, tak jak robią to z samochodami jego twórcy, ale nie masz wpływu na to, jak będzie ona później wykorzystywana. Dlatego trudno, aby odpowiedzialność była po stronie twórcy.

Tak ważne jest, aby uświadomić kupującego, jakie obowiązki wraz z zakupem przechodzą na niego. Bo tak, jak w przypadku samochodu oczywiste jest, że trzeba zmienić opony, bo wiele naszych znajomych lub osób z rodziny ma samochody i wiemy to od nich. Tak nie każdy ma stronę internetową i taki klient może sobie po prostu nie zdawać sprawy, że takie aktualizacje w WordPressie są tak ważne jak wymiana oleju czy tam klocków hamulcowych w samochodzie.

Rok gwarancji

Jeśli jednak ciągle masz wątpliwości to możesz spróbować zastosować rok gwarancji po zakupie, w przypadku zakupu auta z salonu też zazwyczaj taka gwarancja jest w standardzie i wtedy przez ten czas możesz klientowi przypominać o aktualizacjach, pomagać w ich robieniu,a by po tym czasie gwarancyjnym był w stanie samodzielnie zajmować się stroną.

Abonament lub support

Jak to zauważyłeś nie jesteś w stanie za darmo obsługiwać wielu stron np.100, bo pójdziesz z torbami. Są jeszcze dwie możliwe opcje. Na przykład opłata abonamentowa za utrzymanie strony internetowej lub podanie klientowi wcześniej informacji o opłacie supportowej w przypadku naprawiania awarii po zakończeniu prac nad stroną internetową.

Możesz też klientowi przekazać kontakt do osób, które zajmują się kopiami zapasowymi oraz bezpieczeństwem stron internetowych. Więcej na ten temat napisałam tutaj: Wirus na WordPressie – jak go uniknąć?

Znajdź swoją drogę

Ważne jest to, abyś znalazł sposób idealny dla Ciebie oraz dla Twoich klientów, aby obydwie strony wiedziały na czym stoją oraz były zadowolone ze współpracy. Bo najwięcej nieporozumień zazwyczaj wynika z niedogadania. Dlatego dbaj o to, aby Twój klient był zorientowany w temacie. Dlatego już na start przy podpisywaniu umowy określ jasno, jak to wygląda i kto pokrywa koszty napraw WordPressa oraz jak o niego dbać, aby zminimalizować ryzyko ich wystąpienia.

Trzymam kciuki za Ciebie i Twoją działalność!

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *