Jak rozkręcić biznes online - dlaczego warto i jak to zrobić? 2018

Marzy Ci się własny biznes online? Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy już działasz dowiedz się, jak rozkręcić biznes online i dlaczego warto to zrobić. Poniżej znajdziesz najważniejsze wnioski z webinaru: “Biznes online – jak to ogarnąć od strony technicznej?” Ominął Cię ten webinar? Masz jeszcze szansę zapisać się na retransmisję, więcej informacji na ten temat znajdziesz pod koniec artykułu.

Jak rozkręcić biznes online?

1. Plan

Plan działania to pierwszy krok, który musisz wykonać. Taki plan powinien zakładać między innymi nazwę, jak i tematykę biznesu online. Na tym etapie warto zastanowić się także nad konkretnym efektem, jaki Twoja działalność ma przynieść, nie tylko dla Ciebie, ale także dla Twoich klientów.  Jeśli nie masz jeszcze koncepcji swojego biznesu, to pomyśl nad swoimi mocnymi stronami. W jakiej tematyce czujesz się naprawdę dobrze? W jakich dziedzinach inni chcą Twojej porady? Pamiętaj, że na początek najlepiej skupić się na jednej rzeczy. Choć z początku także zajmowałam się różnymi projektami – w tym własnym portalem kulinarnym, to na potrzeby projektu Jestem Interaktywna, z bólem serca z nich zrezygnowałam. Teraz jednak widzę, że to była świetna decyzja!

2. Społeczność

Kolejnym punktem jest stworzenie społeczności. Pisanie bloga, zbieranie kontaktów, nawiązywanie relacji z odbiorcami — to wszystko sprawi, że szybko przekonasz się, czy jest zainteresowanie Twoimi pomysłami na produkty, bądź usługi. Co więcej, zbierając kontakty poprzez newsletter tworzysz swoją przyszłą bazę klientów. Zapewniaj darmowe i wartościowe treści, wsłuchaj się w swoich odbiorców i sprawdź, czy Twój pomysł na biznes online ma szansę wypalić. Takie podejście pozwoli Ci szybko zweryfikować swoje pomysły, a także nieco je ulepszyć – pod kątem idealnego dostosowania do potrzeb przyszłego klienta. 

Gdzie budować społeczność?

Budowanie społeczności to świetny fundament pod biznes online. Dzięki temu możesz poznać swoich odbiorców, ich potrzeby, a także zaoferować rozwiązania, które ułatwią ich życie. Co więcej, zyskujesz bazę osób zainteresowanych Twoimi przyszłymi produktami.

  • Grupy na Facebooku: swoją społeczność możesz budować na grupach na FB. W takich grupach możesz za darmo dzielić się wiedzą, a także motywować do działania. Warto stworzyć ankietę dla każdej osoby, która chce się zapisać do grupy. W takiej ankiecie możesz zapytać się o oczekiwania dotyczące grupy, czy podpytać o znajomość Twoich kursów. Wtedy pośrednio poinformujesz przyszłych odbiorców o swoich produktach.
  • Transmisje live/webinary: transmisje na żywo dają naprawdę ogrom możliwości! Za ich pośrednictwem możesz przekazywać wiedzę, a także dać bezpłatną próbkę tego, co inni mogą znaleźć w Twoich kursach. Dzięki live’om docierasz także do nowych osób i przy okazji zwiększasz zasięgi organiczne na Facebooku. Do prowadzenia transmisji na żywo możesz wykorzystać takie programy jak: darmowy OBS Studio, płatny Belive.tv, a także PowerPoint do tworzenia prezentacji.

3. Tworzenie kursu

Po dwóch powyższych etapach można przejść do tworzenia kursu online. Gdy masz już swoją społeczność i wizję rozwoju, to Twoje działania będą lepiej zaplanowane, co przełoży się na zainteresowanie produktami. Dobrym pomysłem jest zapytanie społeczności o typ kursu – czy woleliby np. ebooka, czy video? Co sprawdziłoby im się lepiej? Jeśli masz pytania na etapie tworzenia, to nie bój się ich zadawać. Dzięki temu kurs naprawdę będzie odpowiadał na potrzeby społeczności.

Produkty – od czego zacząć?

Z pewnością najbardziej budżetowym rozwiązaniem jest rozpoczęcie tworzenia produktów od e-booków. Do ich stworzenia wystarczy tylko i wyłącznie Word. Takie e-booki są świetnym startem, także wtedy, gdy dopiero zaczynasz i odczuwasz lęk przed kamerą. Jeśli Twoje e-booki będą się sprzedawać, to z czasem możesz pomyśleć o dokupieniu sprzętu, który pozwoli Ci stworzyć kurs online – który wymaga już większych nakładów finansowych.

4. Sprzedaż

Gdy masz już produkt to czas przejść do sprzedaży. Możesz sprzedawać swoje kursy na dwa różne sposoby: w sprzedaży ciągłej i akcjach sprzedażowych. Wybór sposobu sprzedaży dostosuj do typu produktu, jak i swojej grupy docelowej. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, to sprawdź artykuł o sposobach sprzedaży kursów online.

Niskokosztowa platforma sprzedażowa

Swoje produkty możesz sprzedawać za pomocą niskokosztowej platformy sprzedażowej opartej na WordPressie i darmowej wtyczce WooCommerce. Co się jeszcze przyda?

  • Płatności – Przelewy 24, PayPal
  • System mailingowy – Mailchimp, GetResponse – do zbierania kontaktów, wysyłania informacji o kursach, czy zapisywania list oczekujących
  • Platforma sklepowa i landing page –  strona sprzedażowa kursu + platforma sklepowa do jego kupienia
  • Ograniczenie dostępu (wtyczki Membership) – jeśli chcesz tworzyć kurs z zabezpieczoną hasłem platformą
  • YouTube – do zamieszczania filmów
  • Afiliacja – do polecania produktów
  • Księgowość – do wystawiania faktur. Korzystam z iFirmy.
  • Google Analytics – by sprawdzić statystyki

Jeśli potrzebujesz wsparcia, to pokażę Ci jak po kroku wyklikać swoją platformę sprzedażową w moim kursie Twój kurs online.

5. Promocja

Jeśli zadajesz sobie pytanie: “Jak rozkręcić biznes online?” to promocja jest jedną z odpowiedzi. Gdy już stworzysz własny produkt musisz zadbać o to, by świat o nim usłyszał. Jakiś czas temu stworzyłam na ten temat osobny wpis, który ciągle jest aktualny. Rozpisuję w nim sposoby na zwiększenie sprzedaży w Internecie. Dziś dodałabym do niego jeszcze informacje o tworzeniu live na Facebooku, a także organizowanie wyzwań związanych z tematyką sprzedawanego kursu. Wyzwania doskonale motywują społeczność do działania, zwiększają Twoją aktywno

Koszty biznesu online

Przy tworzeniu biznesu online korzystałam z niskosztowych rozwiązań. Takie oszczędności na start pozwalają przetestować biznes — czyli sprawdzić, czy jest nim zainteresowanie, szczególnie gdy sprzedajesz fizyczne produkty. Dobrym założeniem jest minimalna inwestycja na początku, a później finansowanie kolejnych działań z zarobionych środków ze sprzedaży produktów. W ten sposób Twój biznes online sam na siebie zarabia, a im więcej sprzedajesz, tym bardziej możesz rozwijać swoją działalność.

Przed rozpoczęciem sprzedaży:

  • Produkcja jest pierwszym z kosztów, z jakim musisz się liczyć przy prowadzeniu biznesu online.
  • Platforma sprzedażowa – które obejmuje takie wydatki jak domena, czy hosting.
  • System do wysyłki maili – możesz skorzystać z darmowych systemów np. Mailerlite, który jest za 0 zł do 1000 subskrybentów. Sprawdź porównanie systemów do wysyłki maili, które zrobiłam jakiś czas temu.

W czasie sprzedaży:

  • Promocja – oczywiście, że możesz inwestować w reklamy, jednak są także świetne sposoby na bezpłatną promocję.
  • Podatki – w zależności od tego, jak się rozliczasz – czy masz działalność gospodarczą, czy też nie.
  • Płatności – przy platformie sprzedażowej pojawiają się prowizje od płatności.

Jak rozkręcić biznes online – Twoje doświadczenia

Masz swój biznes online? Prowadzisz go teraz? Napisz, jak udało Ci się go rozwinąć? Która z podanych przeze mnie metod przyniosła u Ciebie najlepsze rezultaty?

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

2 Komentarze

  • Zdecydowanie warto rozkrecic biznes online. jestem tego przykladem

  • Prowadzenie biznesu online niesie ze sobą wiele korzyści, jak widać 🙂 Bardzo fajny artykuł

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *