Jak przygotować się do webinaru, by Twoja transmisja na żywo była udana, a uczestnicy tylko na niej skorzystali? Zobacz, o czym szczególnie warto pamiętać. Dzięki temu wybierzesz odpowiedni temat webinaru, dowiesz się, jakie konkretnie zagadnienia interesują Twoją grupę docelową i tak przekażesz swoją wiedzę, że inni z przyjemnością będą uczęszczali na Twoje webinary i polecali je dalej.
Pytaj grupę docelową
Chcesz przeprowadzić webinar na określony temat i wydaje Ci się, że to będzie strzał w dziesiątkę? Niestety “wydaje się” może tutaj być słowem kluczem. Dlaczego? Bo często nasze genialne pomysły, nie mają odzwierciedlenia w tym, czego potrzebuje nasza grupa docelowa. Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz wokół siebie zgromadzonej społeczności, to poczytaj i popytaj, co interesuje inne osoby. Z czym mają problem? Co sprawia im największą trudność? Daj im rozwiązanie!
Łatwiejsza sytuacja pojawia się w przypadku, gdy masz już swoją społeczność. Często Twoi obserwatorzy sami zwracają się do Ciebie z propozycjami na następne webinary, kursy i artykuły. Co więcej, przed webinarem dobrym pomysłem jest stworzenie ankiety i zapytanie o to, jaka tematyka będzie dla odbiorców najbardziej przydatna. W ankiecie możesz poruszyć nie tylko tematykę webinaru, ale i poszczególne zagadnienia, które się na nim pojawią. Kto wie, może są takie, które cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż inne?
Pigułka wiedzy
Pamiętaj, by na webinarze przekazać taką dawkę wiedzy, która wprowadzi w dany temat, pozwoli na rozwiązanie bolączek Twoich odbiorców, a jednocześnie będzie możliwa do zrozumienia i zastosowania od razu. Nie ulegaj klątwie wiedzy i weź pod uwagę, że to, co dla Ciebie jest oczywiste, dla innych wcale nie musi takie być. Uwzględnij to na etapie planowania informacji, które chcesz przekazać. Niech będzie prosto i zwięźle!
Zazwyczaj webinar wiąże się z procesem sprzedaży jednego z Twoich produktów. Tym samym sama transmisja online powinna zawierać podstawową wiedzę, a sprzedawany produkt jej rozszerzenie – dla tych, którzy chcą się od Ciebie dowiedzieć jeszcze więcej.
Przygotowanie prezentacji
Przygotuj prezentację, która będzie uzupełniała informacje, o których mówisz. Na prezentacji możesz zamieścić najważniejsze dane liczbowe, statystyki, diagramy, zdjęcia, czy cytaty, które są najistotniejsze w Twoim webinarze. Nie zamieszczaj na prezentacji dokładnie tego, co zaplanowałaś mówić. Wybierz tylko te najważniejsze rzeczy. Zadbaj, by prezentacja była spójna wizualnie z Twoją marką.
Promocja webinaru
Przed webinarem tworzę wydarzenie na Facebooku, informuję o nim osoby zapisane do mojej listy mailingowe, a także wykonuje szereg innych działań promocyjnych, tak by wszystkie zainteresowane osoby dowiedziały się o webinarze. O tych działaniach opowiedziałam więcej na jednym z live’ów w grupie Jesteśmy Interaktywne, a także spisałam je w artykule o promocji szkoleń online.
Element rozrywkowy
By nie przytłoczyć odbiorców wiedzą, zazwyczaj przygotowuje na webinar mały element rozrywkowy. Często są to quizy w tematyce webinaru. W czasie webinaru proszę uczestników, by przeszli na podaną stronę i zrobili quiz. Ja w tym czasie robię go razem z nimi. Potem przychodzi czas na sprawdzenie, jakie odpowiedzi najczęściej się pojawiały. Taki przerywnik sprawia, że więcej osób aktywnie udziela się na czacie.
Czas na pytania i odpowiedzi
Na koniec każdego webinaru przeprowadzam sesję pytań i odpowiedzi. By sobie to ułatwić, wszystkie pytania zadawane na czacie lądują spisane na Trello i podzielone tematycznie. Odpowiadam na nie po kolei i odznaczam. To super wygodne rozwiązanie, które sprawia, że cały ten proces przebiega o wiele sprawniej!
Jak przygotować się do webinaru? – Twoje doświadczenia
Jak u Ciebie wygląda przygotowywanie się do webinaru? Jakie są najważniejsze etapy działań?
4 Komentarze
Świetny wpis, fajna strona, MEGA irytujący POP-UP nie do zamknięcia 🙂
Pozdrawiam
Webinar to chyba obecnie najlepsza forma budowania wizerunku eksperta. Niestety jest to bardzo trudna sztuka.
Hej!
Artykuł jest ewidentnie dla początkujących. Byłby więc super pomocny, gdyby było w nim trochę więcej szczegółów. Np. piszesz o Trello, ale nie wiadomo, czy pytania z zadane na czacie lądują automatycznie na Trello? Jeśli tak, jak to zrobić? A jeśli nie, to co, przeklejasz je (jednocześnie mówiąc)? Piszesz o quizie – pomysł świetny, ale dlaczego nie podałaś od razu przykładowych platform, z których korzystasz do zrobienia quizu?
Artykuł jest więc powierzchowny i nie za bardzo przekonuje do zakupu kursu – czytelnik może się obawiać, że kurs jest równie powierzchowny.
Pozdrawiam.
Hej,
dzięki za pytania, cieszę, że zainteresował Cię ten temat. Na Trello kopiuje ciekawe pytania moja wirtualna asystentka Martyna, warto, aby w trakcie webinaru, ktoś czuwał. A do Quizów używam wtyczki WP Quiz.
W kursie pokazuję krok po kroku narzędzia i dzielę się dodatkowo swoim know-how. Dodatkowo, jeśli interesuje Cię tematyka narzędzi, to na najbliższym Influencers Live Wrocław będę mieć wystąpienie o narzędziówce blogera i twórcy biznesu online. Aktualna edycja jest online i jest bezpłatna, więc jak najbardziej zapraszam 🙂