Od samego początku prac nad Twoją stroną musisz sobie zdawać sprawę, że tworzysz ją nie dla siebie, ale – przede wszystkim – dla Twoich czytelników i klientów. Twoja strona internetowa musi być interesująca właśnie dla nich. Dlatego wyznacz swoją grupę docelową!
Dlaczego określenie grupy docelowej jest takie ważne?
Wyobraź sobie, że Twoją grupą docelową są dzieci, a Twoimi ulubionymi kolorami są np. czarny i granatowy. Jest oczywiste, że strona internetowa w tych kolorach nie będzie się podobała najmłodszym. Można to przełożyć także na inne obszary. Dlatego, już na tym etapie, tak ważne jest określenie, kim są Twoi czytelnicy. Dzięki temu będzie Ci łatwiej podjąć wiele decyzji podczas prac i nie popełnisz błędów przy wyborze kolorystyki lub pisaniu treści, bo będziesz wiedzieć, kto trafia na Twoją stronę WWW.
Do czego przyda się grupa docelowa?
Określenie grupy pomoże w przyszłości w tworzeniu strategii SEO oraz konfiguracji reklam na Facebooku i Google pod konkretną grupę odbiorców. Zmniejszysz koszty swoich działań i zwiększy ich rezultaty poprzez pozyskiwanie większej ilości klientów.
- Skierowanie swoich produktów i usług do klientów – zaspokojenie ich rzeczywistych potrzeb
- Strona internetowa idealna do odbiorców – szata graficzna i treści
- Kampanie reklamowe szyte na miarę – hasła oraz kanały dystrybucji dopasowane do odbiorców
- Tworzenie strategii kampanii SEO – działania i treści skierowane w idealną grupę
- Konfiguracja wyświetlania reklam internetowych konkretnym grupom osób (np. reklamy na Facebook i w Google
Skąd brać informacje o grupie docelowej?
Google Analytics
W Google Analytics znajdziesz raporty, dzięki którym ustalisz wiek, płeć oraz położenie geograficzne osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową. Dodatkowo są tam także informacje na temat urządzeń z jakich Twoja strona jest odwiedzana oraz zainteresowania odbiorców. Wykorzystaj te informacje.
Dzięki statystykom udostępnionym przez Facebooka także możemy sprawdzić wiek oraz płeć naszych odbiorców, ale mamy także bardziej dokładny dostęp do informacji na temat zainteresowań. Na przykład jakie programy w telewizji oglądają lub jakie inne strony lubią. To wszystko dzięki potężnemu narzędziu Facebook Audience Insights.
Inne sposoby
Co w przypadku kiedy nie masz strony internetowej lub Facebooka? Po pierwsze radzę to zmienić! Jednak rzeczywiście, aby to zrobić warto mieć pojęcie o swojej grupie docelowej, dlatego… Zwróć uwagę na swoją konkurencję, poszukaj mocnych i słabych stron w ich dzianiach skierowanych do grupy docelowej.
Posłuż się swoim doświadczeniem i spotkaniami ze swoimi klientami, jeśli prowadzisz swój biznes od jakiegoś czasu, na pewno zdążyłeś już ich poznać. Jeśli jednak masz wątpliwości to możesz pomyśleć o ankiecie wśród swoich aktualnych klientów.
23 Komentarze
Bardzo przydatny post. Niby wiemy kto nas czyta ( po komentarzach), ale nie zawsze czytelnicy “coś” po sobie zostawiają 🙂
Pozdrawiam
Zgadzam się z Tobą w całej rozciągłości. Określenie grupy docelowej i stworzenie wizerunku typowego czytelnika to jedne z ważniejszych rzeczy jakie powinien zrobić każdy bloger czy przedsiębiorca. Trzeba wiedzieć do kogo się pisze i jakie ta grupa osób ma problemy by móc je rozwiązywać.
Niestety wiele osób o tym zapomina, a potem produkty, usługi okazują się niedopasowane dla odbiorców…
To właśnie moja pięta Achillesa, ale zdaję sobie z tego spraw i wiem, że muszę popracować nad określeniem (dokładnym) czytelników swojego bloga. Dzięki za pomocny zestaw pytań 🙂
O super, z chęcią przerobię ćwiczenia, sama przygotowuję nową odsłonę Zeszytu Ćwiczeń dot. grupy odbiorczej 🙂
Daj znać, jak ukażą się Twoje ćwiczenia, chętnie je przerobię 🙂
Określenie grupy docelowej to punkt wyjściowy do działań- strony, bloga, prowadzenia biznesu, działań w social media:) Pomocne mogą być także narzędzie Graph Search na Facebooku, a także obserwacja, rozmowa z osobami z naszej grupy docelowej, zadawanie pytań, przyglądanie się – jakie są jej problemy, zapytania, czego szukają. To także nieustanne poznawanie i dowiadywanie się więcej 🙂
Dokładnie, dzięki temu lepiej dostosujemy swoje działania do “prawdziwych” ludzi 🙂 A o to przecież chodzi!
O to chodzi 🙂 I tego się trzymajmy 🙂
Super! Bardzo przydatny artykuł! Zabieram się do działania?
Powodzenia! 🙂
Ja akurat mam banalną do określenia grupę docelową, jednak wiem jak czasem jest to trudne. Artykuł ten myślę pomoże wielu osobom nie tylko w zdefiniowaniu swojego klienta/odbiorcy idealnego, ale także w uświadomieniu sobie, że jest to niezwykle ważny komponent:)
świetny artykuł i wiele przydanych informacji 🙂
O, widzę, że miałyśmy ten sam pomysł na post 🙂 Podpisuję się pod tym, warto znać swoją grupę docelową!
Napisz swój koniecznie, chętnie go przeczytam 🙂
Jest od poniedziałku na blogu. Zapraszam 🙂
Ćwiczenia pobrane! Pora na wykonanie 🙂 Dziękuję!
Ja ostatnio przeglądałam dane na GA i moja grupa docelowa jest dokładnie taka, do jakiej zamierzałam skierować swój blog 🙂 bardzo mnie to ucieszyło 🙂
Wow Ola, jak Ty doskonale wiesz, czego mi potrzeba w danej chwili! Dzięki za ten arkusz 🙂
Oh, cieszę się 🙂
[…] Warto poszukać też swojej niszy i celować tylko w konkretne branże. Odwiedź mój artykuł o szukaniu grupy docelowej i pobierz poniższe ćwiczenia, które pomogą Ci odnaleźć swoich […]
[…] chętniej Cię zatrudni, ale także będzie skłonny więcej zapłacić za profesjonalistę. Jeśli masz problem z wyznaczeniem swojej grupy docelowej to przygotowałam darmowe ćwiczenia, które Ci w tym […]
Super wpis, dzięki ; – )