świetny newsletter

Zastanawiasz się, jak przygotować świetny newsletter? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedź. W ostatnim czasie niezwykle dużo i często mówi się o newsletterach i ich przydatności w budowaniu i integrowaniu społeczności. Obecnie posiadanie newslettera to podstawa. Dzięki niemu mamy możliwość pozyskania i budowania własnej listy subskrybentów, którzy z czasem, jeśli posiadamy lub będziemy posiadać własne produkty, mogą zamienić się również w naszych przyszłych klientów.

Świetny newsletter składa się z określonych elementów. Jeśli zastanawiacie się jakie składowe powinien mieć idealny komunikat, który będziecie wysyłali do swoich odbiorców i w jaki sposób tworzyć angażujące do niego treści, to zapraszam do dalszej lektury.

Jakie znaczenie ma więc mailing w promocji strony?

Newsletterem informujemy naszych odbiorców o nowościach, promocjach czy aktualnościach. Za jego pomocą można również edukować podsyłając artykuły eksperckie lub poradnikowe. Dzięki newsletterowi dbamy o to, by nasi odbiorcy o nas nie zapomnieli i byli zawsze na bieżąco. Niezwykle istotne jest to, by dbać szczególnie o regularność jego wysyłania oraz o jakość treści i aspekty wizualne.

Jak powinien wyglądać świetny newsletter?

Zanim podejmiemy się tworzenia i wysyłania newslettera powinniśmy się zastanowić nad jedną, niezwykle ważną rzeczą:

CEL

Cel dla którego powstaje taki newsletter. Chcemy zwiększyć sprzedaż, promować swoje produkty? Edukować lub inspirować odbiorców? A może zwyczajnie chcemy podzielić się swoimi przemyśleniami? W zależności od tego, co planujemy osiągnąć, inna będzie forma i styl mailingu.

OKREŚL IDEALNEGO ODBIORCĘ

Dzięki temu łatwiej będzie dobierać materiał i odpowiednio przygotowywać treści. Inaczej będziemy się komunikować z różnymi typami odbiorców. Zastanów się kim jest Twój odbiorca i jakie są jego oczekiwania. Na podstawie odpowiedzi stwórz sylwetkę użytkownika (tak zwaną personę) i przemyśl, jaka forma będzie dla niego najbardziej odpowiednia. Możesz również przygotować kilka typów newslettera, jeśli na Twoim blogu znajdują się zupełnie różni odbiorcy. Wszystko zależy od tego, jaki masz cel i jak komunikujesz się ze swoją społecznością. Jest to niezwykle istotne w sytuacji, kiedy na przykład masz różne produkty czy usługi i kierujesz je do zupełnie innych grup odbiorców.

WYBIERZ PLATFORMĘ

Wybierz platformę, która pozwoli na stworzenie i wysyłkę elektronicznych newsletterów. Na rynku dostępnych jest całkiem sporo: MailerLite, GetResponse, Freshmail, MailChimp i inne.

ZACZNIJ SKŁADAĆ SWÓJ ŚWIETNY NEWSLETTER

Tu również znajdziemy kilka istotnych punktów, które mogą bardziej związpodczas określania nadawcy pamiętaj o tym, by nazwa i tytuł maila stały się stałym punktem dla odbiorcy i staraj się w to mocno nie ingerować. Przyzwyczajenie odbiorcy do pewnego stylu sprawi, że widząc maila od nas będzie bardziej lub mniej skłonny, by go otworzyć. Pole nadawcy powinno być spersonalizowane, proste i łatwe do zapamiętania. Jeśli skorzystasz z adresu z darmowej poczty jak np. twójadres@gmail.com spowoduje to znaczny spadek dostarczalności. Warto więc zainwestować w adres na własnej domenie.
Kolejnym ważnym obok nadawcy polem jest temat wiadomości. 

Powinien być maksymalnie prosty, zrozumiały i przekonać odbiorcę, że właśnie tego maila warto otworzyć. Gra słów czy stosowanie niedopowiedzeń w treści, to czasem idealny sposób, by zaciekawić odbiorcę. amiętaj, też aby w temacie unikać słów, które mogłyby się przyczynić do zatrzymania wiadomości przez filtry antyspamowe. Najczęściej otwierane są newslettery, których tytuł nie przekracza 60 znaków. Jeśli nie możemy się zdecydować, możemy przeprowadzić A/B testy tematu kampanii. System wyśle tę samą wiadomość pod innymi tytułami do dwóch próbnych grup Twoich odbiorców, a następnie wybierze najskuteczniejszy temat. Pamiętaj, że newsletter nie powinien w całości ważyć więcej niż 400 KB. Taki rozmiar sprawi, że będzie się on odpowiednio wyświetlał i wszystko zadziała poprawnie. Zadbaj o to, by każdy nowy odbiorca otrzymał stosowne podziękowanie, że staje się częścią Twojej społeczności. To bardzo mały, ale niezwykle miły aspekt wysyłania newslettera. Pamiętaj, że wszystko musi się odbywać zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zastosowanie tych zasad pozwoli Ci stworzyć świetny newsletter. Tutaj znajdziesz porównanie kilku programów do wysyłki newsletterów.

NEWSLETTER WYSŁANY – CO WIDZI TWÓJ ODBIORCA?

Kluczowym obszarem newslettera jest tzw. obszar ponad linią załamania. Jest to prostokąt, o wysokości 350 pixeli oraz szerokości 650 pixeli. W tym miejscu wyświetli się w większości skrzynek mailowych od razu po otwarciu wiadomości, bez potrzeby dalszego skrolowania. Na co więc warto zwracać uwagę, kiedy tworzymy newsletter?

  • preheader – pierwsze zdanie jakie program pocztowy odnajduje w treści maila i wyświetli je zaraz po temacie wiadomości. Jeśli nie zaciekawi odbiorcy, to mała szansa, że będzie on chciał otworzyć newsletter i dowiedzieć się, co jest w środku.
  • link podglądu – podlinkowany fragment tekstu, umieszczony na początku newslettera
  • logo marki – czyni to prezentację bardziej wiarygodną i spójną
  • call to action – wezwanie do działania. Najczęściej graficzny przycisk podlinkowany do strony docelowej (landing page), na którą odbiorca zostanie przekierowany po kliknięciu. Mówi się też, by nie stosować więcej niż 3 CTA w jednym newsletterze. Może to wywołać zbędny chaos i zrazić do nas odbiorcę. Odbiorcy bardzo często klikają nie tylko w CTA, ale także w inne, przypadkowe obszary w newsletterze. Najlepiej, więc abyś podlinkował całą kreację, nie tylko pojedyncze CTA
  • landing page – to strona na którą kieruje nasz newsletter. Warto zastanowić się jak będzie wyglądała owa strona i sprawić, by realizowała odpowiedni cel.
  • grafiki – pamiętaj, że filtry antyspamowe są czułe na ich wielkość i to czy nie stanowią przeważającej części kreacji. Stosunek do treści nie powinien być większy niż 1 do 1
  • treść – nie bombarduj odbiorcy dużą ilością informacji – lepiej napisać kilka mniejszych rzeczy niż upychać w newsletterze wszystkie historie. Zostaw coś na później
  • social media button – zachęca odbiorcę, by zwiedził Twoje pozostałe kanały. Chcesz w końcu, byście pozostali w kontakcie
  • rezygnacja z subskrypcji – może zdarzyć się tak, że ktoś nie będzie już chciał otrzymywać od Ciebie wiadomości. Musisz dopuścić do siebie taką informację i pozwolić odbiorcy, bez większych problemów, na rezygnację z otrzymywania newslettera.

Przykłady świetnych kreacji, które warto śledzić!

W newsletterach niesamowite jest to, że każda osoba robi je zupełnie inaczej – na swój sposób! Jest to fantastyczne dlatego, że taka spersonalizowana konstrukcja przekazuje dodatkową wartość i ubiera komunikat od nadawcy w zupełnie inne znaczenia. Dobry newsletter jest nie tylko dobrze przygotowany technicznie, ale i przemyślany. Tak po ludzku, po prostu. Nie bójcie się tworzyć, inspirować i testować – Wasi odbiorcy na pewno docenią Waszą inwencję i będą Was w tym wspierać. Zobaczmy teraz kilka, moim zdaniem, świetnych newsletterów:

Jason Hunt

świetny newsletter

świetny newsletter

Andrzej Tucholski

świetny newsletter

Michał Szafrański

świetny newsletter

Pani Swojego Czasu

świetny newsletter

Jest Rudo

świetny newsletter

Artur Kurasiński

świetny newsletter

świetny newsletter

Dobry newsletter, to nie tylko sama forma, choć jest ona niezwykle ważna! Dobry newsletter to też taki, który dostarcza Waszym odbiorcom wartość, edukuje, ale też buduje Waszą bazę oraz tworzy więź z odbiorcami. Dzięki newsletterowi możemy informować o tym, co u nas, nad czym pracujemy czy jakie mamy plany na przyszłość. Inspirujcie się innymi, ale pamiętajcie o tym, że jest to wartość od Was dla Waszych odbiorców. Macie swoje sposoby na świetny newsletter? Koniecznie podzielcie się nimi w komentarzach.

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

4 Komentarze

  • Witaj, świetne przykłady. Czy kiedyś podejmowałaś się zadania napisania petycji?

    Może są do tego jakieś wtyczki aby móc to zrobić na stronie, może jakieś oprogramowanie?

    Czy gdzieś tam jest ktoś kto o tym pisał…?

    Pozdrawiam
    Mateusz

  • Dziękuję za świetny, merytoryczny artykuł! W tym tygodniu wystartowałam wreszcie ze swoim newsletterem i widzę, że czeka mnie jeszcze dużo pracy, ale “zrobione jest lepsze od doskonałego” więc nie chciałam już tego dłużej odkładać. 😉

    • Ala, bardzo dobrze zrobiłaś. Trzymam kciuki! 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *