Jak zabrać się za plan na stronę WWW? Od czego zacząć? O czym zdecydowanie nie można zapomnieć, jeśli chcesz mieć skuteczne miejsce w sieci? Dowiedz się więcej!

Twoja pierwsza strona

Ten artykuł jest częścią wyzwania „Twoja pierwsza strona”, które ma miejsce w dniach 26-31 maja 2020. Możesz dołączyć do niego pod tutaj Twoja pierwsza strona, skąd możesz pobrać karty pracy, które przydają Ci się przy tym materiale.

Dzisiaj dowiesz się więcej o planie na stronę internetową, jednak kwestie techniczne takie jak domena, hosting, czy WordPress poruszę na webinarze już 28.05.2020 w czwartek o 19:00 na żywo. Jeśli słuchasz podcastu lub czytasz ten artykuł po zakończeniu wyzwania (po 31.05.2020), to karty pracy  i webinar będą dostępne wraz z kursem WordPressa.

Czego dowiesz się w artykule? 

  • Co zawiera plan pracy nad stroną WWW?
  • Dlaczego określenie grupy docelowej jest tak ważne?
  • Co powinno znaleźć się na Twojej stronie  WWW?
  • Jakie podstrony zaplanujesz?
  • Jak będzie się prezentowała Twoja witryna?

Plan na stronę WWW

Tworzenie strony internetowej trzeba zacząć od pracy z kartką i ołówkiem. Ten sposób pomoże Ci dobrze opracować koncepcję  strony, dzięki czemu będzie ona odpowiadała wszystkim Twoim wymaganiom.

Nazwa strony

Planowanie strony WWW zaczynamy od nazwy. Zastanów się nad tym, jaka jest Twoja misja? Jakie są Twoje wartości? Jakie konkretnie słowa kojarzą się z Twoją działalnością? Wypisz także synonimy tych słów.

Na tej podstawie poszukaj nazwy, która będzie pasowała do tego, co robisz. Musisz czuć tę nazwę, a dodatkowo powinna się dobrze kojarzyć Twoim odbiorcom. Możesz to z nimi skonsultować z nimi w ankiecie i stworzyć małą burzę mózgów. Samo wybranie nazwy to dopiero początek. Trzeba też sprawdzić, czy będzie do niej wolna domena, o czym opowiem więcej na webinarze w czwartek (28 maja) o 19:00.

Czas pracy nad stroną WWW

Kiedy już wiesz, jak chcesz nazwać stronę, czas przejść do opracowania terminów pracy nad nią. Określ, kiedy zaczniesz, a także kiedy chcesz skończyć pracę nad stroną WWW. Załóż sobie 3 wersje planu: ekstra, optymalną i minimum. To 3 takie daty, do których stworzysz stronę WWW. Ułatwi to działanie, a jednocześnie nie będzie wywierało za dużo presji. Jeśli dodasz sobie tydzień +/- otrzymasz widełki tego, kiedy chcesz skończyć stronę WWW.

Dodatkowo usiądź z kalendarzem i zaplanuj czas pracy: konkretny czas i dni, w które będziesz pracować nad stroną. Dobrze by to było, chociaż godzinne posiedzenie, by móc się rozkręcić, wdrożyć i złapać flow.

Terminy konkretnych zadań

Kiedy już masz termin i czas pracy, to kolejną rzeczą jest określenie, jakie konkretne rzeczy w danych terminach będziesz wykonywać.

Może to być na przykład:

  • planowanie koncepcji strony
  • tworzenie projektu
  • wdrożenie
  • tworzenie treści
  • poprawki i ewentualne testy z grupą odbiorców

Gdy tworzysz naszą pierwszą stronę, to takim optymalnym czasem jest zaplanowanie około 20 godzin zegarowych i rozłożenie ich na ok. 4-5 tygodni. Oczywiście to jak zaplanujesz czas, zależy od Ciebie.

Cel strony WWW

Kolejną rzeczą, którą warto dokładnie przemyśleć, jest cel strony WWW. Na czym Ci zależy?.

  • Czy Twoja strona ma:
  • zwiększać ruch i sprawiać, że coraz więcej osób będzie na nią zaglądało?
  • zwiększać zysk i być kanałem sprzedaży Twoich produktów, usług, szkoleń?
  • umożliwiać zarobki pasywne, afiliacje i promowanie różnych produktów?
  • umożliwiać zbieranie kontaktów do newslettera?
  • podkreślać reputację, zwiększać wiarygodność i być wizytówką Twojej działalności?

Może się okazać, że strona musi spełnić wszystkie te cele, ale określ, który z nich jest tym głównym. Dzięki temu tworzenie strony a później treści na nią będzie znacznie łatwiejsze.

Co się zmieni w Twoim życiu po stworzeniu strony WWW?

Kolejne pytanie, które warto sobie zadać „co się zmieni w Twoim życiu, kiedy ta strona internetowa będzie zrobiona”. Wiem, że to brzmi trochę coachingowo, ale kurczę to działa!

Czy to będzie na przykład: pozyskanie większej ilości klientów, automatyzacja swoich działań, czy zyskanie większej pewności siebie, bo zrobiłaś samodzielnie stronę

W momencie, w którym będziesz tracić motywację i tworzenie będzie pod górkę, to zajrzyj do swojej odpowiedzi na to pytanie i przypomnij sobie, po co to robisz. To bardzo istotna rzecz, bo chwile zwątpienia mogą się pojawić, gdy siedzimy nad nową rzeczą, której się dopiero uczymy.

Jeśli na początku pojawiają się u Ciebie obawy, które powstrzymują Cię przed działaniem, to sprecyzuj je i poszukaj na nie rozwiązania. Uważam, że największym problemem przy tworzeniu strony internetowej jest to, w ogóle się do tego nie zabieramy, bo nas zjadają obawy. Więcej o obawach i jak sobie z nimi radzić opowiadam w artykule wstępnym do wyzwania „5 wskazówek jak ruszyć ze swoją stroną WP”.

Kolejna rzecz to przemyślenie budżetu i zastanowienie się, ile na ten cel możesz przeznaczyć. Podpowiadam, że stworzenie strony wcale nie musi być kosztowne i na start może Ci wystarczyć ok. 100 zł (na rok) na hosting, domenę. Jestem zwolenniczką tego, żeby rozpoczynać od tworzenia strony z minimalną funkcjonalnością, a gdy okaże się, że jest to, to co chcesz  robić, to możesz inwestować w dodatkowe rzeczy i rozwiązania. O niskokosztowych rozwiązaniach opowiem więcej na webinarze (28 maja o 19:00).

Grupa docelowa

O grupie docelowej pisałam dużo w książce „Bądź online” i w artykułach na blogu, a tu podkreślę tylko najważniejsze rzeczy. Podstawą jest zastanowienie się: kim jest osoba, która odwiedza Twoją stronę internetową i określenie jej cech demograficznych (płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania). Wyobraź sobie tę osobę i jeśli masz potrzebę, stwórz personę takiej osoby, czyli nadaj jej imię, nazwisko, określ, jak się ubiera.

Pomyśl również:

  • Z jakimi problemami i bolączkami spotyka się?
  • Jak mogę pomóc?
  • Dlaczego odwiedza moją stronę?
  • Jakie są korzyści dla niej?

Dodatkowo zastanów się, co ta osoba robi na co dzień i kiedy ma czas na przeglądanie internetu. To ułatwi Ci określenie, kiedy będziesz dodawać nowe materiały na stronę, tak by on/ona miała od razu do nich dostęp. Dzięki temu przy tworzeniu strony internetowej będziesz miał w głowie taką konkretną osobę z Twojej grupy docelowej i to, że dla niej tworzysz treści. Zanotuj sobie odpowiedzi na powyższe pytania, bo będziesz często do nich wracać przy tworzeniu kolejnych materiałów na Twojej stronie. Pamiętaj: stronę internetową tworzysz przede wszystkim dla Twoich odbiorców. Owszem, ma ona spełniać Twoje cele, ale jeśli odbiorcy będą zadowoleni z tego, co na niej znajdują i będzie ona dla nich ciekawa, to tak naprawdę będzie pośrednio spełniać Twoje cele.

Informacje o odbiorcach

Skąd wziąć informacje o odbiorcach? Jeśli masz już jakieś miejsce w sieci: czy to stronę internetową, czy fanpage to możesz wykorzystać statystyki Facebooka bądź Google Analytics. Jeśli dopiero zaczynasz, to poszukaj grupy na Facebooku związanej tematycznie z Twoim biznesem i zrób ankietę. Jednak jeśli nie masz możliwości sprawdzenia grupy docelowej na realnych przykładach, to opisz ją sobie tak, jak Ci się to na początku wydaje, a po pewnym czasie działalności wróć do tego zadania i sprawdź, czy rzeczywiście tak jest. Sprawdź statystyki, zrób ankietę, zweryfikuj i zaktualizuj tę grupę docelową, która się u Ciebie pojawiła.

Ja też na początku miałam inne założenia dotyczące grupy docelowej bloga „Jestem Interaktywna” i myślałam, że będą to osoby, które tworzą strony dla innych osób. Po pewnym czasie zrobiłam weryfikację i okazało się, że tak naprawdę przychodzą do mnie zupełnie inne osoby.

Funkcje strony WWW

W tym kroku pomyśl o tym, co ma się na Twojej stronie znaleźć i jaka ma być jej główna funkcja. Czy ma to być: blog? Strona w formie sklepu internetowego? Platforma do kursów online? Porftolio Twojej działalności?

Gdy to określisz pomyśl jakie konkretne funkcje chcesz na niej zamieścić, np:

  • formularz kontaktowy
  • tłumaczenia na inne języki
  • mapka dojazdu do twojej firmy
  • testimoniale, czyli opinie klientów

Wypisz wszystko, co Ci przyjdzie do głowy. Jeśli masz problem z określeniem tych funkcji, poszukaj inspiracji w internecie. Ja polecam, by nie inspirować się bezpośrednią konkurencją, tylko szukać wśród osób, które funkcjonują w podobny sposób do Ciebie.

Mądrze się inspiruj

Czyli na przykład, jeśli masz sklep internetowy to innego sklepu internetowego, ale np. z innej branży. Ja uczę jak stworzyć strony internetowe, to mogłabym inspirowac się osobą, która uczy jak pielęgnować kwiaty i przenieść te rozwiązania do mojej działalności. Często mechanizmy są podobne, bo forma działalności jest podobna. Uważam, że jest to fajny sposób na wymyślenie czegoś innowacyjnego, dla tego co robimy. Dodatkowo nie będzie to takie przysłowiowe zgapianie od naszej bezpośredniej konkurencji czy nawet nieświadome zastosowanie ich rozwiązań. Dlaczego to tak istotne, by te funkcje spisać teraz? W momencie, kiedy przejdziesz do klikania, to będzie Ci dużo prościej przy świadomym wyborze szablonów i ich wyglądu.

Tworzenie bloga zdecydowanie się opłaca!

W tym momencie chciałabym zaznaczyć, że jeśli w tym momencie myślisz, że nie będziesz tworzyć bloga, to przemyśl to jeszcze raz. Niezależnie od tego, jaka jest Twoja forma działalności, to dzięki blogowi możesz sprawić, że więcej osób będzie odwiedzało Twoją stronę internetową i będzie ona żyła. Typowa strona wizytówkowa jest używana do tego, żeby szybko znaleźć na niej kontakt a później z niej wyjść, ale żeby tak było to ona musi się dobrze wypozycjonować i być wysoko w wynikach wyszukiwania. Natomiast blog bardzo pomaga w tym, żeby pozycjonować frazy związanych z naszą działalnością. Dzięki czemu nasza strona wyświetlała się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Wiarygodność i wizerunek eksperta

Blog zwiększa również naszą wiarygodność i możemy dzięki niemu budować pozycję eksperta. Ciekawie tworzone posty i materiały będą również chętniej polecane przez innych. Pomyśl: czy ktoś polecił Ci kiedyś stronę, bo tam jest adres i telefon? No nie.Wiele osób kojarzy słowo blog z lifestylem i dzieleniem się tym, co się zjadło na śniadanie. Istnieje jednak wiele dobrych blogów biznesowych, którymi warto się zainspirować i tworzyć świetny merytoryczny content. Wiele osób obawia się dzielenia swoją wiedzą i know-how, bo myśli, że nikt ich nie zatrudni i klient sam sobie zrobi, co potrzebuje.

Jak to wyglądało u mnie?

Przy początkach mojego bloga i działań freelancerskich również obawiałam się, że klienci do mnie nie przyjdą ,jak pokażę jak robić stronę internetową no bo po co? A okazało się, że od początku działania bloga „Jestem Interaktywna” miałam tyle klientów, że musiałam ich kolejkować na pół roku do przodu. Blog uwiarygadniał moją działalność i umiejętności. Nawet, teraz kiedy nie tworzę już stron dla innych, bo odnalazłam swoje flow w uczeniu, to nie ma tygodnia kiedy nie dostawałabym wiadomości z prośbą o wycenę stworzenia strony, mimo że nie mam nigdzie oferty z taką usługą. To pokazuje, jak duża jest moc w blogu działającym przy stronie.

Pomysły na treści

Jeśli nie masz pomysłu na treści ,zacznij od tworzenia postów o najczęściej pojawiających się pytaniach od klientów.

Dzięki temu:

  • masz treść na bloga
  • klienci nie zawracają Ci głowy, bo znajdują odpowiedź na blogu
  • osoby, które nie lubią dzwonić a wpisują pytanie w Google trafiają na Ciebie i mogą poznać Twoją ofertę

Dzięki temu prostemu rozwiązaniu możesz zaoszczędzić czas i sprawić, że Twoja strona będzie jeszcze skuteczniejsza. Więc jeśli do tej pory nie zastanawiałeś się nad blogiem, to przemyśl to jeszcze raz bo to nie jest skomplikowane a przyniesie duże efekty.

Architektura informacji

Termin architektura informacji może brzmi sucho, ale chodzi w nim przede wszystkim o to, by zastanowić się jakie podstrony będą na Twojej stronie. Narysuj diagram a żeby to ćwiczenie było ciekawsze, to weź kolorowe kartki post-it i napisz na nich nazwy stron, jakie mają się u Ciebie znaleźć. Następnie połóż je przed sobą i zastanów się, jak można je połączyć w konkretne grupy. Dzięki temu możesz je uszeregować i zobaczyć jak taka architektura informacji i struktura podstron na Twojej stronie będzie wyglądać.

Szeregowanie informacji

Przy szeregowaniu przypomnij sobie, jaki był cel Twojej strony internetowej, by stworzyć dla odbiorców łatwiejszą drogę prowadzącą do spełnienia tego celu.

Jeśli zastanawiasz się, czy Twój sposób szeregowania jest dobry, to przetestuj go: zrób zdjęcie wszystkich karteczek i pokaż go potencjalnym osobom z Twojej grupy docelowej, by zastanowiły się czy to jest logicznie uszeregowane. Jeśli znasz takie osoby osobiście, to daj im te karteczki w prezencie i poproś o uszeregowanie, tak jak one by to widziały. Możesz również pobawić się z grupą docelową, pokazać im menu i jedną karteczkę pytając „gdzie taką informację ta osoba szukałaby na tej stronie?”

Nazwy poszczególnych stron

Gdy będziesz tworzyć nazwy poszczególnych stron, pamiętaj o spójności. Dobrze, jeśli nazwy menu i podstron są krótkie np. jeśli mamy strony, które nazywają się „Oferta” „O nas” „Blog” to strony, na której będzie formularz kontaktowy, nie tytułujmy „Skontaktuj się z nami” tylko po prostu „Kontakt”.Ta prosta i przyjemna metoda z karteczkami nazywa się sortowaniem kart przy tworzeniu architektury informacji i jest szeroko stosowana przy tworzeniu stron. Dzięki jej zastosowaniu oszczędzimy dużo czasu przy procesie wyklikania strony, bo nie będziemy musieli się zastanawiac, gdzie dana podstrona ma być.

Wygląd strony WWW

Zacznij od naszkicowania, jak Twoja strona może wyglądać i wypisz jakie strony inspiracji mogłyby Ci tutaj pomóc. Przejrzyj je, pozapisuj sobie wnioski i to, co Ci się na nich podoba: kolorystyka, elementy i ich umieszczenie.

Zacznij od papieru

Proponuję, żeby sobie naszkicować stronę główną i jedną przykładową podstronę. Nie chodzi o to, by rysować to szczegółowo – wykorzystaj prostokąty. Na przykład: jeden wielki prostokąt to jest Twoja strona, w miejscu w którym chcesz, żeby było logo rysujesz kolejny prostokąt i piszesz w nim „LOGO”. Jeśli chcesz mieć zdjęcia, to tworzysz prostokąt „FOTO”. Takie szkice pomogą Ci sprecyzować Twoje oczekiwania i przy szukaniu konkretnego szablonu. Zaczynając projektowanie strony na papierze upraszczasz kolejne kroki związane z jej tworzeniem.

Koncepcja wyglądu strony

Dodatkowo, nad czym warto się zastanowić przy wyglądzie:

  • gdzie ma być logotyp: od lewej, na środku, po prawej?
  • jak ma wyglądać menu: czy ma być na górze, czy w kolumnie bocznej?
  • gdzie damy zdjęcia i jak duże mają one być?
  • jak ma wyglądać nasz blog?
  • jaka jest Twoja oferta i jak chcesz ją przedstawić?

Stronę główną warto narysować sobie z bloków/ elementów takich jak np:

  • logotyp
  • menu
  • główne zdjęcie
  • jaka jest twoja oferta
  • opinie klientów
  • formularz kontaktowy
  • lista ostatnich 3 artykułów na blogu

One-page czy strona z podstronami?

Tutaj warto się zastanowić, czy Twoja strona internetowa ma być w formie one page, gdzie wszystkie opcje są na jednej stronie z menu głównym osadzonym na górze a odbiorca scrolluje pomiędzy nimi. Drugą opcją jest strona z podstronami i zazwyczaj ta opcja w uproszczeniu jest lepsza dla pozycjonowania strony. Można też zrobić hybrydę, gdzie na stronie głównej będą zajawki po kliknięciu których wchodzimy głębiej w kolejne podstrony. Ja jestem zwolenniczką tego podejścia, bo ta strona główna wygląda atrakcyjnie i pokazuje, co odbiorcy mogą na stronie znaleźć a pod SEO są podstrony, które pozwalają na lepsze pozycjonowanie i umożliwia odbiorcom dzielenie się konkretnymi linkami.

Kolorystyka

Zastanów się jaka kolorystyka ma być na Twojej stronie internetowej. Przy tej okazji wróć do Twojej grupy docelowej i pomyśl, co może im się podobać. Wybieramy maksymalnie 3 kolory. Dobrze, jeśli jednym z tych 3 kolorów jest czarny lub odcienie szarości do tekstu. Na przykład u mnie na stronie jest główny turkusowy, szary do tekstów i czasami dodaję różowy dla zaakcentowania jakichś elementów. Jeśli zminimalizujemy liczbę kolorów, to zwiększamy szansę na to, że nasza strona będzie wyglądała dobrze. Tak samo, jeśli chodzi o fonty- najlepiej wybrać jeden, maksymalnie 2 kroje czcionek. W przypadku wyglądu słowo SPÓJNOŚĆ jest słowem kluczem.

Pytania i odpowiedzi

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, to zapisz je sobie. Na koniec webinaru w czwartek o 19:00 będzie sesja Q&A, gdzie odpowiem na nie na żywo natomiast jeśli trafiłeś na ten materiał po tym terminie to zapraszam do zadawania pytań na grupie „Jesteśmy Interaktywne” na Facebooku.

Wyzwanie i kurs WordPressa

Więcej o tworzeniu stron będzie na wyzwaniu a na temat technicznych rzeczy rozmawiać na webinarze 28.05 o 19:00. Jeśli interesuje Cię ta tematyka i chcesz pod moim okiem tworzyć stronę internetową, to zapraszam Cię na podkład kursu WordPressa . Najbliższy termin dołączenia będzie od 26.05 do 4.06.2020. Nie zwlekaj!

Skąd pobrać podkast Ola GO?

  • Na blogu – lista wszystkich podkastów
  • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
  • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
  • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
  • YouTube – playlista z podkastami
  • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
  • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
  • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
  • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

 

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

6 Komentarze

  • Moim zdaniem przed każdym większym projektem warto dobrze przygotować plan i sprawdzić kilka rozwiązań 🙂
    Czasami coś, co na początku wydawało się niemożliwe staje się rzeczywistością, tylko dlatego, że postanowiliśmy korzystać z zupełnie innych zasobów niż do tej pory.

  • Uwielbiam ten sposób przedstawiania przez ciebie informacji. Taki dokładny i uporządkowany 😀

  • Bez planu ciężko jest stworzyć coś z pomysłem, ale niektórzy za długo zastanawiają się nad drobnymi elementami, które ostatecznie zniechęcają do realizacji celu.

  • Nazwa strony, jej cel i grupa docelowa, to podstawy. Po takich ustaleniach, przechodzę do strategii, w której udaje mi się przygotować plan na pierwsze artykuły na blogu i nowe podstrony. Ale sporo czasu zajmuje mi jeszcze ustalenie dokładnego wyglądu strony, dlatego uważam, że to sprawa, której warto się poświęcić. Mi co kilka miesięcy udaje się ponownie przeanalizować czy wygląd strony jest odpowiedni i co można w nim ulepszyć. Czy i Ty tak masz 🙂

  • Świetny wpis, przy tworzeniu strony www z tyłu głowy trzeba mieć już plan w jaki sposób ściągnąć na nią klienta. Nie rzadko zdarza się że budżet na realizację www pochłania takiej ilości środki że brakuje już na marketing i wtedy robi się nie lada problem.

  • WordPress wymaga w większości przypadków sporej optymalizacji, a także dbania o aktualizacje. Innymi słowy wymaga trochę wiedzy aby ze swoją stroną/blogiem nie zginąć w odmętach internetu 🙂

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *