Od teraz na blogu, co jakiś czas będą pojawiały się artykuły gościnne od Interaktywnych. To cykl na podstawie comiesięcznych live’ów przeprowadzanych w grupie Jesteśmy Interaktywne. Jeśli chcesz być z nimi na bieżąco, to dołącz do wydarzenia! Dzisiaj dowiesz się, jak reklamować swoją firmę i ogarnąć marketing dla kobiecych biznesów. 

 

marketing-dla-kobiecych-biznesówKatarzyna Antonik-Heller 

Podcasterka, autorka, inspiratorka. Na swoim blogu Skrzydła Rozwoju pokazuje innym niż nabrać odwagi, aby zrealizować swój pomysł na życie.

Marketing dla kobiecych biznesów — jak reklamować swoją firmę?

Można mieć świetny produkt. Taki, który rozwiązuje realny problem. Ale jeśli nikt się o nim, nie dowie – nikt go nie kupi. Marketing. Większość z nas nie ma zbyt miłych skojarzeń na ten temat. Na szczęście jest kilka prostych zasad jak reklamować swoją firmę, żeby dotrzeć do tych, którzy naprawdę jej potrzebują.

Marketing dla kobiecych biznesów – od czego powinnam zacząć?

Jakiś czas temu postanowiłam stworzyć projekt 50 strategii dla małych biznesów, w którym (zupełnie za darmo) pomagałam przedsiębiorcom zmienić sposób patrzenia na reklamę. Pierwszym zadaniem było wypełnienie ankiety z pytaniem: “z czym masz największy problem, jeśli chodzi o rozwijanie swojego biznesu”. Większość odpowiedzi wyglądała mniej więcej tak:”nie potrafię reklamować swojej firmy””nie umiem sprzedawać swoich produktów””gubię się w tym, co powinnam zrobić””nie wiem jak wyróżnić swój biznes””boję się, że ludziom nie spodoba się, co robię i że nikt ode mnie nic nie kupi”. To dało mi jasno do zrozumienia, że problemem wielu przedsiębiorców wcale nie jest BRAK WIEDZY jak reklamować swoją firmę. Częściej to BRAK WIARY w to, że to, co robię jest dobre. Jeśli którakolwiek z powyższych odpowiedzi brzmi znajomo – mam coś, co może pomóc.

Jak uwierzyć w swój biznes (kiedy nie zawsze wierzysz w siebie)?

Wiesz, kiedy mamy największy problem ze sprzedawaniem swoich produktów i usług? Kiedy sami nie jesteśmy do nich przekonani. Kiedy to nie do końca jest to, co chcemy robić czy przekazać.
Kłopot w tym, że aby robić to, co naprawdę chcemy robić, musimy najpierw skończyć ‘odpowiednie‘ studia, oraz zdobyć ‘odpowiednie’ wykształcenie. Chcesz znać prawdę? Mało kogo obchodzi Twój tytuł. Dla ludzi nie ma większego znaczenia, jakie masz dyplomy, ani co wisi w Twoim gabinecie. Ludzi interesuje, co mogą dzięki Tobie zyskać. A zyskają najwięcej, jeśli zaczniesz robić to, do czego masz talent (a nie dyplom). Twoje, dlaczego jest największym ambasadorem marki.

Historia

Twoja historia niesie konkretny przekaz. Buduje porywającą definicję – i przekazuje znacznie więcej niż jakakolwiek nazwa. W czasach kiedy mamy (dosłownie) miliony produktów do wyboru coraz częściej na nasze decyzje ma wpływ nie tylko to, co dana firma oferuje – ale także to, co sobą reprezentuje. Tylko będąc tym, kim naprawdę jesteś i stając po wartości, w które wierzysz, tworzysz firmę, z której jesteś dumna (i którą sama chcesz się chwalić).

Nie tylko lajki

Jak reklamować swoją firmę? Większość przedsiębiorców codziennie zadaje sobie to samo pytanie. Jak zdobyć klientów, reklamować swoją firmę i docierać do nowych osób? A w ten sposób wpadamy w błędne koło starania się być wszędzie i robić wszystko. Zwłaszcza w biznesie online przykładamy nieproporcjonalnie dużo uwagi do budowania zasięgów. Koncentrujemy się na stworzeniu ‘social proof’ – dowodu społecznej słuszności. Coś na zasadzie: skoro tyle osób śledzi mój profil to znaczy, że to, co robię jest super. Idąc tą drogą łatwo się wypalić zapominając o pewnej kluczowej kwestii: znacznie ważniejsze od tego, aby zdobyć lajki jest to, aby zdobyć klientów.

Poczta pantoflowa

Koncentrując swoje działania wokół budowania zasięgów, tak naprawdę wybieramy drogę na około. Wkładamy mnóstwo wysiłku, aby zrobić wokół siebie szum, a ostatecznie trafić do garstki osób, które chcą od nas coś kupić. A można przyjąć dokładnie odwrotną strategię i docierając do tej garstki — zrobić szum wokół swojej marki.
Można się z tym zgadzać albo nie, ale poczta pantoflowa (i to się chyba nie zmieni nigdy) jest wciąż najpotężniejszym narzędziem reklamy. Marki, które polecają nam inni, z miejsca obdarzamy ogromnym zaufaniem. Zupełnie inaczej na nie patrzymy. To wokół tego trzeba budować strategię. Stworzyć powód, aby inni chcieli o nas mówić.

Jak znaleźć swoją niszę i trafiać prosto w serca klientów?

Dobry marketing zawsze zaczyna się od świetnego produktu – przynajmniej ten marketing, w który ja wierzę. A świetny produkt to taki, który zaspokaja konkretną potrzebę klienta. Problem w tym, że często kategoryzujemy potrzeby klientów, patrząc z tej samej perspektywy co wszyscy. Pora przyjrzeć się wszystkiemu z pewnego dystansu. Nakłonienie kogoś do wydania pieniędzy wcale nie jest takie proste. Trzeba pokazać, że ma się rozwiązanie, które (naprawdę) ułatwia życie, daje konkretne korzyści.

Na szczęście Internet daje nieprawdopodobne możliwości rozwoju. Możemy (dosłownie) śledzić jakiego rodzaju frazy wpisywane są w Google, wyłapywać konkretne zapytania padające w dyskusjach na różnego typu forach i grupach, czy popatrywać konkurencję i znaleźć szczegół, którym warto się wyróżnić. Jedyne czego trzeba to poświęcić czas, żeby usiąść i pogrzebać. Zrobić swoje małe badanie, poznać branżę, odkryć swoje miejsce. Znaleźć swój błękitny ocean. Tylko patrząc na swój produkt przez pryzmat konkretnej osoby (jej problemów i możliwości), masz szansę znaleźć nowy wymiar potrzeb. Coś, co pozwoli Ci dostarczyć usługę czy produkt w nowy, unikalny sposób.

Marketing wartości — oto dlaczego Twój talent (naprawdę) ma znaczenie

Zobacz, jesteś na tym świecie w konkretnym celu. Masz zadanie do spełnienia. W głębi duszy doskonale wiesz, co robić, jaka jest Twoja misja, czym chcesz się dzielić — a znaczy, że jesteś już w połowie drogi. Marketing pomoże Ci dotrzeć do tych, którzy naprawdę Cię potrzebują.
Wiem to.

 

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

5 Komentarze

  • Ojej, ależ było mi potrzebne przeczytanie tego. Od razu mniej się martwię lajkami 🙂

    • Na lajki nie ma co patrzeć cały czas i się tym przejmować tym bardziej, że można je po prostu kupić za niewielkie pieniądze, tak samo opinie. W marketingu trzeba cały czas działać i się rozwijać. Bardzo fajnym pomysłem na pozyskanie wartościowego ruchu jest prowadzenie bloga tematycznego na sklepie, co coraz więcej osób robi.

  • Ciekawe podejście do tematów biznesowych dla kobiet. Słuchajcie, jeśli chodzi o pozycjonowanie, to wydaje mi się, ze jeśli chce się działać w tym kierunku trzeba najpierw na ten temat pozyskać odpowiednią wiedzę. Sporo na ten temat możecie dowiedzieć się tutaj https://otososnowiec.pl/20190926227797/jak-zwiekszac-zyski-za-pomoca-kampanii-sem bardzo ciekawy artykuł z branży.

  • Dostępne narzędzia są takie sam jak dla każdego innego biznesu. Natomiast to jaki przekaż marketingowy będziemy kierować do odbiorców daje ogromne pole do popisu. A same lajki wspomniane powyżej nijak się mają do sprzedaży. To kwestia czysto wizerunkowa (social proof). Ludzie dziś lajkują często z automatu a potem równie szybko zapominają. To normalne w ogromie treści marketingowych na jakie trafiamy każdego dnia. Będąc autentyczną można skutecznie wyróżnić się z tej masy.

  • Ja nie umialam sama swojej firmy rozreklamowac. Byly banery byly ulotki ale w sieci jakos tak cicho. Zupelnie nie wiedzialam od jakiej strony to ugryzc.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *