koszt założenia sklepu internetowego

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego? Czy to dobry sposób na dochód pasywny? Poniżej znajdziesz także najważniejsze informacje z webinaru o sklepach internetowych. 

Po co sklep online?

Dochód pasywny

Nie da się ukryć, że sklep online to świetny sposób na dochód pasywny, który jest niezależny od ilości przepracowanych godzin. Tym samym sklep internetowy daje także więcej wolności w pracy.  Wiele procesów w sklepie internetowym bez problemu da się zautomatyzować. Co więcej, jeśli planujesz np. sprzedawać tylko produkty wirtualne, to od zakupu klienta, poprzez wysłanie mu faktury i np. linka do ebooka – wszystkie te etapy możesz tak zaplanować, by przebiegały bez Twojej ingerencji. W przypadku produktów fizycznych możesz oddelegować kwestie logistyczne firmom, które się w tym specjalizują. Tym sposobem sklep funkcjonuje, a Ty nie musisz się wszystkim zajmować.

Praca w domu

Sklep z powodzeniem możesz prowadzić w domu, w takich godzinach, w jakich najbardziej Ci to pasuje. Klienci i tak będą mieli dostęp do Twoich produktów całodobowo, niezależnie od tego, kiedy zabierzesz się za odpisywanie na pytania produktowe, czy tworzenie nowych ofert. Tym samym możesz łączyć prowadzenie sklepu z inną pracą, wychowywaniem dziecka, czy zyskać większą elastyczność w swojej działalności.

Łagodny start

Plusem sklepu internetowego jest możliwość dotarcia do wielu odbiorców, jak i łatwiejszy start. Prowadzenie takiego sklepu nie wymaga aż takich nakładów finansowych jak w przypadku sklepów stacjonarnych, koszt założenie sklepu internetowego też jest znacznie niższy. Coraz więcej osób wybiera także zakupy w sklepach internetowych, bo są wygodniejsze i dostępne całodobowo. Warto mieć na uwadze, że z czasem liczba konsumentów decydująca się na zakupy online będzie rosła!

Jaki jest koszt założenia sklepu internetowego?

Koszt założenia sklepu internetowego jest uzależniony od technologii, z której skorzystasz. Możesz wybrać specjalne platformy e-commerce, jak Shoplo, zlecić wykonanie sklepu programiście, czy samodzielnie wyklikać sklep na WordPressie wraz z darmową wtyczką WooCommerce. Tym samym koszty stworzenia i utrzymania sklepu wahają się od stu do kilkuset złotych przy samodzielnej realizacji do nawet 10 000 zł przy zleceniu tworzenia sklepu profesjonalistom.

Obawy

Częstą obawą jest koszt założenia sklepu internetowego, kwestie prawne, obsługa klienta, problemy techniczne, czy płatności online. Wbrew pozorom te kwestie wcale nie są takie skomplikowane, jak się wydają. Nie warto jednak rzucać się na głęboką wodę, tylko dowiedzieć się więcej o tworzeniu i prowadzeniu sklepu internetowego, jak i zrobić dobry plan działania. Wtedy, nawet jeśli pojawią się problemy, to z łatwością je rozwiążesz.

Koszty prowadzenia sklepu

Wiele osób wśród obaw wymieniało koszty związane z prowadzeniem sklepu internetowego. Jeśli stworzysz taki sklep samodzielnie na WordPressie ze wtyczką WooCommerce, to tak naprawdę możesz maksymalnie zminimalizować koszty na start. Wyznaję zasadę, że dopiero, gdy pomysł się sprawdzi, inwestuje w niego więcej pieniędzy. Tym samym, gdy myślisz o sprzedaży własnych produktów, stwórz na początek sklep na darmowym motywie z bezpłatnymi wtyczkami. Produkty zaczynają się sprzedawać? Zastanów się, co możesz poprawić.

Kiedy zakładałam sklep przy blogu Jestem Interaktywna, nie zainwestowałam w to rozwiązanie ani złotówki. W jaki sposób? Już miałam bloga na WordPressie, więc ponosiłam już koszty hostingu i domeny. Po prostu zainstalowałam sklep, dzięki wtyczce WooCommerce, z podstawowymi formami płatności, tylko z produktami elektronicznymi wykonanymi samodzielnie i zaczęłam sprawdzać czy mój pomysł ma sens. Dopiero, gdy ten sklep zaczynał przynosić efekty i zaczął na siebie zarabiać, część tych środków inwestowałam w jego rozwój m.in. nowe metody płatności, nowe funkcje oraz produkty fizyczne. Myślę, że jest to znacznie lepsze rozwiązanie, jeśli jeszcze nie jesteśmy pewni czy nasz pomysł sprawdzi się. Dzięki niemu w razie, gdy coś pójdzie nie tak, nie stracimy dużo oszczędności.

Kwestie prawne

Prowadzenie sklepu online to także kwestie prawne. Potrzebna jest tutaj polityka prywatności, czy chociażby regulamin sklepu. Prócz tego do rozwiązania zostaje kwestia własnej działalności gospodarczej. Tutaj pozwolę sobie skierować Was do specjalistów: Wojtka Wawrzaka, który ma specjalne pakiety dokumentów dla sklepów internetowych oraz Kasi Pszonickiej i jej artykułu o nierejestrowanej działalności gospodarczej. Koszty rozwiązań prawnych także zależą od tego co wybierzemy. Możemy zająć się tym samodzielnie lub skorzystać z gotowych wzorów u Wojtka i oszczędzić, a możemy też zwrócić się do profesjonalistów.

Systemy płatności

Nie musisz mieć na początku wszystkich możliwych systemów płatności. Najpierw sprawdź, czy jest zainteresowanie Twoimi produktami, a potem krok, po kroku, rozwijaj swój sklep internetowy. Za większość bramek płatności rozliczasz się dopiero po sprzedaży w formie prowizji od wykonanych płatności, dlatego nie są to dodatkowe koszty. Większość firm np. Przelewy24 także zapewniają darmowe wtyczki do konfiguracji płatności w sklepie internetowym.

Podstawowe błędy – czyli co zrobić, aby nie wtopić!

Brak badania rynku

Nim stworzysz produkt i zaczniesz go sprzedawać, dowiedz się więcej na temat swojej grupy docelowej. Jakie są jej potrzeby? Z jakimi trudnościami się boryka? W czym możesz jej pomóc?

Za duża grupa docelowa

Ten błąd wynika z braku badania rynku. Nie wiesz, kim są dokładnie Twoi potencjalni klienci i próbujesz sprzedawać swój produkt wszystkim. Dlaczego to zły sposób? Bo nie dostosowujesz swoich komunikatów do osób, które faktycznie byłyby zainteresowane produktem. Nie wiesz, do kogo mówisz, dlatego Twoja promocja nie ma takiej siły rażenia, jaką mogłaby mieć, gdybyś zadbał o badanie rynku.

Brak zebranej listy oczekujących na produkty

Gdy przygotowujesz coś ciekawego dla swoich odbiorców – mów o tym! To także świetna forma reklamy. Stwórz także listę oczekujących na poszczególne produkty. Zyskasz kontakty do osób, które czekają na Twój produkt. Możesz ich informować o etapach pracy,  także przygotować specjalną zniżkę, czy bonus za to, że zapisali się na listę oczekujących.

Wiesz, czy sklep online jest dla Ciebie?

Jestem ciekawa Twoich przemyśleń dotyczących sklepu internetowego. Planujesz taką formę dodatkowego dochodu? A może nie wiesz, czy w Twojej branży takie rozwiązanie miałoby rację bytu? Daj znać!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

2 Komentarze

  • Dobre opisany temat. Dodatkowy like za ten quize. 🙂

  • Nie mogę się doczekać aż ruszę ze swoim sklepem. Jak się okazuje dużo pracy przede mną.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *