Prowadzisz własny biznes i chcesz zdobyć nowych klientów? Nic tak dobrze nie zadziała, jak Twoje portfolio w sieci. Dzięki niemu pokażesz swoje najlepsze realizacje oraz zwiększysz swoją wiarygodność. Ale jak stworzyć portfolio, które przyciąga?
Jest na to kilka sprawdzonych przeze mnie sposobów, które zastosowałam w moim własnym portfolio – odświeżałam je całkiem niedawno i już pierwszego dnia jego funkcjonowania zauważyłam ogromny wzrost zainteresowania wśród potencjalnych klientów.
Być może po zastosowaniu moich rad będziesz mieć podobne doświadczenia – ale podejdź do nich z rozwagą, ponieważ nie wszystkie z poniższych wskazówek będą pasowały dla każdej branży.
Daj się poznać!
Przede wszystkim przedstaw się! Od razu po wejściu na stronę powinna być krótka informacja – czym się zajmujesz, aby klient już na starcie wiedział z kim ma do czynienia i przy jakich pracach może Ciebie zatrudnić.
Napisz kilka słów o sobie, jeśli prowadzisz dodatkowo bloga branżowego – to napisz o tym. Warto pokazać się na stronie i zamieścić swoje zdjęcie, aby klient mógł Ciebie poznać przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu.
Jeśli masz się czym pochwalić to zrób to! Informacja o wygranej w branżowym konkursie lub podana liczba zadowolonych klientów i zrealizowanych projektów jest jak najbardziej na tak!
Storytelling, czy warto?
Jeśli z powstaniem lub działaniem Twojej firmy wiąże się jakaś historia to opowiedz ją w kilku zdaniach. Ludzie zawsze utożsamiają się z historiami i ich bohaterami – jest to bardzo potężne narzędzie, także przy sprzedaży Twoich usług.
Jeśli praca jest dla Ciebie pasją i masz swoją misję, która jest z Tobą każdego dnia to poinformuj o tym. Klient będzie wiedział, że przy realizacji zlecenia dasz z siebie wszystko!
Wyróżnij się!
Napisz koniecznie, co wyróżnia Cię spośród konkurencji. Poszukaj dobrych stron, które podkreślają Twoją unikalność na tle konkurencyjnych firm i poinformuj o nich klienta, będzie to na pewno działać na Twój plus!
Możesz także wyróżnić się poprzez wygląd – dodaj jakieś “smaczki” na stronie, które sprawią, że Twoje portfolio będzie unikalne.
Co za dużo, to nie zdrowo!
Nie dodawaj do portfolio wszystkich swoich realizacji, wybierz maksymalnie 10 swoich najlepszych prac. Ewentualnie, jeśli Twoja branża wymaga większej ilości prac to uporządkuj je w kategoriach lub na start pokaż tylko kilka najlepszych, a reszta niech będzie możliwa do obejrzenia na innej stronie po kliknięciu guzika “Więcej”.
Nie sortuj ich po dacie lub nazwie, ale ułóż je od najlepszych do tych mniej najlepszych (nie “do najgorszych”, bo takie w ogóle nie powinny się w portfolio znaleźć!). Potencjalni klienci i tak obejrzą maksymalnie 2-3 pierwsze prace – tylko nieliczni będą każdą z nich oglądać bardziej drobiazgowo.
Ceny i wyceny…
Zamieść cennik i opisz w nim dokładnie jakie usługi/produkty możesz zaoferować i w jakiej cenie. Doskonale to się sprawdzi w przypadku np. branży kosmetycznej lub jeśli prowadzisz kawiarnie, restaurację.
Podanie cen nie sprawdzi się u każdego, ja nie zamieściłam cennika w moim portfolio, bo realizacja stron www rzadko ma stałe cenniki – wiele zależy od oczekiwanej funkcjonalności, czasu realizacji itd. (w moim artykule możesz przeczytać od czego zależy cena strony WWW).
Dlatego w moim portfolio potencjalny klient znajdzie szybki formularz wyceny projektu. Wyróżnia mnie on spośród konkurencji – dzięki temu formularzowi, mogę znacznie szybciej przygotować indywidualnie dopasowaną wycenę dla klienta. Jeśli podoba Ci się to rozwiązanie to przemyśl możliwość zamieszczenia tego typu formularza.
Wiarygodność zawsze w cenie.
Warto zbierać referencje, podwyższa to znacznie Twoją wiarygodność w oczach klienta. Dlatego przy okazji wysyłania końcowej faktury do klienta proś go o napisanie kilku zdań na temat Waszej wspólnej współpracy. Takie opinie – nie tylko pomogą Ci lepiej dopasowywać Twoje usługi/produkty do oczekiwań klientów, ale także umieszczone na Twojej stronie będą chętnie czytane przez odwiedzających Twoje portfolio. Bardzo często referencje pomagają przy podjęciu decyzji o zatrudnieniu.
Jeśli masz taką możliwość to umieść w swoim portfolio logotypy klientów, z którymi współpracujesz. Podkreśli to także Twoją wiarygodność i pokażesz z kim współpracujesz.
Uprość kontakt.
Warto ułatwić kontakt potencjalnym klientom. Przede wszystkim w tym dziale powinien znaleźć się Twój mail oraz formularz kontaktowy. Możesz także podać numer telefonu – ja np. go nie podaję, bo preferuję kontakt mailowy (od kiedy przestałam go podawać znacznie szybciej jestem w stanie realizować swoje zlecenia – ale to jest temat na osobny wpis 🙂 )
Warto też w tym dziale podać swój adres oraz mapkę dojazdową, jeśli posiadasz swoją siedzibę. Najlepiej użyć mapy z Google Maps, aby dać możliwość łatwego wyszukania drogi dojazdowej. Dodaj także linki do portali społecznościowych, których używasz.
Dbaj o aktualność!
Nie strasz klienta stroną lub realizacjami sprzed 10 lat. W każdej branży wszystko idzie do przodu, dlatego aktualizuj swoje prace. Zmieniaj także minimum raz na kilka lat wygląd Twojej strony www z portfolio. Nie zostawaj w tyle za swoją konkurencją, ale toruj sobie własną, indywidualną drogę, która przyciągnie klientów! 🙂
Pochwal się w komentarzu linkiem do Twojego portfolio i daj znać, czy się sprawdza w pozyskiwaniu klientów 🙂
20 Komentarze
Dobre rady! Ten etap jeszcze przede mną i zabieram się jak koń pod górę 😉
Dzięki! Z czym masz największy problem, aby móc się zabrać do pracy?
Jestem copywriterem i obecnie tworzę jako pracownik. Do portfolio muszę stworzyć swoje własne teksty, a nigdy nie ma na to czasu 🙂
Też byłam w takiej sytuacji, dlatego zaczęłam po godzinach tworzyć projekty dla własnych klientów, aby uzbierać portfolio 🙂
Jezu, ja też!
[…] Przeczytaj także mój artykuł, o tym jak stworzyć przyciągające portfolio, który znajdziesz tutaj: Jak stworzyć portfolio, które przyciągnie klientów? […]
Dzięki Twojemu artykułowi w mojej głowie utworzył się plan, jak krok po kroku stworzę swoje portfolio 😉 Co do maila – też preferuję tą formę kontaktu, jest pewniejsza, bo wszystkie ustalenia są “czarno na białym” i nie wybija tak z rytmu pracy, co ciągłe wiszenie na linii 😉
Bardzo się cieszę, że mogłam pomóc 🙂
P.S. Prowadzisz bardzo fajnego bloga, będę odwiedzać częściej 🙂
Super! Dziękuję 🙂 Swoją drogą ja u Ciebie też znajduję mnóstwo ciekawych wpisów 🙂 notatki do ulepszenia portfolio już zrobiłam 🙂
[…] Jestem Interaktywna – bloga Oli czytam od niedawna, ale już czuję, że długo o nim nie zapomnę. Ola tworzy cudowne strony www, co od razu rzuca się w oczy, kiedy otwiera się jej blog. To po pierwsze. Po drugie, artykuły na Jestem Interaktywna przyciągają mnie, bo czasem mogę się z nimi utożsamiać jako projektantka z pokrewnej dziedziny, a czasem dowiedzieć czegoś nowego, na przykład jak ulepszyć swoje portfolio. […]
Wróciłam do Twojego artykułu, bo właśnie doszlifowuję swoje portfolio, dzięki któremu mam zamiar zarabiać więcej na tym, co kocham robić. I powiem jedno, nie spodziewałam się podejmowania aż tylu decyzji!
Dobre portfolio może znacznie zwiększyć zarobki, więc idziesz w dobrą stronę 🙂 Daj znać, jak Ci poszło! Możesz też dołączyć do mojej grupy na FB – co środę robimy w niej audyt strony internetowej. Być może zadanie konkretnych pytań w potencjalnej grupie docelowej pomoże Ci z niektórymi decyzjami 🙂
Akurat dziś jest środa <3 Super i dzięki!
Cześć, dziękuję za ciekawy wpis! Właśnie planuję swój landing page i myśl o portfolio sprawia mi najwięcej problemów. Zastanawiam się, jak przedstawić w nim dłuższe teksty. Może fragmenty i linki do całości…
Myślę, że to może być dobry pomysł. Zbyt wiele na raz może być odstraszające 🙂 Powodzenia!
Dzięki za ten tekst. Wiele z tych informacji przyda mi się w najbliższym czasie!:)
Bardzo się cieszę, trzymam kciuki!
Bardzo przydatne informacje, dziękuję!
Cześć ? Ola. Bardzo fajny blog. Czytam art po arcie już chyba z godzinę. Jeśli chodzi o moje portfolio to zamieściłem je tutaj https://ctechnology.pl Masz może jakieś uwagi/rady dla mnie co mógłbym poprawić na stronie? Do niedawna pracowałem tylko na umowę i dzieło. Niebawem zamierzam otworzyć działalność. Mam kilka referencji, ale na osobę priv. Nie wiem cze je dodać na www firmy? Jeśli chcesz napisz na office@ctechnology.pl . Serdecznie pozdrawiam!
Mam taki problem z portfolio że klienci chcą zdjęcia z realizacji nie chcą wizualizacji. Dobre zdjęcia z realizacji jest bardzo ciężko zdobyć trzeba się umówić na oddzielna sesję z fotografem i dodatkowo mu zapłacić. Ciężko jest też przekonać klienta aby przygotował pomieszczenie do obfotografowania. Co mi radzicie?