Zastanawiasz się, jak rozwinąć biznes internetowy? We wtorek odbył się ekskluzywny webinar z Martą Krasnodębską o metodach Lean Start Up oraz Growth Hacking. Marta wie, o czym mówi, bo sama w krótkim czasie stworzyła zaangażowaną społeczność ponad 30 000 kobiet – Hakerek Sukcesu. Przyznaję, że to była potężna dawka wiedzy – sama wynotowałam wiele pomysłów dla swojego biznesu. Dzisiaj przygotowałam dla Ciebie 3 najważniejsze lekcje, jakie wyciągnęłam z webinaru z Martą.
Design Thinking – początki
Empatia
Potrzeby odbiorców są najważniejsze, bo to do nich kierujesz swój produkt bądź usługę. Dlatego tak ważne jest na początku zapoznanie się ze swoją grupą docelową i potrzebami klientów. Im porządniejszy research przeprowadzisz i lepiej się przygotujesz, tym szybciej wystartujesz z ofertą skrojoną na miarę potrzeb przyszłych klientów. Marta zwróciła uwagę, że na tym etapie budowania biznesu online, to właśnie kobiety mają ogromną przewagę. Dlaczego? Z powodu rozwiniętej empatii. Łatwiejsze staje się zrozumienie klienta, jego potrzeb, a także wymyślenie rozwiązania, które może mu pomóc.
Technologia
Prócz poznawania odbiorcy w biznesie online ważna jest także technologia. Tutaj nie warto od samego początku łapać się trudnych rozwiązań, tylko wybierać takie, które czasowo, jak i budżetowo będą dla Ciebie osiągalne. Nie umiesz zrobić kursu video? Zacznij od e-booka, a potem kursu mailowego, później możesz stworzyć specjalną platformę. Krok, po kroku. Każdy etap działania wiąże się z pewnymi ograniczeniami i tylko od Ciebie zależy, czy ruszyć z tym, co masz teraz, czy zwlekać z realizacją swojego pomysłu w nieskończoność.
Produkty/usługi, które rozwijają biznes
Istotne jest takie wybranie produktów i usług, które faktycznie rozwijają Twój biznes. Co to znaczy? Muszą to być produkty, które odpowiadają na potrzeby odbiorców. Dlatego tak istotny jest punkt pierwszy, czyli empatia – poznanie odbiorców, ich problemów oraz w rezultacie – przygotowanie rozwiązania. Jeśli myślisz poważnie, jak rozwinąć biznes internetowy powinnaś zastanowić się nad taką ofertą produktów bądź usług, które wzajemnie się uzupełniają. Wtedy klient po kupieniu jednego produktu, potrzebuje kolejnego, by krok, po kroku wchodzić na wyższy poziom. Twoim zadaniem jest mu ten proces ułatwić i zapewnić odpowiednie rozwiązania.
RADA: Jak to się mówi: Kto pyta, nie błądzi. Pamiętaj, że nawet najlepiej zaplanowany i genialnie przygotowany produkt bądź usługa mogą być niewypałem, jeśli Twoi odbiorcy nie będą nim zwyczajnie zainteresowani.
Jak rozwinąć biznes internetowy – działaj kompleksowo
Wspomniana przez Martę idea Growth Hackingu, czyli metod szybkiego wzrostu zakłada spojrzenie kompleksowe na biznes online. Tym samym, zamiast skupiać się na zwiększaniu ilości fanów na Facebooku, należy spojrzeć na biznes jako całość i testować działania, które w rezultacie przynoszą zyski. Często zamiast wybierania konkretnych rozwiązań, warto zdecydować się na ich pełen pakiet i połączyć je w jedną sprawnie działającą całość. Nie musisz ograniczać się tylko do live’ów, ale możesz także rozwijać Facebooka, Instagram, wysyłać fascynujące newslettery, czy tworzyć świetne e-booki. Gdy zaczęłam dodatkowo działać z YouTube nagle przybyło mi sporo czytających bloga, więc jak najbardziej taka koncepcja się sprawdza.
RADA: Nie ograniczaj się do jednego medium społecznościowego, czy sposobów przekazywania wiedzy. Próbuj, testuj, a potem stwórz z wybranych elementów jedną spójną i dobrze działającą całość.
Testuj
Jednym ze sposobów szybkiego rozwijania biznesu online jest wprowadzenie nowych produktów w formie prototypów. Warto informować swoją społeczność o takim produkcie, a później zbierać opinie i co najważniejsze – wyciągać z nich wnioski oraz testować i jeszcze raz testować. W ten prosty sposób jesteś w stanie stworzyć produkt, który naprawdę będzie odpowiadał na potrzeby Twoich odbiorców, a Tobie zapewni realne zyski. Takie testowanie może dotyczyć także produktów, które aktualnie masz w swojej ofercie, jednak te nie sprzedają się u Ciebie za dobrze. Czasami wystarczy tę samą “wiedzę” zapakować w inną formę, by zyskać zadziwiające rezultaty. Może zamiast e-booka kurs video? Konsultacje, a nie kurs e-mail? Tutaj niezwykle istotne jest słuchanie swojej grupy docelowej i kierowanie do nich produktów, które faktycznie odpowiadają na ich potrzeby.
RADA: Zamiast gdybać, które rozwiązanie byłoby najlepsze – posłuchaj swojej społeczności! Zrób ankietę, poproś o opinię o kursie, czy darmowym materiale, nie zapomnij bywać też tam, gdzie twoi odbiorcy. Notuj, z czym mają problem oraz jakie pojawiają się pytania z dziedziny, w której jesteś ekspertką. Podsumowując: pytaj, twórz i testuj.
Jak to wyglądało u Ciebie?
Masz swój biznes internetowy? A może dopiero planujesz i zastanawiasz się, jak rozwinąć biznes online? Jeśli już masz jakieś doświadczenia, to daj znać w komentarzu, jakie rozwiązania się sprawdziły, a które okazały się totalnym niewypałem. Jeśli dopiero zaczynasz, to polecam Ci mój artykuł o budowaniu zaangażowanej społeczności oraz zerknięcie w komentarze – z pewnością pojawi się wiele inspirujących wypowiedzi.
3 Komentarze
Czy jest możliwość zrobienia takiej witryny w wordpressie?
Na WordPressie zrobisz Mateusz praktycznie każdy typ strony internetowej 🙂
Witaj Ollu ☺️ jak zawsze u ciebie sporo pomocy w prostych punktach, ja teraz robię bez problemu filmiki video z setkami graficznych szablonów, animacji jak nie jedna firma. Technologia w tym podobych tematach rozwija się nie małymi krokami, ale żeby tak człowiek mógł czasami przyspieszyć