Google Search Console – jak i dlaczego warto podłączyć?
Jeśli wolisz zamiast video wersję pisaną, to poniżej znajdziesz transkrypcję tego poradnika video.
Czego się dowiesz?
- Jak podłączyć do strony Google Search Console?
- Co oferuje to narzędzie?
Google Search Console – możliwości
W tym narzędziu znajdziesz wszystkie informacje dotyczące indeksowania swojej strony przez Google. Sprawdzisz łączną ilość kliknięć w wyszukiwaniach, dowiesz się o błędach na stronie (błędy serwera, czy błąd 404) – a dzięki tym informacjom będziesz dokładnie wiedziała, z jakimi konkretnie podstronami jest problem i co należy poprawić.
Dla SEO najważniejszy jest dział ,,Ruch związany z wyszukiwaniem”. Możesz prześledzić tutaj ,,Analitykę wyszukiwania”, czyli konkretne zapytania, po jakich trafiono na Twoją stronę internetową. Poniżej znajdziesz ,,Linki zewnętrzne” – nic innego jak odnośniki, które prowadzą do Twojej strony WWW. Tym samym dowiesz się, gdzie konkretnie takie informacje zostały zamieszczone np. na blogach, czy forach. Możesz prześledzić także ,,Linki wewnętrzne”, które znajdują się na Twojej stronie. Więcej informacji o narzędziu Search Console znajdziesz także w moim tekście: SEO – sprawdź, czy Twoja strona pozycjonuje się?
Jak zainstalować Google Search Console?
Gdy masz stronę z podpiętym Google Analytics, to instalacja będzie bardzo prosta. Przejdź do Google Search Console i wybierz czerwony guzik ,,Dodaj”.
W okienku podaj stronę, którą chcesz podłączyć do narzędzia i kliknij ,,dodaj”.
Kolejnym krokiem jest metoda weryfikacji. Tutaj wybierz ,,Google Analytics”.
Jak wszystko dobrze pójdzie, to pojawi Ci się komunikat: ,,Gratulacje pomyślnie zweryfikowano wartość strony”. Wystarczy, że przejdziesz dalej i gotowe! W taki oto prosty sposób Twoja strona została podłączona! Pamiętaj jednak, że na szczegółowe informacje dotyczące strony musisz poczekać minimum kilka dni bądź tygodni. Trzymaj rękę na pulsie!
Jeśli nie masz jeszcze podpiętego Google Analytics do strony, to dobry moment, by to zmienić. Gdy korzystasz z WordPressa, to wystarczy odpowiednia wtyczka np. Google Analytics by MonsterInsights, w przypadku innych technologii będzie konieczne podłączenie kodu śledzenia na stronie.
Google Search Console to narzędzie, które zapewnia ogrom informacji kluczowych dla pozycjonowania strony WWW. Podłączenie jest na tyle proste, że zajmie raptem kilka chwil.
Daj znać w komentarzu, czy udało Ci się podłączyć Search Console do strony i jakie są Twoje wrażenia?
17 Komentarze
Czy jest sposób aby Analyticsa skutecznie wpiąć na stronę opartą o WordPress bez stosowania wtyczek? Jakiś czas temu, pewnie jakoś w zeszłym roku, podłączałam Analyticsa bez użycia wtyczek i działał. Jednak ostatnio, gdy chciałam sprawdzić statystyki okazało się, że się “wypiął”. I teraz się zastanawiam czy aktualizacje motywu/wersji WordPressa mogły być przyczyna takiej sytuacji?
Najlepiej podłączyć go za pomocą wtyczki lub jeśli motyw dodaje taką możliwość to w nim. Niestety jeśli dodasz go w kodzie to aktualizacja motywu nadpisze taką modyfikacje kodu.
Dlatego właśnie wszelkie modyfikacje należy wprowadzać korzystając z motywu potomnego – wówczas przy aktualizacji nie znikną.
Ale też nie ma co demonizować i skreślać wtyczek – wtyczki, to nie tylko paczki (niekiedy spore i pokraczne) pobierane z repozytorium ….to jak najbardziej może być własny kod, który zwykle wciska się w functions.php motywu.
Wersja najprostsza – w katalogu wp-content tworzymy podkatalog mu-plugins, w nim dodajemy plik np. wtyczka.php o treści jak w tej wklejce: pastebin (kropka) com/ef0ERKat -aby adres zadziałał, należy usunąć spacje i zamienić kropkę na kropkę 😉 [w kodzie tam zawartym w miejsce komentarza należy wstawić pełny kod śledzenia GA]
-to najprostsza wtyczka wymuszona, więc WP zawsze będzie w pełni automatycznie ją ładował.
a ja mam jakiś problem z GSC. Od około roku jak podpięłam go pod bloga nie wyświetla mi się nic w Analityce Wyszukiwania. Nie wiem czy wszystko to, co o GSC czytałam i próbowałam wdrążyć w życie, jest dla mnie zbyt trudne albo mój umysł ma dosyć nowych informacji i te o GSC po prostu odpycha 😀
Jesteś pewna, że wszystko jest prawidłowo podpięte? Powinny się już zebrać tam jakieś informacje.
Jeśli chodzi o GSC to już naprawdę niczego pewną nie jestem. Niestety jakoś się chyba nie umiem z nim “zgrać”.
Olu, podpięłam stronę i wyglada, że wszystko jest ok. Teraz mam pytanie, jak dopiąć inne wersje strony: bez www, https, bloggerową (bo ludzie wchodzą też przez stare linki). Jako osobne strony? Spinam to w jakiś zestaw (widzę opcję Set)? Dzięki.
Tak, jako osobne strony dodajesz w GSC i oznaczasz tą preferowaną jako główną 🙂
Mam od dawna podpięty GA, więc próbuję weryfikować tak jak pokazujesz to na filmie. Niestety wyskakuje mi informacje, że nie udało się zweryfikować usługi. GA śmiga od dawien dawna, więc nie wiem w czym problem. Mogę spróbować w inny sposób, ale nie mam pojęcia jak przesłać plik weryfikacyjny? Może wiesz, co może być przyczyną problemów z weryfikacją GA lub jak ewentualnie przesłać ten plik decydując się na inną metodę.
A jesteś na pewno zalogowana na to samo konto Google?
W GA mam jedno konto tylko.
Wyskakuje taki błąd:
Weryfikacja zakończyła się niepowodzeniem.
Nie udało nam się znaleźć żadnych kodów śledzenia usługi Google Analytics na stronie indeksu Twojej witryny.
GA mam podpięte na blogu przez wtyczkę. Myślę, że to nie zmienia nic, ale no już nie wiem, co jest problemem.
A w Google Search Console jesteś zalogowana na tym samym koncie i e-mailu co masz konto w Google Analytics, bo komunikat sugeruje, że w tym jest błąd.
Tak, na wszelki wypadek się jeszcze wylogowałam i zalogowałam ponownie. I dalej to samo.
Wleć do grupy wsparcia na FB, szybciej znajdziemy rozwiązanie: olag.pl/grupa-fb 🙂
Do 18 jestem jeszcze ofiarą blokad Facebookowych do grup. Ale ogólnie w grupie bywam i zawsze dostaję odpowiedzi na moje pytania i pomoc kogoś z grupy 🙂
Cześć Olu! Mam dostęp do Google Analytics firmowych stron ze swojego prywatnego konta, ale nie wyświetlają mi się informacje z Google Search Controle, chociaż strony są podpięte do tej usługi. W czym może być problem?