Jak pisać artykuły i teksty SEO? - 8 sprawdzonych rad dla blogerów

Jeśli prowadzisz bloga lub stronę internetową i chcesz zaistnieć w wyszukiwarce Google to niezbędnym elementem będzie cykliczne tworzenie nowych treści – jeśli zastanawiasz się, jak pisać teksty SEO to w tym artykule się tego dowiesz.

Teksty SEO dla blogerów

Fraza kluczowa

Wybierz jedną i różnorodną frazę dla każdego artykułu. Google stawia na unikalność wyników wyszukiwania i pokazuje po jednym wyniku z różnych stron. Jeśli na stronie stworzysz dwa artykuły dla tej samej frazy, to będą one konkurować o miejsce w rankingu wyszukiwarki – zarówno z podobnymi artykułami z innych stron WWW, jak i między sobą. To zjawisko nazywa się kanibalizmem i nie jest zbyt dobre dla widoczności Twojej strony w wyszukiwarce. Dlatego zamiast powielać frazę to zmień ją na inną, np. bardziej szczegółową lub wybierz jej synonim.

Tytuł

Tytuł jest widoczny w wynikach wyszukiwania – postaraj się, aby miał odpowiednią długość, nie może być za krótki, ale nie może też przekroczyć 70-71 znaków. Wykorzystaj mądrze tą liczbę znaków.

Zamieść frazę w tytule artykułu, najlepiej na jego początku – ale z tym rozważnie. Lepiej, jak tytuł brzmi poprawnie językowo niż ma mieć bardzo dziwną i nieczytelną konstrukcję.

Adres URL

Fraza kluczowa powinna znaleźć się w adresie URL strony, który jest widoczny w pasku adresu w przeglądarce. Adres powinien być krótki, konkretny, weź to pod uwagę przy tworzeniu tekstu SEO.

Jak pisać artykuły i teksty SEO? - 8 sprawdzonych rad dla blogerów
Wyniki wyszukiwania – tytuł i opis meta

Struktura tekstu SEO

Wybrana przez Ciebie fraza powinna znaleźć się w pierwszym akapicie tekstu w edytorze tekstowym. A także umieść frazę kluczową w przynajmniej jednym nagłówku tekstu. Wybierz do tego celu nagłówki 2 lub 3 rzędu.

Tekst

Tekst powinien mieć przynajmniej 300 wyrazów lub jeśli jest to tekst kluczowy dla tematyki Twojej strony to celuj bardziej w 900 wyrazów.

Nasycenie frazy kluczowej w napisanej przez Ciebie treści artykułu lub strony powinna wynosić 0,5–2,5%. Dzięki temu jesteś w stanie w naturalny sposób wplatać frazę w swój tekst SEO. Nie będzie on potraktowany, jako spam przy takim nasyceniu. Odmieniaj frazę kluczową zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny.

Meta opis

Opis meta jest widoczny w wynikach wyszukiwania pod tytułem oraz pod linkiem wyświetlanej strony internetowej. Należy go wypełnić, bo ma on duży wpływ na pozycjonowanie, ale także zachęca do kliknięcia w wynik wyszukiwania. W opisie meta zamieść frazę kluczową, którą wybierzesz do optymalizacji tej podstrony.

Opis meta powinien mieć od 120 do 156 znaków, aby móc w pełni wykorzystać jego możliwości w wyszukiwarce. Przy jego pisaniu weź pod uwagę, że na koniec warto dodać zachętę do działania (CTA), np. „Kliknij!”, „Zobacz!”.

Multimedia

Przede wszystkim dodaj przynajmniej jeden obrazek do swojego artykułu.

Atrybut alt lub inaczej tekst alternatywny jest kluczowy dla pozycjonowania obrazków w Google Grafika, a także pozytywnie wpływa na pozycjonowanie całego artykułu w wyszukiwarkach. Uzupełnij go, tzn. opisz, co znajduje się na zdjęciu, oraz zamieść frazę kluczową, dla której chcesz pozycjonować artykuł/stronę. Dobrą praktyką jest dodanie tutaj informacji o tym, co znajduje się na zdjęciu, a po myślniku dodanie tytułu całego artykułu.

Odnośniki

Zamieść w treści artykułu odnośnik wewnętrzny lub zewnętrzny. Dobrym rozwiązaniem jest wzbogacanie treści o linki do innych artykułów na Twojej stronie – dzięki temu zachęcisz odbiorców do przeczytania swoich pozostałych treści.

Pamiętaj, że jeśli optymalizujesz tekst SEO pod konkretną frazę kluczową i chcesz dodać w nim link do innej strony zewnętrznej, która także konkuruje z Tobą o tę samą frazę w wyszukiwarce, to ten link może wpłynąć na to, że linkowana strona będzie pojawiała się wyżej w wyszukiwaniach od Twojej. Warto wziąć to pod uwagę!

Więcej o samodzielnym pozycjonowaniu w Google przeczytasz w artykule: Jak pozycjonować stronę w Google za darmo i samemu?

Pobierz darmowy poradnik Yoast SEO.

Najważniejsza złota zasada SEO dla blogerów na koniec! Jeśli piszesz teksty SEO to pamiętaj przede wszystkim, aby pisać najpierw dla swoich czytelników, a potem myśleć o wyszukiwarkach. Bo to właśnie ludzi chcesz u siebie zatrzymać u siebie na dłużej a nie roboty Google’a 😉

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

9 Komentarze

  • Nad tym się zastanawiałam- czy Google wie, że np. fraza “jagoda” to to samo co “jagody” 😉

    • Tak, potrafi bez problemu odmieniać frazy w języku polskim 🙂

  • Dlatego warto najpierw napisać tekst, a potem poszukać słowa kluczowego 🙂

    • Zazwyczaj robię na odwrót. Wyszukuję frazę, a potem łatwiej mi jest ją wplatać naturalnie w tekst. W przeciwnym wypadku troszkę sztucznie mi to wychodzi, ale wiem, że jest to kwestia preferencji.

      • Kiedy robię listę tematów, to wtedy wyszukiwanie fraz pomaga mi zweryfikować plany 🙂 niektóre moje teksty po wyszukaniu frazy całkowicie zmieniły swoje oblicze. Trzeba jedno i drugie dopasować.

  • Call tu action w metaopisie- to dla mnie nowość. Będę stosować. Niestety nie dodam w już istniejących- znikają komentarze.

    • Spróbuj w nowych artykułach i podglądaj czy masz większy click rate w wyszukiwarce 😉

  • Dzięki. W zasadzie wszystkie te rady wykorzystują w swoich tekstach. Jedne mniej, drugie bardziej świadomie. Dzięki za przypomnienie tej wiedzy!

  • Dobrze dobrane frazy to podstawa, warto przejrzeć konkurencję i to na jakie frazy są pozycjonowani. Prosty i przede wszystkim skuteczny patent.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *