Jak monitorować działania SEO, jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google oraz czym jest linia bazowa SEO. Dowiesz się jakie parametry wziąć pod uwagę, by na bieżąco śledzić efekty swojej pracy. Do dzieła!
Jeśli wolisz zamiast video wersję pisaną, to poniżej znajdziesz transkrypcję tego screencastu.
Czego się dowiesz?
- Czym jest linia bazowa SEO?
- Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google i jakie parametry przy tym uwzględnić?
Czym jest linia bazowa SEO?
Jeśli samodzielnie dbasz o pozycjonowanie strony, to wyznacz sobie linię startową, dzięki której będziesz mógł porównywać swoje wyniki w przeciągu kilku miesięcy. To pozwoli Ci sprawdzić, czy Twoje działania SEO przynoszą zamierzone efekty.
Taką linię bazową SEO znajdziesz w moim kursie ,,Opanuj SEO w 14 dni” na stronie 48, w rozdziale 14. Tabelka ,,Porównuj wyniki” pozwala na dokładne przeanalizowanie skuteczności działań SEO. Do uzupełniania masz kilka parametrów, w których wpisujesz aktualne dane, a później kolejne rubryki wypełniasz: po miesiącu, kwartale i za rok. Takie porównanie umożliwia zaobserwowanie tego, jak w czasie zmieniają się różne parametry strony, które są efektem dobrego pozycjonowania.
Jakie parametry należy wpisać do tabelki? Liczbę unikalnych użytkowników, nowi a powracający użytkownicy (%), stopień konwersji na stronie, użytkownicy z witryn odsyłających (ten parametr nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, ale dla porównania ruchu z wyszukiwarek w stosunku do witryn odsyłających i social media), użytkownicy z social mediów, użytkownicy z wyszukiwania, liczba wszystkich stron, liczba stron otrzymujących ruch sieciowy z wyszukiwania, liczba użytkowników z wyszukiwania przypadająca na stronę, długi ogon -% fraz z Twoimi słowami kluczowymi do wszystkich fraz i liczba wyszukiwanych fraz przypadająca na stronę. Pytanie, gdzie tych informacji szukać? W dwóch miejscach: Google Analytics i Google Search Console.
Uzupełniamy tabelkę, aby sprawdzić pozycjonowanie strony
Liczba unikalnych użytkowników
Wejdź w Google Analytics -Odbiorcy – Przegląd.
Nowi a powracający użytkownicy
To nic innego jak % nowych sesji, czyli u mnie 66,83%.
Stopień konwersji na stronie
Wejdź w: Konwersje – Przegląd- Cele – Współczynnik konwersji celu. Co ważne, cele najpierw trzeba ustawić w Google Analytics. Jak to zrobić? O tym szczegółowo powiem w swoim kursie Google Analytics, który pojawi się już w te wakacje!
Użytkownicy z witryn odsyłających
Wejdź w: Pozyskiwanie – Cały ruch- Kanały-Referral-Nowi użytkownicy, czyli u mnie 227. Pamiętaj, że chodzi o użytkowników, a nie sesje!
Użytkownicy z social media
Użytkownicy z social media znajdują się w rubryce 2- Social.
Użytkownicy z wyszukiwania
Czyli najważniejsza kategoria – użytkownicy, którzy trafiają na Twoją stronę przez wyszukiwarki. Znajdziesz ich w rubryce 1 – Organic search.
Po sprawdzeniu i spisaniu powyższych danych z Google Analytics czas przejść do Google Search Console.
Liczba wszystkich stron
Google Search Console -Panel – liczba zindeksowanych URL (wykresy po prawej stronie). U mnie to 187.
Liczba stron otrzymujących ruch sieciowy z wyszukiwania
Wejdź w: Analityka wyszukiwania – zaznacz strony- zjedź na dół -znajdź stronę, która jako pierwsza ma 0.
Czyli u mnie 140 stron otrzymuje jakikolwiek ruch z wyszukiwań.
Liczba użytkowników z wyszukiwań przypadająca na stronę
Tutaj potrzebna jest już matematyka! Podziel rubrykę Użytkownicy przez Liczba wszystkich stron i podaj wynik w tabelce.
Ostatnie dwa punkty dotyczą długiego ogona. Przy czym pierwszy z nich w przypadku dużego ruchu z wyszukiwań nie umożliwia przełożenia czasu na efekty, dlatego skupię się tylko na tym drugim.
Liczba wyszukiwanych fraz przypadających na stronę
Wejdź w: Analityka wyszukiwania – Zapytania – Fraza. Postępuj tak samo jak w przypadku Liczby stron otrzymujących ruch sieciowy z wyszukiwania. Następnie podziel frazę przez liczbę stron. U mnie będzie to 712 podzielone przez 187, czyli 3,8. Co nam to mówi? Że statystycznie jedna strona ma prawie 4 różne frazy, z których jest wyszukiwana, co więcej, jeśli ten współczynnik będzie rósł, to oznacza, że masz dobrze wypozycjonowany długi ogon.
W ten sposób możesz wyznaczyć linię bazową i dzięki tej tabelce sprawdzać, jak wyglądają Twoje działania SEO. Spróbuj, a efekty pozytywnie Cię zaskoczą!
Życzę powodzenia i trzymam kciuki!
Więcej tego typu poradników w formie screencastów znajdziesz na moim kanale Youtube.