Co to jest backup?
Backup jest to kopia bezpieczeństwa, którą możesz wykorzystać, aby odtworzyć oryginalne dane w przypadku ich uszkodzenia lub utraty. Dla mnie backup jest spokojnym snem, a ja bardzo lubię być wyspana 🙂
Dlaczego warto robić backupy?
Kopie bezpieczeństwa strony internetowej, sprawią, że będziesz móc przywrócić działanie swojej strony w różnych przypadkach losowych. W szczególności nie straszne będą Ci wypadki, które nazwałam 3A:
- Ataki hackerskie skierowane w Twoją stronę WWW,
- Awarie, czyli wszelkie problemy techniczne np. z hostingiem,
- Aktualizacje motywu, wtyczek i WordPressa mogą spowodować różne problemy kompatybilności wersji.
Przed wszystkimi powyższymi problemami ustrzeże Cię posiadanie kopii zapasowej Twojej strony, dzięki niej jesteś w stanie odtworzyć ostatnią działającą wersje strony WWW.
Mój hosting robi backupy za mnie, czy muszę też o to dbać?
Tak. Ponieważ w większości przypadków kopie bezpieczeństwa wykonane przez hostingodawce są przechowywane w jego infrastrukturze. W momencie, gdy pojawi się większa awaria to kopie zapasowe przepadną razem z Twoją stroną.
Ostatnio bardzo nagłośniona była awaria serwerów jednej firmy hostingowej, klienci stracili swoje strony internetowe. Hostingodawca mógł jedynie przywrócić już nieaktualne kopie bezpieczeństwa sprzed roku. Dla wielu osób, które nie robiły kopii zapasowych we własnym zakresie, były to ogromne straty. Nie dopuść, aby Tobie się coś takiego przydarzyło!
Czy nie zamykasz auta na strzeżonym parkingu? Prawdopodobnie zamykasz 🙂 Dlatego zadbaj też o swoje backupy!
Kiedy trzeba robić backup?
Częstotliwość tworzenia backupów zależy od Ciebie i specyfiki Twojej strony WWW. Jeśli nie posiadasz bloga i aktualizujesz stronę raz na rok to kopie bezpieczeństwa możesz wykonywać po każdej takiej aktualizacji. Nie potrzebujesz częstszych backupów. Jeśli natomiast masz serwis informacyjny, gdzie dodajesz nowe aktualności kilka razy dziennie i pod każdym wpisem otrzymujesz tysiące komentarzy to zadbaj o backupy co kilka godzin.
Dla przykładu ja tworzę kopie bezpieczeństwa dwa razy w tygodniu, bo tak często pojawiają się u mnie nowe wpisy. Natomiast komentarze zapisywane są w zewnętrznym systemie Disqus i nie są one przechowywane na moim serwerze.
Ile backupów archiwizować?
Przyjęło się, że wystarczy archiwizować przynajmniej 3 ostatnie kopie bezpieczeństwa. Jednakże ja trzymam pierwszą po wypuszczeniu strony internetowej oraz kilkadziesiąt ostatnich backupów. Czuję się wtedy bezpieczniej, w razie, gdyby w którejś z wersji ukryło się złośliwe oprogramowanie to mogłabym odzyskać swoją stronę sprzed ataku.
Gdzie przechowywać backupy?
W chmurze. Daje Ci to pewność, że nie stracisz kopii zapasowych. Najlepiej wykorzystać Dropboxa, gdzie możesz założyć darmowe konto i przechowywać pliki swojej strony WWW. Jeśli zainstalujesz aplikacje na swoim komputerze to pliki pojawią na Twoim dysku. Będziesz mieć szybki i łatwy wgląd w to, czy backupy są generowane prawidłowo.
Czy automatyzować backupy?
Tak, koniecznie! Po co pamiętać o systematycznym wykonywaniu kopii bezpieczeństwa, skoro możemy automatyzować? Jest wiele ciekawych wtyczek, które możesz wykorzystać. Ja używam do tego celu wtyczki BackWPup, gdzie mogę ustawić zapis do Dropboxa. Genialna sprawa! 🙂
Jak robić Backup na WP?
- Zainstaluj i włącz wtyczkę BackWPup.
- Dodaj nowe zadanie tworzenia kopii zapasowych (BackWPup → Add new).
- Wybierz tworzenie kopii zapasowych bazy danych, plików, eksportu XML WordPressa oraz listy zainstalowanych wtyczek. Wybierz w zakładce General takie opcje, jak na poniższym screenie.
- Ustaw zapis backupów do Dropboxa, jeśli nie masz jeszcze konta w tym serwisie, to najpierw je załóż.
- Zaplanuj automatyczne wykonywanie aktualizacji w godzinach, kiedy strona jest rzadko odwiedzana (np. godzina 3 w nocy).
- Sprawdź, czy backupy zapisują się na Twoim Dropboxie.
Pamiętaj, ludzie dzielą się na tych, którzy wykonują backupy i na tych, którzy będą je wykonywać.
Bądź wśród tych pierwszych! 🙂
A Ty, jak często aktualizujesz swoją stronę?
73 Komentarze
Zgadzam się, że backupy są ważne.
Mam jednak drobną uwagę. Piszesz, żeby backupy trzymać w chmurze. A to przecież taki sam serwer jak ten, na którym stoi strona. Niby dlaczego Dropbox ma być bezpieczniejszy niż Nazwa czy Home?
Moim zdaniem najbezpieczniejszy backup to ten, którzy masz u siebie, offline. Dotyczy to także domowych danych. Tak więc jedno archiwum mam na drugiej partycji dysku (często muszę z niego korzystać), potem raz na tydzień (lub częściej) robię kopię na dysku zewnętrznym (a nawet kilku), potem raz na kilka miesięcy wypalam DVD. I faktycznie wystarczą 2-3 archiwa wstecz. Ważne żeby były równolegle w kilku miejscach.
Uważam, że Dropbox jest idealny, ponieważ nie dość, że kopie zapasowe są na serwerze zewnętrznym plus od razu zaciągają się na komputer, jeśli jest na nim zainstalowana aplikacja. Czyli dzięki automatyce kopia zapasowa jest od razu dostępna w dwóch miejscach.
A na pewno taka kopia będzie bezpieczniejsza niż kopia trzymana na serwerze, na którym utrzymywana jest strona. Pada firma lub serwer i nie mamy ani strony ani backupu.
Lokalne kopie też są bezpieczne. I jest do nich dużo szybszy dostęp.
Może mam pecha, ale na każdym komputerze, na jakim przyszło mi pracować z DB, był on przeraźliwie wolny. Już chyba dyskietki szybciej chodziły 🙂
A ja bym poprawiła na “najbezpieczniejszy backup to ten, który trzymasz w więcej niż jednym miejscu” 😉 Nie do końca zgadzam się, że offline wystarczy albo jest bezpieczniejszy niż Dropbox. Choć niestety niektórych danych lepiej nie trzymać w chmurze i wtedy nie ma wyjścia. No chyba, że ktoś ma aż takie zaufanie do chmur 😉
Backup z WP też zapisuje na Dropboxie. Ale mam również system backup’ów na komputerze w wyniku których dane z Dropbox’a też lądują na dysku zewnętrznym 🙂 Planuję również włączyć jeszcze jeden dysk zewnętrzny do mojego systemu. Choć myślę, że i tak moje dane są mocno zabezpieczone 😉 Do tego stopnia, że kiedy raz na jakiś czas zdarza się jakiś problem, oddycham spokojnie i zajmuje się nim bez obawy o utratę danych 😉
“Ostatnio bardzo nagłośniona była awaria serwerów jednej firmy hostingowej, klienci stracili swoje strony internetowe.”
Co ciekawe o dostawcy nie słyszłam do czasu tej awarii xD Za to niestety reklama jaką sobie tym zrobili… no cóż, niezbyt pozytywna.
Jeśli chodzi o moje backup’y korzystam z tej samej wtyczki, zapisują się codziennie na Dropboxie (czyli tak jak pisałaś mam kopię również na dysku). Z DB robię backup również na dysk zewnętrzny, czyli w sumie mam 3 kopie 😉 I czuję się bezpiecznie 😀
Podobnie jak ja, o tym dostawcy dowiedziałam się z Facebooka 🙂
Ja też cyklicznie jeszcze kopie na dysk zewnętrzny archiwizuję, ale to już ręcznie. Także czuje się bezpiecznie 🙂 Przez całe życie kilkukrotnie przydarzały mi się awarie dysku, ale jeszcze nigdy nic nie straciłam, dzięki backupom 🙂
Ja nie zrobiłam backupu… Nawet wpisów, które opublikowałam na blogu, nie skopiowałam do durnego Worda… Myślałam, że problem mnie nie dotknie… A teraz wysypała mi się baza danych i nie wiem, czy nie będę musiała strony stawiać od nowa :/
To bardzo nie dobrze 🙁 Trzymam kciuki, może da się jeszcze coś uratować.
Stronę na szczęście odzyskałam w całości, ufff! Ale teraz wiem, że backup to podstawa!
Cieszę się! Od razu skonfiguruj automatyczne backupy i będziesz miała z głowy 🙂
Tak zrobię!
Bardzo ważny i cenny wpis dla mnie. Zastanawiałam się własnie jak ugryźć problem robienia backupów i mam gotową odpowiedź. Super 🙂 Dziękuję!
Cieszę się, że mogłam pomóc 🙂
Plan na ten tydzień – uważna lektura Twojego wpisu i zrobienie backupu!
To bardzo dobry plan! 🙂
Ja mam wtyczkę, która dzielnie robi backup za mnie bodajże raz w tygodniu 🙂 Natomiast ostatnio ktoś mi uświadomił, że warto robić też backup listy mailingowej a przyznam, że wcześniej zupełnie mi to nie przyszło do głowy 🙂
Bardzo dobrze! Listę mailingową zbieram dopiero od kilku miesięcy i też w ogóle o tym bym nie pomyślała. Ale to fakt, wyobraźmy sobie, że firma, gdzie przetrzymujemy te adresy pada, i co? Zostajemy z niczym! Dzięki! Zaczynam robić backupy mojej listy 🙂
Ja pomyślałam o backupie listy mailingowej, kiedy Freshmail miał jakieś – okazało się później – jednodniowe problemy o_O Wtedy dotarło do mnie, że przecież mogę stracić całą listę!
Dokładnie i jak robisz ten swój backup? Ręcznie? Czy wykorzystujesz jakieś narzędzie?
Ręcznie. Freshmail wtyczki do tego nie wypuścił 😉
Również za pomocą wtyczki codziennie robię backup, ale Twój sposób bardziej przypadł mi do gustu, jeśli chodzi o Dropboxa. Zmieniam ustawienia! 🙂
Dzięki za polecenie wtyczki – obecnie ręcznie robiony jest backup na naszym serwerze i czasem rodzi to pewne komplikacje (zatrzymanie chwilowe bloga połączone z robieniem backupu niemal nad ranem :D). Wypróbuję narzędzie od Ciebie 🙂
Polecam, bardzo wygodne! 🙂
Ja od razu zaczęłam korzystać z wtyczki, która robi to niby co tydzień….ale właśnie mi przypomniałaś żeby sprawdzić, czy wszystko z nią ok, bo już kawałek czasu jak przestałam o tym myśleć. Dzięki 🙂
To prawda, warto to sprawdzić raz po raz 🙂
Zrobione (w końcu) i działa!
Super, jesteś wielka! 🙂
Bez przesady 😉 ale dzięki!
Używam BackWPup od dawna, właśnie z dropboxiem, ale mieści mi się tam tylko jedna kopia 🙁
Możesz w Dropboxie za darmo zwiększyć ilość miejsca 🙂
Ooo, a jak?
Za każdego poleconego użytkownika dostajesz 250 lub 500mb plus kiedyś dawali ekstra miejsce za wykonanie różnych czynności. Typu zapostowanie na twitterze, zrobienie samouczka itd. Zaloguj się do dropboxa przez przeglądarkę i tam gdzieś jest opcja Earn free space, czy jakoś tak 🙂
Aaah, to już dawno zrobiłam 😉
Teraz też dają! Backup zrobiony, dziękuję!
Ola! Wielkie dzięki! Nie miałam pojęcia o backupowaniu stron – dopiero zaczynam blogowanie i mam oczywiście tyyyle na głowie 😉 Przeszłam krok po kroku przez instalację – jesteś boska! Buziaki!
Cieszę się, że wszystko się udało. Powodzenia w blogowaniu! 🙂
[…] strona i nie zwlekaj z jej aktualizacjami! Przed wykonaniem aktualizacji WordPressa i wtyczek wykonaj kopię zapasową swojej strony internetowej – dzięki temu w razie komplikacji nic nie […]
[…] * Przynajmniej nie słyszałam o takim przypadku, ale na wszelki wypadek pamiętaj o backup’ie zanim zaczniej kombinować (a jeśli jeszcze nie robisz backup’u migiem zapoznaj się z artykułem Oli na ten temat!). […]
Witam, dziękuję za bardzo pomocny artykuł. Właśnie instaluję wtyczkę. Mam pytanie, czy warto wybrać opcje Gzip file compression pod ‘DB Backup’ , ‘xml export’ i ‘plugins’?
Nie jest to konieczne, ale jeśli masz sporo miejsca na dropboxie to możesz wybrać jeszcze dodatkowo xml export i plugins 🙂
[…] i czy jesteś już po aktualizacji do WordPress 4.7? Pamiętaj, aby przed aktualizacją zrobić backup swojej strony internetowej, aby nie mieć potem problemów, jakby coś poszło nie […]
[…] – tutaj niezmiennie odsyłam do wpisu Oli na temat istotności backup’ów strony. Znajdziecie tam również instrukcję robienia takich Backup’ów z wykorzystaniem właśnie […]
Backup tylko na Dropboxie? https://uploads.disquscdn.com/images/3ce952d9c5cef536ca91eb52532d2be8e08bf2ff14037d7866a5786a9446c4b1.jpg
Hej, dzięki wielkie za wpis. Tez zacznę spać spokojniej 😉
A jaki format plików kopii zapasowej trzeba wybrać?
To zależy od Ciebie. Jeśli masz Windowsa to pewnie .zip lub .rar, a w przypadku maca lepiej gzipa pewnie 🙂
Dziękuję:-)
Dzięki wielkie za tak świetną instrukcję! Muszę tylko zwiększyć ilość miejsca na dropboxie. 😀
Właśnie zrobiłem swój pierwszy backup dzięki Twojemu poradnikowi! Im dłużej pisałem tym częściej myślałem sobie: ale będzie płacz jak to wszystko diabli wezmą po jakiejś aktualizacji czy czymś.
Można spać spokojnie! Dzięki!
Mam swoją stronę na własnym serwerze w home.pl, Czy zamiast do DROPBOX mogę ustawić Back up to FTP i backup zapisze się sam na serwerze w home.pl ?
Nie jest to dobre rozwiązanie, bo będziesz miała zarówno stronę WWW jak i backup na jednym serwerze. A jeśli serwer padnie, to i tak jesteś bez niczego.
Ola – fajnie byłoby uaktualnić print screeny (i artykuł), bo przez rok zmieniły się trochę i doszły nowe funkcje. Ale i tak wielkie dzięki!!! Robię swój pierwszy back up.
Nie rozumiem tylko – skoro zaznaczyłam automatyczną archiwizację to muszę jeszcze coś robić, czy 1x na tydzien/ miesiąc będzie mi archiwizować sama wtyczka?
Wtyczka będzie sama archiwizować w takim terminie, w jakim wybrałaś w opcjach 🙂 Nic więcej nie musisz robić 🙂
A co jeśli ja obok włączonej wtyczki BuckWPup nie mam napisu “Job “oraz “Add new” ?
A może źle szukam?
Help
Już znalazłam 🙂
Na panelu po lewej stronie na dole mam samą wtyczkę 😀
(piszę, jakby ktoś kiedyś miał podobny problem… z niedowidzeniem 😉 )
Ola, zrobiłam wszystko, ale… proszę powiedz mi prosto jak ja mam podłączyć mojego dropbox’a do tego pliku…
W zakładce Dropbox to robisz 🙂 Jakbyś miała z tym problem to pisz w grupie wsparcia 🙂
Mój blog ma już prawie rok i przez prawie rok obiecywałam sobie, że zacznę robić backupy – dziś nadszedł wreszcie czas na zainstalowanie odpowiedniej wtyczki. Dziękuję Olu 🙂
Super wskazówki! Mega wielkie dzięki 😀
Super! Wielkie dzięki za ten post, backup strony zrobiony
Olu dzikuję Ci za ten poradnik;) w końcu zmobilizowałam się i skonfigurowałam wszystko jak trzeba, mam jednak problem, bo mimo iż backup sie zrobil, pojawił mi się folder na dropboksie, to jest on jednak pusty, w środku nie ma żadnych plików:( cos jednak robię źle, tylko co?:(
Korzystam na wszystkich wordpressach z tej wtyczki i eksportuje do ftp w innej firmie hostingowej. A co zrobić jeśli mam kilka stron opartych na quick.cms (cms oparty wyłącznie na plikach .php) i dwie strony mam na Piwigo (mysql+php) i nie mogę znaleźć żadnego skryptu w php do tego. Czy ktoś zna może skrypt który:
– robi backup plików
– robi backup bazy
– posiada wbudowany cron
– wysyla backup na serwer FTP?
Witaj Olu, dziękuję za artykuł. Zastosowałam się do wszystkich rad, ale nie potrafię poradzić sobie z Dropboxem. Nie zapisuje mi się tam żadna kopia. Jak to zrobiń? Czy te kopie mogę też przechowywać na dysku zewnętrznym? Dziękuję.
Oj Ola, aż wstyd się przyznać. wiedziałam, że trzeba robić back-up strony wiec od dawna miałam zainstalowana wtyczkę. Uruchomiłam i tak zostało. Dopiero po Twoim wpisie zobaczyłam, że nie miałam ani jednej kopii zrobionej bo miałam wybrane “ręcznie”. Teraz dopiero, prawie po roku zrobiłam pierwszą kopię. Ela
Witam, z robieniem backup’u nie miałem problemów, problem pojawił się kiedy chciałem z niego skorzystać.
Nie mam już konta na serwerze gdzie była umieszczona strona, został tylko backup, nigdy nie testowałem przywracania strony z backup’u bo nie było takiej potrzeby. Myślałem, że backup wystarczy aby przywrócić stronę na każdym innym serwerze z zainstalowanym WordPress’em, niestety do dnia dzisiejszego nie poradziłem sobie tym tematem. Jak odtworzyć stronę z backup?
Witam, fajny wpis. Szkoda tylko, że wszyscy piszą jak zrobić kopię strony natomiast nikt nie pisze jak należy prawidłowo tą kopię przywrócić. Wtedy byłby to pełny wpis. Pozdrawiam.
Ola, to było mi potrzebne. Często myślałam o tym ale należę do tych osób, które backupy będą robić. Teraz już nie. Dzięki Tobie właśnie ustawiłam backup na raz w tygodniu. Dziękuję!!!!
Ola, czy jeżeli mam swojego Dropboxa to coś jeszcze powinnam zmieniać na nim czy po wykonaniu powyższych kroków to wystarczy?
Mam to samo pytanie, co trzeba wpisac w zakladce ostatniej “To: Dropbox”?
Witam, odkrylam dlaczego nikt nie pisze jak odzyskac zapisany na dropboxie backup….. Zwyczajnie i niestety ta opcja jest dostepna tylko w wersji PRO opisywanej powyzej wtyczki BackWPup…. W wersji podstawowej mamy tylko opcje zapisu.
Jest prostszy sposób. Wysyłasz plik backupu do hostingodawcy i on przywraca za Ciebie kopię zapasową.
Jeśli tak można to wspaniale!