Niezależnie na jakiej platformie masz stronę internetową lub bloga, warto raz na jakiś czas spojrzeć na nią “świeżym” okiem i zrobić porządki. Idealnym czasem na to jest wiosna, robię wtedy gruntowny porządek w domu, w swoich pomysłach, ale także i na stronach internetowych. Pokażę Ci moją listę zadań, które realizuję wiosną na WWW.

Sprawdź statystyki strony internetowej

Rozpocznij prace od obejrzenia statystyk. Lepiej poznasz swojego czytelnika, dzięki temu łatwiej Ci będzie wykonać porządki na swojej stronie WWW i dopasujesz ją do potrzeb swojego czytelnika.

Na co zwrócić uwagę w statystykach strony? Przede wszystkim na:

  1. najczęściej oraz najmniej odwiedzane podstrony,
  2. najbardziej i najmniej poczytne wpisy blogowe.

Lektura najbardziej poczytnych wpisów blogowych pomoże Ci dostosować tematykę kolejnych wpisów blogowych do zainteresowań Twoich czytelników.

Aktualizacja treści

Na najpopularniejszych podstronach sprawdź, czy wszystkie informacje są wystarczające. Jeśli zdarza się, że klienci lub Twoi czytelnicy zadają często pytanie na jakiś konkretny temat – to zaktualizuj o te informację jedną z tych podstron. Warto na tych stronach zamieścić także dodatkowe CTA (call to action), czyli wezwanie do działania, na przykład dodatkowy formularz do kontaktu lub zapisu do listy mailingowej.

Zaktualizuj na wszystkich podstronach informacje, które zmieniają się cyklicznie, czyli:

  • zaktualizuj lata działalności firmy lub bloga,
  • jeśli w stopce obok copyright zamieszczony jest rok – to zmień go na aktualny,
  • sprawdź dane kontaktowe, czy są aktualne,
  • zaktualizuj informacje na podstronach o mnie i oferta,
  • przejrzyj pozostałe podstrony, czy nie potrzebują aktualizacji.

Uporządkuj kategorie i tagi

Jeśli prowadzisz bloga to przeorganizuj kategorie i tagi, aby wpisy blogowe były intuicyjnie posegregowane w odpowiednie działy.

  • Łącz kategorie – w kategorii powinno być przynajmniej kilkanaście wpisów, jeśli jest ich mniej to przemyśl połączenie jej z inną kategorią. Nie powielaj także kategorii – jeśli masz kilka podobnych to także przemyśl ich połączenie.
  • Dziel kategorie – jeżeli w danej kategorii masz bardzo dużo wpisów przemyśl dodanie do niej podkategorii lub rozbij ją na kilka różnych kategorii.
  • Zmień nazwy – nazwy kategorii powinny być krótkie maksymalnie 2-3 słowa, jeśli jest inaczej przemyśl zmianę nazewnictwa. Sprawdź, czy w kategoriach zawarte są słowa kluczowe – wpłynie to pozytywnie na samoistnie pozycjonowanie się Twojej strony (SEO).

Pamiętaj przy zmianie nazw lub usuwaniu kategorii o przekierowaniach 301, aby nie stracić widzialności w wyszukiwarkach.

Przeorganizuj zakładki w menu

Zostaw w menu głównym najbardziej poczytne podstrony. Wszystkie, które są mniej poczytne umieść w menu bocznym, w stopce lub w dodatkowym menu w topbarze, które jest często wykorzystywane na blogach na samej górze strony. Jeśli po obejrzeniu statystyk stwierdzisz, że niektóre z najmniej odwiedzanych podstron są nieistotne to przemyśl ich usunięcie. Jeśli są to ważne dla Ciebie podstrony to być może zmiana nazewnictwa poprawi ich popularność – przemyśl to.

Porządek w kolumnie bocznej bloga

Przyjrzyj się swojej kolumnie bocznej na blogu. Co się w niej znajduje, czy czasem nie zrobił się tutaj śmietnik. Co warto zostawić, a co nie? Na pewno jest to dobre miejsce na:

  • informacje o sobie i blogu oraz zdjęcie autora,
  • listę najnowszych wpisów blogowych,
  • listę wszystkich kategorii blogowych oraz chmurkę tagów,
  • odnośniki do portali społecznościowych,
  • listę wydarzeń, okienko zapisu do listy mailingowej.

Jeśli masz w kolumnie bocznej jakieś nieaktualne lub mniej ważne informacje, to je usuń.

Reorganizacja portfolio

Przejrzyj swoje portfolio oraz sprawdź czy czasem nie straszysz potencjalnych klientów realizacjami sprzed kilku lat, które są już mało aktualne. Usuń stare prace i dodaj te najnowsze, które pokazują co potrafisz.

Przeczytaj także mój artykuł, o tym jak stworzyć przyciągające portfolio, który znajdziesz tutaj: Jak stworzyć portfolio, które przyciągnie klientów?

Nowy wygląd?

Jeśli uznasz, że wygląd Twojej strony WWW jest już nieaktualny to przemyśl jej aktualizację, aby wyróżniała się spośród konkurencji i nie zostawała w tyle. Warto w dzisiejszych czasach zmieniać wygląd strony raz na kilka lat, ponieważ zarówno trendy, jak i technologia idzie bardzo szybko do przodu.

Rozwój i testy

Postaw się w roli swojego klienta lub czytelnika i przejrzyj całą stroną WWW na świeżo. Być może pojawią się w Twojej głowie ciekawe pomysły na jej rozwój lub na dodanie nowych elementów. Wprowadź je! 🙂

Przetestuj dokładnie wszystkie elementy na swojej stronie, przede wszystkim sprawdź, czy:

Kopia zapasowa

Porządki na Twojej stronie zakończone? Wykonaj jej kopie zapasową, aby w razie problemów móc powrócić do nowej i odświeżonej wersji strony WWW 🙂

A Ty jakie porządki wykonujesz na wiosnę?

P.S. Interaktywna Akademia WordPressa już trwa! Stwórz stronę WWW lub sklep online na WooCommerce i odbierz świadectwo ukończenia szkolenia wystawione przez placówkę oświatową Jestem Interaktywna na druku MEN. Dołącz do prawie 10 000 zadowolonych studentek i studentów. Nabór trwa do zajęcia wszystkich miejsc! CHCĘ POZNAĆ CENY! ⇒

71 Komentarze

  • Kolejny blog, który jest kopalnią wiedzy dla poczatkujących i bardzo przydatny. Pewnie już niedługo będę korzystać z Twoich wskazówek 😉

  • Tak bardzo potrzebuję zrobić to wszystko o czym piszesz. Doskonała motywacja dla zabieganych osób. Dziękuję 🙂

    • Cieszę się, że mogę motywować tym wpisem 🙂 Jaką stronę www prowadzisz?

      • http://www.esencjablog.pl po niedawnej migracji i porządkach 😉 ale myślę, że trzeba robić to na bieżąco

        • Fajny blog, super prima aprilisowy quiz 🙂 Rzeczywiście porządki robię częściej niż raz na rok, ale dla zabieganych chociaż taka motywacja wiosenna będzie dobra 😉

          • Jak najbardziej. Trzymam Twoją zakładkę otwartą aż do czasu, kiedy będę mogła z niej praktycznie skorzystać 🙂

  • Ja muszę napisać ładną stronę “O mnie”, bo w tej chwili w ogóle jej nie ma ;).

    • Na pewno się przyda, na większości stron i blogów jest to najczęściej odwiedzana statyczna podstrona, dlatego warto o nią zadbać szczególnie 🙂

      • Wiem, ale do tej pory uważałam, że nie mam co o sobie napisać ;). Teraz już wiem – musiałam do tego dojrzeć :).

        • Rozumiem, pochwal się jak już ją napiszesz, chętnie przeczytam 🙂

  • Ja zazwyczaj robię to w wakacje, bo jest więcej czasu i czasami jest to totalne zaoranie strony. Co roku robię nowy layout.

    • Też zazwyczaj co 1-1,5 roku zmieniam wygląd strony – zboczenie zawodowe 🙂 A tego typu porządki robię nawet częściej niż raz w roku, praktycznie w każdym miesiącu coś dodaję, coś odejmuję od strony i testuję rezultaty. A w wakacje odpoczywam, więc najczęściej nowy layout tworzę w długie jesienne i zimowe wieczory 🙂

  • Muszę sobie zarezerwować któryś dzień właśnie na takie porządki. Od siebie dodam jeszcze poprawianie starych wpisów – zwłaszcza tych z początków blogowania, gdzie zdjęcia praktycznie straszą 😉

    • Świetny pomysł! Warto przyjrzeć się także początkowym wpisom blogowym, czasem mogą być zupełnie nieaktualne pod względem treści lub zdjęć. Czasami warto je także uzupełnić o dodatkowe informacje oraz jeśli nie są zoptymalizowane pod SEO, dobrze to zmienić.

  • Właśnie, powinnam się zabrać w końcu za owieżenie strony “O nas”, bo niestety kuleje. Tylko jak zwykle zabieram się za to i zabrać nie mogę. 😉 Ale w kalendarzu już widnieje określona data zmiany tej strony. 😀

    • Zapisanie w kalendarzu bardzo dużo daje! Przede wszystkim dużo mobilizacji i traktujemy to jako bardziej wiążące postanowienie 🙂

  • Świetne rady, nawet dla kogoś początkującego, na co zwrocić uwagę np. strona o mnie.

  • Dwa miesiące temu przeniosłam blog na WordPress (i dlaczego dopiero teraz???!!!). Większość starych wpisów leży w archiwum i czeka. Z czasem doszłam do wniosku, że skorzystam z tych najbardziej wartościowych/czytanych i wrócą w odświeżonej wersji. Na wiosnę 😉

    • Ach ta wiosna, tyle energii przychodzi z pierwszym słońcem 🙂 Gdzie miałaś wcześniej swojego bloga?

      • Na cudownym Blogerze 😉 o wiele za długo i całkiem niepotrzebnie, bo od dawna miałam swoją domenę 😉

        • Spotykam dużo osób, które przechodzą z Blogera na WordPress i z tego co słyszę wszystkie są bardzo zadowolone z tej zmiany 🙂 Nie miałaś problemów z przejściem? Bo zastanawiam się nad artykułem, który pomoże, aby odbyło to się jak najprościej.

          • Nie miałam 🙂 Zainstalowałam wtyczkę, która przeniosła wszystkie wpisy i komentarze. Jedyne z czym był problem to brak zdjęcia przy skrócie wpisu. Mogłabym to wszystko ręcznie poprawić, ale wraz z przejściem na WordPress zmieniłam strukturę wpisów i nie jest mi potrzebne “odnawianie” starych. Niech już zostaną w archiwum 😉

  • Niedawno zmieniłam stronę na nową w pełni wordpressową i co chwila znajduję jeszcze coś do dopięcia. Wykorzystam Twoją listę do szybkiego skanu czy coś mi nie uciekło:-)

    • Cieszę się 🙂 Także często coś dodaje, zmieniam lub ujmuje ze swoich stron WWW. Najważniejsze, aby sprawiało to frajdę 🙂

  • Ja chciałabym znaleźć czas by zmienić szablon bloga na nowy i zrobić – nowy, lepszy nagłówek. Bardzo fajny post! Pozdrawiam

    • Dziękuję! Wiosna jest idealnym czasem na to, polecam! 🙂

  • Kurcze, wszędzie jest ten WordPress. Ja jestem na WIX i nikt, nic nie pisze o tym. Czy ten wix na prawdę jest tak słaby w porównaniu do WPressa? Zaczęłam się nawet zastanawiać nad przeniesieniem…. Na szczęście powyższe informację mogę zastosować także u siebie. Zabieram się do przeglądu i pracy 😉

    • Przede wszystkim na WP strona jest Twoja i możesz zrobić z nią co Ci się tylko podoba, są znacznie większe możliwości – dlatego jest taki popularny. W razie potrzeby jakbyś chciała przenieść stronę i miała problemy to dołącz do mojej grupy na FB – https://www.facebook.com/groups/strona.www – buduję tam społeczność wspierającą się w pracach nad swoimi stronami internetowymi 🙂 Pozdrawiam

  • Bardzo przydatny wpis, pozdrawiam 🙂

  • Ja mam w głowie takie porządki, ale postanowiłam sobie, że zrobię to, jak już przejdę na własną domenę, co zamierzam zrobić na półrocznicę bloga. Bardzo przydatny wpis, teraz będę wiedziała, na czym się najbardziej skupić, dzięki:)

    • Świetny pomysł z przejściem na własną domenę z okazji półrocznicy 🙂
      Pamiętaj, aby zrobić przekierowania starych adresów URL na nowe, aby nie stracić ruchu z Google na Twojego bloga, ani żeby linki, które umieszczałaś np. na FB do swoich wpisów nie przestały działać 🙂 Jeśli miałabyś z tym problem to odezwij się na mojej grupie na FB, chętnie Ci pomożemy: https://www.facebook.com/groups/strona.www 🙂

  • Świetny tekst, jeszcze nie mam strony ale postaram się zapamiętać.

    • Cieszę się, że się podoba! To może motywacja na wiosnę, aby stworzyć własną stronę WWW? 😉

  • Muszę się w końcu zabrać za te kategorie i tagi 🙂

  • Część porządków już zrobiłam, ale to pewnie jeszcze nie koniec 🙂 Czekam, aż będę miała więcej czasu, bo w przypadku bloga schodzi mi go bardzo dużo, gdyż dopiero sie uczę jak korzystać z tylu dostępnych narzędzi.Dzięki za ten wpis, bardzo się przyda i na teraz i na przyszłość. Warte zapamiętania wskazówki 🙂

    • Dziękuję! Najważniejsze, aby dopieszczanie i porządkowanie bloga sprawiało satysfakcję. Ja bardzo lubię coś zmieniać i dodawać na moim blogu i czasami mogę nad tym siedzieć godzinami i nawet nie wiem, gdzie czas mi uciekł 🙂 Na jakiej platformie masz swojego bloga?

      • To podobnie jak ja:) tylko jeśli coś mi długo nie wychodzi i nie wyglada jak chcę to zaczynam sie denerwować..ale tak to już jest. Na WordPressie mam bloga 🙂

        • To super! Jakbyś miała z czymś problem w przyszłości to zapraszam Cię na moją grupę na FB: https://www.facebook.com/groups/553085288173254/ Wspieramy się tam wspólnie w tworzeniu i dopracowywaniu swoich stron WWW – głównie na WordPressie 🙂

          • O, świetnie! Bardzo chętnie dołączę już teraz, pomoc jest zawsze mile widziana 🙂

          • Bardzo się cieszę! Zapraszam 🙂

  • ehh jeszcze bloga trzeba posprzątać, żeby tylko nie pozamiatać 😉

    • Warto przed takimi porządkami też zrobić backup, wtedy pozamiatanie nie będzie straszne 😀

  • Porządki zaplanowałam na najbliższe 2 weekendy. Chce zmienić kategorie wpisów, uporządkować część z przepisami. Pozmieniać zdjęcia, … i jeszcze mnóstwo pracy związanej z organizacją czasu pracy nad blogiem. O zmianie wyglądu pomyślę za kilka dobrych miesięcy.
    Pozdrawiam kolorowo 🙂

    • Cieszę się, daj znać jak Ci poszły porządki i co wykonałaś podczas nich. Może jakaś inspiracja do dodatkowych punktów do mojego artykułu będzie 🙂

  • Przyda mi się taki wpis. Jestem nieuporządowana, to fakt, ale staram się to zmieniać. Ten wpis mi z pewnością w tym pomoże. Dzięki 🙂

  • Chcieliśmy zrobić porządek i przejść na wordpressa. Z podkulonym ogonem wróciliśmy do bloggera. Niestety okazało się, że wordpress wymagałby od nas za dużo pracy, a teraz nie mamy na to czasu. Musimy znaleźć kogoś, kto zrobi to wszystko za nas, a od nas będzie wymagał tylko zmian w postach 😉

  • O proszę, przydatne 🙂 Jedyne porządki jakie robię to te w szafie: zimowa na górę, wiosenno-letnie pod ręką 🙂

    • Hehe też tak robię, tylko zimowe chowam do łóżka w worku próżniowym, bo mam małą szafę 😀 Dlatego postanowiłam to przełożyć także na porządki na stronie WWW – bo wiosna daje porządnego kopa motywacyjnego 🙂

  • Bardzo przydatne porady. Postaram się część wprowadzić na swoim blogu 🙂

  • Dobre dopełnienie moich zmian na blogu 🙂

  • Chociaż jestem już po większych zmianach na stronie, to biorę sobie Twoją listę i jeszcze raz rzucę okiem na to, co już zrobiłam. Dzięki 🙂

    • Cieszę się, warto mieć ją pod ręką. Też z niej korzystam, bo lubię mieć wszystko zapisane 🙂

  • Ja jestem właśnie po porządkach wiosennych 😉 Przeorganizowałam wszystko, łącznie z szablonem. Nowy blog śmiga, aż miło 😉 Moim zdaniem raz na jakiś czas warto robić takie porządki 😉

    • Super, zgadzam się – od razu więcej motywacji do pisania nowych artykułów 🙂 A masz bloga na WordPressie?

      • Nie, jestem na Bloggerze 🙂

        • Dzięki za informację, zastanawiam się na jakich platformach mają blogi moi czytelnicy 🙂 Abym mogła lepiej dopasować treści na blogu 🙂

  • Powinnaś to cyklicznie co około 3 miesiące przypominać! 😛 Świetna check-lista, nie tylko na wiosnę! Często widuję “potworki” sprzed lat, nieaktualizowane, stare, bez zdjęć! Masakra! 🙂 Dziękuję za przypomnienie!

    • Coś w tym jest, może wydam w wersji do wydrukowania jako check-listę! 🙂 Dzięki za pomysł!!

  • Akurat planuje zmiany na blogu także zapisałam sobie Twój wpis i na pewno mi dużo ułatwi 🙂

  • Trzeba przyznać layout jest super. Wszystko wygląda schludnie, ładnie i nie przepełnione “wodotryskami”. I do tego usability na wysokim poziomie. Jeden z lepszych szablonów jakie widziałem a trochę się zobaczyło. Nawet google PageSpeed Insights ma 83/100 na PC co też jest dobrym rezultatem.

    • Dzięki! Bardzo się cieszę słysząc takie pochwały 🙂 Nie przypuszczałam, że ktoś będzie moją stronę testował pod PageSpeed – dobrze, że się na to przygotowałam 😀 Próbowałam osiągnąć wyższy wynik, ale niestety nie wszystko na bieżąco na blogu mogę optymalizować.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *