Urszula Phelep w wywiadzie - jak zacząć pisać bloga?

Urszula Phelep jest założycielką UP Kreatywny Marketing, prowadzi swoją grupę na Facebooku Biznes, blogowanie i marketing dla kreatywnych kobiet, która zrzesza wiele wspaniałych kobiet. Nie wszyscy to wiedzą –  Ula jest też matką chrzestną mojej grupy na Facebooku Jesteśmy Interaktywne, która dzięki niej i jej kursowi online z dnia na dzień zyskuje coraz większą popularność.

Kilkoro czytelników prosiło mnie o krótki poradnik dla zielonych dla osób, które chcą rozpocząć swoją przygodę z blogowaniem, postanowiłam w tym celu porozmawiać z Ulą ze względu na jej ogromne doświadczenie w tej dziedzinie. Bardzo się cieszę, że Ula przyjęła moje zaproszenie 🙂 Jeśli zastanawiasz się nad założeniem swojego bloga to jest to wywiad, który musisz koniecznie przeczytać.

Urszula Phelep – jak zacząć pisać bloga?

Interaktywna: Cześć Ula! Jesteś specjalistką od blogowania, prowadzisz blogi już od dobrych kilku lat. Założyłaś także Szkołę Blogowania, aby wspierać początkujących. Czy mogłabyś pokrótce opowiedzieć od czego warto zacząć swoją przygodę z blogowaniem i jak wybrać tematykę bloga?

Urszula Phelep: Najważniejsze w rozpoczęciu blogowania jest wyznaczenie sobie celu, dla którego chce się blogować. Musisz wiedzieć, dlaczego pragniesz prowadzić bloga i jaką wartość przyniesie on twoim czytelnikom. Czy nauczy ich czegoś nowego? Czy będzie inspirował treścią, pięknymi zdjęciami, budował motywację, itp.? A może pozwoli im odkryć nową pasję, o której jeszcze nie wiedzą?

Blog musi być WARTOŚCIOWY dla czytelników, rozwiązywać nurtujące ich problemy, dawać odpowiedź na stawiane przez nich pytania.

Kiedy znajdziesz już twoje „Dlaczego”, przejdź do tego w czym jesteś naprawdę dobra, co umiesz robić najlepiej, na jakie tematy możesz rozmawiać godzinami bez poczucia zmęczenia lub znudzenia. Dodatkowo pisanie o tym ma sprawiać ci to ogromną frajdę (możesz tu zwrócić się do rodziny i znajomych z tym pytaniem – oni z pewnością pomogą ci w znalezieniu odpowiedzi).

Interaktywna: W jaki sposób promować nowego bloga, aby zyskać czytelników?

Urszula Phelep: Na początku wspomnę tylko o tym, że zanim zaczniemy promocję bloga, jego autor powinien popracować nad wartościowymi dla czytelników tekstami. Czyli takimi, które przyniosą im odpowiedzi na pytania, czy rozwiązanie ich problemów. Jeśli treści blogowe są (za przeproszeniem) gówniane, to nawet najlepsza promocja nie pomoże tutaj.

Zaś co do promocji bloga, to zajmuje ona 80% pracy nad nim (20% pozostałe to pisanie tekstów) – trzeba na nią przeznaczyć kupę czasu! Według mnie, najważniejszymi miejscami są media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter, …). Nie trzeba być na nich wszystkich naraz, ale najlepiej jest na początku wybrać sobie jedną platformę i skupić się tylko na niej. Tam rozbudowywać swoją obecność i zaangażowanie z czytelnikami. Bardzo dużo daje również aktywne uczestnictwo w grupach na Facebooku, jak i spotkania blogerskie „na żywo” – nic nie ma porównania do spotkań z ludźmi twarzą-w-twarz!

Interaktywna: Skąd warto czerpać inspiracje na nowe artykuły przy blogowaniu?

Urszula Phelep: Inspiracji najlepiej jest szukać u … czytelników. Zaglądać do komentarzy na blogu i spisywać najczęstsze pytania. Dołączyć do grup na Facebooku związanych z tematyką twego bloga i czytać tam wpisy z problemami, z jakimi borykają się członkowie lub podglądać konkurencję i sprawdzać, co działa u nich (jednak nie kopiować, tylko inspirować się tematami!).

Dobrą i sprawdzoną rzeczą jest również tworzenie raz na 6 miesięcy ankiety z pytaniami skierowanymi do czytelników – to żyła złota!

Interaktywna: Czy na samym początku warto zainwestować w bloga? Na przykład we własną domenę, projekt logotypu, sesje zdjęciową itd.? Jeśli tak to w jakie działania warto inwestować, a z którymi warto poczekać?

Urszula Phelep: Jeśli autor myśli o stworzeniu z bloga TEGO miejsca, do którego ludzie będą walić drzwiami i oknami. Lub chce on dodatkowo zarabiać z blogowania, kreować swoją markę, a nawet zacząć żyć z bloga, to nie tylko warto, ale nawet TRZEBA zainwestować w to miejsce. Podstawą jest kupienie domeny, hostingu oraz rozpoczęcie blogowania bezpośrednio na świetnej platformie, jaką jest np. WordPress.org (nie .com).

Na początku można sobie jeszcze darować drogi szablon (te bezpłatne dają również świetne możliwości), czy płacenie za profesjonalnego fotografa. Zawsze można poprosić koleżankę robiącą dobre zdjęcia hobbystycznie o taką darmową sesję.

Dobrze jest zacząć również wraz z otwarciem bloga, zacząć budować listę mailingową czytelników.

Interaktywna: Jakie są najczęściej popełniane błędy przez początkujących blogerów?

Urszula Phelep: Głównym problemem, jaki spotykam u początkujących blogerów jest przede wszystkim brak celu w blogowaniu (opisałam to w pierwszym pytaniu tego wywiadu). Nie wiedzą oni dlaczego blogują, dla kogo, a zakładają blogi, bo mają ochotę pisać i dzielić się czymś ze światem. Bez celu po prostu błądzimy (czy to w życiu, czy w biznesie, czy w blogowaniu) – trzeba go mieć i to jasno określonego.

Innym dużym błędem jest niepoważne traktowanie bloga. Oczywiście, istnieje wielu autorów blogowych nie mających ochoty na osiągnięcie dużego sukcesu blogowego, czy na zarabianie pieniędzy z tej działalności. Ci jednaki, którzy myślą o wspięciu się na wyższy poziom blogowania, muszą już od początku myśleć o blogu, jak o swoim biznesie: zainwestować w domenę, hosting, dobrą platformę blogową, stworzyć biznes plan dla bloga, pisać regularnie wartościowe treści, porządnie promować blog i nawiązywać wartościowe kontakty.

Interaktywna: Nie byłabym sobą, gdybym nie zadała Ci kilku pytań technicznych, w jakiej technologii tworzyłaś swojego pierwszego bloga i czy polecasz ją dla osób rozpoczynających swoją przygodę z blogowaniem?

Urszula Phelep: Pierwszego bloga tworzyłam na Blox.pl i NIGDY więcej nie polecę tej platformy do blogowania. Następnie przeszłam przez Bloggera, a od 2010 roku jestem wyłącznie na WordPressie i uwielbiam go za wszystkie możliwości, jakie daje blogerowi, jak i biznesowi.

Interaktywna: Czy warto stworzyć bloga samodzielnie czy lepiej zatrudnić profesjonalistów, którzy się tym zajmą. Jak wyglądało to u Ciebie?

Urszula Phelep: Zależy to od wielu rzeczy: jaki jest cel twego blogowania (blogi biznesowe, posiadające sklep, czy te nastawione od początku na zarabianie pieniędzy możliwe, że lepiej i sprawniej będą działały, jeśli zostaną założone przez specjalistów od stron internetowych), jakim budżetem dysponujesz, jaką ilość czasu możesz poświęcić na tworzenie bloga.

Aktualnie w Polsce istnieje wiele świetnych kursów, a nawet darmowych stron przedstawiających od A do Z tworzenie blogów i stron (przede wszystkim na WordPressie). Ja zawsze zakładałam blogi i strony sama, ale muszę przyznać, iż mimo ogromnej satysfakcji z końcowego rezultatu, zabierało mi to ogromne ilości czasu.

Interaktywna: Czy pozycjonujesz swoją stronę internetową, bawisz się w SEO? Jeśli tak, to jakie najważniejsze działania wykonujesz? Jaki procent ruchu na Twoich blogach masz z wyszukiwania, dzięki tym działaniom.

Urszula Phelep: Oczywiście, że pozycjonuję moją stronę i posty – inaczej nigdy nie zostałabym znaleziona w Google. Robię to przede wszystkim skupiając się na słowach kluczowych, których moi czytelnicy mogą użyć przy szukaniu odpowiedzi na ich pytania w Google. Nie są to jedynie pojedyncze słowa, ale najczęściej całe wyrażenia np. „jak zarabiać na blogowaniu”, a nie tylko „blog” (wówczas konkurencja z innymi postami i blogami jest mniejsza).

Ponadto skupiam się na wyglądzie posta, jego czytelności, nagłówkach (to wszystko powinno pojawić się w artykule blogowym), na tym, by w treści pojawiły się linki wewnętrzne (do innych moich postów), jak i zewnętrzne (do postów z innych blogów). Nie można tu również zapomnieć o optymalizacji zdjęć i podpisywaniu ich słowem lub wyrażeniem kluczowym dla danego tekstu.

Interaktywna: Jakie są Twoje ulubione wtyczki WordPress, bez których nie wyobrażasz sobie życia?

Urszula Phelep: Przede wszystkim:

  • Disqus Comment System – idealna i świetnie spełniająca swoje zadanie, wtyczka do komentarzy pod postami blogowymi. Tutaj spamy są usuwane automatycznie, można tworzyć piętrowe dyskusje i być powiadamianym o nich mailowo. Wszystko działa bardzo sprawnie.
  • Yoast SEO – bez tej wtyczki nie wyobrażam sobie tworzenia postów pod SEO. Yoast mówi nam gdzie co wstawić, by post był, jak najlepiej przygotowany dla wyszukiwarek internetowych.
  • Broken Link Checker – ostatnia wtyczka, którą zainstalowałam po namowach jednej w moich koleżanek po fachu. Wtyczka ta wyłapuje niedziałające linki i informuje autora bloga o tym – tego narzędzia potrzebowałam!

Interaktywna: Na zakończenie, czy masz jakąś złotą radę dla początkujących?

Urszula Phelep: W blogowaniu, nie bój się eksperymentowania, chwil słabości, a nawet porażek.

Nazywam się Urszula Phelep i prowadzę Szkołę Blogowania, miejsce poświęcone w 100% blogerom tym początkującym, jak i zaawansowanym szukającym sposobów na wzniesienie ich bloga o kilka poziomów wyżej.

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

14 Komentarze

  • Ja Ulę poznałam na jej blogu Sen Mai. Podziwiałam piękne treści, a także proste i jednocześnie trafne pomysły na wpisy. Zgadzam się z tym, że trzeba mieć cel w blogowaniu, a także znaleźć swoją tematykę, w przeciwnym razie można nieźle pobłądzić 😉
    A teraz usuwam linki dzięki Broken Link Checker – świetna sprawa!

  • Interesująca rozmowa o podstawowych założeniach:) na pewno wielu się przyda

    • Bardzo mnie to cieszy, Ula naprawdę dała z siebie bardzo dużo w tym wywiadzie 🙂

  • No i masz … trafiasz na wywiad, robisz kawę, zasiadasz przed kompem a tu raptem parę linijek .. dobrze, że kawy zrobiłem więcej 🙂
    Pozdrawiam

    • To prawda, wymaglowałam Ulę na prawo i na lewo ilością pytań 🙂

  • Ciekawa lektura! Wręcz obowiązkowa dla początkujących 😉

  • Cześć, ja tez jestem “absolwentką” kursu Uli i kolejną, która może go polecić. To prawda, że w blogowaniu trzeba mieć przede wszystkim cel. Moja przygoda z blogiem długo zupełnie nie wychodziła właśnie dlatego, że wszystko robiłam po omacku, bez planu. Drugą ważna kwestia jest czas. Myślę, że wiele początkujących blogerów nie zdaje sobie sprawy z czasochłonności tego zajęcia.
    @olagosciniak:disqus podziwiam jak rozwinął się twój blog. trzymam kciuki!

    • To prawda cel i czas są bardzo ważne oraz trzeba o nie zadbać od samego początku! Życzę powodzenia w blogowaniu! 🙂

  • Dzięki za ten wywiad! W jakiś dziwny sposób nigdy wcześniej nie trafiłam na Szkołę Blogowania! Gdzie ja byłam? Co ja robiłam, że to przeoczyłam? 🙂 Już polubiłam, zapisałam się na newsletter i na listę oczekujących na kurs. Fajnie byłoby wynieść mój blog na wyższy poziom, w końcu dziubię go sobie już ładne 6 lat… (a nawet dłużej, ale nastoletniego bloga na blog.pl nie liczę :D)

    • O czym piszesz tyle lat? Też bym chciała mieć tego bloga tak długo, im więcej treści, tym lepiej dla SEO 🙂

      • Pisałam o Erazmusie, a potem o Paryżu… Niestety blogowałam trochę z przerwami, totalnie ominęłam moment kiedy blogi zaczęły robić się takie “profesjonalne”, a blogerzy wpływowi 🙂

  • Dobry tekst, pozwolił mi zweryfikować moje spojrzenie na blogowanie.

  • WOW, jak zawsze bardzo motywujaca. Ja chyba musze wrocic do podstaw, czyli do tego o czym chce pisac bloga. Dziekuje za inspiracje. Pozdrawiam serdecznie Beata

  • Faktycznie, u większości blogerów widać brak celu. Bo pewnie głównym celem autora jest zdobycie popularności.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0