Marzy Ci się biznes online? Chcesz wystartować i nie splajtować? Dowiedz się, jak zacząć biznes online! Przedstawiam Ci najważniejsze wnioski z rozmowy z Olą Budzyńską. Zapis rozmowy znajdziesz na moim kanale na YouTube

Kim jest Ola Budzyńska?

W sieci działa jako Pani Swojego Czasu i uczy kobiety, jak wziąć czas w swoje ręce i zarządzać nim po swojemu. Jest autorką książki „Jak zostać Panią Swojego Czasu. Zarządzanie czasem dla kobiet” i ebooka „Promocja i sprzedaż w biznesie online. Autentycznie bez ściemy i po ludzku”. Prowadzi bloga paniswojegoczasu.pl, organizuje kursy online „Zrób to dziś”, „Zorganizuj się w 21 dni”, „Kurs na cel” i „Mama ma czas”, nagrywa podcasty, tworzy autorskie produkty do zarządzania czasem. Nie myje okien, nie prasuje ubrań. Za to uwielbia kuchnię wege i jazdę na rowerze szosowym.

Konkretny plan na biznes

Ola miała konkretny plan na biznes, jednak był on zupełnie inny od tego, jak teraz jej biznes wygląda. W tamtym momencie nie mogła przewidzieć, że „Kawa z Budzyńską” będzie tak popularna, bo jeszcze nie było nawet transmisji live na Facebooku. Nie zmienia to faktu, że plan, jak ma się rozwijać blog Pani Swojego Czasu, by potem przejść w biznes online. Plan obejmował pół roku — pierwsze 3 miesiące poświęcone były rozwijaniu bloga, a kolejne 3 miesiące skupione wokół tworzenia biznesu. Co ciekawe, na tym drugim etapie to właśnie klientki zweryfikowały pomysł na biznes Oli — nie w kwestiach merytorycznych, a w aspekcie dotarcia do klientów. Ola zaznacza tym samym, jak ważne jest słuchanie swoich klientów.

Obawy

Na początku Pani Swojego Czasu bała się, czy to dobry pomysł, czy to wypali, czy to będzie zarabiać? Dodatkowo obawiała się także wyśmiania, czego doświadczała w pracy, kiedy inni współpracownicy nie mogli zrozumieć prowadzenia bloga, czy darmowego dzielenia się wiedzą. Jednak zaparła się i udowodniła wszystkim, że w tym pozornym szaleństwie jest metoda. Nie da się ukryć, że strach zawsze będzie się pojawiał, szczególnie, gdy zaczynasz robić coś nowego. Najważniejsze to dalej działać i wyciągać wnioski ze swoich porażek.

Jak zacząć biznes online?

Poświęć tyle czasu, ile aktualnie możesz

Ola nie rzuciła wszystkiego, by pisać bloga. Wprost przeciwnie! Na początku tworzyła artykuły po pracy. W tym czasie postanowiła także, że jeśli przychody z blogowania osiągną 80% jej wynagrodzenia z aktualnej pracy, to wtedy poświęci się tylko i wyłącznie własnemu biznesowi. Taki stan rzeczy udało jej się osiągnąć po ponad roku rozwijania biznesu online. Choć Ola uwielbia ryzyko, to finanse są jedną z tych kategorii, w których zdecydowanie go nie uznaje.

Co ciekawe, u  mnie wyglądało to podobnie, także dałam sobie czas na rozwój bloga, a potem porównałam przychody, jak i podjęłam ostateczną decyzję, której z tych działalności się poświecę. Obydwie uważamy, że zabezpieczenie finansowe, jak i plan są bardzo ważne, by skutecznie rozwijać swój biznes online, ale także móc kreatywnie pracować, nie przejmując się tym, jak się utrzymać z miesiąca na miesiąc.

Miej konkretny plan rozwoju i się go trzymaj!

Jak zacząć biznes online? Miej plan! Pani Swojego Czasu zaznacza, że strategia i plan to podstawa, jeśli nie chce się wpadać w tak zwany tryb “paniki” związanej z finansami i zamiast rozwijać strategicznie biznes – chwytać się różnych form zarobku bez ładu i składu. Bez takiego planu o wiele łatwiej zacząć rozmieniać się na drobne, zamiast skupić się na swoim celu. Owszem, plan może się zmieniać w trakcie działań, bo to, w którą stronę ostatecznie pójdzie biznes online zależy od wielu czynników – klientów, a także i rozwoju technologii.

Nie porównuj się z innymi

Porównywanie się z innymi po prostu nie ma sensu! Często osoba, która jest dla nas autorytetem działa w sieci już od wielu lat, przez co naturalnie jest kilka poziomów wyżej od nas. Nie ma w tym nic dziwnego! Co więcej, każdy działa w swoim tempie. Najważniejsze to skupić się na swoim rozwoju, nie oglądając się na innych.

Według Pani Swojego Czasu to ogromne szczęście, że na początku swojej działalności blogowej nawet nie czytała innych blogów i nie miała czasu na porównywanie się z innymi. Dysponowała raptem dwiema godzinami dziennie na tworzenie artykułów, dlatego zamiast analizować, kto jest na jakim poziomie swojej działalności w sieci, po prostu pisała.

Jaki budżet na start?

Wszystko zależy od tego, jaki chcesz mieć biznes. Jeśli tworzysz tylko produkty online, to możesz mieć dużo niższy budżet, o ile będzie wszystko robić samodzielnie i tym samym oszczędzisz. Ola swój pierwszy kurs nagrała sama telefonem, sama go zmontowała, jak i wstawiła na platformę. Co więcej, nie miała na początku świetnych grafik, czy niesamowitej oprawy wizualnej swojej strony, bo skupiła się na najważniejszym, czyli wartości merytorycznej. Cała reszta przyszła z czasem! To istotne, by w pierwszych krokach skupić się na tym, co najważniejsze, a dopiero potem zajmować się całą “otoczką”.

Jak nie splajtować?

Warto działać krok, po kroku. Niezwykle istotne jest także sprawdzenie, co działa, a co nie. Zamiast wprowadzać od razu wiele produktów do sklepu internetowego, lepiej robić to stopniowo, a każdą kolejną rzecz wprowadzać wtedy, gdy tamta wcześniejsza już na siebie zarobi. Nie musisz robić wszystkiego od razu – daj sobie czas na rozwój bloga, poszczególnych produktów, a potem stopniowo kupuj sprzęt do nagrywania, czy zatrudniaj osoby, którym będziesz delegować poszczególne zadania.

Dlaczego warto delegować zadania?

Delegowanie zadań jest o tyle dobrą inwestycją, że pozwala odzyskać masę czasu i skupić się na tym, co jest kluczowe dla rozwoju biznesu online. Nie warto się tego bać, szczególnie że w każdej działalności znajdą się zadania, które zajmują bardzo dużo czasu, bądź zwyczajnie nie dają tyle radości i satysfakcji, by się nimi zajmować. W większości przypadków lepiej oddać ten obowiązek komuś innemu, a samemu zająć się tym, co najważniejsze.

Jak zacząć biznes online – patenty

Masz swój biznes online? Daj znać w komentarzu, jakie działania ułatwiły Ci jego rozwój? Jestem bardzo ciekawa Twoich doświadczeń!

UWAGA – promocja Black Friday

 

 

P.S. Ruszyła przedsprzedaż książki Chcę WWWięcej! Jeśli interesuje Ciebie ten artykuł, to musisz ją zobaczyć. Kliknij tu i sprawdź!

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Książka Chcę WWWięcej!

Ruszyła PRZEDSPRZEDAŻ książki Chcę WWWięcej! Jak zarabiać online na swojej wiedzy? Ta książka pomoże Ci zaistnieć w sieci! Chcę WWWięcej!

1 Komentarz

  • Świetny blog

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *