jak napisać artykuł blogowy

Zastanawiasz się, jak napisać artykuł blogowy?  Co zrobić, by pisać ciekawie i angażujące treści, które zainteresują Twoją grupę docelową? Poniżej znajdziesz wskazówki, które ułatwią Ci blogowanie.

Znajomość grupy docelowej

Stworzenie wciągającego artykułu blogowego wymaga znajomości swoich czytelników. Ta wiedza ułatwi dobranie odpowiednich tematów, a także dostosowanie języka do społeczności, dla której piszesz. Dowiedz się, kim są Twoi czytelnicy, jakie mają problemy, w czym możesz im pomóc?

Uważnie monitoruj to, co piszą, wykorzystaj w tym celu kanały social media, które prowadzisz, albo grupy biznesowe na Facebooku, gdzie możesz przeprowadzić burzę mózgów. Poświęć więcej czasu na rozmowy z odbiorami, by poznać, ich bliżej. Ta wiedza ułatwi Ci napisanie artykułu, który przede wszystkim jest użyteczny!  

Nie daj się klątwie wiedzy!

Pragniesz pisać artykuły z dziedziny, w której jesteś specjalistą? To świetnie, tylko pamiętaj, że nie każdy wiele tyle, co Ty. Przekonanie, że inni są na podobnym poziomie, to właśnie „klątwa wiedzy”. Czym to się objawia? Między innymi stosowaniem bardzo fachowego słownictwa, nawet jeśli dałoby się użyć prostszego zamiennika danego słowa, nawiązywaniem do zagadnień, które mogą być obce dla czytelnika, czy operowaniem specjalistyczną wiedzą, kiedy próbujesz wyjaśnić podstawy.

Zaczynaj od najważniejszego!

Zatem, jak napisać artykuł blogowy? W przypadku pisania tekstów na potrzeby internetu struktura jest niezwykle istotna. Na początku tekstu umieszczaj najważniejsze informacje, a później rozwijaj poszczególne wątki.

Nagłówek

Wiesz, że większość internautów czyta tylko nagłówki? To prawdziwa wizytówka Twojego artykułu, dlatego zadbaj by nagłówek dobrze prezentował tematykę, którą poruszysz w tekście. Zastanów się, na jakie pytania odpowiedziałeś w swoim tekście? Jaką on ma wartość? Komu się przyda?

Pierwszy akapit 

To wprowadzenie do zagadnień, na których skupisz się w artykule. Poinformuj czytelnika, jakie problemy Twój artykuł pomoże mu rozwiązać. Jeśli artykuł będzie bardzo rozbudowany, to pod pierwszym akapitem umieść listę zagadnień, które poruszysz w swoim tekście. To pozwoli czytelnikowi zorientować się, czy akurat znajdzie tutaj wszystkie potrzebne informacje.

Zadbaj o podsumowanie!

Na koniec możesz spisać najważniejsze wnioski z całego artykułu. Zaktywizuj czytelników i zapytaj ich o doświadczenia. Nie zapomnij także udzielać się w komentarzach i bliżej poznać swoich odbiorców.

Nie tylko treść się liczy!

Tworzenie artykułu na bloga to nie tylko pisanie, ale także i jego projektowanie. Tutaj wygląd ma znaczenie! Zobacz, na co zwrócić szczególną uwagę.

Krótkie akapity 

Nie przesadzaj z długością akapitów. Te, zawierające maksymalnie 5 wersów, będą znacznie czytelniejsze, niż zbite bloki tekstu, które ciężko przeskanować wzrokiem.

Śródtytuły

Korzystaj ze śródtytułów. Używaj nagłówków różnych stopni, tak by dzielić tekst wizualnie i ułatwiać jego czytanie. Jeśli w danym akapicie, chcesz zawrzeć wiele informacji, to po prostu zastosuj śródtytuły. Artykuł stanie się wtedy przystępniejszy dla czytelnika.

Formatowanie 

Zmieniaj formatowanie najważniejszych informacji w artykule. Kluczowe zdania bez obaw pogrubiaj i wyróżniaj. Dzięki temu czytelnik skupi się na esencji tekstu, a to umożliwi mu zrozumienie nawet tych najtrudniejszych zagadnień, które chcesz mu przekazać.

Stosuj listy wszędzie tam, gdzie podajesz konkretne dane. Listy powinny być krótkie i zwięzłe, tak by przyswojenie zawartych w nich informacji stawało się łatwiejsze.

O tym pamiętaj!

  1. Poznaj swoją grupę docelową!
  2. Dostosuj treść do potrzeb odbiorcy.
  3. Zadbaj o przydatność tekstu.
  4. Na początku zachęć do czytania!
  5. Dbaj o spójność edycji tekstu.
  6. Podsumuj tekst i zaangażuj czytelnika.

Jak napisać artykuł blogowy?

Jakie są Wasze patenty na szybkie i skuteczne pisanie artykułów blogowych? Dajcie znać, co jest dla Was tym najprzyjemniejszym etapem, a co nadal sprawia Wam kłopot?

Ola Gościniak

Pomysłodawczyni marki Jestem Interaktywna, ekspertka WordPress, mentorka biznesów online, blogerka, przedsiębiorczyni, wykładowczyni akademicka, autorka e-booków, książek m.in. bestsellerowej „Bądź Online” oraz kursów online WordPress i WooCommerce, organizatorka Interaktywnej Konferencji, autorka cenionego podcastu wyróżnionego przez Forbes Woman. Więcej →

Interaktywna Paczka otwarta!

Otwórz się na inne biznesy, rozwijaj pod okiem ekspertów i pnij się na szczyt biznesowej drabiny. Nabór trwa tylko do 24 stycznia 2023!

10 Komentarze

  • Ciekawy artykuł i praktyczne porady. Dodałam bym jednak jeszcze jeden punkt do listy. Mianowicie, dodawanie zdjęć, grafik do artykuły, które pasują oczywiście do treści. Grafiki zawsze rozbijają tekst, a dodatkowo przyciągają wzrok.

    Mój patent na pisanie artykułów ? Zrobienie listy, a następnie opisanie każdego punktu w kilku zdaniach.

  • Wszystkie podstawowe metody tworzenia dobrego tekstu w jednym miejscu! Ekstra, dzięki!

  • Nie silę się już na to, ale gdyby jeszcze do tego dbać o SEO to robi się ciężko, o ile chcemy swoimi konkluzjami zaskakiwać. Dobrze też korzystać z buzzsumo w kwestii pomysłów na artykuł.

    Bardzo fajny i rzeczowy tekst Ola.

  • Hej, fajne podpowiedzi. Ja piszę bardzo emocjonalnie. Dlatego czasami kuleje SEO. Nie chciałabym stracić jakości przekazu i emocji. Tematyka naszego bloga jest bardzo różna :). Czytam Twoje wpisy ostatnio, również te z 2016 roku. Zastanawiałam się czy przez cały pierwszy rok wrzucałaś posty z taką regularnością jaką sobie założyłaś? Chyba wspominałaś o 2 w tygodniu?

    • Hej, na początku założyłam sobie jeden wpis na 2 tygodnie, ale szybko zauważyłam, że daje mi to ogromną frajdę i przeszłam na nowe wpisy dwa razy w tygodniu, w każdy wtorek i czwartek. Potem w 2018 przeszłam na 1 wpis tygodniowo, ale spowodowało to zastój w statystykach i od grudnia znowu są to dwa tygodniowo i widzę znów duży przyrost w wejściach z SEO.

  • Ja od jakiegoś czasu prowadzę bloga o stronach internetowych i najtrudniej jest z regularnością i optymalizacją od SEO.

  • Właśnie! Zapomniałam ostatnio o pogrubieniu tekstu. Ze wszystkim się zgadzam i stosuję. 😉

  • Kiedy kilka lat temu pisałam pierwszy raz o identyfikacji wizualnej, dopadła mnie właśnie “klątwa wiedzy”. Stworzyłam kilka bardzo wartościowych merytorycznie wpisów, ale raczej dla studentów, niż odbiorców, którzy w logo widzą fajny, prosty obrazek 🙂 tak więc wtedy się dziwiłam, czemu nikt nie komentuje? Ale teraz wiem, że z poziomu czytelnika wyglądałam jak wymądrzająca się z mównicy sztywniara 🙂

  • Mi się wydaje że zawsze najlepiej pisać jednotematyczne, chodzi o to aby strona się specjalizowała w czymś konkretnym a nie była o wszystkim. Sam mam strony monotematyczne i wielotematyczne i te co specjalizują się osiągają kilkakrotnie większe wyniki tak samo jak mają stałych czytelników. To taka moja obserwacja jaką widzę że i ty także dostrzegasz.

  • Przydatne infromację, aż zachęciłaś mnie żebym coś skrobnęła dzisiaj 😉

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

0