Najtrudniejszy jest pierwszy krok, jeśli chodzi o działania w social media. Naprawdę, wiem to z doświadczenia. Sama zwlekałam z otworzeniem marki Jestem Interaktywna i udzielaniu się na portalach społecznościowych. Choć zaczynałam w 2015 roku, to czasami żałuję, że nie zrobiłam tego wcześniej. I to pomimo tego, że na początku strasznie się bałam. Także doskonale rozumiem Twoje obawy. A jak zacząć? Najpierw przeczytaj ten tekst!

Określ grupę docelową

Mam wrażenie, że ostatnio najczęściej wspominam właśnie o określeniu grupy docelowej. Ale taka jest prawda. To pierwszy krok, który powinniśmy zrobić zaczynając działania w social media. Bez tego nie ruszymy dalej, a nasze treści przepadną w czeluści Internetu. A tego przecież nie chcesz, prawda? Więc weź kartkę, długopis i zacznij opisywanie persony, czyli osoby z Twojej grupy docelowej. Określ jej płeć, wiek, zainteresowania, pracę. Wypisz z jakimi problemami się boryka i jak Twoje treści mogą jej pomóc albo zainspirować do dalszego działania czy wprowadzenia zmian.

Zdefiniowanie, opisanie osób, do których kierujemy swoje treści na social media jest kluczowe. Ja na początku swoich działań określiłam, że będę tworzyć dla kobiet, które chcą mieć swoje miejsce w sieci – założyć biznes, prowadzić bloga, ale nie stać ich na wydanie kilku tysięcy złotych na postawienie strony internetowej przez specjalistę. Założyłam, że będę w różny sposób edukować kobiety w tym zakresie – stworzyłam e-booki i książki branżowe, kursy online, Interaktywną Paczkę, a teraz szykuję się do startu III Interaktywnej Konferencji Online. Gdybym nie określiła w 2015 roku swojej grupy docelowej, do której kieruje swoje treści w social mediach, to z pewnością nie osiągnęłabym tego.

Wybierz platformy społecznościowe

Platform społecznościowych mamy wiele. Na początku wybierz sobie 2-3 miejsca, w których zaczniesz publikować swoje treści. A jak je wybrać? Zarejestruj się na wybranych portalach i zobacz, czy znajduje się tam Twoja grupa docelowa. Wtedy łatwiej będzie Tobie dotrzeć ze swoim przekazem i nawiążesz relacje ze swoimi odbiorcami, którzy będą potencjalnymi klientami Twoich produktów czy usług.

Na jakich portalach społecznościowych możesz publikować:

Każda z platform rządzi się swoimi prawami, więc zarejestruj się i poobserwuj!

Przygotuj odpowiednie treści i publikuj je!

Jeśli już masz określone na jakich portalach przebywa Twoja grupa docelowa i gdzie chciałabyś publikować, to czas na przygotowanie odpowiednich treści! A treści i ogólnie działania w social media będą się właśnie różniły w zależności od wybranych przez Ciebie miejsc społecznościowych, a także od branży, w której działasz oraz od tego, jakie produkty czy usługi oferujesz.

Na Facebooka i Instagram możesz tak naprawdę przygotować wszystkie rodzaje treści. Sprawdzi się tutaj i wideo (rolki, webinary, live’y, stories) i sama treść i grafiki, czy nawet tzw. instakaruzele. Na początku zobacz jaka forma pokazywania treści pasuje Tobie najbardziej i tak działaj. Nie zmuszaj się na początku do czegoś, co Ci nie odpowiada. Będziesz się stresować, a Twoi odbiorcy to wyczują i będzie Tobie ciężej nawiązać z nimi relację.

Przy tworzeniu treści pamiętaj o tzw. recyklingu treści, czyli o tym, aby w miarę możliwości wykorzystywać je na inny platformach społecznościowych. Jak nagrywasz wideo, to zastanów się, gdzie możesz je później również opublikować. Więcej o tworzeniu treści napisałam we wpisie o Content Marketingu.

Nie zniechęcaj się

Jak pisałam wcześniej – na początku może być Tobie ciężko się przełamać. Sama tak miałam. Kiedyś na myśl o tym, że mam być nagrywana, to wychodziły mi na szyi czerwone plamy. Z tego względu na ślubie zrezygnowaliśmy z mężem z kamerzysty! W pewnym momencie działalności po prostu się przełamałam. Zrobiłam jednego (bardzo krótkiego) live’a. Potem webinar i… tak jakoś poszło. Ale to wszystko przyszło z czasem! I jestem pewna, że u Ciebie również tak będzie!

Poza tym pamiętaj o tym, aby nie porównywać się do kogoś, kto już od lat prowadzi swoje działania w social media. Ja teraz mam już sporą społeczność zgromadzoną wokół marki Jestem Interaktywna, ale przecież na samym początku to tak nie wyglądało. Raz robiłam mniejsze, raz większe kroki. Popełniałam błędy, ale dalej działałam, nie zniechęciłam się.

Działania w Social Media są jednak trudne do ogarnięcia?

Zdaję sobie sprawę, że na początku działalności online prowadzenie profili na social mediach nie jest łatwe. Trzeba wiele rzeczy ogarnąć, usystematyzować, wdrożyć się w to. Dlatego też jeden dzień III Interaktywnej Konferencji Online poświęcony jest działaniom w social media. Specjaliści z branży podzielą się swoim doświadczeniem na temat prowadzenia profili społecznościowych w kontekście promocji produktów online:

  • Margarita Vradii – Dlaczego TikTok wart jest Twojej uwagi?
  • Tomasz Berlak, Katarzyna Dąbrowska, Maja Strzelecka, Aleksandra Sidorowska, Paula Balicka-Zańczak, Ola Gościniak – PANEL DYSKUSYJNY – Instagram,Tiktok, Blog, LinkedIn czy YT?
  • Weronika Modzelewska – 5 skutecznych sposobów na promocję Twojego produktu w social mediach

A w trakcie prelekcji uzyskasz odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Jak zadbać o spójność wizerunkową i jednocześnie skuteczną komunikację z klientem?
  • Jak prowadzić komunikację z odbiorcami na różnych platformach?
  • Jak możesz wykorzystać TikToka w swoim biznesie?

To tak naprawdę drobny wycinek tego, czego dowiesz się na konferencji o działaniach w social mediach. Jeśli chcesz usystematyzować, określić kierunek swoich działań, to serdecznie Cię zapraszam do udziału!

P.S. Interaktywna Akademia WordPressa już trwa! Stwórz stronę WWW lub sklep online na WooCommerce i odbierz świadectwo ukończenia szkolenia wystawione przez placówkę oświatową Jestem Interaktywna na druku MEN. Dołącz do prawie 10 000 zadowolonych studentek i studentów. Nabór trwa do zajęcia wszystkich miejsc! CHCĘ POZNAĆ CENY! ⇒

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *