W tym artykule poznasz słowniczek najczęściej spotykanych pojęć w SEO – w tym pojęcia takie jak długi ogon, czy atrybut alt.
Jeśli wolisz zamiast video wersję pisaną, to poniżej znajdziesz transkrypcję.
Czego dowiesz się z tego artykułu?
- Dowiesz się, czym jest długi ogon,
- co to jest content marketing
- i o co chodzi z kanibalizacją słów kluczowych?
Sprawdź słowniczek pojęć SEO od A do K!
A
Algorytm
A jak algorytm. Algorytm Google to funkcja (zbiór kodu), który sprawdza różne aspekty Twojej strony internetowej. Dzięki temu wyniki wyszukiwania pojawiają się w konkretnej hierarchii w Google. Niektóre rzeczy, które mają wpływ na ten algorytm są ogłoszone, a niektórych możemy się tylko domyślać, na podstawie różnych obserwacji i doświadczeń. Specjaliści z Google często milczą na ten temat, co w tym algorytmie się znajduje. Tak czy siak, to on odpowiada, na jakim miejscu znajdują się wyniki wyszukiwania Twojej strony.
Atrybut alt
A jak ALT, czyli atrybut alt, inaczej alternatywny tekst. To ten atrybut, który musisz uzupełniać przy uzupełnianiu zdjęć, aby roboty Google w celu indeksacji mogły przeczytać, co znajduje się na zdjęciu.
Anchor Text
Następne pojęcie to Anchor Text. To ten tekst, który pojawia się w linku, czyli ten, który jest widoczny i po jego kliknięciu przechodzi się na inną stronę.
Atrybut nofollow
Gdy link ma atrybut nofollow nie podążają za nim roboty Google. W momencie, gdy roboty Google natrafią na stronę z takim linkiem, to nie pójdą dalej na kolejną stronę, która za tym linkiem się znajduje.
Artykuły
Na A są także artykuły, czyli te treści, które warto tworzyć na stronie internetowej, aby zadbać o SEO strony. Najlepiej stworzyć bloga, na którym cyklicznie będa pojawiały się nowe wartościowe treści.
B
Ban
Ban to działania, jakie wykonuje Google, jeśli źle pozycjonujemy naszą stronę. Gdy wykorzystujemy takie techniki, które są niezgodne z wytycznymi Google, to nasza strona może zostać zbanowana, czyli wyrzucona z wyników wyszukiwania.
Black Hat SEO
To jest takie SEO, które składa się z nie do końca fajnych działań np. spamowanie linkami, czy ukrywanie treści na stronie. Takie działania mogą przynieść bana. Jak widać, obydwie rzeczy nie bez powodu są na literkę B.
C
Content marketing
Content to są treści na Twojej stronie. Warto budować treści na stronie, tworzyć nowe artykuły – nowy content, bo to ma jak najbardziej pozytywny wpływ na SEO.
Copywriter
To kolejne pojęcie na C. Copywriter jest powiązany z content marketingiem, co więcej znacznie lepiej zatrudnić jest copywritera, który będzie tworzył treści na naszą stronę, niż oddawać stronę w opiekę firmie pozycjonerskiej. W przypadku firm pozycjonerskich nie zawsze mamy pewność, czy czasem nie stosują takich technik, jak black hat SEO, co niestety jest w Polsce bardzo częstym działaniem.
D
Description
Description jest to ten opis, który pojawia się w wynikach wyszukiwania – często nazywany jest także meta description albo opisem.
Duplicate content
Oznacza to, że dany artykuł jest zduplikowany jeszcze raz np. w ramach Twojej strony bądź został opublikowany, jako kopia na innej. To jest bardzo złe dla SEO – nie duplikujemy treści, zdecydowanie lepiej pisać unikalne teksty pod SEO, czyli wartościowe i bez powtórzeń.
Długi ogon
Frazy długoogonowe to frazy, które są dłuższe, bardziej szczegółowe i specyficzne, przy czym łącznie zajmują ponad 70% wszystkich wyszukań w Google. Zdecydowanie warto na nie pozycjonować! Co więcej, łatwiej jest się na nie pozycjonować, bo są mniej oblegane. Jak to zrobić? Za pomocą wartościowych treści.
F
Fraza kluczowa
Fraza kluczowa jest to sformułowanie, pod które pozycjonujemy ten artykuł bądź całą naszą stronę internetową. Fraza kluczowa może składać się ze słów kluczowych. Fraza kluczowa może mieć kilka słów, jednak powinny być one logicznie uporządkowane. Frazą kluczową mogą być “samochody osobowe” a słowami kluczowymi będą “samochód” i “osobowy”.
G
Pod literą G znajdują się aż trzy przydatne narzędzia do SEO!
Google Analytics
Google Analytics służy do statystyk.
Google Trends
Google Search Console wykorzystuje się do sprawdzania indeksacji strony internetowej.
Google Search Console
W Google Trends, gdzie możesz sprawdzić trendy słów kluczowych.
Jest to naprawdę świetna literka na darmowe narzędzia, które możesz wykorzystać do dbania o SEO swojej strony.
H
Hosting
Warto wybrać hosting, który jest szybki i będzie miał wpływ na szybkość Twojej strony internetowej.
.htaccess
Jest to plik, który znajduje się na serwerze, w którym czasem konieczne są modyfikacje, by lepiej dostosować stronę pod SEO. Zazwyczaj są one związane z szybkością strony z cachowaniem konkretnych plików.
K
Kanibalizacja słów kluczowych
Kanibalizacja jest to zjawisko, którego nie chcemy, jeśli zależy nam na pozycjonowaniu strony internetowej. Google prezentuje różnorodne wyniki wyszukiwania. Jeśli wpisujemy daną frazę, pojawia nam się po jednym wyniku z różnych stron. Jeśli na danej stronie pojawi się 10 artykułów na ten sam temat do tej samej frazy, to najpierw one między sobą rywalizują, który najlepiej jest zoptymalizowane i wyświetlany jest tylko jeden. Tym samym zjada on pozostałe artykuły. Jak uniknąć kanibalizacji słów kluczowych? Możemy pozbyć się tego stosując różne synonimy. Język polski jest tak bogaty, że nie będzie z tym problemu!
Katalogi stron
Kiedyś pozycjonowało się głównie poprzez umieszczanie linków do strony WWW w katalogach, w tej chwili nie ma to już tak dużego znaczenia. Zdecydowanie lepiej jest pozyskiwać linki w zupełnie inny sposób.
Na tym zakończę dzisiejszy słowniczek SEO. Od literki L zaczniemy za tydzień w kolejnym artykule.
Daj znać w komentarzu, czy znałaś, takie pojęcia, jak długi ogon, kanibalizacja słów kluczowych, czy może atrybut alt?
7 Komentarze
“eśli na danej stronie pojawi się 10 artykułów na ten sam temat do tej samej frazy, to najpierw one między sobą rywalizują, który najlepiej jest zoptymalizowane i wyświetlany jest tylko jeden.” – nie do końca jest to prawdziwe zdanie. Mam pod opieka kilka serwisów gdzie kanibalizujące strony są wszystkie w top10. Oznacza to tyle, że zajmuje np 3/10 wyników – czyli jest to zdrowa kanibalizacja.
Podeślij linka z przykładem albo o jaką frazę chodzi, chętnie obczaję 🙂
Serwis Agory, duży 😉
Ok, duże serwisy to troszeczkę inny worek i nie do nich kieruję swoje artykuły. Ale i tak ciekawi nie ten temat 🙂 Czy u Ciebie działa to dla dokładnie takiej samej frazy kluczowej w tytule i w treści? Nie mówię tu o tym, że w jednym artykule jest ona uszczegółowiona a w innym bardziej ogólna, tylko dokładnie taka sama.
Z mojego doświadczenia najgroźniejsze to jest w przypadku artykułów “serii”, które często tworzą blogerzy np. Ważne miejsca do zwiedzania w Warszawie 1, Ważne miejsca do zwiedzania w Warszawie 2 i nagle się okazuje, że jest 5 artykułów o tej samej frazie kluczowej różniącej się tylko cyferką. Nie spotkałam jeszcze tego typu serii, która smakowicie by się nie zjadła 😀
Po raz drugi zasiadam do czytania Twojego kursu “opanuj SEO w 14 dni”, który udało mi się wygrać na interaktywnej grupie. Wcześniej wrzuciłam go sobie na ebook, ale zdecydowanie bardziej polecam naukę z PDF, ponieważ od razu można zajrzeć na podane przez Ciebie strony. Właśnie usunęłam wszystkie odnośniki do linków wew. pod postacią TUTAJ, TAM itd. Dodałam też mapę strony w Google Search Control. Mam do zrobienia jeszcze kilka innych rzeczy, niemniej – dzięki Tobie wszystko będzie pod kontrolą! 🙂 fajnie, że jesteś, Olu! Doceniam również to, że tak angażujesz się na grupie i nam pomagasz!
Super, działaj! Jesteś wielka <3
<3!