• Autor
    Wpisy
  • #121788
    Anna Ertekin
    Uczestniczka

    Cześć dziewczyny! Mogę na próbę i przetestowanie swoich umiejętności stworzyć stronę dla znajomej. Poprosiłyśmy osobę która dotychczasowo zajmowała się jej stroną o przekazanie podstawowych informacji. Otrzymałyśmy jedynie cos takiego:

    http://ftp.pomyslograf.nazwa.pl
    /w tej linijce chyba jest login/
    /w tej linijce jest hasło/

    Baza danych
    /znowu login2/
    /hasło 2/
    mariadb114.pomyslograf.nazwa.pl
    port: /tutaj 4 cyferki/
    Phpmyadmin: https://mariadb.nazwa.pl/

    nie za bardzo umiem i wiem gdzie mogę się zalogować aby zacząć ćwiczyć robienie stronki. Pomożecie mi? Wydaje mi sie, że brakuje loginu do hostingu, ale nie wiem a pan informatyk nie był zbyt miły na wieść o tym, że chcemy odświeżyć stronkę (ps. strona nie ma SSLa oraz php wersje 7.2.24-0ubuntu0.18.04.17 !)

    Z góry wielkie dzięki za pomoc. Znajomej jak coś nie zależy na zachowaniu dotychczasowych treści, mogę tworzyć od zera, stara strona nie jest napisana w wordpressie, strona to biurorachunkowe.pro

    • This topic was modified 3 tygodnie, 2 dni temu by Anna Ertekin.
    #121805

    Hej, testowanie najlepiej robić na subdomenie na własnym hostingu, nie na oficjalnej stronie 🙂 Przy testowaniu zazwyczaj bawisz się wyborem motywów, wtyczek, z czego sporo rzeczy się potem usuwa, ale zostają wpisy w bazie danych, strona działa wolno.

    To, co otrzymałaś, to dane logowania do serwera ftp (logujesz się przez program Filezilla) i dane logowania do bazy danych. Klient powinien od wykonawcy czy projektanta otrzymać minimum login i hasło do WordPressa i hostingu. Możesz co prawda stworzyć użytkownika w bazie danych, ale to nie o to chodzi, żebyś miała trudniej jako laik 🙂

    Generalnie klientka sama powinna kupić sobie hosting i tylko go udostępnić wykonawcy, który instaluje tam WordPressa i buduje stronę. Niestety jeszcze zdarza się, że taki wykonawca robi to na swoim hostingu (dla wielu klientów) i pobiera za to opłatę od klienta. Niestety to potem ma takie konsekwencje, że klient nie ma możliwości otrzymania hasła do hostingu, bo są tam też strony innych klientów. Jeśli chcesz mieć niezależność najlepiej przenieść domenę (trzeba będzie uzyskać kod auth info) na własnoręcznie wykupiony hosting i tam budować stronę od podstaw. Jak będziesz miała jakieś pytania, to pisz.

    #121810
    Anna Ertekin
    Uczestniczka

    Dzięki za odpowiedz!
    W przypadku mojej znajomej to tak jak opisałaś wykonawca pobiera opłaty za swój hosting, bo ona nie ma dostępu kompletnie do niczego. Przed przystąpieniem do kursu “Jestem Interaktywna” tworzyłam sobie sama jej stronkę tylko tak dla ćwiczeń (bo nie miałam pomysłu na swoją stronkę) w aplikacji “local”, więc motyw i zarys jak strona będzie wyglądać mam już, ale nie ufam sobie na tyle żeby to zaimportować. Wolałabym robić od zera stronkę po wskazówkach Oli, skoro motyw i treść mam już mniej więcej gotowe to testów nie będę już robić.

    Czyli teraz:
    1. polecę znajomej kupienie własnego hostingu i przeniesienie domeny tak by być niezależnym, a potem już tak jak Ola opisywała w kursie, że instalacja wordpressa itd..

    2. od wykonawcy mam uzyskać kod auth info do domeny. tylko tyle?

    czy ja dobrze rozumiem, czy ominełam jakiś szczegół? Wykonawca nie jest szczęśliwy, że chcemy odświeżyć stronę i sam nawet zniechęcał znajomą podczas rozmowy telefonicznej, że “nie trzeba” (a strona wygląda rodem z roku 2000 😃 ) więc chciałabym mieć jak najmniej z nim kontaktu… także bardzo proszę o wskazówkę, czy coś jeszcze mam od niego wyciągnąć 🙂 Pozdrawiam!

    #121988

    Tak, jak już będziesz miała domenę na własnym serwerze to instalujesz WordPressa od nowa i działasz po swojemu. Zwróć uwagę, że jeśli klientka miała pocztę firmową w domenie i chce zachować swoje maile, to je również trzeba będzie przenieść. Jeśli jej nie są potrzebne, to musisz założyć taką samą skrzynkę pocztową u nowego operatora, żeby miała dostęp do niej (zmienią się dane logowania do poczty).

    #122025
    Anna Ertekin
    Uczestniczka

    Dzięki za podpowiedz o skrzynkach mailowych!
    1. Na pewno będziemy przenosić, bo tam mają wszystkie faktury i korespondencje z klientami przez lata – czy mogłabyś mi podpowiedzieć o co mam zapytać obecnego wykonawce by to zrobić?

    2. Wybierzemy dla znajomej chyba hosting LH – by mieć pomoc supportu na początku, widzałam że cena to 50.00 zł / pierwszy rok 199.00 zł / odnowienie – czyli w drugim roku 199zł i (teoretycznie jeżeli nie będzie żadnej podwyżki typu inflacyjnej) to taka cena miałaby być w kolejnych latach? Przepraszam, może głupie pytanie, ale wolę się zapytać i być pewna, niż potem powielać mój błąd bo bałam się zapytać.

    3. Też przymierzam się do kupna własnego hostingu i domeny i chciałabym mieć pewność że nie będę mieć jakiegoś niemiłego zaskoczenia przez moją niewiedzę później – zauważyłam że np. SeoHost ma hosting teraz w promocji za 37zł a potem odnowienie za 97zł, tak samo domena w seohost jest za 15zł a potem za 69zł (w LH domena jest za 15zł, a po roku za 129zł). W odróżnieniu od mojej znajomej księgowej ja nie mam żadnych maili, wcześniejszych działań więc zastanwiam się nad tańszym hostingiem bo na razie nie mam żadnych przychodów i myślę czy seohost jest ok, boję się że chcąc przyoszczędzić będę miała później kłopoty z czymś. Proszę dajcie mi znać co myślicie

    #122043

    Jeśli wybierzesz hosting w LH to oni się zajmują migracją skrzynek pocztowych — wystarczy, że ich o to poprosisz (będą potrzebowali kilku danych jak hasła do skrzynek i ich nazwy). Mogą też migrować samą stronę – wszystko Ci powiedzą. Na pewno trzeba sprawdzić ile miejsca zajmuje poczta obecnie żeby sprawdzić czy wystarczy Ci 5GB pojemności serwera (tyle ma ten serwer za 50 zł o którym mówisz – pakiet KIWI).

    SEOhost jest ok, korzystałam z ich usług stawiając strony dla klientów. Mam tam też kilka domen. Mam nawet kod rabatowy do Seohost “infoblogerka”. Jeśli chcesz możesz skorzystać. Operatora zawsze można zmienić, więc jeśli będąc w jednej firmie bedziesz chciała przejść do drugiej, to zawsze można to zrobić i zazwyczaj takie przeniesienie bezpłatnnie zrobi za Ciebie support 🙂

    #122447
    Anna Ertekin
    Uczestniczka

    Dzięki wielkie za całą pomoc! Po problemach ze znalezieniem serwerów i haseł do domen, itp. jesteśmy w miejscu, gdzie chyba mam wszystkie potrzebne info.

    Znajoma używa cyberfolks do odnawiania swojej domeny, a swoją pocztę firmową ma na gmailu i jej za to faktura przychodzi co miesiąc.
    Teraz, żeby nic złego nie zrobić to jeżeli powiedzmy nie zaproponuję jej migrację domeny i poczty do LH – będzie wszystko ok? Nie chciałabym stracić jej poczty, bo ma tam mase informacji od jej klientów. Bardzo proszę o wskazówkę, co zrobić by nie wysypało się wszystko, a co najgorsze to żeby nie stracić maili…

    – Czy teraz jedynie ma jedynie kupić serwer na LH i zmienić serwer. Nic więcej? Czy wtedy poczta się nie usunie?

    Przepraszam, ale nie dość, że to pierwsza moja strona testowa to jeszcze taki trudny przypadek 🙁

    #122484

    Spokojnie, jeśli planujesz pracować w tym zawodzie, to będziesz to miała na początku dziennym. Każdy kiedyś zaczynał 🙂 Musicie się dowiedzieć gdzie klientka ma pocztę konkretnie. Czy ma ją w gmailu bo tam ma ją podpiętą, czy ma podpiętą domenę do poczty z workspace’a. Jeśli klientka korzysta z Google Workspace (Gmail dla firm), to nic się nie stanie z jej mailami, bo są przechowywane na serwerach Google. Po przeniesieniu domeny wystarczy przepisać rekordy MX w panelu LH, żeby wskazywały na Google – o to możesz też zapytać supportu LH co i jak to Ci na spokojnie wytłumaczą.
    Jeśli jednak poczta jest na serwerze CyberFolks i działa jako klasyczna skrzynka e-mail (np. w ramach ich hostingu), to tę pocztę trzeba będzie przenieść do nowego operatora – LH zrobi Ci to za darmo wystarczy im przekazać odpowiednie dane. Spokojnie możesz ich też o wszystko pytać, mają doświadczenie z laikami i pomogą i wytłumaczą jak będzie trzeba.

    Musisz też zrobić transfer domeny do nowego operatora. Transfer domeny nie zmienia automatycznie serwerów DNS, więc strona i poczta będą działać jak wcześniej. Upewnij się, że po transferze DNSy są ustawione tak samo jak przed zmianą.

    Po zmianie serwera/rekordów MX sprawdź, czy poczta wysyła i odbiera wiadomości poprawnie.
    Warto też poczekać 24-48h, bo zmiany DNS mogą propagować się przez jakiś czas.