Chcesz wiedzieć, jak powinno wyglądać menu główne strony WWW? Ten video poradnik przypadnie Ci do gustu!
Jeśli wolisz zamiast video wersję pisaną, to poniżej znajdziesz transkrypcję.
Czego się dowiesz?
- Ile powinno być opcji w menu do wyboru?
- Jak podzielić tematycznie opcje w menu głównym?
- Jak stworzyć intuicyjne menu główne strony?
Liczy się… liczba
W menu niezwykle ważna jest liczba opcji — powinno być od 5 do 7 głównych opcji do wyboru. Dlaczego to tak istotne? Jeżeli opcji jest za mało, to strona może wydawać się uboga, natomiast bardziej niebezpieczna jest zbyt duża liczba opcji, ponieważ może ona utrudniać wybór i w rezultacie spowodować opuszczenie witryny przez czytelnika.
Wyobraź sobie, że jesteś w supermarkecie i chcesz kupić dżem truskawkowy. Nie masz określonych preferencji, podchodzisz do półki a na niej stoi ponad 20 rodzajów dżemu truskawkowego. Trudno Ci oszacować, który jest lepszy — jeden ma mniej cukru, kolejny kawałki owoców, a jeszcze inny jest aksamitny. Koniec końców nie możesz się zdecydować i wychodzisz ze sklepu z dżemem brzoskwiniowym, bo tego były tylko 3 opcje do wyboru.
Dokładnie tak samo jest na stronie internetowej. W menu nie powinno być za dużo opcji. Jeśli masz wiele podstron, to znacznie lepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie menu drugiego rzędu np. w kolumnie bocznej. Możesz także zrobić menu w formie „dropdown”— czyli po najechaniu na menu główne otwierają Ci się jeszcze dodatkowe podstrony. Dzięki temu jesteś w stanie dać łatwiejszy wybór swoim odbiorcom i zatrzymać ich dłużej na stronie. Bo nie chcesz ich zniechęcić, prawda?
Menu główne strony — nazwa opcji i fonty
Jak powinny być nazwane opcje w menu? Najlepiej zwięźle, ale i treściwie. Lepszym rozwiązaniem są maksymalnie dwuwyrazowe opcje -np. „kontakt”, „o mnie”, „portfolio”, czy „strona główna”. Dobrze też wykorzystywać ogólnie przyjęte normy, które są obecne na innych stronach zamiast „Skontaktuj się z nami” lepiej wybrać standardowy „Kontakt”. Kontakt powinien być także ostatnią zakładką w menu, bo właśnie w tym miejscu odbiorcy będą się spodziewać tej podstrony.
Jak jeszcze powinno wyglądać menu? Ważne, by wykorzystać czytelne fonty. Jeśli font jest mniej czytelny, można pokusić się o wielkie litery.
Podział tematyczny w menu głównym
W jaki sposób podzielić tematycznie opcje w menu głównym? Nie powinnaś dzielić tylko ze względu, na to, jak Ci się wydaje. Należy wziąć pod uwagę fakt, że jako osoba prowadząca tę stronę możesz cierpieć na tzw. “klątwę wiedzy”. Dla Ciebie jasne jest, gdzie konkretnie znajduje się dana rzecz na blogu, jednak musisz pamiętać, że dla Twoich czytelników nie jest to takie oczywiste.
Tworząc menu główne myśl o odbiorcach, którzy będą szukać informacji na Twojej stronie. Nie wiesz, jak to dobrze rozplanować? Skorzystaj z opinii swoich klientów i czytelników — możesz zrobić to za pomocą np. ankiety.
Kolejnym sposobem jest rozeznanie się w Internecie. Istnieje wiele grup na Facebooku, gdzie są obecni Twoi potencjalni klienci. Zapytaj, czy aktualne menu jest dla nich intuicyjne. Możesz także podać konkretne informacje o firmie i zapytać odbiorców, gdzie konkretnie poszukiwaliby takich informacji na stronie. Jeśli w tych zakładkach, w których one się znajdują — to dobrze, jeśli nie — to musisz poświęcić jeszcze trochę pracy nad architekturą informacji na stronie WWW.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania to zapraszam Cię do mojej grupy wsparcia na Facebooku, gdzie możemy wspólnie przyjrzeć się Twojemu menu i sprawdzić, czy jest ono intuicyjne.
2 Komentarze
Czyli pozostaje mi tylko przenieść “kontakt” na koniec menu, reszta zrobiona:)
To pięknie <3