Zaczynasz przygodę ze swoim biznesem? Super! Bardzo się cieszę i trzymam kciuki za sukces! Pamiętaj jednak o jednej rzeczy i to niezależnie od tego, czy masz zamiar sprzedawać produkty fizyczne, cyfrowe, czy też świadczyć usługi. Najlepiej, jeśli zadbasz o to od samego początku swojej działalności. Będzie Ci łatwiej osiągnąć wyznaczone cele i spełniać marzenia. A co to jest za rzecz? To marketing internetowy, czyli inaczej e-marketing! W tym wpisie przybliżę Tobie ten temat. Miłej lektury!
Co to jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to zespół działań, które mają na celu wypromowanie produktu i/lub usługi, aby je sprzedać i zdobyć klientów. Czyli to, o co chodzi w zwykłym marketingu. Różnica jest jednak taka, że w internetowym wszystko dzieje się w sieci i korzysta się z przeznaczonych do tego narzędzi. A tych jest całe mnóstwo! Na początku warto jednak skupić się na jednych czy dwóch działaniach, a z czasem je po prostu rozszerzać.
Marketing internetowy – rodzaje
Do e-marketingu najczęściej zalicza się:
- Tworzenie strony www / sklepu internetowego / bloga wraz z odpowiednim pozycjonowaniem, czyli SEO. Celem pozycjonowania jest to, aby strona była widoczna na jak najwyższym miejscu w wyszukiwarce. Dzięki temu witryna będzie miała więcej odwiedzających, co z kolei przełoży się na większą liczbę klientów. Więcej informacji na temat SEO znajdziesz we wpisach, które znajdują się już na moim blogu.
- Prowadzenie kanałów na portalach społecznościowych. W ten sposób można zdobyć klientów, ale kanały powinny być odpowiednio prowadzone. Inne treści będą odpowiednie na Instagram, a co innego wybije się na TikToku, czy YouTube. O promocji produktów fizycznych, online oraz usług w Social Mediach będzie na III Interaktywnej Konferencji Online. Poznasz sprawdzone sposoby, które będziesz mogła od razu wdrożyć w swoim biznesie.
- Reklamy Google oraz w Social Mediach. Jestem pewna, że jako użytkownik Internetu już niejeden raz spotkałaś się z tymi reklamami. Pojawiają się na stronach internetowych czy w trakcie scrollowania Facebooka, Instagrama czy TikToka. A jak to działa? Określa się budżet reklamowy, tworzy odpowiednie kreacje i w ten sposób zdobywa klientów. Każda platforma rządzi się jednak swoimi prawami i sprawdzają się na nich inne formaty.
- Newslettery i jest to nazywane e-mail marketingiem. Polega na wysyłaniu wiadomości mailowych i budowaniu w ten sposób relacji z odbiorcami. Wielu osobom kojarzy się ze spamem, ale to błędne myślenie! Dobrze prowadzony newsletter, z treściami dopasowanymi do odbiorców, owocuje. A do tego jest super alternatywą, jeśli któryś portal społecznościowy będzie mieć awarię albo po prostu stracisz na nim konto. O tym czym jest newsletter pisałam tutaj – Newsletter – co to jest i czy musisz go mieć.
- Influencer Marketing, czyli współprace płatne lub barterowe z influencerami. Jak to wygląda? Robisz research i wybierasz osobę, która powinna mieć zbliżoną grupę docelową do Twojego produktu czy usługi. Składasz propozycję współpracy, podpisujesz umowę i… o Twojej marce dowiaduje się więcej osób, dzięki czemu masz więcej klientów. Warto jednak poświęcić czas na wybór odpowiedniej osoby do współpracy.
- Content Marketing i Wideo Marketing, czyli tworzenie odpowiednich treści, które będą pojawiać się w konkretnych miejscach. Co innego przyciągnie do Twojej marki ludzi na Facebooku, newsletterze czy na TikToku. Zastosowanie odpowiedniej strategii spowoduje, że dotrzesz do osób, które będą zainteresowane Twoim produktem czy usługą.
Jak zacząć przygodę z internetowym marketingiem?
Na początku warto określić naszego idealnego klienta, odbiorcę treści, tzw. personę. Bez tego ciężko będzie Tobie zacząć z tym gdzie oraz przede wszystkim jakie treści chcesz publikować. Określ czy jest to kobieta, czy mężczyzna. Napisz ile ma lat, czym się zajmuje oraz interesuje. Warto też napisać z jakimi problemami na co dzień się boryka i w jaki sposób Twój produkt czy usługa może tej osobie pomóc.
Jeśli już masz to opracowane, to warto zainwestować w swoje miejsce w sieci – strony internetowej. To do niej będziesz kierować swoich klientów, dlatego warto zadbać o to miejsce od samego początku. Możesz wyklikać swoją stronę sama (np. z pomocą kursów z Akademii WordPressa) albo zlecić komuś jej wykonanie. A po postawieniu witryny od razu zacznij tworzyć treści zgodnie z zasadami SEO, aby algorytm Google mógł wyżej zaindeksować Twoją stronę. Jednocześnie warto na tym etapie zainteresować się tworzeniem newslettera, choć jak nie masz takich możliwości, to oczywiście możesz też zająć się tym później.
Teraz czas na wybór platform, dzięki którym będziesz docierać do swoich potencjalnych klientów, odbiorców. Po opracowaniu persony będzie Ci łatwiej o tym zdecydować. I na tym etapie wybierz też w jaki sposób będziesz się komunikować. Np. na Instagramie możesz tworzyć grafiki, nagrywać stories czy rolki. Możliwości jest mnóstwo.
Sposoby wykorzystania marketingu internetowego
Wykorzystanie marketingu internetowego różni się w zależności od tego, co oferujesz swoim odbiorcom. Poniżej zobaczysz kilka przykładów na to, jak z niego skorzystać w zależności od tego czy zajmujesz się produktami fizycznymi, cyfrowymi czy usługami.
Produkty fizyczne
W zależności od tego czy sama od podstaw zajmujesz się produkcją produktu fizycznego, czy też może tylko sprzedażą, to różnie możesz wykorzystać marketing internetowy.
Zacznijmy od Wideo Marketingu. Tutaj możesz nagrywać filmiki, w których pokażesz dostawę produktu do sklepu. Sprawdzi się także nagranie, gdy pakujesz zamówienia. A jeśli tworzysz produkt od podstaw, to koniecznie nagraj fragmenty powstawania produktu. Możesz także nagrać sposób wykorzystania Twojego produktu lub pokazać go w różnych aranżacjach – wszystko zależy od tego, co sprzedajesz.
Nie możesz zapomnieć o Content Marketingu. Swoim odbiorcom koniecznie przekaż jakie wartości może dać im Twój produkt. Pokaż jakie problemy rozwiązuje lub jak wpływa na życie codzienne. Możesz także opisać historię powstawania produktu – od pomysłu do ukończenia projektu. Opisz także doświadczenia z korzystania z produktu.
Oczywiście treści te i wideo możesz umieścić w swoim sklepie internetowym. Tutaj koniecznie pamiętaj też o odpowiednich treściach na karcie produktu, dzięki którym zadbasz o SEO, czyli wypozycjonowanie produktu w wyszukiwarce.
A jak jesteśmy przy stronie, to nie zapomnij także o newsletterze. Możesz informować w nim klientów o procesie tworzenia produktu, o akcjach promocyjnych, o terminach dostaw towaru. Jeśli dotyczy to Twojej branży, to również możesz w ten sposób dzielić się swoją wiedzą, aby umocnić swoją pozycję eksperta od tego rodzaju produktu.
Możesz także nawiązać współpracę z influencerem. To, co polecam, to dobry research i koniecznie podpisanie umowy. Przygotuj się też, że w zależności od influencera taka współpraca może być płatna. Koniecznie określ sposób pokazania produktu, ile będzie zdjęć / stories / rolek itp. itd.
Produkty cyfrowe
Wykorzystanie marketingu internetowego w przypadku produktów cyfrowych jest w pewnym stopniu podobne jak w przypadku produktów fizycznych. Problem stanowi fakt, że w większości przypadków cyfrowego produktu nie jesteś w stanie pokazać tak, jak fizycznego, czyli kursu online nie weźmiesz do ręki. E-book co prawda można wydrukować, ale wiele osób i tak używa takich plików wyłącznie w formie cyfrowej. Jak zatem wykorzystać marketing internetowy w tym przypadku?
Strona internetowa to must have, jeśli chodzi o produkty cyfrowe. Może to być nawet zwykły landing page, ale bez tego ani rusz! To do strony internetowej będziesz kierować potencjalnie zainteresowanych przyszłych kupujących. To w tym miejscu masz możliwość zaprezentowania swojego produktu w całości. Wypisania wszystkich szczegółów, które są istotne dla kupującego. Od razu możesz też podpiąć sklep internetowy i płatności, dzięki czemu transakcja może być od razu zrealizowana.
Przy produktach cyfrowych ważny jest także newsletter. Możesz zacząć od zebrania listy osób chętnych na zakup, kiedy nadal jesteś w trakcie prac nad produktem. Informuj newsletterowiczów o postępie prac, o starcie sprzedaży, o swoich małych sukcesach. W ten sposób możesz też przekazać specjalny kod rabatowy, tylko dla osób, które są zapisane na listę.
Możesz wykorzystać Wideo Marketing. Nagrywaj jak przygotowujesz się do tworzenia produktu – możesz pokazać ilość notatek, które zrobiłaś. Jeśli robisz kurs online, to nagraj filmik z tego, jak wygląda platforma kursowa. Tak samo możesz zrobić w przypadku e-booka – po prostu pokazać jego wnętrze. Oprócz tego możesz też przygotować live, w którym opowiesz o swoim produkcie i odpowiesz na pytania.
Pisząc treści promocyjne dla produktu cyfrowego możesz skupić się na jego tematyce. Opisz jakie problemy pomaga rozwiązać. Napisz też dokładnie do kogo jest skierowany. Nie zapomnij wspomnieć o tym, co się stanie, gdy ktoś kupi i przerobi Twój kurs lub przeczyta e-booka. Możesz przygotować to w formie tzw. instagramowej karuzeli.
Usługi
Wydawałoby się, że w usługach ciężko wykorzystać marketing internetowy. Jest to oczywiście wyzwanie i wiele tu zależy od Ciebie, ale jest to jak najbardziej wykonalne.
Świadcząc usługi musisz posiadać stronę internetową. Na niej koniecznie zaprezentuj siebie. Opisz konkretnie jakie usługi świadczysz i jeśli masz ustalony cennik za daną pracę – też go od razu udostępnij. Zacznij prowadzić też bloga eksperckiego, w którym będziesz dzielić się czytelnikami swoją wiedzą i doświadczeniem. W ten sposób zbudujesz pozycję eksperta w danej dziedzinie, a do tego będzie to super działało na SEO. Masz wątpliwości czy warto? Przeczytaj mój wpis na ten temat: Prowadzenie bloga eksperckiego – dlaczego warto? Jeśli masz się czym pochwalić, to oczywiście stwórz też portfolio. Opublikuj też opinie, które wystawili o Tobie Twoi dotychczasowi klienci.
W usługach jak najbardziej możesz wykorzystać Content i Wideo Marketing. Dziel się swoją wiedzą i doświadczeniem. Przekazuj ciekawostki z branży, którą się zajmujesz. Informuj o nowinkach, które się pojawiają. Możesz też pokazywać swoje portfolio. Jeśli jest to możliwe, to możesz tworzyć krótkie tutoriale z programów, na których pracujesz. Zastanów się też, czy w Twojej branży nie sprawdzą się także cykliczne live’y albo webinary.
Oczywiście możesz wykorzystać także e-mail marketing! Możesz dzielić się w nim swoją wiedzą, czy informować o zmianach, które zachodzą w Twojej branży. To też doskonały sposób na to, by przedstawiać różne case study i problemy, które pojawiły się w trakcie realizacji pewnych zleceń dla klientów.
Czy warto inwestować w marketing internetowy?
Oczywiście, że warto! Na początku warto jednak mierzyć siły na zamiary i jak pisałam wcześniej – skupić się na jednym czy dwóch działaniach, a potem je rozszerzać. Zacząć od działań bezpłatnych, a wraz z rozwojem biznesu przejść do płatnych, które pomogą Tobie jeszcze bardziej rozwinąć markę.
Nie zniechęcaj się na początku, a przede wszystkim nie porównuj do kogoś, kto działa dłużej na rynku niż Ty. Tamta osoba wykonała już pewną pracę i jest po prostu dalej, ale ona też kiedyś zaczynała. I możesz mi uwierzyć – jej też na początku łatwo nie było.
Jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy z zakresu Content Marketingu, Social Mediów i Sprzedaży Produktów, to zachęcam Cię do uczestnictwa w III Interaktywnej Konferencji Online, która właśnie skupia się na tych aspektach. Swoją wiedzą i doświadczeniem podzieli się wielu znanych prelegentów i prelegentek – jak np. Anna Skura, Bartosz Popiel, Kasia Wilk czy Agata Koman.