Zastanawiasz się nad stworzeniem sklepu online? W tym podkaście opowiadam najważniejsze rzeczy związane z tym tematem. Dowiedz się, czy jest to rozwiązanie dla Ciebie i jak zrobić sklep internetowy krok, po kroku. 

Android | Spotify | iTunesSpreaker | StitcherSoundcloud | YouTubeRSS

W podkaście Jak zrobić sklep internetowy znajdziesz:

  • Jakie są korzyści prowadzenia sklepu internetowego?
  • Jakie rozwiązania masz do wyboru?
  • Sklep internetowy cena?
  • Dlaczego warto zrobić sklep samodzielnie?
  • Kiedy wybrać sprzedaż produktów fizycznych, a kiedy wirtualnych?
  • Podstawowe kwestie prawne związane z własnym sklepem online.
  • Dostosowanie sklepu pod RODO.
  • Księgowość, płatności i logistyka.
  • Kwestie technologiczne  – na co zwrócić szczególną uwagę?
  • Promocja sklepu internetowego: newsletter, afiliacja, social media, blog.

Zapraszam do słuchania lub czytania streszczenia i transkrypcji poniżej!

O podkaście Ola GO

Ola GO to interaktywny podkast dla osób, które chcą stworzyć swoje miejsce w sieci, ale nie mają wielkich budżetów. Motywacja do działania, rozmowy z gośćmi, wiedza techniczna przekazana w przystępny sposób pomogą Ci stworzyć własną stronę WWW, która wyraża Ciebie oraz Twój biznes. Zyskaj pozycję eksperta w sieci, bloguj, Bądź Online!

Dlaczego warto mieć sklep internetowy?

Dzięki posiadaniu sklepu internetowego jesteś w stanie uniezależnić swoje dochody od poświęconego czasu. Sklep internetowy umożliwia łatwe skalowanie dochodów, dzięki temu nie musisz non-stop zajmować się sprzedażą produktów, bo sklep funkcjonuje automatycznie. W końcu wszystko dzieje się w internecie! Klienci przeglądają produkty, wybierają je, a potem wrzucają do koszyka. To świetny sposób na dodatkowe zarobki, a nawet główne źródło przychodu w przyszłości.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Jeśli masz pewność, że chcesz założyć sklep internetowy, to z pewnością się zastanawiasz, ile on kosztuje. W zależności od tego, jaki masz budżet na start, możesz wykorzystać różne możliwości. Gdy zlecasz stworzenie sklepu internetowego programiście, taka przyjemność może kosztować Cię minimum 5 000 zł, a w górnej granicy nawet ponad 10 000 zł. Mowa tutaj o profesjonaliście. Nie da się ukryć, że na start taka kwota może skutecznie studzić początkowy zapał.

Zatrudnienie programisty nie jest jednak jedyną opcją, bo sklep na WordPressie możesz stworzyć samodzielnie. Zdecydowanie jest to lepsze rozwiązanie niż decydowanie się na początkującego programistę po kosztach. Wystarczy Ci strona na WordPressie i wtyczka WooCommerce, by wyklikać swój własny sklep internetowy.

Własny sklep internetowy – jak zacząć?

By zacząć działać ze sklepem internetowy należy najpierw zastanowić się nad jego koncepcją. Jaki asortyment ma mieć sklep internetowy? Jak powinno to wyglądać prawnie? Jak rozwiązać kwestie logistyczne? Jak to technicznie wszystko zorganizować? Jak promować sklep?

Stwórz sklep dla odbiorców

Przy tworzeniu sklepu internetowego, warto mieć na uwadze swoją grupę docelową. Dlaczego? Bo to właśnie dla niej tworzysz sklep. To Twoim odbiorcom, przyszłym klientom powinna podobać się strona sklepu, a także jego asortyment.

Odpowiednia nazwa i domena internetowa

Jeśli do wymyślonej przez Ciebie nazwy sklepu nie ma domeny z wolną końcówką .pl lub .com, to zdecyduj się na inną nazwę. Dlaczego? By osoby nie uciekały z Twojego sklepu np. do konkurencji przez omyłki w nazwie.

Produkty fizyczne, czy wirtualne?

Kolejną decyzją, jaką musisz podjąć to, czy decydujesz się na sprzedaż produktów fizycznych, czy wirtualnych? A może wybierasz zarówno pierwszą, jak i drugą opcję.

W przypadku produktów fizycznych musimy się zastanowić, skąd będziemy brać te produkty, czy będziemy je tworzyć samodzielnie, czy będziemy skądś kupować i po prostu sprzedawać pod swoją marką? Szczególnie w przypadku produktów fizycznych bardzo ważne jest testowanie — czyli robienie na początku małych nakładów i sprawdzanie, czy jest zainteresowanie produktem.

Kwestie prawne

W większości przypadków dobrze sprawdza się założenie działalności gospodarczej. Gdy zakładałam sklep Jestem Interaktywna przy blogu, to już miałam swoją firmę. Od niedawna w Polsce istnieje możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji. Tutaj znajdziesz na ten temat artykuł od Kasi Pszonickiej.

Sklep internetowy musi mieć także regulamin i politykę prywatności. Należy go dostosować pod RODO. Przed startem sklepu wszystko powinno być w tej kwestii dopięte na ostatni guzik. Świetne pakiety dokumentów dla sklepów internetowych znajdziesz u Wojtka Wawrzaka.

Następną istotną kwestią jest księgowość. W przypadku sklepu internetowego warto zautomatyzować księgowość. Dzięki temu sklep faktycznie będzie bezobsługowy. Na blogu Jestem Interaktywna wykorzystuję księgowość iFirmę ze wtyczką od WPDesk. Dzięki temu wszystko jest automatycznie generowane i moja działalność ogranicza się raz w miesiącu do zebrania faktur kosztowych i wysłania ich do księgowej, bo faktury dochodowe już u niej są.

Jak zrobić sklep na WordPressie?

Jaką technologię wybrać?

Technologii sklepu internetowego masz naprawdę wiele do wyboru. Możesz zdecydować się na WordPress + wtyczkę WooCommerce i to jest rozwiązanie, które mam u siebie i bardzo polecam. Co więcej, jest także Shopper i Shoplo. Jednak warto pamiętać, że tworząc sklep na cudzym hostingu i cudzej platformie często musisz dodatkowo płacić — może to być abonament bądź prowizja od sprzedaży. Istnieją także dedykowane platformy pod sklepy, jak PrestaShop, natomiast są to już dużo bardziej skomplikowane systemy i trudniej na nich samodzielnie zrobić sklep internetowy.

Dlaczego WooCommerce jest dobrym rozwiązaniem?

Jeśli masz stronę na WordPresie, to utworzenie sklepu zaczyna się po prostu od zainstalowania darmowej wtyczki WooCommerce. W WooCommerce za pomocą dodatkowych wtyczek można rozwijać dalej sklep — dodawać nowe metody płatności, takie jak Przelewy24, czy np. możliwości przesyłki przez firmy logistyczne i kurierskie. Za pomocą wtyczki można podłączyć także do sklepu konkretną księgowość, dodać karty podarunkowe, optymalizować stronę, dodać afiliację, połączyć sklep z pixelem Facebooka, czy np. z Allegro i Ceneo.

Szybkość działania

Ogromne znaczenie ma szybkość działania sklepu internetowego. Jeśli ten wolno się ładuje, to zniechęca odbiorców do zakupów. Warto sprawdzić szybkość ładowania się strony w narzędziach takich jak: PageSpeed Insight oraz Pingdom Tools.

Bezpieczeństwo

Kluczowe jest zadbanie o bezpieczeństwo sklepu internetowego, a do tego służy certyfikat SSL. Wiele firm hostingowych, jak np. LH.pl zapewnia taki certyfikat darmowy (łap – 25% zniżki na pierwszy rok hostingu na hasło “interaktywna”). Osoby, które będą wchodziły na stronę sklepu, zobaczą zielone kółeczko przy adresie w pasku przeglądarki. Co więcej, połączenie pomiędzy odbiorcami a sklepem internetowym będzie szyfrowane, dlatego znacznie trudniej będzie ukraść np. hasła osób, które kupują w sklepie.

Jak promować sklep internetowy?

Newsletter

Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie promocji sklepu od listy osób zainteresowanych produktami. W tym celu należy podpiąć newsletter. Ja korzystam z GetResponse. Po podpięciu newslettera możesz przygotować strony lądowania dla poszczególnych produktów i sprawdzić zainteresowanie nimi.

Promocje

Na szczególne okazje dobrze jest przygotować promocje. Na przykład u mnie na Walentynki była darmowa przesyłka książki Bądź online. Nie warto jednak przesadnie schodzić z cen, by klienci chcieli kupować produkty, także poza promocją.

Programy afiliacyjne

Na blogu korzystam z programu partnerskiego WebePartners. Do takich programów zgłasza się wiele osób i mogą one wybierać różne strony i sklepy internetowe, które proponują dane usługi i umieszczać je na swoim blogu, czy w social media. Co więcej, ogromnym plusem takiego rozwiązania jest to, że nie trzeba rozliczać się samodzielnie z pojedynczymi osobami, tylko robi się to poprzez program partnerski.

Podstawowe działania promocyjne

Prócz promowania sklepu na Facebooku, czy Instagramie dobrze jest także zadbać o SEO i jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce Google. To przełoży się na rozpoznawalności marki, zwiększenie ilości klientów i tym samym lepsze dochody ze sklepu internetowego. Dlatego między innymi warto postawić sklep internetowy na tej samej domenie, co blog. Wtedy wskoczenie na wyższe pozycje w Google jest o niebo łatwiejsze, szczególnie jeśli dbasz o regularne zamieszczanie treści na stronie WWW.

TRANSKRYPCJA

Hej, z tej strony Ola Gościniak, czyli Jestem Interaktywna. Witaj w kolejnym odcinku podkastu Ola Go, dzięki któremu stworzysz wspaniałe i skuteczne miejsce w sieci, które będzie godnie Cię reprezentowało. Dzisiejszy odcinek będzie poświęcony kwestiom dotyczącym monetyzacji naszego miejsca w sieci, a mianowicie zakładaniu sklepu internetowego. W tym odcinku dowiesz się, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby stworzyć swój sklep online. Jakie są korzyści posiadania sklepu internetowego? Przede wszystkim dzięki posiadaniu sklepu internetowego jesteś w stanie uniezależnić swoje dochody od poświęconego czasu, oprócz tego sklep internetowy pomaga łatwo skalować nasze dochody, dzięki temu, że nie musimy się zajmować non-stop sprzedażą naszych produktów, bo sklep internetowych funkcjonuje automatycznie. Wszystko dzieje się w internecie – nasi klienci mogą kupować produkty, wybierać je i wkładać do koszyka. Dodatkowo branża e-commerce bardzo prężnie się rozwija – coraz więcej zakupów robimy właśnie online i sklep internetowy jest świetnym pomysłem na to, by na przykład, jeśli mamy punkt sprzedaży, pójść w online i zwiększyć swoje możliwości. Często też sklepy internetowe są zakładane np. przez blogerów, osoby, które funkcjonują w internecie i do strony internetowej dokładają możliwość zakupu produktów, czy usług. To świetna okazja na rozwój naszego miejsca w sieci, by dodatkowo zarabiać, na zasadzie tego, co robiliśmy dotychczas. To sposób na takie dodatkowe zarobki. W przyszłości, jeśli ten sklep się rozkręci, może to być także nasze główne źródło dochodu.

Ile to kosztuje?

Jeśli jesteśmy już pewni, że chcemy założyć swój sklep internetowy, to następne pytanie, jakie się pojawia to, ile to kosztuje. Tutaj w zależności od tego, jaki mamy budżet na start – możemy wykorzystać różne możliwości. Kiedy zlecimy programiście bądź jakiejś firmie założenie takiego sklepu, to zazwyczaj, stworzenie takiego sklepu kosztuje minimum 5 000 zł. Mowa tutaj o osobie, która jest profesjonalistą i zadba o to, by taki sklep dobrze zarabiał i rzeczywiście funkcjonował. Ta granica cenowa zbliża się wręcz do 10 000 na start. Jeśli dopiero zaczynamy to są naprawdę ogromne sumy. Zdaję sobie z tego sprawę, że trudno jest znaleźć fundusze, jeśli nie wiemy jeszcze do końca czy ten biznes będzie na siebie zarabiał, jeśli tego typu kwoty nie są w naszym zasięgu. Możemy zaoszczędzić przy robieniu sklepu internetowego. Jak to zrobić? Możemy samodzielnie to zrobić! Co więcej, jest to lepsze rozwiązanie, aniżeli zatrudnienie osoby, która dopiero uczy się tworzenia stron sklepów internetowych albo u osoby, która jest mniej doświadczona. Dlaczego? Samodzielnie tworząc sklep damy z siebie znacznie więcej, poświęcimy więcej czasu, by wszystko dopieścić. W rezultacie ten sklep będzie znacznie lepszy zrobiony przez nas, niż jeśli byśmy komuś go zlecili za przysłowiowe 50 – 100 zł. Zrobienie takiego sklepu to naprawdę bardzo czasochłonny proces. W momencie, kiedy ktoś czuje, że zarobki nie są adekwatne do poświęconego czasu, to wkłada w tej projekt coraz mniej energii. Przez to wszystkie niskobudżetowe sklepy internetowe, które komuś zlecimy, mogą być dla nas problematyczne w przyszłości.

Koncepcja sklepu internetowego

No dobrze, to jeśli chcemy tworzyć taki sklep internetowy, co jest nam potrzebne? Przede wszystkim musimy zastanowić się nad koncepcją, jaki taki sklep ma mieć asortyment? Jak to wszystko powinno wyglądać prawnie? Pod uwagę musimy wziąć także logistykę? Jak to technicznie wszystko zorganizować? Jak promować nasz sklep? Teraz chciałabym po kolei, w każdej z tych rzeczy, o których teraz wspominałam się zagłębić. Zacznij od pierwszego punktu, czyli koncepcji.

Grupa docelowa

Koncepcja naszego sklepu internetowego jest niezwykle istotna. Tutaj musimy stworzyć fundamenty dotyczące sklepu. Przede wszystkim konieczne jest zastanowienie się, jaka będzie nazwa. Na tym etapie podejmowanie decyzji ułatwia wizualizowanie sobie, co konkretna persona np. A powiedziałaby na taką nazwę. Ba, możemy nadać jej nawet konkretne imię np. Ania Nowak. Czyli, co by powiedziała na tę nazwę Ania Nowak?

Wtedy, jak to sobie wizualizujesz, to znacznie łatwiej jest też Ci podjąć wiele decyzji, tak, żeby nie były takie personalne, a podejmowane właśnie pod kątem grupy docelowej. Jeśli masz książkę „Bądź online” o tworzeniu strony internetowej, to w pierwszym module znajdziesz więcej na temat poszukiwania grupy docelowej, określania celów.

Nazwa i domena

Gdy już masz te zadania za sobą, to możesz przejść do kolejnych rzeczy, czyli właśnie do wymyślenia nazwy i tutaj zawsze pamiętaj, żeby patrzeć, czy jest wolna domena. Jeśli do nazwy, którą chcesz nadać temu sklepowi nie ma wolnej domeny z końcówką pl oraz com, to poszukaj innej nazwy, żeby osoby nie uciekały z Twojego sklepu na przykład do konkurencji albo na inne strony ze względu na omyłki w nazwie. To są najważniejsze rzeczy dotyczące koncepcji sklepu internetowego, aby miał on dobre fundamenty. Oczywiście, jeśli masz już stronę internetową, bloga bądź inne miejsce w sieci, to możesz ten sklep, jak najbardziej podpiąć pod swoją aktualną działalność, po prostu dodając na stronie internetowej zakładkę z nazwą sklepu. Dzięki temu wszystko będzie w jednym miejscu, spójnie i tematycznie.

Asortyment sklepu

Drugi punkt też jest połączony z koncepcją. Mianowicie musimy zastanowić się nad asortymentem naszego sklepu internetowego. Do podjęcia jest kilka ważnych decyzji. Czy chcemy, by w naszym sklepie były produkty fizyczne, czy może elektroniczne? Może kursy, a może chcielibyśmy połączyć to, by były zarówno produkty wirtualne, jak i fizyczne? Tego typu sklep, jak najbardziej może funkcjonować. W przypadku produktów fizycznych musimy się zastanowić skąd będziemy brać te produkty, czy będziemy je tworzyć samodzielnie, czy będziemy skądś kupować i po prostu sprzedawać pod swoją marką? W przypadku produktów elektronicznych – być może to będą jakieś e-booki, webinary i tak dalej.

Testowanie

Tutaj też trzeba wziąć pod uwagę, w jaki sposób będziemy tworzyć tego typu materiały. W przypadku produktów fizycznych warto byłoby testować – czyli na początku robić małe partie konkretnych produktów, zwłaszcza, jeśli mają różne warianty, kolory i rozmiary, a potem testować na małej próbce, czy rzeczywiście towar ma zainteresowanie. Dopiero potem można w większych nakładach zamawiać towar i wtedy też jest większa szansa, że nie wtopimy dużych funduszów na zaopatrzenie tego sklepu. Potem może się okazać, że ten biznes się nie opłaca i to wtedy, kiedy mamy już asortyment.

Kwestie prawne

Po tym etapie należy przejść do kwestii prawnych. Tutaj w większości przypadków bardzo dobrze sprawdza się założyć działalność gospodarczą. Kiedy zakładałam sklep Jestem Interaktywna przy blogu już taką działalność gospodarczą miałam i też nie czuje się w kompetencjach, by Wam doradzać, jak prawnie tutaj najlepiej to rozegrać. Natomiast jeszcze chciałam Was odesłać do bloga Kasi Pszonickiej, w którym jest też ciekawie opisana możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji. Jest to możliwe od niedawna w Polsce. W linkach do tego podkastu podlinkuje ten artykuł. Jeśli boicie się otwierać od razu działalność do takiego nowego sklepu internetowego, to zawsze na początku można spróbować tego typu działalności bez rejestracji. Po szczegóły odsyłam Was na bloga Kasi.

Działalność gospodarcza

Następnie, taki sklep internetowy, jeśli chodzi o kwestie prawne musi mieć regulamin, politykę prywatności, należy go także dostosować pod RODO. Tutaj wszystkie kwestie prawne warto przed startem sklepu przejrzeć, aby na pewno wszystko w naszym sklepie było dobrze przygotowane, żeby w przyszłości nie było problemu. Tu z kolei odsyłam Was do Wojtka Wawrzaka. Wojtek u siebie na blogu pakiety dla osób, które chcą prowadzić sklepy internetowe. Pakiety od Wojtka są naprawdę świetnym rozwiązaniem, które możemy dostosować do swojego sklepu. Nie trzeba nikogo zatrudniać, żeby stworzył takie dedykowane rozwiązania, które znowu są bardzo kosztowne.

Księgowość

Kolejny taki punkt, jeśli chodzi o kwestie prawne dotyczące sklepu to księgowość. W przypadku sklepu internetowego warto podejść do księgowości bardziej automatycznie. W ten sposób nasz sklep będzie bardziej bezobsługowy zwłaszcza, jeśli chodzi o produkty wirtualne, które mogą być naprawdę w wielkiej ilości sprzedawane automatycznie. Ręczne wystawianie faktury do każdego zamówienia jest żmudne, a po drugie możemy w naszym biznesie marnować dużo czasu, na kwestie księgowe, które da się rozwiązać automatycznie. Nie będziemy musieli kiwnąć palcem. Polecam różne rozwiązania, które można podpiąć do naszego sklepu zaraz po zakupie, opłacaniu zamówienia, by faktura wystawiała się samodzielnie i samodzielnie była wysłana mailowo do klienta. Dzięki temu my tylko raz na miesiąc musimy sprawdzić, czy aby na pewno wszystko jest tutaj wystawione prawidłowo, czy w systemie są wszystkie faktury i możemy rozliczać się ze sprzedaży. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które wykorzystuję na blogu Jestem Interaktywna. Wykorzystuję ifirmę z wtyczką, która dodatkowo łączy księgowość z moim sklepem internetowym. Wszystko jest automatycznie generowane i moja działalność ogranicza się tutaj do zebrania raz w miesiącu wszystkich faktur kosztowych i wysłania ich do księgowej, bo faktury dochodowe są u mojej księgowej automatycznie.

Logistyka

Kolejny punkt, jaki chciałabym poruszyć to logistyka. Jeśli mamy produkty wirtualne, to logistyką także za bardzo nie musimy się przejmować, dlatego też produkty wirtualne w sklepach są świetnym sposobem na pasywne zarobki. W większości przypadków nie musimy zajmować się procesem sprzedaży i dostarczenia konkretnego produktu do kupującego. Natomiast jeśli już planujemy w naszym sklepie internetowym różne fizyczne produkty, to musimy się zastanowić nad logistyką.

Przede wszystkim warto zastanowić się, jak będą dostarczane produkty do kupujących. Może to być na przykład Poczta Polska i jakaś firma kurierska, dzięki temu kupujący będzie mógł wybrać, jaki sposób przesyłki mu odpowiada bardziej. Tutaj warto dowiedzieć się, jakie oferty mają te firmy, i wybrać tę, która będzie nam najbardziej odpowiadała. Warto na to patrzeć pod kątem, w jaki sposób możemy to  zintegrować z naszym sklepem internetowym, żeby to też łatwo można było obsługiwać. Mamy dwie możliwości do wyboru logistyczne – albo wszystko robić samodzielnie – czyli, kiedy przychodzą jakieś zamówienia do sklepu to samodzielnie je pakujemy i wysyłamy. Możemy też bardziej zadbać o pasywne zarobki, czyli wydelegować te obowiązki, byśmy nie musieli kiwnąć palcem. Tutaj jest wiele różnych możliwości. Ja też robiłam research firm logistycznych, które zajmują się tego typu usługami i zdecydowałam się na firmę Krzysztofa Bartnika Imker logistyka, która ma magazyn pod Zamościem. Zajmuje się zarówno pakowaniem przesyłek, wysyłką i obsługą różnych zwrotów, reklamacji i tak dalej.

Cały ten proces wysyłki na przykład książki „ Bądź online” jest delegowany na zewnątrz. Ja totalnie się tym nie zajmuję tylko potem wystawiam jedną zbiorczą fakturę za ilość konkretnych przesyłek w ciągu miesiąca. Powiem, że z mojego punktu widzenia, czyli osoby, która prowadzi swój biznes i większość czasu woli poświęcać na tworzenie świetnych materiałów, takich, jak na przykład ten podkast, materiały na YouTube, materiały blogowe itp, to uważam, że świetnie jest tego typu rzeczy delegować. Naprawdę proces logistyki to bardzo pracochłonne zajęcie i spokojnie możemy oddelegować je komuś, kto zajmuje się tym profesjonalnie. Link do Szymona Bartnika zamieszczę w materiałach do podkastu. Przede wszystkim ważne jest, że dzięki temu rozwiązaniu nie mamy tych wszystkich produktów u siebie w domu, czy firmie. Nie zalegają one nam gdzieś, tylko wszystko znajduje się bezpośrednio w magazynie i nie musimy codziennie gdzieś tam stojąc w domu na to patrzeć. Warto przemyśleć to przy tworzeniu własnego sklepu internetowego.

Jak zrobić sklep internetowy?

Teraz przechodzimy do najciekawszych rzeczy z mojego punktu widzenia, czyli kwestii technicznych. Dla mnie to zawsze taka wisienka na torcie. Kwestie techniczne to mój konik. Jak technicznie zrobić taki sklep internetowy? Zaczynamy od hostingu i domeny, czyli miejsca, w którym fizycznie będzie znajdowała się nasza strona internetowa, oraz domeny, dzięki której osoby z przeglądarki będą trafiały na nasz sklep internetowy. Jeśli to jest nowy sklep, nie mieliśmy do tej pory strony internetowej to musimy się nad tym zastanowić. Natomiast, jeśli w tej chwili mamy stronę oraz bloga i chcemy, żeby sklep internetowy był dodatkiem, to nie wykupujemy nowego hostingu, najlepiej po prostu stworzyć zakładkę na stronie internetowej. Dlaczego? Będzie to na plus w ramach jednej domeny, nie będzie dodatkowych kosztów stworzenia strony: kolejnego hostingu i domeny. Na start jest to świetna oszczędność, żeby tworzyć taki sklep już przy dotychczasowej stronie internetowej.

Jaką technologię wybrać?

Kolejne nad czym należy się zastanowić to jaką technologię wybrać? Technologii sklepu internetowego mamy wiele. Może to być na przykład WordPress + WooCommerce i jest to rozwiązanie, które mam u siebie i bardzo polecam na samym początku, na tworzenie sklepu internetowego. Dzięki niemu możemy zrobić to wszystko samodzielnie i mieć u siebie na własnym hostingu i domenie. Prócz tego jest wiele różnych rozwiązań typu Shopper, Shoplo i tak dalej, gdzie tworzymy sklep na cudzej platformie, na cudzym hostingu. Tego typu rozwiązania są dodatkowo płatne, często musimy opłacić jakieś dodatkowe koszty za użytkowanie takiego sklepu. Często to jest abonament bądź jakaś prowizja od sprzedaży. W przypadku WordPressa + WooCommerce nic takiego nie ma. Po prostu płacimy za hosting i domenę i to są całe nasze koszty. Mamy też możliwość dedykowanych platform pod sklepy, jak na przykład PrestaShop, natomiast są to już bardziej skomplikowane systemy i na nich już trudniej zrobić samodzielnie tego typu sklep internetowy.

Tego typu sklep internetowy możesz w późniejszym czasie przenieść na inną platformę, jeśli będzie taka potrzeba. Co prawda może to być dosyć pracochłonne, zwłaszcza, jeśli chcemy też przenieść całą historię zamówień, natomiast jest taka możliwość i jest to do zrobienia. Dodatkowe plusy WooCommerce są takie, że wykorzystujemy WordPressa, a w wielu przypadkach, jeśli już mamy stronę internetową prawdopodobnie jest ona na WordPressie, bo jest to bardzo popularny system zarządzania treścią. Dodanie takiego WooCommerce, czyli właściwie zainstalowanie dodatkowej i darmowej wtyczki i potem jeszcze ewentualnych różnych wtyczek do rozwoju naszego sklepu.

Przechodzę do kolejnego plusa tego rozwiązania – mamy naprawdę bardzo dużo dodatków, tzw. pluginów, wtyczek WordPress, które są dedykowane płatnościom i dzięki nim jesteśmy w stanie rozwijać nasz sklep internetowy w kierunku, na którym nam zależy. Właśnie w Woocommerce za pomocą wtyczek jesteśmy w stanie dodawać np. nowe metody płatności, czy nowe możliwości wysyłki  przez różne firmy logistyczne kurierskie. Prócz tego możemy za pomocą wtyczki chociażby właśnie podłączyć do naszego sklepu internetowego konkretną księgowość, na której nam zależy, np. iFirma i inFakt i wiele po prostu różnych rozwiązań tego typu. Za pomocą wtyczek możemy dodawać karty podarunkowe, albo też optymalizować stronę, albo dodać afiliację, czy połączyć sklep z pixelem Facebooka. Możliwości jest naprawdę wiele i ta popularność Woocommerce też możliwości nam daje. Możemy samodzielnie rozwijać sklep klikając, nie musimy zatrudniać programisty, który będzie nam rozwijał takie możliwości. W przypadku takich platform, które już zapewniają sklepy internetowe, wielu możliwości nie ma na nich i nie dodamy tego samodzielnie, bo to zamknięty system. Na takiej platformie nie mamy dostępu do kodu i nawet programista w większych przypadków nie da nam tego co na WordPressie z WooCommercem.

Te wszystkie możliwości będą rozwijały naszą stronę internetową, wtyczki możemy szukać w repozytorium WordPressa, czyli na stronie pl.wordpress.org i tam możemy szukać darmowych wtyczek. Natomiast, jeśli chodzi o płatne wtyczki do rozwoju e-commerce, tego typu wtyczki możecie szukać na WP Desk, to polska firma, która właśnie tworzy dodatki do Woocommerce, do sklepów internetowych. W większości przypadków na WP Desku znajdziecie wtyczki do konfiguracji sklepów internetowych, do połączenia go z różnymi firmami do księgowości i różnymi firmami kurierskimi. Możemy też połączyć nasz sklep internetowy z Allegro i z Ceneo, dzięki czemu możemy rozwijać stronę w kierunku, na którym nam po prostu zależy. Co jest jeszcze technicznie ważne, przy sklepie internetowym? Płatności! Jeśli chodzi o systemy płatności, to musimy wybrać, jakie możliwości będą w naszym sklepie internetowym, czy to jakieś szybkie płatności online, czy to przelew bankowy, bądź np. PayPal. Tego typu rozwiązania możemy dodawać w większości systemów płatności np. Przelewy24.

One mają już darmowe wtyczki przygotowane tylko do pobrania z ich strony, które można wykorzystać w WordPressie w Woocommerce, żeby połączyć i  dodać nową bramkę płatności. Tylkowo jest bardzo ważna rzecz, zanim coś takiego zrobimy to nie jest tak, że Instalujemy wtyczkę i nagle mamy nową metodę płatności.  Musimy najpierw podpisać umowę z taką firmą, żeby można było u niej założyć konto, żeby te wszystkie płatności mogły być obsługiwane, więc to jest też istotna sprawa przypadku płatności i często żeby taką umowę podpisać, ten sklep już musi technicznie działać funkcjonować, musi mieć regulamin, polityka prywatności i dopiero wtedy taką umowę można podpisać. Często dobrze jest na początku sklep żeby wystartował już z regulaminem, ze wszystkim po prostu ze zwykłym przelewem bankowym na start i wtedy też nie musimy podpisywać różnych umów, dodawać kolejnych bramek płatności a już możemy sprawdzić, czy jest zainteresowanie naszym sklepem i w ramki można potem dodawać.

Płatności

Z czasem u mnie dokładnie tak samo to wyglądało dopiero po bodajże chyba miesiącu od funkcjonowania sklepu, oprócz zwykłej płatności przelewem bankowym oraz PayPal albo do PayPala w sumie nie trzeba podpisywać żadnych umów; wystarczy mieć założone konto i podać maila w panelu, więc oprócz tych dwóch kolejne dopiero dodałam po jakimś czasie, jak już wiedziałam, że to wszystko ma sens i coraz więcej osób zaczyna korzystać ze sklepu internetowego. Kolejna rzecz w kwestiach technicznych, na którą musimy  zwrócić uwagę, to już tak jak mówiłam wcześniej księgowość, czyli wybieramy konkretną księgowość ,konkretne gdzieś w program do wystawiania faktur i możemy to też połączyć z naszym sklepem internetowym. Testowałam kilka różnych rozwiązań, w moim przypadku najlepiej się sprawdziła i firma z wtyczką z WP deska do połączenia całości i dzięki temu automatycznie wszystko jest wysyłane i świetnie to działa.

Szybkość ładowania się sklepu

Kolejna rzecz, którą musimy wprowadzić technicznie przy sklepie internetowym, to żeby ten sklep funkcjonował szybko,  żeby odbiorcy się nie zniechęcali wolnym działaniem sklepu i przez to nie dokończyli zakupów, musimy sprawdzić dobrze sprawdzić na przykład pod PageSpeed Insights czy narzędziem od  Pingdom Tools, jak  szybko działa nasza strona i gdzie ewentualnie możemy spróbować ją przyspieszyć i tutaj pod kątem szybkości zwracamy uwagę oczywiście, jaki hosting wybieramy.

Mój sklep na przykład jest na LH.pl. U tej firmy naprawdę świetnie szybko funkcjonuje. W materiale do podcastu znajdziecie też kod rabatowy do LH.pl na 25% na bodajże hosting najnowsza wersja PHP, to są pierwsze rzeczy które warto wziąć pod uwagę, żeby nasz sklep był szybki, następnie nie dodajemy nie wiadomo, jak dużych grafik zdjęć.  W większości przypadków to, że nasz sklep, strona internetowa są wolne to sprawka obrazków i zdjęć, których dodajemy stanowczo zbyt dużo, jak na potrzeby Internetu. Na to chciałabym Was wyczulić.

Bezpieczeństwo

Ostatnia rzecz, jeśli chodzi o takie kwestie techniczne to SSL, czy certyfikat które musimy zainstalować na naszej stronie. Wiele firm hostingowych na przykład LH taki certyfikat zapewnia darmowy.

Dzięki temu strona internetowa sklep będzie miała takie zielone kółeczko przy adresie w pasku przeglądarki. Osoby, które będą wchodziły na stronę nie będą miały komunikatu, że ta strona jest niebezpieczna, co mogłoby sprawić, że ostatecznie nie chciałyby kupować w naszym sklepie. SSL jest ważne, żeby ten komunikat, że strona jest niezabezpieczona się nie pojawiał, ale ma także wpływ na bezpieczeństwo, bo dzięki temu połączenie między naszymi odbiorcami, a sklepem internetowym jest szyfrowane i trudniej będzie innym osobom ukraść np. hasła osób, które kupują w naszym sklepie. To ma wpływ na RODO, o którym też wspomniałam wcześniej.

W dużym skrócie to są kwestie techniczne, które należy wziąć pod uwagę przy samodzielnym tworzeniu sklepu internetowego. Natomiast, jeśli Twój sklep tworzył programista to należy sprawdzić, czy sklep jest przygotowany na pewno w dobry sposób.

Lista mailingowa

Zacznijcie od listy osób zainteresowanych konkretnymi produktami, tym, co chcecie tworzyć, bo dzięki temu możecie sprawdzić, jakie jest zainteresowanie i łatwiej się przygotować na potrzeby osób które będą kupowały w waszym sklepie. Przygotować lepiej produkty dla grupy Waszych odbiorców. Więc zróbcie listy zainteresowanych, na tych listach zainteresowanych, można to podpiąć pod jakiś newsletter na przykład pod Mailchimp, a tudzież maila.  W  wersji darmowej u mnie na przykład GetResponse  jest do sklepu podpięte, ale myślę że na start lepiej wykorzystali darmowe rozwiązanie, żeby minimalizować koszty.  Sama wcześniej miałam Mailchimp, aczkolwiek myślę że nie zawsze jest dobre rozwiązanie, bo dla wielu osób ten system jest nieintuicyjny, znacznie bardziej jest intuicyjny jest Mailerlite, który jest darmowy do 1000 subskrybentów. Myślę że to na start jest bardzo sensowna liczba, można w tym czasie sprawdzić zainteresowanie jakimiś konkretnymi produktami na tak zwanych Landing Page, czyli stronach lądowania, dzięki którym możemy właśnie takie zapisy na lista zainteresowań stworzyć.

Kupony rabatowe

Jak  jeszcze możemy promować nasz sklep? Kolejne możliwości, to na przykład jakieś kupony rabatowe, jakieś konkretne akcje promocyjne, na przykład dzisiaj jak nagrywam ten podcast, mam Walentynki, w czasie Walentynek w moim sklepie jest darmowa przesyłka książki „Bądź online”, więc tego typu akcje też mogą nam dodatkowo promować jakieś konkretne produkty.

Warto jednak też tutaj przy okazji takich akcji, nie schodzić przesadnie z ceny przy produktach, żeby nie było tak, że poza takimi akcjami nikt naszych produktów po prostu nie kupuje. Kolejne możliwości na promocję naszych produktów to na przykład afiliacja. Afiliacja to po prostu program partnerski, który możemy dać naszym dotychczasowym klientom, blogerom, influencerom, to możliwość zarabiania na polecaniu naszych produktów. Takie osoby będą dostawały jakąś niewielką prowizję od sprzedaży w zamian, że będą promować nasze produkty.

Jeśli wybieracie WordPress i Woocommerce to jest kilka wtyczek na przykład Affiliate, które można wykorzystać na ten cel ta wtyczka jest nawet darmowa, a można też skorzystać z takich większych systemów do programów partnerskich jak na przykład WebePartners na przykład Convertiser itd itp.

Programy partnerskie

Na przykład na blogu jestem interaktywna korzystam z programu partnerskiego WebePartners. Jakie są plusy tego typu programów? Przede wszystkim do tego programu zgłasza się wiele osób i one mogą wybierać jakieś różne strony, różne sklepy internetowe, które proponują jakieś produkty i następnie je dodawać w formie takich linków partnerskich na swoim blogu i ze względu na to, że w takich programach jest wiele różnych firm sklepów, to często jest tak, że niektóre osoby odkrywają naszą firmę nasz sklep internetowy właśnie przez to, że my tej firmy z programami partnerskimi ten sklep dodaliśmy. Kolejny plus tego typu rozwiązania jest taki, że my nie musimy bezpośrednio rozliczać się z taką osobą która promuje usługi.

Wiadomo, że kwestie prawne mogą być w tej różne, bo może to być osoba fizyczna, może być to osoba która ma działalność gospodarczą i trudno po prostu stwierdzić, czy będziemy musieli się rozliczać na umowę o dzieło ,na jakąś inną umowę, czy może właśnie jakaś faktura i tak dalej. W przypadku takich sieci typu właśnie Webepartners, to te osoby się bezpośrednio rozliczają z Webepartners, a my na przykład raz na miesiąc czy raz jak tam jakieś konkretne środki się do wypłaty zbiorą. Rozliczamy się z tym programem partnerskim, więc jest to takie plus, jeśli chodzi o łatwość rozliczeń, natomiast taką wtyczka do WordPressa to już wtedy musimy się samodzielnie rozliczać się z pojedynczymi osobami, które promują nasze produkty.

Social media

Kolejna możliwość promowania sklepu, to oczywiście social media możemy gdzieś na Facebooku i Instagramie, tam gdzie jest nasza grupa docelowa. Ważne jest to by ta grupa docelowa była wyznaczona.  W tym celu oprócz social mediów, możemy jeszcze poprzez co promować nasz sklep. Warto w tym celu tworzyć blog przy sklepie internetowy, na którym tworzymy cykliczne, wartościowe treści, które dodatkowo mogą nas wypozycjonować w wynikach wyszukiwania. Dlatego też jest istotne, co ja mówiłam, że warto stworzyć sklep na tej samej domenie, co blog. Jeśli już wcześniej mieliśmy powiązanie tematyczne, to zacznie będzie łatwiej nam wypozycjonować sklep.

Optymalizacja

Przykład z mojego podwórka, dzięki temu że prowadzę bloga WordPress o stronach internetowych, kiedy stworzyłam kurs WordPress ,a stworzyłam stronę bezpośrednio pod domeną Ola Gościniak z tym kursem i kiedy ja dodałam strona ona od razu doszła do mapy strony i jej praktycznie w ciągu jednego dnia od stworzenia tej strony, ona już była na frazę „kurs WordPress” a na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Kiedy bym miała to na osobnej domenie sklep internetowy dopiero, co stworzony to bym pewnie musiała się miesiącami dobijać na tę pierwszą stronę,. Ze względu, że moja domena Ola Gościniak ma już wysoki autorytet dla różnych prac związanych z WordPressem to trwało to jeden dzień. Dlatego tak istotne, by być wysoko w wynikach wyszukiwania? Jeśli jesteśmy z naszymi wynikami wysoko w Google, to myślę, że wcale nie muszę mówić, że to będzie miało przełożenie na sprzedaż, na to, że więcej osób dowie się, że my tego typu usługi i produkty zapewniamy. Jeszcze kilka takich pomysłów na promocję naszego sklepu internetowego się znajdzie. Na przykład karty podarunkowe, czyli gift card. Można łatwo dać możliwość osobom, które chcą kupić jakieś produkty na prezent, a nie wiedzą które. Wtedy taka kartka podarunkowa jest ratunkiem, bo to zawsze dobry prezent.

Przede wszystkim warto jest do sklepu internetowego podpiąć pixel Facebooka, bo dzięki temu łatwiej nam będzie, jeśli będziemy chcieli tworzyć reklamy na Facebooku i odpowiednio je targetować. Często też można targetować bardziej reklamy remarketingowe, czyli ktoś był na tym produkcie, włożył go do koszyka i tutaj mogło się wydarzyć wiele różnych rzeczy, że nie dokończył tego zamówienia. W ten sposób, gdy w social media będzie wyświetlała mu się informacja, to być może wróci do zakupu produktu.

Jak krok, po kroku stworzyć sklep internetowy?

Więc tak wygląda krok po kroku to, jak założyć sklep internetowy.  Zastanów się jakie są twoje możliwości czasowe, oraz, jaki jest twój budżet i wybierz opcję: czy będziesz tworzyć sklep samodzielnie, czy komuś zlecisz? Niezależnie od tego, który wybór będzie w twoim przypadku i tak porządnie się zabierz za tworzenie tego sklepu, czyli przemyśl dokładnie koncepcję, jak ma nazywać się ten sklep, jaki ma być logotyp, cel, grupa docelowa.  Wymyśl grafiki, które będą dobrze działały na twoją grupę docelową, zastanów się nad asortymentem, czy będą to produkty fizyczne, czy elektroniczne, może jakieś kursy online? Sprawdzaj te produkty najpierw, żeby nie wtopić lub małe ilości i dopiero, jeśli jest zainteresowanie wtedy zastanów się nad jakimiś większymi nakładami.

Oczywiście możesz też łączyć zarówno produkty fizyczne i elektroniczne na jednym sklepie. Zastanów się, jak będziesz sprzedawał, czy by jako działalność gospodarczą, czy działalność bez rejestracji, czy jeszcze może jakieś inne możliwości. Przejrzyj, jak może to wyglądać twoim przypadku i wybierz odpowiednie rozwiązanie.  Utwórz regulamin, politykę prywatności,  zadbaj o Rodo, wybierz odpowiednią księgowość. Postaraj się zrobić to tak, żeby faktury wystawiane były automatycznie, pomyśl o logistyce, czy samodzielnie będziesz przechowywać te produkty, czy samodzielnie będziesz je pakować, jak ten świstak we sreberka, wysyłać chodzić na pocztę, czy wolisz to wydelegować ,żeby inna firma się tym zajmowała. Wybierz, jak będą wysyłane te produkty, czy pocztą polską, czy jakimś konkretnym kurierem. Przejrzyj oferty, wybierz to, co będzie odpowiednie dla twoich potrzeb. Następnie zastanów się też, jak technicznie będzie ten sklep wyglądał. Czy wybierzesz WordPressa, czy może jakieś takie inne dedykowane rozwiązanie typu Shopper, a może PrestaShop czyli dedykowane system pod sklepy internetowe, ale który jest za to trudniejsze w stworzeniu i prawdopodobnie będzie potrzebne zatrudnienie programisty.  Zakup hosting oraz domenę,  następnie pamiętaj o SSL, żeby była kłódeczka zielona https przy adresie strony. Wybierz konkretne bramki płatności czy to przelewy24 PayU, PayPal czy to przelew tradycyjny następnie. Jeśli wybierasz WordPressa,  wybierz komplet wtyczek który będzie ci potrzebny czy to wtyczki właśnie do księgowości, czy do płatności czy na przykład do rozwoju sklepu,  a na koniec nie osiadać na laurach. Jeśli już masz ten sklep to zacznij go ostro promować.

Otwórz listy zainteresowanych produktami, rób różne tematyczne promocje, lub różne jakieś rabaty, afiliacje. Dodaj pixel na Facebooku, żeby lepiej targetować twoje reklamy i to są rzeczy tak bardzo w skrócie które należy zrobić, żeby stworzyć sklep internetowy.

A tymczasem ja się z tobą żegnam do zobaczenia na kolejnym podkreślcie Ola go, który będzie już wkrótce do zobaczenia wszystkiego dobrego. Papa!

A tutaj wypisałam linki poruszane w podkaście:

Skąd pobrać podkast Ola GO?

    • Na blogu – lista wszystkich podkastów
    • Android – słuchaj na Androidzie w swojej aplikacji
    • Spotify – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
    • iTunes – słuchaj podkastu na urządzeniach od Apple
    • Spreaker – korzystaj z aplikacji lub na stronie
    • Soundcloud – kliknij lub skorzystaj z lupki i frazy „Ola Gościniak”
    • Stitcher – słuchaj za pomocą aplikacji
    • Kanał RSS – skopiuj adres RSS i wklej go w aplikacji, której używasz
    • Pobierz – Pobierz ten odcinek i słuchaj tam, gdzie chcesz.

Sklep online – jak to wygląda u Ciebie?

P.S. Interaktywna Akademia WordPressa już trwa! Stwórz stronę WWW lub sklep online na WooCommerce i odbierz świadectwo ukończenia szkolenia wystawione przez placówkę oświatową Jestem Interaktywna na druku MEN. Dołącz do prawie 10 000 zadowolonych studentek i studentów. Nabór trwa do zajęcia wszystkich miejsc! CHCĘ POZNAĆ CENY! ⇒

10 Komentarze

  • Twoje podcasty są bardzo motywujące i inspirujące. Podoba mi się Twoje podejście do prowadzenia działalności. Jesteś niezwykła!

  • Ola,
    Ja bardzo sobie cenię, że po zakupie, fv jest niemal od razu dostępna, choć za pierwszym razem trudno mi było ja odszukać.

    Dziękuję za podcast, lubię Ciebie słuchać i uczyć się od Ciebie 🙂

  • Ooo! Coś dla mnie! Właśnie ostatnimi czasy nieśmiało myślałam o tym temacie i zastanawiało mnie przede wszystkim jakie są bieżące koszta prowadzenia takiego sklepu.

  • Ważny temat. Ola dobrze, że poruszasz wszelkie kwestie związane z prowadzeniem sklepu on-line. Przede mną jeszcze długa druga. Jestem na razie na etapie zbierania informacji: począwszy od tego jak to technicznie postawić na nogi a skończywszy na kwestiach administracyjnych. Dzięki wielkie za podcast oraz za kursy, które stworzyłaś:)*** – te które zakupiłam czekają w kolejce do obróbki tzn., by je wdrożyć w życie:)*

  • Założenie działalności, postawienie strony i otworzenie sklepu to jedno, ale jego utrzymanie na rynku i rozwój to drugie – nie jest to łatwe. Mi od razu nasz specjalista, który zajmuje się naszą kampanią reklamową, doradził wyjście poza schemat. Dzisiaj wszyscy prowadzą fb, instagramy i strony internetowe, nie robi to takiego wrażenia na klientach. Pan zwrócił mi uwagę na to, że trzeba wyjść do klienta. Pojechali ze mną na targi ze specjalnie dla mnie przygotowanym stoiskiem i materiałami. Sama zabawa była super i przywiozłam ze sobą mnóstwo spersonalizowanych zamówień.

  • Fajne narzędzie jeśli ktoś potrzebuje minisklepu lub chce mieć bardzo oryginalny wygląd sklepu i nie uzyska tego poprzez szablony w innych sklepach.

  • To czyli jednym slowem, kupic serwer, zainstalowac wp I wtyczke ? Bo raczej zakladac konta na wp lepiej chyba nie robic ?

    • Dokładnie.

  • Jest pani naprawde maja wybawczynia, posluchalem się I rewelacja ! Szybko I prosto Kobieta jest Cudowna ! Bardzow dziekuje !

  • Także rozważam stworzenie sklepu z częściami do samochodów. Nie wiem jeszcze jak to ogarnąć i jaką wybrać formę oraz czy to wypali. Na pewno warto spróbować jak napisane małą ilością towaru na próbę czy będzie to miało ręce i nogi.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *