Dowiedz się, jakie są sposoby promocji własnego kursu online i jak sprzedać kurs online.
Jeśli wolisz zamiast video wersję pisaną, to poniżej znajdziesz transkrypcję.
O czym wspomnę w tym artykule?
- Newsletter
Przede wszystkim warto zbierać listę osób (subskrybentów) zainteresowanych Tobą i Twoją działalnością, ale także tematyką kursu. Z newslettera będziesz mieć naprawdę dużo konwersji przy sprzedaży swojego kursu.
- Social media
Kolejnym sposobem są oczywiście social media. Może to być Facebook, Instagram, Twitter, oraz inne social media, w których przebywa Twoja grupa docelowa.
- Promocje
Następny punkt to różne promocje. Możesz wykorzystywać wydarzenia typu Black Friday i inne okazje, w których można oferować rabaty na swoje produkty.
- SEO
Nie byłabym sobą, gdybym nie powiedziała kilku słów na ten temat. Jeśli zastanawiasz się, jak sprzedać kurs online, to musisz dowiedzieć się więcej o SEO!
- Ulotki
Jeśli chodzisz na różne konferencje, spotkania biznesowe, to jak najbardziej możesz rozdawać ulotki z informacjami o Twoim kursie.
- Wydarzenia
Możesz tworzyć wydarzenia w Internecie, które będą promowały Twój kurs. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie tego w formie wyzwania — w ten sposób będziesz pokazywać się w roli eksperta poprzez różne pliki, materiały video, live’wy, czy webinary.
- Afiliacja
Pamiętaj też o afiliacji. Możesz wybrać afiliantów, którzy będą promowali Twój kurs w zamian za prowizję od sprzedaży z ich linków polecających.
- Reklamy
Kolejną rzeczą są oczywiście reklamy. Możesz tutaj wykorzystać różne reklamy np. na Facebooku.
Jak sprzedać kurs online? Oto moje 8 sposobów, krok, po kroku!
Newsletter
Zbieraj subskrybentów od początku
Pamiętaj, aby zbierać bazę subskrybentów od samego początku. Od razu przygotuj okienko do zapisów do newslettera na swojej stronie. W e-mailach wysyłaj swoją wiedzę i pokazuj się od strony eksperta, tak by odbiorcy z niecierpliwością czekali na każdą Twoją nową wiadomość. Jeśli chcesz promować swoje produkty, to rób to rzadziej lub zamieszczaj o nich dopisek np. w P.S. Dzięki temu ta promocja nie będzie zbyt agresywna.
Osobna lista sprzedażowa
Stwórz także osobną listę osób zainteresowaną produktami oraz kursami. Tym samym stworzysz typowo sprzedażową listę z osobami, które są zainteresowane Twoimi produktami.
Edukuj o spamie
Pamiętaj także o edukacji dotyczącej sprawdzania spamu. Niestety nie ma takiego systemu do wysyłki newsletterów, przy którym niektóre e-maile nie trafiłyby do spamu, dlatego pamiętaj, aby edukować i cyklicznie przypominać o sprawdzaniu spamu.
Social media
Grupy na Facebooku
Myślę, że ciągle najbardziej popularnym portalem społecznościowym jest Facebook, ale oprócz strony i fanpage na Facebooku nie zapominaj także o grupach! W tej chwili grupy mają bardzo wysokie zasięgi. Możesz udzielać się jako ekspert w grupach tematycznych powiązanych z Twoją branżą, co więcej — możesz samodzielnie stworzyć także własną grupę. Nie zapomnij też o tworzeniu wydarzeń związanych z tematem Twojego kursu.
Angażuj
Następnie wykorzystuj do promocji także Instagram, Twitter oraz Youtube— jeśli jest to kurs video, to możesz na Youtube zamieścić jego zajawki. W social media pokazuj backstage, to jak Twój kurs powstaje — będziesz tym angażować swoich odbiorców. Możesz także tworzyć ankiety, prosić o poradę np. która okładka do kursu będzie lepsza? Z pewnością będzie to pomagało przy promocji Twojego kursu.
Inne social media
Dopasuj również formę promocji portalu społecznościowego, którego wybierasz. O co chodzi? Na Twitterze masz treści ograniczone do danej ilości znaków, na Instagramie królują piękne zdjęcia, więc pamiętaj, by te posty promocyjne były dopasowane do medium, na którym publikujesz.
Promocje
Stwórz własne wydarzenie promocyjne
Kolejna sprawa to promocje. Możesz skorzystać z wydarzeń, które już istnieją, jednak nic nie stoi na przeszkodzie byś sama stworzyła własne wydarzenia. Możesz rozdawać różne bonusy na swoje urodziny albo na to, że ilość Twoich fanów na Facebooku wzrosła fajnej okrągłej liczby. Tutaj bardzo ważna jest kreatywność. Jeśli dany klient już zakupił u Ciebie kurs online, to możesz przekazać mu kod na następne zakupy np. z informacją, że jest to kod, który może powierzyć swojemu znajomemu. To też będzie dodatkowy sposób na wypromowanie swojego produktu.
Zrób pakiety produktów
Dobrym pomysłem jest także zaproponowanie kilku kursów w niższej cenie. Dzięki temu robisz tzw. up-selling, czyli klient jest zainteresowany jednym produktem, a okazuje się, że dostanie taniej także kolejne w pakiecie. Można w ten sposób zwiększyć zyski ze sprzedaży własnych kursów online.
A ta znowu o tym…SEO!
Treści
Cudownym rozwiązanie jest takie wypromowanie swojej strony internetowej, by pozyskiwała dużo odbiorców z wyszukiwarek. Jak do tego można podejść? Przede wszystkim bardzo ważne są treści. Treści powinny pojawiać się na Twojej stronie cyklicznie – do tego muszą być one wartościowe i unikalne. Jakie treści są wartościowe? Między innymi te w formie naturalnych zdań, a nie słów kluczowych napisanych po przecinku.
Linki zewnętrzne
Pamiętaj także o pozyskiwaniu linków zewnętrznych – z innych stron, blogów, ale także social mediów, które kierują do Twojej strony www. Niezwykle istotne są także statystyki. O co chodzi? Nie ma co się oszukiwać – Google doskonale wie, jakie są statystyki. Im więcej pozyskujesz odbiorców, im na dłużej oni pozostają na Twojej stronie i są bardziej zaangażowani, tym Twoja strona będzie pokazywana wyżej w wynikach wyszukiwania. Tym samym warto zadbać o to, by Twoja strona była, jak najbardziej wartościowa.
Prędkość
Kolejną ważną rzeczą jest prędkość. Sprawdź, czy Twoja strona ładuje się szybko – optymalnie do 3 sekund i czy prawidłowo wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Kolejna sprawa to wtyczki.
Yoast SEO
Jeśli masz WordPressa, to nie zapomnij o instalacji wtyczki Yoast SEO, dzięki której zoptymalizujesz swoje treści pod proces pozycjonowania. Jeśli nie masz jeszcze tej wtyczki, a masz WordPressa, to na moim blogu znajdziesz 40-stronicowy poradnik, jak ją poprawnie skonfigurować oraz używać.
Ulotki
Ulotki
O co chodzi z tymi ulotkami? Pamiętaj, że możesz stworzyć ulotki, które promują Twój kurs online bądź Cię i Twoją działalność. Rozdawaj na spotkaniach networkingowych, konferencjach, możesz też zostać boxu subskrypcyjnego.
Boxy
Obecnie powstaje coraz więcej inicjatyw z tematycznymi boxami, które są wysyłane do zainteresowanych. Są to zazwyczaj boxy w formie niespodzianek — czyli kupujemy go, ale nie wiemy, co znajduje się w środku, prócz branży, bądź określonej tematyki. Zazwyczaj w takich boxach obok książek bądź plannerów pojawia się także koperta z różnymi kodami rabatowymi. Jako partner możesz taki kod rabatowy do boxa zaproponować, a często przez to, że jest to tematycznie powiązane, to osoby odbierające takie boxy mogą być Twoimi potencjalnymi klientami. Nie zapominaj o tym, by mieć zawsze ze sobą kilka ulotek. Nigdy nie wiesz, kiedy spotkasz kogoś, komu Twój kurs online może się przydać. Na różnych wydarzeniach możesz też zostać patronem — medialnym, czy merytorycznym. Dane wydarzenie możesz wesprzeć na różne sposoby i przy okazji zaproponować zniżki dla uczestników wydarzenia.
Wydarzenia
Wyzwania
Możesz tworzyć samodzielnie wyzwania powiązane z tematyką Twojego kursu, dzięki temu pokazujesz się jako ekspert i podsycasz apetyt tematyką swojego kursu. Kolejnym pomysłem są webinary.
Webinary
Webinary są doskonałym sposobem promocji kursów online — w ramach takiego webinaru możesz zrobić ograniczony bonus do kursu, czyli jeśli ktoś zakupi w czasie trwania webinaru bądź w dniu webinaru Twój kurs, to otrzyma dany bonus bądź zniżkę na kurs. Doskonale to działa przy promocji kursu, bo w czasie takich akcji można sprzedać naprawdę wiele kursów.
Kolejną rzeczą są akcje promocyjne. Możesz stworzyć bonus bądź zniżkę na dany kurs. Świetnie to działa przy akcji promocyjnej kursu.
Kody rabatowe
Możesz stworzyć także kody rabatowe np. na urodziny, okrągłą liczbę fanów itp. Nie zapominaj także o live’ach, te będą pokazywały Cię ze strony eksperta — live’y nie muszą być sprzedażowe. Ważne by ta tematyka była bardzo powiązana z Twoim kursem, tak byś pokazywała dużo eksperckiej wiedzy na ten temat.
Konferencje
Warto także pokazywać się na różnych konferencjach, jako prelegent, spotkaniach, gdzie opowiesz więcej na temat powiązany z Twoim kursem.
Afiliacja
Rodzaje afiliacji – jak sprzedać kurs online?
O co chodzi z afiliacją? Możesz pozyskać innych blogerów, twórców biznesów online, którzy będą aktywnie promować Twoje usługi. Jak to może wyglądać? Możesz zaproponować afiliację z bonusem, czyli Twój partner przygotowuje bonus do Twojego kursu i dzięki temu może też promować ten kurs mówiąc, że jest partnerem kursu i przygotował dany bonus i dostaje w zamian za to prowizję. Przy takich afiliacjach wybiera się konkretne osoby, których bonusy do kursu byłyby atrakcyjne dla kursantów.
Możesz wybrać także afiliację bez bonusu. Są różne programy partnerskie, z których mogą korzystać Twoi klienci.
Istnieją także programy afiliacyjne, do których mogą się zgłaszać Twoi klienci, lub osoby zainteresowane taką tematyką. Wtedy nie musisz zapraszać konkretnych osób, ale masz wpływ na to, kto do takiego programu się zgłasza -akceptujesz osoby, które zechcą zostać Twoimi afiliantami.
Zalety afiliacji
Plusem afiliacji jest to, że koszty promocji pojawiają się do sprzedaży. Jeśli sprzeda się dany kurs, to dopiero po tym ta osoba dostaje prowizję od sprzedaży. Nie wymaga to wcześniejszych inwestycji, przed uzyskaniem danych rezultatów.
Reklamy
Jak sprzedać kurs online na Facebooku?
Ostatni punkt to reklamy. Możesz wykorzystać różne reklamy na Facebooku, jednak przed tym pamiętaj, by zainstalować na swojej stronie pixel Facebooka. Dzięki temu możesz znacznie więcej wycisnąć z reklam. Nie zapominaj o dobrym targetowaniu osób, które będą te reklamy widziały. Testuj różne warianty reklam, dzięki temu zainwestujesz znacznie mniejszą kwotę w reklamowanie swoich produktów.
AdWordsy – czy warto?
Osobiście nie polecam AdWordsów, czyli promowania swoich kursów w Google — sama wtopiłam bardzo dużo pieniędzy i źle na tym wyszłam. Uważam, że znacznie lepiej sprawdzają się reklamy na Facebooku.
Właśnie poznałaś moich 8 sposobów na sprzedaż kursu online. Zastanawiałaś się, jak sprzedać kurs online? Mam nadzieję, że teraz krok, po kroku przygotujesz plan działania i uzyskasz oczekiwane rezultaty. Daj znać w komentarzach, jaki kurs tworzyć i które metody jego promocji wykorzystasz.
1 Komentarz
Kursy można skutecznie sprzedawać za pomocą edukacyjnych platform handlowych takich jak Udemy. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że nie potrzebujemy żadnych własnych stron internetowych, sklepów ani narzędzi do obsługi samych kursów. Idealne rozwiązanie dla osób nie znających się na marketingu i sprzedaży w internecie.