Za każdym razem, gdy siadasz do artykułu blogowego, zastanawiasz się, jak pisać szybciej i lepiej? Jak nauczyć się dobrze pisać? Czy istnieje schemat, który ułatwiłby Ci tworzenie wpisów na bloga? Sprawdź poniższe porady i stwórz własną checklistę, która ułatwi Ci działanie!
Jak nauczyć się dobrze pisać? Etapy pisania artykułu blogowego.
- Pomysł na temat-research, spisanie najważniejszych rzeczy, o których chcesz wspomnieć w artykule.
- Krótka informacja w pierwszych akapitach tekstu, o tym, czego czytelnik może się z niego dowiedzieć.
- Treść skomponowana wedle zasady-od ogółu, do szczegółu.
- Stworzenie tytułu i nagłówka po napisaniu tekstu.
- Zoptymalizowanie artykułu pod SEO.
- Podsumowanie tekstu i sprawdzenie błędów.
O czym chcesz napisać?
Nim usiądziesz do pisania artykułu, zastanów się, co chcesz w nim przekazać. Na jakie pytania Twoich czytelników odpowiada artykuł? W czym może im pomóc? Dobrą metodą jest wynotowanie najważniejszych treści, które pojawią się we wpisie blogowym. Nie musisz się rozpisywać, możesz stworzyć mapę myśli, napisać hasła w punktach bądź rozrysować strukturę artykułu. Po prostu wybierz rozwiązanie, które jest dla Ciebie najwygodniejsze.
Na etapie przygotowań poczytaj także inne treści na temat, który chcesz poruszyć. Zyskasz wiedzę, poszerzysz horyzonty, jak i sprawdzisz, w jaki sposób inni twórcy podeszli do tej tematyki. Kto wie, może nikt nie miał takiego pomysłu, jak Ty i właśnie zaoferujesz odbiorcom nową wartość? Wpadniesz na pomysł serii artykułów, której jeszcze nie ma? Napiszesz tekst na popularny temat, ale w przystępniejszy sposób? Nie omijaj tego etapu, bo dzięki niemu nauczysz się nie tylko pisać lepiej i szybciej, ale także tworzyć treści odpowiadające potrzebom czytelników.
Czego dowiesz się z tekstu?
Po nagłówku poświęć pierwsze zdania artykułu na krótkie wprowadzenie czytelnika w jego tematykę. Możesz napisać, czego dowie się z artykułu i wymienić korzyści płynące z jego przeczytania. To szczególnie istotne, gdy prowadzisz bloga eksperckiego, na którym dzielisz się swoją wiedzą. Taki wstęp możesz napisać w 2-3 zdaniach bądź wizualnie go wyróżnić stosując wypunktowania. Zastanów się, co może zachęcić odbiorcę do czytania? Co daje Twój tekst? Wiedzę? Umiejętności? Rozrywkę?
Od ogółu do szczegółu
Kolejność
Najpierw wprowadź czytelnika w konkretną tematykę, a dopiero potem przejdź do bardziej szczegółowych informacji. Stosując się do tej zasady stworzysz o wiele czytelniejszy i co najważniejsze bardziej przydatny artykuł. Zerknij do listy zagadnień i zastanów się, jak je ułożyć, by we wpisie blogowym jeden akapit płynnie przechodził w następny.
Formatowanie
W treści artykułu stosuj odpowiednie formatowanie. Nie bez powodu mówi się, że tekst dla potrzeb Internetu nie tylko się pisze, ale także projektuje! Dziel artykuł na śródtytuły, stosuj wypunktowania, umieszczaj linki do innych treści na Twoim blogu, gdzie jest poruszony dany temat. Daj czytelnikowi informacje podane w przystępnej formie.
Jak ludzie czytają w Internecie?
Wiesz, że czytelnicy częściej skanują wzrokiem artykuł, niż czytają go od deski do deski? Tym samym słowa o projektowaniu tekstu nie są na wyrost! Badania wykazały, że odbiorcy skupiają się bardziej na lewej stronie tekstu, dlatego tam warto umieścić najwięcej ważnych informacji. Przy spoglądaniu na tekst czytelnik zwraca także na śródtytuły, które jasno powinny sugerować, co znajdzie się w konkretnym akapicie. To oszczędność czasu dla osoby, która czyta Twój artykuł, by zdobyć jedną, konkretną informację.
Czas na nagłówek!
Dlaczego o nagłówku wspominam dopiero na tym etapie? Bo wiem, że często o wiele łatwiej go napisać na koniec, niż na samym początku! Nagłówek to chwytliwe wprowadzenie do tekstu, które zachęca czytelnika do dalszej lektury. Często na początku napisanie nagłówka jest zadaniem niebywale trudnym. Nic ciekawego nie przychodzi Ci do głowy i zamiast dalej pisać artykuł, męczysz się z nagłówkiem, aż w końcu dajesz sobie spokój. Przyznaj, że takie podejście nie sprzyja szybkiemu pisaniu. Dlatego spróbuj zrobić to inaczej, najpierw napisz cały tekst, a dopiero potem wymyśl nagłówek i tytuł. Zobaczysz, że dzięki temu jest zdecydowanie łatwiej! O tym, jak pisać ciekawe nagłówki odsyłam Cię do Artura Jabłońskiego.
Optymalizacja artykułu
Mów do odbiorców słowami, które oni wpisaliby w Google! Poświęć nieco czasu na sprawdzenie fraz kluczowych i zoptymalizowanie artykułu pod SEO. Pamiętaj jednak, że o ile optymalizacja jest ważna, to tekst tworzony jest dla czytelnika, a nie tylko wyszukiwarki Google. Zachowaj zdrowy rozsądek! Jeśli korzystasz z WordPressa, to dobrym pomysłem jest zainstalowanie wtyczki Yoast SEO, która ułatwi Ci dostosowanie artykułu pod SEO. Zobacz poradnik Yoast SEO.
Nie masz Yoast SEO? Zastosuj się do kilku prostych wskazówek:
- Umieść frazę kluczową w tytule
- Umieść frazę w pierwszym akapicie artykułu
- Fraza kluczowa powinna znaleźć się w nagłówku
- Nie zapomnij o wpisaniu słowa kluczowego w atrybut alt do zdjęcia w artykule
- Umieść słowo kluczowe w opisie meta
- Zamieść w artykule link do innego wpisu na swojej stronie
- Zamieść link do innej strony w artykule
- Powtórz słowo kluczowe kilka razy w tekście (odpowiednie “nasycenie” frazą kluczową to: 0,5–2,5%).
- Napisz tekst o długości minimum 300 słów.
Podsumowanie artykułu
Na koniec artykułu możesz umieścić krótkie podsumowanie najważniejszych informacji. To ułatwi jego zrozumienie, jak i przyswojenie wiedzy czytelnikowi.
Ostatnie poprawki
Po skończeniu prac nad artykułem daj sobie chwilę wolnego. Odejdź od komputera i później sprawdź tekst, nie tylko pod kątem literówek i interpunkcji, ale także spójności i prostoty. Usuń z tekstu wszystkie trudne, branżowe określenia, szczególnie jeśli kierujesz go do osób początkujących w danej dziedzinie.
Copywriterska checklista
Jak wygląda Twoja copywriterska checklista? Daj znać, czy sprawdza Ci się powyższy sposób działania, czy może masz inne metody na szybsze tworzenie świetnych treści na swojego bloga. Napisz także, jakie masz problemy z pisaniem artykułów? W czym przydałaby Ci się pomoc, przy pisaniu tekstów? To pomoże mi stworzyć teksty dostosowane do Waszych potrzeb.
5 Komentarze
Bardzo fajna lista. To właściwie esencja. Temat nieco rozwija Pan Jabłoński w książce “Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”.
Do Yoasta bardzo się przekonałem. Teraz nie wyobrażam sobie pisania bez tej wtyczki 🙂
Pozdrawiam.
To prawda, Artura śledzę od dawna, nawet supportowałam go na kilku wystąpieniach 😉 Jestem też po lekturze jego książki – to kopalnia wiedzy 😀
Bardzo dobry artykuł, kwintesencja, krótko i na temat 🙂 dziękuję.
Pozdrawiam
Monika
Ehhh.. Ja zawsze na żywioł idę 🙂
Cenne wskazówki i to bardzo. W moim przypadku bardziej na wyczucie piszę, muszę zacząć zwracać na wymienione w tekście elementy. Mam nadzieję, że w tej sposób uda mi się poprawić jakość wpisów. Super tekst! 🙂