“Content is a king” – to słowa Billa Gates’a z 1996 roku. Upłynęło niemalże 30 lat, a są dalej aktualne. Content marketing jest kluczowy w marketingu online. I to niezależnie gdzie chcesz publikować swoje treści. To po prostu obecnie najważniejsze narzędzie, dzięki któremu ludzie mogą usłyszeć o Twojej marce. Trzeba jednak odpowiednio do tego podejść, aby osiągnąć oczekiwany efekt.

Dlaczego content marketing jest taki ważny?

Content marketing jest ważny z kilku powodów. Dzięki niemu:

  • budujesz świadomość swojej marki wśród odbiorców,
  • budujesz autorytet swojej marki,
  • zdobywasz zaufanie odbiorców,
  • nawiązujesz relacje ze swoimi odbiorcami.

I ta ostatnia rzecz jest szalenie ważna i piszę to z własnego doświadczenia. Ja markę Jestem Interaktywna prowadzę od 2015 roku. To sporo czasu i absolutnie się ze mną pod tym względem nie porównuj, jeśli dopiero zaczynasz ze swoim biznesem. Swoimi działaniami i podejściem zebrałam wokół siebie grupę zaangażowanych odbiorców, głównie kobiet, dla których tworzyłam e-booki, czy kursy. Na początku tego roku otworzyłam zapisy do Interaktywnej Paczki, czyli miejsca, w którym odbywają się biznesowe webinary, a członkinie wzajemnie sobie (i mi też!) pomagają i wspierają w swoich działaniach. Mi właśnie na stworzeniu takiego miejsca zależało od dawna i się udało, ale nie osiągnęłabym tego bez odpowiedniego content marketingu.

A czy Ty możesz to osiągnąć? Oczywiście, że tak! Musisz tylko wykonać kroki, które opisałam w artykule.

Do kogo kierujesz treści?

Na początek zdefiniuj swoją grupę docelową. Wspominałam już o tym w artykule o Marketingu Internetowym. A na czym to polega? Opisz swojego idealnego odbiorę treści, potencjalnego klienta. Określ czy jest to kobieta czy mężczyzna i w jakim wieku jest ta osoba. Napisz jaki ma zawód, jakie zainteresowania i z jakimi problemami boryka się na co dzień. Nie zapomnij napisać w jaki sposób Twoje treści mogą tej osobie pomóc. Takich person możesz stworzyć kilka, ale też nie przesadzaj. Ja np. swoją działalność w Internecie kieruję do kobiet, w przedziale wiekowym 18-65, które chcą rozpocząć przygodę z biznesem online.

Jakie treści chcesz publikować?

Jak już masz zdefiniowaną grupę docelową, to teraz czas pomyśleć o tym, jakie treści chcesz dla niej publikować. I tutaj dużo też zależy od tego w jakiej branży działasz i co oferujesz swoim potencjalnym klientom. Możesz tworzyć artykuły blogowe, grafiki, angażujące posty w Social Media czy wykorzystać wideo, aby informować, edukować, inspirować czy rozwiązywać problemy odbiorców. Dlatego istotne jest, aby treści były związane z Twoją marką i przydatne Twojej grupie docelowej..

Przy świadczeniu usług świetnie sprawdzają się posty edukacyjne – zarówno treści, grafiki jak i nagrania wideo. Jeśli jesteś np. dietetyczką, to możesz dzielić się smacznymi i prostymi przepisami na zdrowe posiłki. Jesteś fotografką? Dziel się efektami sesji zdjęciowych, pokazuj zdjęcia sprzed i po obróbce. Możesz też edukować odbiorców na temat przygotowania się do sesji zdjęciowej i ustawiania się na zdjęciach, by korzystniej na nich wypaść.

Jeśli chodzi o produkty online, to i tutaj sprawdzą się posty edukacyjne, ale też informacyjne – o sprzedawanych przez Ciebie produktach. Masz w planach wydanie e-booka? Poinformuj o tym swoją społeczność! Opowiadaj o przebiegu prac nad produktem, nawiązuj do problemów, które pomoże rozwiązać przeczytanie e-booka. Twórz posty edukacyjne z zakresu, z którego tworzysz tego e-booka. Możesz to przedstawić w formie graficznej z wykorzystaniem tzw. instakaruzeli.

W przypadku produktów fizycznych tworzenie treści jest tylko z pozoru trudniejsze. Tutaj sprawdzą się posty inspirujące. Zajmujesz się sprzedażą swojego rękodzieła? Pokaż sposób jego wykorzystania! Np. jeśli tworzysz na szydełku koszyczki, to postaw je na komodzie, włóż do nich rzeczy i zrób zdjęcie. Sprzedajesz biżuterię? Zostań modelką! Pokaż swoje produkty na sobie i poproś kogoś o zrobienie zdjęć. Posty informacyjne również tutaj będą super się sprawdzać, ponieważ możesz tworzyć poradniki o tym, jak korzystać z Twoich produktów.

Ale najważniejszą rzeczą przy tworzeniu treści jest pamiętanie o relacji z odbiorcami. To dla nich tworzysz. Pytaj co jakiś czas o to, jakie treści mają pojawić się na Twoich profilach. Poproś o podanie przykładowych tematów lub chociażby zagadnień. I wtedy je stwórz!

Wybierz miejsce publikacji

Teraz czas na kolejny krok, czyli określenie gdzie publikować treści. Na początku wybierz z 2-3 kanały maksymalnie, aby się nie zniechęcić. A jak to zrobić? I to z pomocą przychodzi określona wcześniej grupa docelowa! Zastanów się na jakich portalach najczęściej przebywają Twoi potencjalni klienci i tam właśnie publikuj. Nie zmuszaj się jednak do robienia rzeczy, które teraz są poza Twoją strefą komfortu. Jeśli nie chcesz pokazywać swojej twarzy w wideo, nie chcesz mówić do kamery, to odpuść to sobie w tym momencie i spróbuj za jakiś czas. Inaczej odbiorcy wyczują, że robisz coś wbrew sobie i nie jesteś w tym autentyczna.

Dla ułatwienia przygotowałam listę portali, na których mogą znajdować się Twoi odbiorcy:

  • Facebook – najbardziej popularna platforma społecznościowa, choć coraz ciężej na niej z zasięgami organicznymi, to nadal bez problemu odnajdziesz tutaj swoją grupę docelową. Możesz tutaj publikować treści, grafiki, wideo, przeprowadzać webinary, relacje live,
  • Instagram – portal, na którym możesz budować relację z odbiorcami poprzez zdjęcia, karuzele instagramowe, stories, reelsy, live’y, a na tym jeszcze nie koniec,
  • YouTube – nastawiony głównie na treści wideo, można publikować takie shorts’y, ale też grafiki i treści, przeprowadzać webinary czy udostępniać (tylko dla wybranych) lekcje z kursów online,
  • Twitter – miejsce, gdzie można prowadzić mikrobloga,
  • Pinterest – portal, którego głównym założeniem jest inspiracja odbiorców – wrzucasz swoje zdjęcia i filmy i linkujesz do swoich miejsc w sieci, z wykorzystaniem różnych tablic,
  • LinkedIn – platforma społecznościowa, dzięki której możesz zdobywać nowe kontakty biznesowe i…. klientów na swoje usługi czy produkty, a wszystko przekazywać w formie treści, grafik czy wideo,
  • TikTok – najmłodsze miejsce w zestawieniu, które wielu osobom kojarzy się jeszcze z miejscem przeznaczonym dla nastolatków, co jest błędem. Tutaj sprawdzają się krótkie treści wideo.

A teraz poprzeglądaj te portale, zobacz, które z nich na początku będą pasować do Ciebie i Twojej branży i zacznij działać dalej!

Nie zapomnij przy tym o swojej stronie internetowej, które jest w pełni Twoim miejscem w sieci. Portal społecznościowy może mieć awarię albo możesz mieć nagle usunięte konto. Możesz także od samego początku tworzyć newsletter.

Przygotuj treści

Teraz czas na etap, który na początku może sprawić Tobie najwięcej trudności, bo być może będzie to dla Ciebie nowość. A jak do tego podejść?

  • wypisz tematy, które chcesz poruszyć,
  • określ gdzie i w jakiej formie treści mają się pojawić – inaczej tworzy się posty blogowe, a inaczej instakaruzele, czy kręci wideo,
  • zaplanuj czas i skoncentruj się na pracy – jeśli masz z tym problem, to w moim wpisie o koncentracji i skupieniu znajdziesz wskazówki, by sobie z tym poradzić,
  • nie rozdrabniaj się – spróbuj tworzyć te same treści, które umieścisz na różnych portalach.

Pamiętaj, aby stworzone treści dostarczały wartość Twoim odbiorcom, były angażujące i przekazane w zrozumiały sposób. Zadawaj pytania swojej grupie docelowej – w ten sposób zdobędziesz tematy na kolejne publikacje, które jeszcze bardziej będą do niej dopasowane i tak też nawiążesz relacje.

Stwórz harmonogram i zaplanuj treści

Masz już przygotowane treści? Super! Czas pomyśleć o harmonogramie, czyli kiedy dane rzeczy będą publikowane i gdzie. Weź kalendarz i rozpisz sobie, co danego dnia będziesz udostępniać swoim odbiorcom i na jakim kanale / portalu społecznościowym.

A teraz już tylko czas na zaplanowanie przygotowanych treści! Jeśli masz swoją stronę na WordPressie, to możesz wrzucić do niego wpisy blogowe i zaznaczyć tylko, kiedy mają pojawić się na stronie. Gdy chcesz publikować na Facebooku czy Instagramie, to możesz skorzystać z narzędzia Meta Business Suite, które jest dostarczane przez Facebooka. Na LinkedIn, czy YouTube również bez problemu z wyprzedzeniem zaplanujesz treści z wyprzedzeniem, bo te portale to po prostu oferują. Kiedyś w tym celu trzeba było korzystać z zewnętrznych aplikacji, jak np. Hootsuite czy Planoly.

Nie wiesz jednak jak ogarnąć ten content marketing? Sprawdź to!

Nadal jednak czujesz, że content marketing to dla Ciebie czarna magia? Nic się nie martw! Zdaję sobie sprawę, że na początku to może przytłaczać. Z tego względu właśnie jeden dzień III Interaktywnej Konferencji Online jest poświęcony temu zagadnieniu. M.in. ci specjaliści z branży podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem nt. content marketingu:

  • Agata Borowska, Sylwia Respondek, Klaydna Maciąg – Jak sprzedawać słowem? O tworzeniu treści sprzedażowych dla biznesu,
  • Kacper Kobyłka – Dlaczego poznanie swojego odbiorcy to fundament tworzenia treści?
  • Anna Skura, Eliza Wydrych, Eliza Anna Galon, Ewelina Salwuk-Marko, Joanna Rułkowska, Ola Gościniak – BURZA MÓZGÓW – Sprzedaż i promocja e-booków online

W trakcie prelekcji uzyskasz odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Kiedy czujesz, że brakuje Ci odwagi do publikacji w social mediach? Dlaczego tak się dzieje? Co możesz zmienić?
  • Jakie są dwa podejścia w definiowaniu swojej grupy docelowej?
  • Wypisz pomysły, gdzie możesz szukać wsparcia w biznesie online. Jak Ty możesz innym przekazywać wsparcie?
  • Przejrzyj na swoim telefonie zdjęcia i filmiki z ostatniego miesiąca. Które z nich możesz wykorzystać do promocji swojego produktu?

Content marketing nie jest taki zły, jak go niektórzy malują. Po prostu trzeba zacząć i małymi kroczkami dojdzie się do oczekiwanych efektów!

P.S. Interaktywna Akademia WordPressa już trwa! Stwórz stronę WWW lub sklep online na WooCommerce i odbierz świadectwo ukończenia szkolenia wystawione przez placówkę oświatową Jestem Interaktywna na druku MEN. Dołącz do prawie 10 000 zadowolonych studentek i studentów. Nabór trwa do zajęcia wszystkich miejsc! CHCĘ POZNAĆ CENY! ⇒

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *